SsangYong Rexton – Modernizovaný kráľ

Hoci Rextonov našich cestách takmer nevídame a asi sa ani nikdy neopozerá, po štyroch rokoch od uvedenia nového modelu, sa najväčšie SUV kórejskej automobilky SsangYong dočkalo modernizácie. A to veľmi dobrej…

Na facelift nového Rextonu sa šlo naozaj od podlahy a rozdiely sú tu zrejmé už na prvý pohľad. Testovaný SsangYong Rexton vo výbave Premium Plus vynikne predovšetkým vďaka svojej obrovskej maske, s mohutnými chrómovými prvkami. Chrómovými prvkami sa nešetrilo ani v po jej obvode, ktorý plynule prechádza na vydarené, opäť novo riešené plne diódové svetlá. Podarené tvarovanie karosérie a v podstate nevyhnutné chrómové prvky, v kombinácii s tmavým odtieňom, zamedzujú tomu, aby tento obor pôsobil akokoľvek nemotorným dojmom, čo je dlhodobo problém mnohých MPV, zatiaľ čo segment SUVček sa snažím dizajnovo odpútať od riešenia, kde dominuje praktickosť nad vzhľadom.

Rexton to dokladá aj vydarene tvarovaným zadkom. Tiež tu nájdeme dostatok chrómu, v tomto prípade okolo výrazných koncoviek výfukov, alebo v podobe lišty, ktorá opticky spája pekne designované svetlá. Dôležité je taktiež podotknúť fakt, že Rexton je postavený na koncepte štvorvrstvového rámu podvozku. Karoséria je k rámu uchytená na ôsmich miestach, čo má za cieľ zlepšiť stabilitu riadenia a podporiť kvalitu jazdného prejavu. Sprievodným benefitom je izolácia kabíny od povrchu vozovky a hluku motora. Nie vždy je však toto riešenie možné vnímať pozitívne, ale k tomu sa dostaneme.

Zatiaľ čo v exteriéri nezostal po starom dizajne ani chýr, interiér sa dočkal faceliftu skôr v decentnejšom pojatí. Na škodu to rozhodne nie je, najmä keď nebol dôvod hľadať nejaké nové, inovatívne riešenia. Pozornosť interiéru pritiahne predovšetkým zaujímavo tvarovaný štvorramenný volant alebo stredová konzola. Teraz tu nájdeme viac úložných priestorov, predovšetkým vďaka menšej a bližšie k vodičovi umiestnenej elektronickej radiacej páke a súboru tlačidiel pod ňou. Ďalej je tu volič terénnych jazdných režimov, a tak pravá a predná časť stredového panelu plne poslúži na uloženie telefónu, nápojov a ďalších nevyhnutností. S možnosťou zatiahnuť dobre pôsobiace roletky a tým nijako nenarušovať celkový dizajnový zámer.

Pochváliť treba tiež materiály a množstvo kože, s ktorou sa v interiéri skutočne nešetrilo. Vďaka tomu vlajková loď automobilky SsangYong pôsobí skutočne maximálne luxusným dojmom. Tento stav pomáha dotvárať aj výrazné prešívanie, s dizajnovo nadväzujúcimi vzormi na sedadlách, dverách aj na palubnej doske. Samotné sedadlá ponúkajú kombináciu komfortu a praktickosti, kedy nechýba možnosť ventilácie či ohrevu. O tom, koľko miesta majú pasažieri na predných, ale aj zadných sedadlách opäť zbytočné hovoriť, pretože vzhľadom na rozmery vozidla nehrozí, že by sa ktokoľvek cítil stiesnene. Drobné výhrady by snáď mohla mať dvojica v treťom rade sedadiel, v prípade, že bude zvolený sedemmiestny variant, ktorý je tiež možné objednať.

Nový Rexton je vybavený najmodernejšími asistentmi zvyšujúcimi bezpečnosť a komfort jazdy. Je zákazníkom k dispozícii v dvoch výbavových verziách – Clever a Premium a v špeciálnej výbavovej edícii Premium Plus. Obe verzie obsahujú bohatú štandardnú výbavu (napr. pohon 4×4, 8-stupňovú automatickú prevodovku, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, kožené sedadlá či LED svetlomety), ktorá sa dá ďalej rozšíriť paketmi. Verzia výbavy Premium v základe v porovnaní s verziou Clever navyše obsahuje napr. 9,2″ dotykový displej infotainmentu so smart audio multimédia systémom, 12,3″ FULL HD LCD prístrojovú dosku, interiér v prevedení prešívaná koža, ventilované sedáky predných sedadiel, ambientné osvetlenie interiéru či 18″ kolesá. Packet Premium Plus pridáva výbavu zdarma a to napr.:

  • 360 stupňová kamera (AMS)
  • Elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru SMART
  • Pamäť nastavenia elektrického sedadla vodiča a vonkajších spätných zrkadiel
  • Detekcia slepého uhla s varovaním pri zmene jazdného pruhu (BSD + LCW), Výstraha zadnej priečnej premávky (RCTW)
  • Systém udržiavania auta v jazdnom pruhu (LKAS)
  • Varovanie pre bezpečné vystúpenie z vozidla (SEW)
  • Slnečné roletky pre okná druhého radu sedadiel

Veľmi moderne pôsobí spomínaná digitálna prístrojovka v podobe displeja o veľkosti 12,3″, ktorý sa dá modifikovať a prispôsobiť si tak zobrazované informácie potrebám vodiča. Oproti nemu môže skôr zastaraným dojmom pôsobiť stredový infotainment, u ktorého je nutné počítať s absenciou slovenčiny, či aspoň českého jazyka. Zároveň však nemožno povedať, že by v niečom extra nedostačoval, ale predsa len, absencia modernizácie je vzhľadom na celkový charakter vozidla predsa len škoda. Podobné tomu môže byť aj pri rôznych zvukoch, ktoré môžu mnohokrát pôsobiť otravne až úsmevne a ktoré sú u európskych automobiliek riešené skôr decentnými tónmi i hlasitosťami.

SsangYong Rextron je svojím vzhľadom pochopiteľne zaraditeľný skôr medzi luxusnejšie veľké SUV, u ktorých terénne vlastnosti nie sú uprednostňované. To však pri Rextone neplatí a nemusíte robiť kompromisy. Prepínateľný pohon všetkých kolies umožní využiť Rexton ako zadokolku, rovnako ako auto s pohonom 4×4. A to v režime High, určeného na bežnú jazdu, ako aj v režime Low s redukciou, do náročnejšieho terénu. V tomto smere auto skutočne vie podržať a zvládnuť množstvo nástrah, ale samotná veľkosť je pre neho značne limitujúca.

Ponuka motorizácií nie je v tomto prípade nijako zložitá, aj keď sa môže zdať obmedzujúca. K dispozícii je iba jedne 2,2l dieselový motor s výkonom 148,6kW (202 koní), kombinovaný s automatickou 8-stupňovou prevodovkou. Ten jeden stupeň navyše oproti staršej prevodovke je tu veľmi vítaný, hlavne na diaľnici.

Maximálna ťažná sila auta je až 3000 kilogramov a vzhľadom na svoju veľkosť auto prekvapí aj pomerne svižným zrýchlením, ako na semaforoch, tak v prípade predbiehacieho manévru. Nie vždy sa ale budete cítiť na ceste ako doma. Rámová konštrukcia a príplatkové 20″ kolesá nie sú kombináciou pre agresívnu jazdu. Ťažkopádne môže auto pôsobiť aj pri ostrejšom prejazde kľukatých okresiek, ale vzhľadom na jeho veľkosť je niečo podobné celkom predvídateľný jav. Naopak pri bežnej, rodinnej jazde, sa stáva veľmi pohodlným a príjemným spoločníkom. Pohupovanie a občasné poskočenie zadnej nápravy treba brať ako fakt a daň za klasickú rámovú konštrukciu pravého SUV.

Pre mnohých môže byť určitým mínusom fakt, že Rexton je primárne zadokolka a štvorkolku možno aktivovať výhradne manuálne, vo chvíli keď je to potrebné. To môže byť pre mnoho ľudí isté negatívum, obzvlášť v dobe automaticky pripojiteľných systémov, kedy je možné u iných moderných áut nechať všetko na elektronike, ktorá rozdeľuje výkon podľa aktuálnej situácie. Druhým negatívom môže byť pohľad na palubný počítač, keďže papierových kombinovaných 7,6-7,9 litra na sto kilometrov je v podstate nemožné dosiahnuť a aj pri snahe o úspornú jazdu je možné držať sa tak nejak okolo hranice 9-10 litrov nafty na 100km. Koho by to ale prekvapilo pri pohľade na tú masu plechu a bezpečnosti, posadenú na rámovej konštrukcii…

Celkovo pôsobí Ssang Yong Rexton veľmi zaujímavým dojmom, či už s ohľadom na svoju veľkosť (a s tým súvisiacu praktickosť), či možnosť jeho pomerne dobrého využitia aj mimo spevnených ciest. Spomínané negatíva môže vynulovať jeden veľmi dôležitý argument – cena. Rexton začína na sume 35.490€ a v našom prípade Premium Plus verzie, ktorá začína na 40.790€, sme sa vďaka metalickému laku, strešnému oknu a 20″ diskom dostali na necelých 45 tisíc . Za plne vybavené veľké SUV, so všetkými modernými asistentami a pevnou rámovou konštrukciou.

Ak teda hľadáte reprezentatívne pôsobiace veľké SUV, za ktorým sa všetci otočia a navyše chcete byť rozmaznávaní komfortom, obrovským kufrom, s ľahko výstredným Rextonom nemôžete urobiť krok vedľa…

Viac fotiek nájdete vo veľkej galérii: SSANGYONG REXTON 2021

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →