⚡ Úvod: Renesancia ikonického hatchbacku
Renault 5 sa vracia – a nie hocijako. S elektrickým srdcom, charizmou svojho predchodcu a edíciou Roland-Garros, ktorá pripomína francúzsku eleganciu a športového ducha. Nie je to len nejaká retro hračka ale moderný mestský elektromobil, ktorý zaujme technológiou, dizajnom aj postojom. Nám sa do redakcie dostal kúsok v krásnej bielej farbe s čiernou strechou a interiérovými detailmi v odtieni antuky. Áno, toto je auto, ktoré má ŠTÝL!

📜 História modelu Renault 5 – návrat legendy
Pôvodný Renault 5 prvýkrát uzrel svetlo sveta v roku 1972 ako odvážny, no neuveriteľne praktický hatchback, ktorý okamžite zaujal celú motoristickú verejnosť. Auto, ktoré vzniklo ako reakcia na prvú ropnú krízu, prinieslo svieži dizajn, kompaktné rozmery, priateľskú cenu a nečakanú dávku štýlu.
Vďaka plastovým nárazníkom integrovaným do karosérie – čo bolo vtedy revolučné – sa stal Renault 5 ikonou funkčného dizajnu. Počas svojej bohatej kariéry sa predával v desiatkach krajín, vznikali špeciálne verzie vrátane športových R5 Turbo, rally homologovaných R5 Alpine, či špeciálnych úprav pre exportné trhy. Celkovo sa predalo viac ako 5,5 milióna kusov, a to z neho robí jeden z najpredávanejších modelov Renaultu všetkých čias.

Nový Renault 5 E-Tech si neberie z minulosti iba meno. Získal z nej dušu – najmä v dizajnových detailoch, ako sú denné svetlá vpredu, pripomínajúce nasávací otvor pôvodného modelu, hranaté svetlomety s LED „očkami“ a siluetu, ktorá ctí originál a verziu R5 Turbo. Namiesto spaľovacích motorov však teraz pulzuje na elektrickú energiu, v súlade s víziou budúcnosti mobility.
Renault zároveň týmto modelom symbolicky otvára novú éru – vracia sa ku koreňom, no s technológiami dneška. Elektrický R5 je dôkazom toho, že retro nemusí znamenať zastarané – naopak, môže byť vizionárske. A čo je najsilnejšie – auto má ambíciu opäť zmeniť spôsob, akým vnímame mestské vozidlá. Je menší než Megane, dostupnejší než Scenic a emotívnejší než ktorýkoľvek z konkurentov. Skrátka – legenda sa nevrátila len tak.
👀 Exteriér – predná časť

Predná časť Renaultu 5 je čistá dizajnová poézia. Parabolické LED svetlá so zaujímavou vsuvkou v štýle “pixel eyes” majú pekné animované privítanie a denný LED podpis pripomína pôvodný tvar svetlometov R5. Namiesto masky je tu hladká, aerodynamická plocha so štýlovým logom Renault a v spodnej časti je menšia mriežka pre chladenie. Celá predná časť srší retro-futurizmom a v mnohom odkazuje práve na pôvodný Renault 5. Takto sa robí štýlové a pekné auto…
🚗 Bočný profil

Na pohľad krátke a kompaktné auto (dĺžka iba 3,92 m) má v skutočnosti výborné proporcie vďaka krátkym previsom a kolesám vytlačeným do rohov karosérie. Profil je dynamický a pôsobí „napnuto“ ako nejaký šprintér pripravený vyraziť. Detaily ako skryté zadné kľučky v C-stĺpiku, špeciálne logo Roland-Garros na prednom blatníku či elegantný prechod medzi bielym lakom a čiernou strechou robia z „päťky“ výrazný zjav na cestách. Navyše, v tejto edícii sú 18″ disky s nádherným dvojfarebným vzorom.
💨 Zadná časť

Zozadu je Renault 5 ešte silnejšia retro káva. Vertikálne zadné svetlá so svetelným podpisom a prepojením čiernou lištou okamžite evokujú pôvodný model. Decentný spojler, čierne prvky a efektný difúzor dávajú autu športový nádych, no stále v elegantnej forme. Za týmto autom sa počas nášho týždňa na cestách otočil každý – doslova. Počas testu sme boli svedkami desiatok pohľadov a gest obdivu. Toto auto funguje ako magnet na oči…
📦 Batožinový priestor

Napriek kompaktným rozmerom ponúka batožinový priestor slušný objem – 277 litrov (plus menšie, no dostatočne hlboké, úložisko pod podlahou pre káble). Po sklopení zadných sedadiel vznikne menší schodík a objem sa rázom zväčší až na 979 litrov. Oceňujeme aj praktické háčiky na zavesenie tašiek. Na malý mestský hatchback – viac než slušné.
🪑 Interiér – Predná časť

V interiéri Renaultu 5 vo výbave Roland-Garros sú predné sedadlá jedným z hlavných bodov, ktoré okamžite zaujmú – nielen vzhľadom, ale aj funkčnosťou. Ich tvarovanie je mimoriadne dobre zvládnuté – ponúkajú skvelú bočnú oporu, ktorú oceníte pri svižnejšej jazde, ale zároveň si zachovávajú komfort aj pri každodennom používaní v meste. Športový šmrnc podčiarkuje decentné, no výrazné logo Roland-Garros pod hlavovou opierkou, ktoré je vyšívané s dôrazom na detail a pripomína partnerstvo Renaultu s legendárnym parížskym tenisovým turnajom.

Použité materiály sú dôkazom, že aj v kompaktnom mestskom aute môže pôsobiť kabína prémiovo. Kombinácia krásnej modrej ekokože a bieleho perforovaného textilu vytvára príjemný kontrast, ktorý pôsobí nielen vizuálne luxusne, ale je aj praktický – príjemný na dotyk a menej náchylný na znečistenie ako alcantara/semiš. Pekným detailom je aj kontrastné prešívanie, ktoré prechádza cez bočné časti a dodáva sedadlám dynamiku.

Veľkým bonusom pre komfort je elektricky nastaviteľná bedrová opierka, ktorú ocenia najmä vodiči s vyššou postavou alebo tí, ktorí trávia v aute viac času. V kombinácii s ideálne umiestnenými ovládačmi klimatizácie a volantom, ktorý padne presne do ruky, vytvárajú sedadlá veľmi dobre zvládnutý pracovný priestor pre vodiča aj spolujazdca.

A ako čerešnička na torte – v testovanom vozidle nájdeme aj decentný ambientný svetelný pás v palubnej doske, ktorý večer jemne osvetľoval interiér a vyčaril elegantnú atmosféru. Doplnkový, podsvietený nápis Roland-Garros pôsobí luxusným dojmom, najmä keď si uvedomíte, že sedíte v malom elektrickom aute. Skrátka, kabína Renaultu 5 vás obklopí ako mestský salónik s francúzskym šarmom.
🧍♂️ Miesto a sedenie vzadu

Ako už býva zvykom pri vozidlách segmentu B, zadné sedadlá sú skôr o praktickosti než o priestrannosti – a „Päťka“ nie je výnimkou. Vzadu sa pohodlne usadia predovšetkým deti alebo menší pasažieri, prípadne dospelí na krátke vzdialenosti, ako sú mestské presuny či výlet do mesta za kultúrou.
Miesto na nohy je obmedzené, najmä ak sú predné sedadlá nastavené pre vyšších pasažierov. A hoci Renault R5 využíva kompaktnú platformu AmpR Small efektívne, pri výške nad 180 cm už narážame na limity aj v priestore nad hlavou, najmä kvôli mierne zvažujúcej sa streche a batériám umiestneným v podlahe.

Na druhej strane však komfort nenesie vážnejšie obete. Sklon operadiel je príjemne nastavený, čím sa eliminuje dojem stiesnenosti, a použitý poťahový materiál je príjemný na dotyk – aj pri zadných sedadlách sa zachováva dizajnová kontinuita výbavy Roland-Garros. Chýbajúce USB-C porty síce môžu niektorým pasažierom prekážať, najmä v dnešnej dobe neustáleho nabíjania smart zariadení, no ako útechu možno považovať praktické vrecká na zadných stranách predných sedadiel a prítomnosť IsoFix úchytov na oboch krajných sedadlách – čo rodičia malých detí určite ocenia.
Zadná lavica teda síce nepatrí medzi highlighty Renaultu 5, no ani vyslovene nesklame. Plní svoju úlohu v kontexte kompaktného mestského auta a ponúka dostatok pohodlia na to, aby ste vzali deti do školy, vyzdvihli kolegu z práce alebo absolvovali krátky presun s rodinou – len sa nečudujte, ak si po 100 kilometroch niekto vzadu trochu ponaťahuje nohy.
🧺 Palubná doska a výbava

Interiér Renaultu 5 vo výbave Roland-Garros vás privíta symbiózou retro dizajnu, moderných technológií a športovo-elegantných detailov. Palubná doska je čistá, horizontálne členená a hlavne prehľadná, čo vodič ocení nielen pri každodennej jazde, ale aj pri dlhších trasách.

Jedným z najvýraznejších detailov je „e-pop“ volič prevodovky – hranatá rukoväť na stredovej konzole, ktorá je vo výbave Roland Garros inšpirovaná rukoväťou tenisovej rakety. Je to netradičný, no veľmi efektný prvok, ktorý zároveň dobre padne do ruky. Ďalším decentným, no štýlovým doplnkom sú motívy antuky (oranžovo-hrdzavé akcenty) v okolí stredového tunela či na lemoch kobercov. To všetko dodáva kabíne osobitosť, ktorá ju odlišuje od bežných „elektromobilových“ interiérov, ktoré často pôsobia sterilne.

Technologicky je palubná doska vybavená 10-palcovým centrálnym infotainment displejom s moderným systémom Media Nav OpenR postaveným na Google službách (mapy, asistent, Play Store) a 10-palcovým digitálnym prístrojovým štítom pred vodičom, ktorý ponúka viacero režimov zobrazenia a jasnú čitateľnosť. Softvér je intuitívny, svižný a naviac podporuje bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay aj Android Auto.

No to nie je všetko. R5 dokáže prekvapiť aj milými detailmi, ktoré by ste možno čakali skôr od dizajnérov nábytku než od automobilky. Odnímateľný košík na bagetu, „nacvaknutý“ v stredovej konzole, je skvelým príkladom – nielenže pobaví, ale zároveň je praktický – pohodlne doň uložíte 1,5-litrovú fľašu s vodou alebo, áno, bagetu z pekárne na rohu.

Celkovo kabína pôsobí veľmi osviežujúco, najmä v porovnaní s konzervatívnejšie pôsobiacimi konkurentmi. Renault tu opäť raz ukazuje, že francúzsky dizajn vie byť hravý, no zároveň premyslený, a že aj malé auto môže pôsobiť prémiovo, ak mu venujete dostatok pozornosti.
🎾 Výbava Roland-Garros – keď sa elektrina stretne s antukou

Ako sme už spomínali, edícia Renault 5 Roland-Garros nie je len marketingový výstrelok – je to zaujímavé prepojenie dvoch francúzskych ikon: legendárneho modelu Renault 5 a prestížneho tenisového turnaja Roland-Garros. Tenisový grandslam, ktorý sa každoročne koná na parížskej antuke, je známy svojou eleganciou, národnou hrdosťou a zároveň tvrdosťou povrchu, ktorý preverí aj najlepších svetových hráčov. Renault ako dlhoročný oficiálny partner turnaja tak vytvoril špeciálnu edíciu, ktorá odráža ducha tejto spolupráce.

Výbava obsahuje špecifické dizajnové prvky ako detaily v odtieni terakotovej antuky, logo Roland-Garros na blatníkoch, štýlové 18-palcové disky či retro volič prevodovky inšpirovaný rukoväťou tenisovej rakety. V interiéri nájdeme tiež prešívanie v rovnakom odtieni a kvalitné poťahy s decentnými odkazmi na športový pôvod. Výsledkom je mestské elektrické vozidlo s unikátnym dizajnovým podpisom a príbehom, ktorý siaha až na centrálny kurt Philippe-Chatriera. Táto verzia je určená pre tých, ktorí majú radi spojenie francúzskej elegancie, športového ducha a modernej elektromobility.
🛡️ Asistenti a bezpečnostné systémy

Renault 5 Roland-Garros prichádza s prekvapivo bohatou výbavou asistenčných systémov, ktoré sme v tejto kategórii rozhodne nečakali v takejto šírke a kvalite. Automobil je vybavený komplexným balíkom ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), ktoré nielen zvyšujú bezpečnosť, ale aj výrazne zjednodušujú každodenné šoférovanie – najmä v mestskej premávke a pri dlhších trasách.
Medzi najzásadnejšie prvky patrí adaptívny tempomat, ktorý udržiava bezpečný odstup od vozidla pred vami a v prípade potreby vie auto úplne zastaviť a následne opäť rozbehnúť (tzv. funkcia Stop & Go). Dopĺňa ho systém udržiavania v jazdnom pruhu, ktorý vďaka jemným korekciám volantu dokáže vozidlo aktívne viesť v strede jazdného pruhu, a to aj v miernych zákrutách.

Ďalej tu nájdeme aj asistenta pre sledovanie mŕtveho uhla, ktorý vás decentne upozorní na vozidlo v susednom pruhu pomocou svetelnej signalizácie v spätných zrkadlách – praktické najmä v hustej mestskej premávke či na diaľnici. A keď už hovoríme o mestách – kvalitná kamera patrí medzi najlepšie vo svojej triede. Ponúka veľmi ostrý obraz a automatické priblíženie, čo výrazne pomáha pri parkovaní, najmä v tesnejších priestoroch.
No čo nás nadchlo najviac, je funkcia MySafety Perso – tá umožňuje vodičovi uložiť si vlastné preferencie pre asistenciu. Napríklad, ak nemáte radi neustále pípnutia pri jazde v úzkych pruhoch alebo upozornenie na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti, jednoducho si nastavíte, aby sa tieto systémy po dvojitom stlačení tlačidla nespúšťali. Naopak, ak obľubujete maximálnu asistenciu, môžete si zapnúť všetko naraz – opäť jediným dvojklikom na tlačidlo naľavo od volantu…

Táto funkcia nie je len praktická – ukazuje, že Renault pochopil, že asistenčné systémy majú vodičovi pomáhať, nie ho otravovať. Za toto naozaj pomyselný palec hore!
⚙️ Elektropohon a batéria

Testovaný Renault 5 vo výbave Roland-Garros disponuje elektromotorom s výkonom 110 kW (150 k), čo mu zabezpečuje veľmi slušnú dynamiku na každodenné jazdenie po meste aj mimo neho. Pohon prednej nápravy zaručuje plynulé a čitateľné správanie, no treba počítať s tým, že pri prudšom zošliapnutí plynového pedála – najmä na mokrej alebo klzkej vozovke – môže dôjsť k výraznejšiemu preklzu predných kolies. Práve preto odporúčame pri zhoršených podmienkach jazdiť v ECO režime, ktorý má jemnejšiu reakciu na akcelerátor a znížený výkon, čím sa eliminuje zbytočné pretáčanie kolies a zlepšuje sa celková stabilita auta.

Batéria má využiteľnú kapacitu 52 kWh (celková 54 kWh) a využíva NCM technológiu (nikel–kobalt–mangán), ktorá prináša vyššiu hustotu energie pri nižšej hmotnosti v porovnaní s lacnejšími LFP článkami. Na AC wallboxe s výkonom 11 kW sa batéria nabije približne za 4,5 hodiny, zatiaľ čo na rýchlej DC nabíjačke s výkonom do 80 kW trvá nabitie z 15 na 80 % zhruba 30 minút, čo je veľmi solídny čas pre kompaktný mestský elektromobil. V bežných podmienkach je reálny dojazd od 300 do 410 km v závislosti od počasia, štýlu jazdy a zapnutých systémov.
🔄 Rekuperácia a správanie v meste

Renault 5 ponúka dva režimy rekuperácie – štandardný a tzv. B režim, ktorý aktivuješ jednoducho potiahnutím voliča smerom dozadu. V bežnom režime je auto veľmi „plavné“ a necháva ho plachtiť, čo oceníš pri diaľničnej alebo okreskovej jazde, no v meste je to práve B režim, ktorý sa stane tvojím najlepším priateľom. Auto začne spomaľovať výrazne hneď po uvoľnení plynu a ty tak dokážeš jazdiť takmer výhradne jedným pedálom. Nejde síce o extrémne silnú a ani nastaviteľnú rekuperáciu ako pri niektorých konkurenčných elektromobiloch, no vo svojej triede ide o veľmi dobre vyladený kompromis medzi efektivitou a komfortom.
⚙️ Režimy jazdy: ECO, Comfort, Sport a Perso

V Renault 5 si môžeš vybrať až zo štyroch jazdných režimov. V režime ECO je vozidlo jemné, má obmedzený výkon a reaguje na plyn veľmi umiernene. Tento režim je ideálny na šetrenie batérie a predĺženie dojazdu, najmä v hustej mestskej premávke, alebo počas dažďa, kedy je výhodné eliminovať akékoľvek zbytočné pretáčanie kolies. Režim Comfort ponúka vyváženú jazdu bez akéhokoľvek obmedzenia – auto je svižné, no stále veľmi komfortné a predvídateľné.

Sport režim aktivuje celý potenciál elektromotora a reakcia na plyn je výrazne ostrejšia. Výsledkom je dynamická jazda, pri ktorej dokážeš auto skutočne prevetrať – zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne za približne 8 sekúnd a odozva je okamžitá. No pozor – Sport mód si vezme svoju daň v podobe vyššej spotreby energie. Posledným je režim Perso a tu si vlastne môže vodič navoliť všetko podľa svojich preferencií – odozvu motora, riadenie, rekuperáciu, či ekonomiku kúrenia…
🔋 Spotreba a dojazd

Počas testovacieho týždňa sa vonkajšie teploty pohybovali od chladných 1 °C až po príjemných 18 °C – ideálny mix na overenie reálnej efektivity elektrického pohonu. A Renault 5 nás milo prekvapil. V mestských podmienkach, kde často rekuperuje energiu pri brzdení a jazdí plynule, sme dosiahli reálny dojazd až 403 km, čo je výborný výsledok na auto tejto veľkosti a kategórie.
Na diaľnici pri ustálenej rýchlosti mierne nad 130 km/h sa dojazd prirodzene znížil, no udržal sa okolo 270 km, čo znamená, že aj stredne dlhé diaľničné presuny zvládne s prehľadom – najmä ak plánujete prestávky. Priemerná spotreba počas celého testu bola 15,6 kWh/100 km, čo radí Renault 5 medzi najefektívnejšie elektrické autá vo svojej triede.

V kombinácii s podporou rekuperácie, tromi jazdnými režimami a možnosťou plánovania nabíjania či chladenia vozidla v aplikácii, ide o vysoko optimalizovaný mestský elektromobil, ktorý sa však nestratí ani mimo mesta. V praxi to znamená nižšie náklady, menej časté nabíjanie a väčšiu istotu aj pri dlhších trasách.
🛞 Podvozok a jazdné vlastnosti

Renault 5 je malé auto s veľkou osobnosťou. Vďaka svojim kompaktným rozmerom, širokému rozchodu kolies a batérii umiestnenej v podlahe pôsobí vozidlo ako prirodzená motokára. V zákrutách sa nakláňa minimálne a pôsobí veľmi agilne. Predná náprava je presná a vie poskytnúť aj spätnú väzbu pri rýchlejších prejazdoch. Elektrický pohon bez prevodov zaisťuje plynulé zrýchlenie bez preraďovania, čo zvyšuje komfort jazdy a auto je navyše veľmi dobre odhlučnené, čiže aj pri diaľničnom tempe zostáva akustický komfort na výbornej úrovni.

V mestskom prostredí oceníte úzky polomer otáčania, výborný výhľad z kabíny no ak chceš, tak aj pomerne nízke sedenie, ktoré dnes už nie je úplne typické pre segment B. Renault 5 ťa poteší svojou ľahkosťou ovládania a v spojení s rekuperáciou v režime B sa s ním jazdí ako s automatickou hračkou – plyn, brzda, ticho, zábava.
🆚 Porovnanie s konkurenciou
| Model | Výkon | Batéria | Dojazd | Cena od |
|---|---|---|---|---|
| Renault 5 E-Tech 150k | 150 k | 52 kWh | 400 km | 28 900 € |
| Peugeot e-208 | 156 k | 51 kWh | 400 km | 29 690 € |
| Fiat Grande Panda | 113 k | 44 kWh | 320 km | 26 990 € |
| MINI Cooper E | 184 k | 54 kWh | 402 km | 32 500 € |

🎯 Pre koho je Renault 5 Roland-Garros?
Renault 5 vo výbave Roland Garros je ideálny pre mestského vodiča, ktorý hľadá štýlové, efektívne a technologicky vybavené vozidlo – a chce tiež za svoje peniaze niečo výnimočné. Vďaka kompaktným rozmerom, Roland Garros výbave a charizme je to skvelá voľba pre mladších, ekologicky uvedomelých vodičov – alebo ako druhé auto do domácnosti.

✅ Záver
Renault 5 Roland-Garros je štýlový, hravý, technologicky pokročilý elektromobil s výrazným dizajnom a šikovným využitím retro prvkov.
Nepatrí medzi najpriestrannejšie hatchbacky, ale to kompenzuje charizmou a funkčnosťou.
Je ako skutočná vlna francúzskej nostalgie s modernou dušou…
📊 Technické údaje (výber)
| Parameter | Hodnota |
|---|---|
| Výkon | 110 kW / 150 k |
| Batéria | 52 kWh |
| Nabíjanie AC | 11 kW (4,5 h) |
| Nabíjanie DC | 80 kW (30 min) |
| 0-100 km/h | cca 8,0 s |
| Dojazd WLTP | do 410 km |
| Rozmery | 3 920 × 1 770 × 1 500 mm |
| Rázvor | 2 540 mm |
| Objem kufra | 277 / 979 l |


















































































































































