Škoda Octavia 2.0TDi 110kW DSG Top Selection – Vyzrela ako dobré víno

Posledný facelift štvorkovej Škody Octavia priniesol nielen drobné kozmetické úpravy, ale aj jedno veľmi zásadné vylepšenie. Vyskúšali sme ju v klasickom týždennom teste a rovno v najžiadanejšej motorizácii a výbave Top Selection…

Octavia sa po modernizácii predviedla s trochu odlišným dizajnom predných svetlometov a trochu sa tu „čarovalo“, pretože prišla o hmlové svetlá dolu v nárazníku, ktoré boli nahradené zvláštnou malou parabolou v hlavných svetlometoch. Tie sú už vo výbave Top Selection v základe matrixové a vedia aj prisvecovať do zákrut.

Svetlá s „výbežkom“ sú iné a fajn, akurát sa mi osobne príliš nepáči predná maska, ktorá má teraz až príliš nezmyselných plastových plôch. Keby použitý materiál nebol aspoň lesklý, pristalo by jej to podľa mňa oveľa viac. To je však asi z výtiek k dizajnu všetko, inak je to stále neopozeraná klasika.

Ďalšou novinkou po modernizácii je, že elektrické lamely, ktoré boli pred chladičom a vedeli vylepšiť aerodynamiku, zmizli bez akejkoľvek náhrady. Je teda otázkou, prečo sa tak stalo, no s najvyššou pravdepodobnosťou svoju rolu zohralo znižovanie výrobných nákladov. Elektricky ovládané lamely sú jednoducho komplikovaný a drahší komponent a tu zrejme vývojári obetovali funkčnosť, za cenu malého zdvihnutia spotreby, a teda zrejme aj emisií.

Poďme nazrieť dovnútra. Tu sa prakticky nič nemení a digitálna palubovka je rovnaká ako ju poznáme. Má vysoké rozlíšenie a vcelku jednoduché ale funkčné zobrazenia. Mohli tu byť ešte nejaké budíky navyše, tak ako to má SportLine alebo RS ale chápem, že niečo sa musí nechať aj do vyšších verzií.

Sedadlá s poťahom z „umelej látky“ sú trochu tuhšie, ale to chrbát na dlhých cestách ocení a navyše majú slušné bočné vedenie. Dobrá je aj celková pozícia za volantom a hoci sa mnohí sťažujú na dizajn dvojramenného volantu, mne predovšetkým pri manévrovaní v mestách, či dlhších trasách s položenou rukou dole, vyhovuje.

Odporúčaný článok:  SsangYong Torres 1.5 GDI Turbo AWD AT Premium - Robustne prémiový

Zásadná a za mňa osobne najväčšia a najpodstatnejšia novinka sa však odohrala inde – problémy s pomalým a zamŕzajúcim infotainmentom sú konečne minulosťou. Predfacelift sa ich nikdy úplne nezbavil a bola to najväčšia bolesť celého auta, ktorá vedela pekne otráviť akékoľvek jazdenie. Novšia verzia je v tomto smere úplne ukážková, všetko fungovalo na jednotku a ani raz som nezaznamenal akýkoľvek zásek, odpojenie telefónu, či reštartovanie systému.

Zmizol aj problém, kedy sa prehrávanie hudby z telefónu cez Apple CarPlay úplne stíšilo a nešlo zosilniť do najbližšieho štartu systému. Dokonca aj animácie pri listovaní celej obrazovky mi teraz pripadali veľmi plynulé. Systém v testovanom vozidle mal samozrejme aj online navigáciu, ktorá je jedna z mála vstavaných GPS, ktorú nemám tendenciu vypnúť a používať Google Mapy či Waze.

Po facelifte už tiež konečne môžete zaparkovať jednoducho tak, že zastavíte a stlačíte tlačidlo na štart/vypnutie motora. Následne sa odohrá automatická sekvencia činností – vyradenie do neutrálu, vypnutie motora a zatiahnutie elektronickej parkovacej brzdy. Predchádzajúca verzia toto úplne nevedela a šikanovala vyraďovaním, či zatiahnutím ručnej brzdy manuálne.

Naopak po štarte si musíte (alebo teda môžete…) ručne vypnúť obmedzovač a pípač maximálnej povolenej rýchlosti, či asistent jazdy v pruhu, avšak to je na dve kliknutia tlačidlami na volante alebo na displeji infotainmentu. V škodovke niekto evidentne premýšľal a uľahčil nám obchádzanie niektorých Bruselských nezmyslov…

Asi netreba pripomínať, čo je hlavným lákadlom Octavie aj v prevedení liftback. Áno, je to kufor s objemom 600 litrov, ktorý je v základnom usporiadaní iba o 40 litrov menší ako pri kombíku. K tomu pripočítajte všetky tie háčiky na tašky, sieťový program, dvojitú podlahu a ďalšie vychytávky, ktoré uľahčujú prevážanie nákladu. Nedivím, že je kombi prevedenie populárnejšie, no na druhú stranu si myslím, že veľa kupujúcich má väčšiu verziu úplne zbytočne. Už liftback ponúka veľmi solídnu prepravnú kapacitu, ktorú málokto zvláda pravidelne využiť, čo i len z polovice. Po sklopení sedadiel dostanete neuveriteľných 1555 litrov…

Odporúčaný článok:  Renault Express Van – V jednoduchosti je úžitok

Cestujúci si pohodlne sadnú nielen dopredu, ale aj dozadu. Priamo pod zadnými prieduchmi sa nachádza 2x USB-C konektor. Sedadlá delené v pomere 40/20/40 majú pri tých krajných predĺžené sedáky s dobrou podporou stehien. Horšie na tom bude stredný cestujúci, ktorému bude prekážať nadmieru vysoký stredový tunel a v našej výbave aj simply clever odkladací priestor s držiakmi na nápoje.

K fungovaniu legendárneho 2.0 TDI nemám príliš výhrad. Za studena je to klasický traktor, no akonáhle sa trochu zohreje, utíchne a pri bežnej jazde o ňom prakticky príliš neviete. Sily má agregát dosť, nestráca dych ani na diaľnici a aby som bol úprimný, pocitovo by som mu veril aj viac ako 110kW. Agregát si už oveľa lepšie rozumie so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Sily má vďaka krútiacemu momentu s hodnotou 360Nm dostatok v každej situácii a nerobia mu problémy ani diaľničné rýchlosti cez 200 km/hod. – testované v Nemecku.

Za svoju dynamiku si ani nevypýta príliš veľa a aj pri svižnej jazde vie ísť pod 5-litrov na sto. Týždňový test sme ukončili s hodnotou 5,1 litra po najazdení vyše 1000km a z toho väčšinu tvorili diaľnice. Ak by sme jazdili väčšinu okresiek, tak by sme sa zrejme dostali aj k hradnici 4 litrov na sto…

Odporúčaný článok:  Mitsubishi ASX 1.3 Instyle 7DCT Mild Hybrid - Dva diamanty v logu naviac

Podvozok je pri vyšších rýchlostiach a na diaľniciach komfortný, ale predovšetkým na rozbitom asfalte v mestách si práve najlepšie nerozumie s veľkými kolesami. Napriek tomuto však ide o príjemne naladené auto, ktoré okrem mierneho dunenia od zadnej nápravy poteší aj slušným odhlučnením. Vyzdvihnúť si zaslúži príjemné riadenie, ktoré však neoplýva prílišnou presnosťou. Určite by toto všetko vyriešil adaptívny podvozok DCC za príplatok…

Novú Octaviu so základným benzínovým motorom 1,5 TSI 85kW (115k) a manuálnou prevodovkou kúpite vo výbave Drive už od 20.990€. Na druhej strane stojí najvýkonnejšia Octavia RS, s motorom 2.0 TSI 195kW (265k) s automatom, ktorá aktuálne začína na 39.960€. Najrozumnejšou voľbou pre ľudí, ktorí ročne najazdia desaťtisíce kilometrov, však stále zostáva vznetový agregát 2.0 TDI, ktorý v spojení so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou ponúka najvyšší výkon 85kW (115k) a so 7-stupňovým automatom DSG až 110 kW (150k). Ten náš výkonnejší kúsok je v cenníku za 35.700€ a testovaná verzia s príplatkami sa vyšplhala takmer na cenu základného RSa a teda 39.637€.

Z pôvodnej verzie štvorkovej Octavie som nikdy nebol príliš nadšený, pretože mal som množstvo výhrad a nikdy som jej vlastne neprišiel na chuť. Po facelifte je to trochu iná pesnička, pretože Škoda Octavia je už dospelé a vychytané auto, ktoré v ničom nezaostáva a naopak v mnohých ohľadoch vyniká. Octavia nám konečne vyzrela a pokojne ju teda zvážte aj ako svoje rodinné auto…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →