Dacia Logan 1.0 TCe LPG – Moderne, spoľahlivo a dostupne

Dacia bola ešte donedávna jednou z mála automobiliek, ktorá ako alternatívne palivo neponúkala elektrifikované modely, čo sa však príchodom malého Spring-u zmenilo. Stále však u tejto značky môžete jazdiť v autách na benzín, naftu alebo benzín s LPG. V rámci testu sme vyskúšali novú Daciu Logan, pri ktorej (zatiaľ) nemáte na výber a môžete mať práve len verziu na LPG. A tak je to správne…

Dovolím si menšiu historickú vložku. Dacia Logan bola pôvodne trochu iné auto. Za jeho vznik môže istý Louis Schweitzer, bývalý šéf celého veľkého koncernu Renault. Pri návšteve Ruska si spolu s francúzskym prezidentom v dealerstvách Lady a Renaultu všimol, že Lady za ceny okolo 6000€ sa predávajú skvele, zatiaľ čo dvojnásobne drahšie Renaulty v predajniach stagnujú a zapadajú prachom. Tak nejak vznikla myšlienka na nové dostupné auto pre každého, ktoré by sa mohlo vyrábať v krajine s „lacnou pracovnou silou“. Cieľom bolo postaviť automobil, ktorý by sa predával za cenu približne 5000€. Aké by nové auto malo byť, špecifikoval Schweitzer v troch slovách: moderné, spoľahlivé a dostupné. Zvyšok už sa mal stať predmetom ďalšieho rokovania.

A hneď ako sa v roku 2004 predstavila prvá verzia Dacie Logan, ktorá sa hrdo hlásila na kufrových dverách nápisom „by Renault“, bol to okamžitý predajný hit. Mimoriadne jednoduchý sedan s dlhým rázvorom, prekvapivo priestranným interiérom a veľkým kufrom využíval techniku ​​druhej generácie Renaultu Clio, používanú aj v lacnom sedane Renault Thalia. Rozmerovo patril do nižšej strednej triedy, ale predával sa za cenu najlacnejších malých áut.

V minulom roku na trh vstúpila už tretia generácia tohto vozidla, tentoraz výhradne vo forme sedanu a v prípade nášho trhu výhradne vo verzii na LPG. Na novej generácii Dacie Logan je vidieť, ako sa doba mení. Už to nie je ten najjednoduchšie vylisovaný hranatý sedan, ktorý je čo najlacnejší na výrobu. Stojí na novej modernej platforme, ktorá je oveľa tuhšia a súčasne ľahšia. Dacia sa snažila myslieť aj na dizajn a tak nový Logan vyzerá celkom dynamicky aj elegantne. Dokonca má svoj svetelný podpis z LED denného svietenia.

Dacia Logan je model zdieľajúci techniku s hatchbackom Sandero, čo opäť platí aj pre dizajn. Ten sme už v prípade päťdverového modelu chválili a nie inak je tomu aj v prípade sedanu. Logan využíva možno síce jednoduchý, zato však nadčasový štýl, za ktorým sa pokojne aj otočíte. Snáď len bočná silueta mi kvôli tvarovaniu bočného presklenia nepríde tak pohľadná. Ako celok však vyzerá auto pekne a moderne, práve aj vďaka hlavnému motívu v podobe písmena ypsilon, objavujúceho sa v grafike svetiel. Vzhľadom na koncepciu sedanu sa už dĺžka blíži zástupcom kompaktnej kategórie. Logan je totiž dlhý až 4.396 mm, čo je mimochodom o 36 mm viac ako u predchodcu. Rázvor 2.649 mm je o 15 mm dlhší ako u minulej generácie a o zásadných 45 mm dlhší ako v prípade hatchbacku Sandero.

Odporúčaný článok:  Ford Puma ST-Line X 1.0 EcoBoost mHEV 155k A7 Vivid Ruby - Stále poriadna šelma

Aj vo vnútri sa mnohé zmenilo. Strohú palubnú dosku s trochu odbyto pôsobiacimi striebristými doplnkami a okrúhlymi výdychmi ventilácie nahradila atraktívnejšie tvarovaná pracovňa vodiča v modernom strihu, avšak stále s klasickým ovládaním. Klimatizáciu ovládate okrúhlymi voličmi, ovládanie audiosystému na páčke pod volantom, vypínanie Štart/Stop systému je pekne po ruke na stredovom paneli a keďže je dosť pomalý, je možné ho pomerne rýchlo vypnúť… čo viac si priať?!

V testovanej verzii Comfort dostávate automaticky pekný (a mäkčený) textilný poťah palubnej dosky a opierok v predných dverách a volant potiahnutý umelou kožou. Volant ide teraz nastavovať výškovo aj pozdĺžne, takže sa za neho dobre usadí snáď každý. Priestoru je tu vážne dosť, v tejto cenovej kategórii asi bezkonkurenčne, a tiež kufor je veľký.

Na veľký luxus sa síce interiér Loganu nehrá, ale rozhodne nepôsobí odbyto aj z hľadiska spracovania. Jednoducho len zodpovedá cene a takto ho treba aj brať. Ovládacie prvky máte na očiach a po ruke, displej v prístrojovom štíte má iba dve sekcie (aktuálne jazdné údaje a palubný počítač) a zorientuje sa v ňom aj technicky nenadaný vodič. Vie zobrazovať údaje o dojazde a spotrebe pre oba typy paliva, takže informácie o stave LPG nemusíte hľadať na nepekne pôsobiacich dorábaných ukazovateľoch.

Jednoduchá práca je aj s príplatkovým systémom Media NAV, ktorý vo výbave Comfort (vyššia z dvoch ponúkaných) dostanete automaticky. Na osempalcovom displeji sa pohybujete cez šesť veľkých dlaždíc a v jednotlivých sekciách ľahko nájdete všetko, čo potrebujete. Samozrejme nechýba zrkadlenie pre Android Auto a Apple CarPlay a to dokonca bezdrôtovo. Telefón si môžete uchytiť do držiaka vľavo od obrazovky a zapojiť do USB portu, ktorý sa nachádza hneď za ním v palubnej doske. V širokých predných sedadlách sa sedí celkom pohodlne a subtílny stredový tunel nezavadzia pravej nohe. Chýba tu akurát výhrev sedačiek, ktorý je však k dispozícii za príplatok 150€.

Ani vzadu s miestom nie je problém. Troch dospelých sem síce neposkladáte, ale dvoch plus menšie dieťa doprostred usadíte úplne bez problémov. Dozadu sa vďaka naširoko otváraným dverám ľahko nasadá a sedáky sú v dobrej výške nad podlahou. S mojou výškou 186cm si sadnem sám za seba úplne v kľude a ešte si dám aj celé chodidlá pod vysoko ukotvené predné sedadlá. K testovanej výbave Comfort automaticky dostávate aj šikovné sklopné stolíky, uchytené do operadiel predných sedadiel. Veľmi dobre využiteľné v prípade nutnosti najesť sa niekde po ceste ak nechcete alebo nemáte možnosť ísť do reštaurácie.

Odporúčaný článok:  MG EHS Plug-in Hybrid - Konečne konkurencia

Ovládanie veka kufra je jednoduché a účinné. Kufor otvoríte elektrickým spínačom a jeho veko vyskočí hore. Ukáže svoju vnútornú časť, ktorá vzhľadom na cenu, nemá žiadne čalúnenie a tiež široké vinuté pružiny, ktoré veko kufra doslova vystreľujú smerom nahor a tiež ramená, ktorými je veko spojené s karosériou. Pružiny sa dajú jednoduchým presadením na pripravené zarážky nastaviť čo sa týka tuhosti a tak je možné regulovať aj silu otvárania kufra. Jednoduché. Kufor má objem 528 litrov, ktorý mimochodom zodpovedá jednotkovej Škode Octavia. Má pravidelné tvary s dĺžkou 97 cm, šírkou 101 cm medzi podbehmi a výškou 56 cm. Nakladacia hrana leží vo výške 75 cm nad vozovkou.

Motor je overený litrový trojvalec 1.0TCe od koncernu Renault. Má rôzne technické parametre podľa toho, na ktoré práve idete palivo. Na LPG má vyšší výkon – 74 kW/100k a 170 Nm, respektíve 67 kW/90 koní a 160 Nm na benzín. Na LPG motor naozaj ide lepšie ako na benzín, ale zároveň je aj o niečo hlučnejší a má viac „kovový“ zvuk. Na benzín je zasa výrazne tichší a kultivovanejší, avšak nejde tak ochotne do otáčok. Odhlučnenie kabíny ale celkovo nie je vôbec zlé, hoci sa vzrastajúcou rýchlosťou hluk stúpa. Pri diaľničných 130km/h je už dosť počuť obtekajúci vzduch okolo zrkadiel. Od podvozku je však ku podivu ticho.

Motor je v nižších otáčkach trochu nevýrazný, ale pokiaľ sa budete držať silnejšieho stredu otáčkomera, vďaka lacnému palivu nebudete trpieť kvôli marginálne vyššej spotrebe. So šesťstupňovou manuálnou prevodovkou je ľahká práca a jednotlivé „kvalty“ tam trafíte na prvýkrát. Motor má dosť sily na bežné jazdenie aj s posádkou a nákladom, na diaľnici sa pri potrebe svižnejšie predbiehať síce nezaobídete bez podraďovania ale to je daň za malý objem.

Najväčšou výhodou Loganu je však prítomnosť 50L nádrže na benzín a ďalšej 40L na skvapalnený plyn – pri každom type paliva tak máte dojazd cez 500 kilometrov a kombinovane teda zhruba 1000km aj keď budete jazdiť s plynovým pedálom na podlahe. Na plyn si Logan zoberie okolo 8-9L/100km, čo pri súčasných cenách LPG zaručuje skutočne úspornú prevádzku, na ktorú sa veľmi nechytá ani elektrické auto s paušálom na nabíjacie stanice.

Odporúčaný článok:  Peugeot 308 Hybrid 225k - Hybridný fešák

Poteší, že prestavba a ani samotná nádrž na LPG neubrali nič z benzínovej nádrže. Je tu teda nádrž na benzín ak tomu aj nádrž na LPG, ktorá je v kufri namiesto rezervy. Plnenie oboch nádrží sa nachádza pod jedným viečkom nádrže v pravom zadnom blatníku. To, že ide o auto na LPG, tak spoznáte len podľa samolepky na zadnom skle.

Prekvapením je samotné naladenie podvozku. Aj napriek tomu, že má Dacia Logan vzadu jednoduchú torznú priečku, dokáže nerovnosti filtrovať s úplnou istotou a eleganciou. Výraznejšie ju nerozhodia malé nerovnosti, ale ani väčšie výmole. Navyše sa od podvozku neozývajú žiadne rany. Diery v asfalte podvozok žehlí bez odskakovania, priečne nerovnosti taktiež a na okreske sa naozaj nemusíte báť vyššieho tempa. V istých chvíľach je s ním dokonca celkom zábava a čo nedoženiete motorom, musíte nahradiť odvahou…

Súčasné modely Dacia majú výbavu, ktorá celkom prekvapí. V základe sú napríklad LED stretávacie predné svetlomety (pre diaľkové svetlomety aj smerovky sú stále žiarovkové) a môžete si priplatiť aj za automatickú klimatizáciu, či môžete mať napríklad aj bezkľúčové odomykanie a štartovanie, ktorým bolo testované vozidlo vybavené. Ide o súčasť paketu, v rámci ktorého je napríklad aj elektronická ručná brzda.

Základná cena nižšej výbavy Essential štartuje na 11 750 €, ale vzhľadom na to, že nie je vybavená mnohými vcelku dôležitými prvkami na čele s klimatizáciou, je lepšie rovno priplatiť za výbavu Comfort. Cena tejto verzie štartuje na 12 750 €, čo je len o tisícku vyššie a dostanete hneď packet s multimediálnym displejom, či dažďový senzor, predné hmlové svetlá a manuálnu klimatizáciu. Ani pri všetkých príplatkových výbavách a Packetoch sa však nedostanete na cenu presahujúcu 15 000€, čo je na plne vybavené auto v dnešnej dobe veľmi zaujímavá ponuka.

Dacia Logan je v novej generácii autom, ktoré rozhodne vyzerá lepšie, dospelejšie a zároveň aj prekvapivo dobre jazdí. Pridajte k tomu cenovo priaznivú prevádzku na LPG a máte vlastne veľmi podarený mix. Nevýhodou môže byť karoséria sedan s menším prístupom do inak veľkého batožinového priestoru, ale aj fakt že s LPG nemôžete zájsť do mnohých podzemných garáží. To je však asi jediná nevýhoda… vo všetkom ostatnom je Logan v rámci svojej cenovej kategórie kráľom. Formulku Moderne/Spoľahlivo/Dostupne teda spĺňa do bodky…

https://youtu.be/KdiNxlfIa6A

Technické údaje:

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →