Renault Rafale Atelier Alpine 4×4 300k E-Tech – Keď chce byť technológia sexy

✨ Úvod

Renault Rafale je názov, ktorý vzbudzuje rešpekt. Nielen preto, že ide o odvážne tvarované SUV-kupé s technikou z Formuly 1, ale aj preto, že tento automobil nesie odkaz legendárneho lietadla Caudron-Renault Rafale z 30. rokov minulého storočia. V testovanej verzii Atelier Alpine navyše ide o vlajkovú loď značky Renault, ktorá kombinuje plug-in hybridný pohon, pohon všetkých kolies, natáčaciu zadnú nápravu, technológiu panoramatickej strechy SolarBay a dychberúci dizajn. Rafale však nie je len o štýle – toto je vozidlo, ktoré si ide vlastnou cestou.


🚘 Exteriér

🟡 Predná časť

Predná časť Rafale reflektuje súčasné dizajnové smerovanie značky Renault a pôsobí mimoriadne dynamicky. Dominantné sú tu full-LED matrix svetlá, ktoré majú nádherný svetelný podpis s animovaným efektným nástupom pri odomykaní. Maska chladiča má trojrozmerný motív, ktorý spolu s modrým logom Renaultu vyžaruje moderný a športový dojem. Predná časť zároveň veľmi dobre odoláva špine, čo je aj zásluhou geniálnej farby – ale o tom neskôr…

🔵 Bočný profil

V profilovom pohľade vynikne SUV-kupé línia karosérie, ktorá je dynamická, no zároveň zachováva proporcie vhodné pre každodenné použitie. Aj keď tu svetlá výška vďaka batérii nie je ktovieaká, ide stále o auto, ktoré môžete pokojne preháňať aj po poľných cestách. Len opatrne, pretože kolesá majú 21 palcov a väčšina čiernych prvkov je v klavírnej čiernej.

🔴 Zadná časť

Zadná časť Rafale je dizajnový podpis sám o sebe. Svetlá sú tu opäť efektné, s úvodnou animáciou a trojrozmerným efektom. Logo Rafale uprostred a nápis E-Tech jasne definujú, že ide o špeciálnu verziu.

Ako sme spomínali, tak tu máme špeciálnu príplatkovú farbu Satin Blue, ktorá má matný efekt, no zároveň sa nešpiní a nepôsobí lacno. Ide tiež o exkluzívny odtieň špecifický pre túto výbavu.


🛋️ Interiér – komfort a technológia v jednom balení

Interiér Rafale pôsobí vzdušne, moderne a prémiovo. Je jasné, že je takmer bez zmeny prevzatá z modelu Austral no to nič nemení na tom, že ergonómia je tu príkladná. Až na tie tri páčky napravo od volantu…

Po nasadnutí na prvý pohľad zaujme veľká panoramatická strecha SolarBay, ktorú možno stmaviť po jednotlivých segmentoch – technológia založená na elektrochróme patrí k najpokročilejším na trhu.

Volant má alcantarový poťah, no iba v spodnej časti – čo je trochu zvláštne riešenie a zaslúžilo by si rozšírenie aj na bočné úchopy. Sedadlá sú športové s výborným bočným vedením a modrým prešívaním. Sú kompletne elektricky nastaviteľné, majú pamäť a automatický odsun vzad po otvorení dverí (a dokonca aj spolujazdcove má rovnaké funkcie ako vodičove).

Veľkým prekvapením pre nás bol príplatkový audio systém Harman Kardon, ktorý patrí medzi tie najlepšie v triede. Hrá čisto, priestorovo a s bohatými basmi. Toto je príplatok, ktorý určite nebudete ľutovať.

Rafale stojí na predĺženej platforme CMF-CD, podobne ako Espace – a aj preto ponúka veľkorysý priestor vzadu. Cestujúci majú dostatok miesta na nohy aj hlavu, zadné sedadlá sú pohodlné a vybavené USB-C portmi, vyhrievaním aj výklopnými opierkami.

📱 Infotainment a funkcia My Safety Perso

Renault Rafale ponúka moderný infotainment OpenR Link, ktorý beží na systéme Android Automotive s prístupom k Google aplikáciám, vrátane Mapy Google, Google Asistenta a Obchodu Play. Odozva systému je veľmi rýchla, grafika čistá a intuitívna a bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay aj Android Auto je samozrejmosťou.

Zaujímavou funkciou je „My Safety Perso“ – ide o možnosť uloženia si preferovaných nastavení asistenčných systémov do jedného tlačidla. Môžete si napríklad nakonfigurovať, že sa automaticky vypne upozornenie na prekročenie rýchlosti, stíši sa asistent udržiavania v jazdnom pruhu alebo deaktivuje systém Stop&Start. Všetko jedným (teda, vlastne dvojitým) klikom na tlačidlo naľavo od volantu. V praxi je to mimoriadne praktická vychytávka, ktorá šetrí nervy každodenným vodičom.


🎒 Batožinový priestor a úložné riešenia

Rafale disponuje kufrom s objemom 535 litrov, čo je v plug-in hybridnej kategórii výborná hodnota. Pod podlahou sa nachádza priestor na nabíjacie káble, čo ocení každý EV vodič. Nechýbajú jednoduché háčiky a osvetlenie, no nenájdeme tu žiaden praktický dvojitý podlahový systém – kvôli systému 4control, ktorý ubraz z hĺbky. V interiéri nájdeme tiež viaceré odkladacie priestory – hlboký tunel medzi sedadlami, priehradky vo dverách aj výklopnú lakťovú opierku vzadu so skvelým riešením pre držanie telefónov, či tabletov. Rafale myslí na praktickosť rovnako ako na štýl.


⚙️ Pohon a technológia E-Tech

Možno to mnohých prekvapí, ale pod kapotou sa nachádza 1.2-litrový 3-valec, spojený s dvoma elektromotormi – jeden na prednej a druhý na zadnej náprave. Celkový výkon sústavy je 300 koní a auto má pohon všetkých štyroch kolies.

Použitá je multimódová prevodovka s označením 4+2, teda 4 stupne pre spaľovací motor a 2 pre elektromotory, ktoré v rôznych režimoch spolupráce vytvárajú až 15 rôznych kombinácií.

Hybridný systém funguje primárne v elektrickom režime, ak je batéria nabitá – vtedy vie vozidlo prejsť reálne až 105 km bez zapnutia spaľovacieho motora. Následne nastúpi spaľovací motor, ktorý je v bežnom režime veľmi dobre odhlučnený počas jazdy, no pri státí – najmä ak dobíja batériu na križovatke – pôsobí svojim chodom pomerne hrubo a hlučne. V takomto technicky prepracovanom aute to pôsobí trochu nepatrične a zbytočne ruší inak tichý a kultivovaný charakter vozidla. Ale to je len malá daň za to, že Rafale vôbec moho vziknúť…

🔌 Plug-in hybridný systém, batéria a funkcia E-SAVE

Rafale teda využíva pokročilý plug-in hybridný pohon E-Tech 4×4, ktorý kombinuje benzínový trojvalec 1.2 TCe s dvoma elektromotormi – jeden poháňa prednú nápravu a druhý zadnú, čím vzniká elektrický pohon všetkých kolies.

Základom systému je lítium-iónová batéria s kapacitou 22 kWh, ktorá umožňuje v reálnej prevádzke dosiahnuť dojazd až 105 km v čisto elektrickom režime (podľa WLTP 100 km).
Dobíjanie prebieha cez AC konektor Type 2 s výkonom max. 7,4 kW, pričom z wallboxu alebo verejnej nabíjačky trvá plné nabitie približne 2,5 – 3 hodiny. Zo štandardnej domácej zásuvky sa batéria dobije za zhruba 8 – 10 hodín, čo je ideálne napríklad na nočné nabíjanie doma.

Zaujímavou funkciou je E-SAVE, ktorá umožňuje uchovať si určitú úroveň nabitia batérie (napr. 50 % alebo 100 %) na neskoršie využitie – napríklad v meste, kde viete efektívne využiť čistú elektrickú jazdu bez lokálnych emisií. Auto tak v prípade potreby používa spaľovací motor a uchováva nabitie batérie až do zvolenej úrovne.


🔧 Jazdné vlastnosti a natáčanie zadnej nápravy

Rafale prekvapí fantastickým držaním stopy v zákrutách, vďaka technológii 4Control Advanced. Zadná náprava sa natáča v protismere predných kolies (do 50 km/h až v rozmedzí 5 stupňov), čo znižuje polomer otáčania a zvyšuje agilitu. Pri vyšších rýchlostiach sa natáča v smere predných kolies (maximálne 2 stupne), čím zlepšuje stabilitu pri prejazde zákrut.

V zákrutách pôsobí Rafale aj vďaka adaptívnym tlmičom (kamera sníma vozovku a vyhodnocuje jej stav v reálnom čase) ako kompaktný hatchback, nie ako 4,7 metra dlhé SUV. Tlmiče zvládajú nerovnosti suverénne, jazda je komfortná, ale zároveň istá. Brzdy sú dobre dávkovateľné a prechod medzi rekuperáciou a klasickým brzdením je plynulý. Toto všetko vďaka vyladeniu dvornou športovou divíziou Renault Alpine.


⚔️ Porovnanie s konkurenciou

ModelPohonVýkonDojazd EV (WLTP)Cena od
Renault Rafale 4×4 PHEVPHEV AWD300 k105 km (reálnych)48 900 €
Peugeot 3008 PHEV AWDPHEV AWD300 k80 km51 990 €
Toyota RAV4 Plug-in HybridPHEV AWD306 k75 km54 490 €
Ford Kuga Plug-in HybridPHEV FWD225 k65 km45 990 €

✅ Záver

Renault Rafale Atelier Alpine 4×4 300k je presne tým vozidlom, ktoré ukazuje, že plug-in hybridy ešte vôbec nepovedali posledné slovo, aj keď ich mnohí zatracujú. Rafale skvele vyzerá, výborne jazdí a ponúka reálny elektrický dojazd, ktorý dáva každodenný zmysel.

Je to technologický šperk, ktorý kombinuje krásu, praktickosť aj štipku športovosti. A to, že niekto povie – „veď to má len trovalec“ – zvyšok auta tento pseudo argument s prehľadom prevalcuje. Ak hľadáte SUV, ktoré je výnimočné, funkčné a zároveň vás neomrzí každý deň, Rafale vás nesklame.


📊 Technické údaje

ParameterHodnota
Motor1.2 Turbo + 2 elektromotory
Výkon300 k
PrevodovkaAutomatická multimódová (4+2)
Pohon4×4 (elektromotor na zadnej náprave)
Dĺžka4710 mm
Dojazd v EV režime (reálny)cca 105 km
Batéria22 kWh brutto
Spotreba (kombinovaná)cca 1,2 – 1,7 l/100 km
Kufor535 l
Zrýchlenie 0–100 km/hcca 6,4 s
Maximálna rýchlosťcca 200 km/h
Cena testovanej verzie58 500 €

Komentáře
Odporúčaný článok:  Ford Ranger Wildtrak - posledná objemovka

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →