KIA EV3 Earth – Dizajnový elektrický crossover s dojazdom, ktorý prekvapí

Kia EV3 je tretím samostatným elektromobilom značky Kia, navrhnutým od základu ako čisto elektrické vozidlo. Postavená je na inovatívnej platforme E-GMP (Electric Global Modular Platform), ktorú zdieľa s oceňovanými modelmi EV6 a EV9. Jej uvedenie na trh predstavuje strategický krok značky, ktorá si kladie za cieľ poskytnúť elektromobil pre širšie masy – v dostupnejšom a kompaktnom balení, no s výbavou, akú nájdeme aj v prémiových modeloch. EV3 je navrhnutá pre európsky trh, čo sa odráža nielen v jej proporciách, ale aj vo výbornom jazdnom naladení.


Exteriér a dizajn:

EV3 púta pozornosť svojimi ostrými líniami, futuristickým svetelným podpisom a robustnou stavbou. Predná časť zaujme štruktúrovaným „digitálnym tigrom“ – svetelným prvkom, ktorý sa tiahne medzi LED svetlometmi. Spodná maska je uzavretá, keďže elektromobil nepotrebuje klasické chladenie, čím sa zlepšuje aerodynamika. Farba Frost Blue – jemná, takmer perleťová modrá – výborne ladí s čiernymi aj chromovými detailmi a dáva vozidlu elegantný, no moderný vzhľad. Celkové proporcie (dĺžka cca 4,3 m) zaraďujú EV3 do kategórie B-SUV, hoci svojím postojom pôsobí väčšie.


Interiér a palubná doska:

Kabína EV3 je príkladom toho, ako má vyzerať moderný, ekologicky zodpovedný a technologicky nabitý interiér. Na palubnej doske nájdeme jeden súvislý displej s uhlopriečkou spolu až 30 palcov, ktorý integruje digitálny prístrojový panel aj centrálny infotainment. Ďalší dotykový panel pod ním slúži na ovládanie klimatizácie. Celé rozhranie je prehľadné, rýchle a intuitívne. Softvér infotainmentu je prepojený s cloudovou službou Kia Connect, ktorá umožňuje diaľkové ovládanie a sledovanie vozidla cez mobilnú aplikáciu – o nej viac nižšie.

Aj keď interiér EV3 pôsobí moderne a vizuálne príťažlivo, pri detailnejšom porovnaní s väčšou a luxusnejšou EV9 je zrejmý mierny kompromis v oblasti odhlučnenia kabíny. Pri vyšších rýchlostiach je v interiéri citeľnejší aerodynamický hluk a preniká sem aj viac hluku od kolies – najmä na hrubšom asfalte či v zime s tvrdšími pneumatikami.

Použité materiály sú ekologické – vegánska koža, recyklované plasty a tkaniny. Palubná doska aj výplne dverí sú mäkčené, dizajn je čistý, vzdušný a elegantný. No tu sa tiež nevyhneme miernej kritike: niektoré plasty na výplniach dverí (najmä v zadnej časti) pôsobia tvrdšie a lacnejšie než by sa očakávalo od vozidla s prémiovými ambíciami. Nie je to vyslovene rušivé, no v porovnaní s vyššími modelmi značky či niektorými konkurentmi v segmente ide o detail, ktorý by mohol byť v budúcich verziách dotiahnutý ešte o niečo lepšie.


Lakťová opierka a výsuvná doska:

V interiéri EV3 sa nachádza akási výsuvná stredová doska, ktorá do istej miery plní funkciu lakťovej opierky, no jej praktické využitie je skôr sporné. Opierku nie je možné výškovo nastavovať, čo môže znížiť komfort pri dlhších jazdách – najmä pre vodičov vyššej postavy. Navyše, pod ňou chýba akýkoľvek odkladací priestor, ktorý býva v tejto časti štandardom. Aj keď doska pôsobí moderne a zapadá do minimalistického dizajnu kabíny, v praxi by mnohí vodiči určite ocenili tradičnejšie a funkčnejšie riešenie.

Zaujímavosťou je, že napríklad v základnej výbave Light a tiež v nižšej výbave Air je k dispozícii klasická lakťová opierka so zabudovaným odkladacím priestorom, čo môže pôsobiť paradoxne – keďže praktickejšie riešenie dostanete v najdostupnejších verziách…


Sedadlá a priestor pre posádku:

Sedadlá vo výbave Earth sú komfortné, ergonomicky tvarované a potiahnuté kvalitným látkovým poťahom s ekologickým základom. Predné sedadlá ponúkajú vyhrievanie, nastaviteľnú bedrovú oporu a elektrické ovládanie (v závislosti od voliteľných balíkov). Zadná lavica je delená v pomere 60:40 a prekvapí svojou priestrannosťou – najmä v oblasti kolien a hlavy, čo nie je samozrejmosťou v kompaktnom segmente. Vďaka rovnej podlahe sa pohodlne odvezú aj traja dospelí.

Menšou nevýhodou, ktorá môže pre niektorých záujemcov znamenať sklamanie, je fakt, že látkové poťahy sedadiel sú dostupné opäť len v nižších výbavách Air a Light, ktoré pravdepodobne zostanú na trhu skôr formálnou možnosťou než reálnou voľbou zákazníkov. Vo výbavách Earth a GT-Line je štandardom kombinácia syntetickej alebo vegánskej kože, ktorá síce pôsobí moderne a ľahko sa udržiava, no nie každému vyhovuje z hľadiska pohodlia, najmä v horúcom lete. Hlavne keď testovaná výbava Earth nemá ventiláciu sedadiel – tá je zasa napríklad výsadou až najvyššej výbavy GT-Line.


Batožinový priestor:

Kia EV3 ponúka na svoju kategóriu naozaj veľkorysý batožinový priestor s objemom 460 litrov, čo ju radí na vrchné priečky medzi kompaktnými elektrickými crossovermi. Vstup do kufra je široký a má nízku nakladaciu hranu, čo uľahčuje manipuláciu s ťažšími predmetmi. Po sklopení zadných sedadiel vzniká rovná ložná plocha a maximálny objem narastá až na 1 250 litrov, čím sa EV3 približuje praktickosťou aj väčším modelom. Pod podlahou kufra sa navyše nachádza ďalší úložný priestor, vhodný na odloženie drobností, výstražného trojuholníka alebo menšej tašky.

Vpredu sa nachádza aj takzvaný frunk – malý predný kufor s objemom približne 25 litrov, ideálny na uloženie nabíjacích káblov, čistiacej súpravy alebo menších doplnkov, ktoré chcete mať oddelené od hlavného priestoru. Batožinový priestor je teda nielen objemný, ale aj premyslene členený a všestranne využiteľný, čo zvyšuje každodenný komfort pri nakladaní nákupov, batožiny alebo športového vybavenia.


Elektrický pohon a parametre:

V prevedení Earth nájdeme elektromotor s výkonom 150 kW (201 koní) a krútiacim momentom 283 Nm, čo postačuje na svižné zrýchlenie z 0 na 100 km/h za cca 7,5 sekundy. Elektrický pohon poháňa predné kolesá a jeho charakteristika je lineárna, plynulá a veľmi kultivovaná. K dispozícii sú dve verzie batérie:

  • 58,3 kWh (Standard Range) – WLTP dojazd okolo 410 – 430 km
  • 81,4 kWh (Long Range) – WLTP dojazd až 605 km

Nabíjanie je možné pomocou AC (11 kW palubná nabíjačka) a DC rýchlonabíjaním (max. 128 kW). Nabitie z 10 % na 80 % trvá približne 31 minút na vhodnej rýchlonabíjačke.

Elektromotor zaručuje okamžitú akceleráciu bez oneskorenia, veľmi tichý chod a výbornú odozvu. Jeho správanie sa dá prispôsobiť prostredníctvom jazdných režimov aj nastavenia rekuperácie. K dispozícii je aj tzv. i-Pedal, ktorý umožňuje jazdiť len s plynovým pedálom – brzdový pedál je potrebný iba na núdzové zastavenie.


Sezónna spotreba a reálny dojazd:

Kia EV3 vyniká veľmi efektívnym elektrickým pohonom a patrí k najúspornejším elektromobilom vo svojej triede. V letných mesiacoch sa spotreba pri bežnej kombinovanej jazde (mesto + okresky + diaľnica) pohybuje v rozmedzí 13,5 – 15,5 kWh/100 km, čo zodpovedá reálnemu dojazdu na jedno nabitie približne 500 – 580 km pri verzii s väčšou, 81,4 kWh batériou (Long Range). V čisto mestskom režime, pri plynulej jazde a rekuperácii, sa dá v lete dosiahnuť dojazd až 620 – 650 km, čo je mimoriadne silná stránka tohto modelu.

V zimných podmienkach sa spotreba prirodzene zvyšuje, no EV3 si aj tu zachováva slušnú efektivitu. Spotreba v chladnom počasí sa pohybuje približne 17,5 – 20,5 kWh/100 km, čomu zodpovedá reálny kombinovaný dojazd 390 – 460 km, v meste sa dá dosiahnuť okolo 480 – 520 km. Dôležitú úlohu tu zohráva tepelné čerpadlo, ktoré výrazne znižuje energetickú náročnosť vykurovania interiéru.

Tepelné čerpadlo je dostupné iba vo vyšších výbavách Earth a GT-Line (zvyčajne ako súčasť doplnkového balíka alebo v štandardnej výbave pri Long Range verzii), zatiaľ čo v základnej výbave Light nie je vôbec dostupné a vo výbave Air je za príplatok 1.100€. To znamená, že pre tých, ktorí plánujú časté zimné jazdenie alebo dlhšie trasy v chladných podmienkach, je vyššia výbava prakticky nevyhnutná, nielen kvôli komfortu, ale aj kvôli zachovaniu solídneho dojazdu.


Jazdné režimy:

K dispozícii sú štyri režimy:

  • Eco – šetriaci režim s optimalizovaným výkonom a obmedzeným klimatizovaním
  • Normal – vyvážený kompromis medzi výkonom a komfortom
  • Sport – ostré reakcie na plyn, tvrdšie riadenie
  • Snow – režim pre jazdu na snehu a klzkom povrchu s upravenou trakciou

Podvozok a správanie na ceste:

EV3 má nezávislé zavesenie kolies a podvozok naladený na komfort – dobre filtruje nerovnosti a ticho pláva po dobrom povrchu. Riadenie je presné, elektronický posilňovač má prirodzený odpor. Vďaka krátkym previsom a dobrej viditeľnosti pôsobí EV3 veľmi obratne v meste a isto na okreskách.

Kia EV3 je zatiaľ výlučne ako predokolka, čo je v poriadku pre bežné jazdenie po meste či diaľnici, no pri svižnejšej jazde, najmä v režime Sport, sa predný náhon vie občas pripomenúť menej príjemne. Pri prudšej akcelerácii alebo výjazdoch zo zákruty je cítiť mierne ťahanie za volant (tzv. torque steer) – najmä ak je vozovka nerovná alebo mokrá.

Ide o jav typický pre výkonné prednokolky, no vzhľadom na krútiaci moment 283Nm by sa dalo očakávať možno trochu precíznejšie rozloženie sily na prednej náprave alebo aspoň sofistikovanejšie elektronické riadenie trakcie. V bežnej premávke si to väčšina vodičov nevšimne, no športovo založených jazdcov môže tento prejav mierne obmedzovať v dôvere pri dynamickej jazde.


Aplikácia Kia Connect a digitálne funkcie:

Kia Connect je mobilná aplikácia dostupná pre Android aj iOS. Umožňuje:

  • Diaľkové ovládanie klimatizácie a kúrenia (napr. vyhrievanie auta pred jazdou)
  • Zobrazenie aktuálneho stavu nabitia a zostávajúceho dojazdu
  • Plánovanie nabíjania a vyhľadávanie nabíjacích staníc
  • Zamykanie a odomykanie vozidla na diaľku
  • Diagnostiku vozidla a notifikácie o údržbe
  • Možnosť prepojenia s kalendárom, navigáciou a hlasovým ovládaním

Systém sa pravidelne aktualizuje OTA (over-the-air), takže nové funkcie pribúdajú automaticky bez návštevy servisu.


Porovnanie s konkurenciou:

Na slovenskom trhu bude Kia EV3 čeliť silnej konkurencii v segmente kompaktných elektrických crossoverov, medzi ktorými dominujú modely ako Hyundai Kona ElectricVolvo EX30Peugeot e-2008, Renault Mégane E-Tech Electric, prípadne základné verzie Tesla Model Y. V porovnaní napríklad s Hyundai Kona Electric, ktorá je technicky spriaznená, má EV3 modernejší interiér a intuitívnejšie ovládanie, no o niečo menší kufor. Volvo EX30 ponúka výrazne vyšší výkon a prémiovejší pocit z jazdy, no za cenu nižšieho komfortu v zadnom rade a citeľne kratšieho dojazdu. 

Peugeot e-2008 a Mégane E-Tech majú atraktívny dizajn, ale nedosahujú taký dojazd ani pokročilú konektivitu ako EV3. Tesla Model Y je výrazne priestrannejšia a výkonnejšia, no jej vyššia cena a slabšia dielenská kvalita ju robí menej konkurencieschopnou v nižšej strednej triede. Celkovo EV3 zaujme vyváženým pomerom medzi výkonom, cenou, technológiami a praktickosťou, vďaka čomu má potenciál stať sa jedným z najpredávanejších elektrických crossoverov v regióne.

Porovnanie s aktuálne hlavnými konkurentami na našom trhu:

ModelDojazd WLTP (km)Výkon (kW)Batéria (kWh)Objem kufra (l)0-100 km/h (s)Približná cena (€)
Kia EV3 (Long Range)60515081.44607.540000
Hyundai Kona Electric51416065.44667.839000
Volvo EX30 (Single Motor)47620069.03185.738900
Peugeot e-200840611554.04349.036500
Renault Mégane E-Tech47016060.04407.438500
Tesla Model Y RWD45522060.08546.943990

Záverečné zhodnotenie:

Kia EV3 Earth je ideálne vozidlo pre:

  • Rodiny s deťmi, ktoré ocenia priestrannosť a bezpečnosť
  • Mestských a prímestských vodičov, ktorí chcú štýlový a efektívny elektromobil
  • Firemných zákazníkov a flotily, pre ktoré je kľúčová nízka spotreba a moderná konektivita
  • Ekologicky zmýšľajúcich jednotlivcov, ktorí hľadajú vozidlo s recyklovanými materiálmi a nízkou uhlíkovou stopou

Kia EV3 je technologicky veľmi vyspelý a prakticky orientovaný elektrický crossover / SUV, ktorý zaujme nielen moderným dizajnom a intuitívnym rozhraním, ale aj reálnym dojazdom použiteľným počas celého roka. Je zjavné, že automobilka sa snažila priniesť dostupnejšiu alternatívu k väčším elektromobilom bez toho, aby stratila na štýle alebo inovatívnosti. Áno, nájdeme tu aj kompromisy – najmä v odhlučnení, kvalite niektorých materiálov či pohone výlučne prednej nápravy – no v celkovom pohľade ide o vyvážené vozidlo, ktoré ponúka veľa muziky za rozumnú cenu.

EV3 je určená pre vodičov, ktorí hľadajú ekologickú a funkčnú alternatívu k tradičným spaľovacím vozidlám, chcú jazdiť moderne, efektívne a zároveň bez zbytočných komplikácií. EV3 ukazuje, že elektromobilita môže byť zároveň dostupná, štýlová aj zábavná – a presne to z nej robí mimoriadne zaujímavého hráča vo svete mestských crossoverov novej generácie.

Komentáře
Odporúčaný článok:  KIA Sportage 1.6 T-GDi MHev 7DCT – Kórejka s noblesou

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →