Hyundai Bayon 1.2MPi Family- Ako stvorený pre každého

Kórejská automobilka Hyundai našla vo svojom portfóliu miesto aj pre druhý malý crossover. Špeciálne, a iba pre Európu, je tu nový Hyundai Bayon, ktorý chce nadviazať na úspešný model ix20. Novinku sme teda vyskúšali na slovenských cestách.

Dostupných malých áut s veľkorysým vnútorným priestorom je už dnes v automobilovom priemysle veľmi poskromne. Napriek tomu, že takéto autá ponúknu to najlepšie z oboch svetov a pre veľa motoristov môžu byť zásahom do čierneho. Na našom malom trhu takýto úspech oslavoval kedysi napríklad Ford Fusion, či Citroen C3 Picasso. Majitelia týchto vozidiel potom často presadali napríklad práve do Hyundai ix20. Ten sa po celkom vlažnom nástupe v roku 2010 rozbehol a v posledných mesiacoch výroby, v roku 2019 išiel doslova „na dračku“. Vtedy ešte auto stačilo získať ocenenie pre seniorské auto roka.

Odvtedy tento MPV/crossover nedostal priameho nástupcu. V čase, keď segment mini MPV vymiera a nahrádzajú ho populárne crossovery a SUV segmentu B, prichádza Bayon ako spasenie. Pochopiteľne sa ani tento model nevyhol oplastovaným blatníkom a tak trochu náznaku terénneho vzhľadu. Bayon chce byť dostupnejšia, a v dobrom slova zmysle jednoduchšia, alternatíva k väčšiemu modelu Kona, ktorý so svojimi výkonnejšími či elektrifikovanými variantmi cieli na inú klientelu.

Bayon, ktorá už bude vyrábaný v Turecku, má teda nahradiť ix20-ku. Namiesto vysokého MPV prichádza prikrčené pseudo-SUV, prípadne skôr niečo ako zdvihnutý hatchback. Pridáva zaujímavý dizajn, oproti ix20 ubral na praktickosti interiéru, pretože nemá posuvné a plohovateľné zadné sedadlá, ale klasickú lavicu s deleným operadlom. Dĺžkou 4 180 mm zasa Bayon len o 25 mm zaostáva za Konou, nepatrne kratší je aj rázvor. Hlavným rozdielom je nižšia stavba karosérie a o palec menšia veľkosť kolies. S výškou 1,49 metra je strecha Bayonu o päť centimetrov bližšie k ceste ako u Kony a už oveľa nepresahuje klasické hatchbacky. Napriek tomu sa Bayon môže pochváliť veľkorysým objemom kufra 411 litrov, len by nemusel mať takú vysokú nákladovú hranu.

Bayon má veľmi výrazný no nie prvoplánový dizajn. Hlavne zadná časť bude zrejme publikum deliť na dva tábory. Predná časť je po vzore Kony a plochy bokov ozvláštňujú výrazné prelisy. Dominantou spomínanej zadnej časti sú zvláštne tvarované koncové svetlá. ktoré sú v základe žiarovkové, vo vyšších výbavách LEDkové. Prepája ich červená lišta, ktorá však bohužiaľ, tak ako aj pri i20, nesvieti a sú v nej len odrazky.

Najnovšie Hyundaie sú absolútne neprehliadnuteľné zvonku, no zvnútra je design skôr konzervatívnejší. Pri Bayone to perfektne ladí s očakávanou cieľovou skupinou zákazníkov, ktorej skôr ako ohromujúca uhlopriečka displeja urobí radosť napríklad strážca mŕtveho uhla alebo vyhrievaný volant, či klasická mechanická ručná brzda na svojom mieste.

Interiér tvarovo vychádza z modelu i20, ponúka teda veľmi podarenú architektúru, zaujímavé tvary a celkovo príjemné miesto pre trávenie cestovných chvíľ. Materiály sú kvalitne spracované a väčšinou majú aj peknú štruktúru, ale v niektorých detailoch na pohľad aj dotyk za i20 ľahko zaostávajú. Každopádne pokiaľ sa vrátime k ix20, je to vážne veľký skok vo všetkých oblastiach interiéru, na čo sme si už u tejto značky v posledných rokoch zvykli.

Infotainment môže mať v testovanej najvyššej špecifikácii až 10,25-palcovú obrazovku a pred vodičom môže byť aj digitálny prístrojový štít. Multimédiá sú v podstate opäť totožné ako pri i20 a ďalších moderných modeloch značky, zaslúžia si teda pochvalu čo sa rozlíšenia, reakcie na dotyk či prehľadnosti týka. Vecou vkusu je potom grafické rozhranie, ktoré však možno do značnej miery prispôsobiť.

Hyundai treba pochváliť aj za bezdrôtové spojenie s Apple CarPlay, či AndroidAuto, ktoré funguje bezchybne. Ako perličky možno vypichnúť niektorú bezpečnostnú a multimediálnu výbavu – napríklad šikovný tempomat spolupracujúci s navigáciou alebo možnosť párovania osobného kalendára do infotainmentu.

Predné sedačky sú pekne veľké a majú veľmi mäkké bočnice. Ovládanie je klasika moderných hyundaiov. Nazvať by sa dala funkčnosť bez výstrelkov – všetko je po ruke, tlačidiel zostalo na prístrojovke chvályhodne dosť a sú pekne veľké, aby ste ich nahmatali poslepiačky. Jediná vec, ktorá ma vyslovene štvala, bolo vypínanie strážcu jazdy v jazdnom pruhu, ktorý sa s vami inak preťahuje o volant. Toho treba hľadať vľavo pod volantom…

Bayon dostal pod kapotu v testovanom kúsku základný atmosférický motor. Vrchol ponuky Bayonu samozrejme tvorí preplňovaný trojvalec 1,0 T-GDi s výkonom 88 kW, rovnako ako v i20. Na výber bude medzi konvenčným a mild-hybridným prevedením a manuálnou, alebo dvojspojkovou prevodovkou. Záujemcov o diesel, preplňovaný štvorvalec, plnohodnotný hybrid a elektromobil pri Hyundaii uspokojí model Kona. Bayon naopak ponúkne menej náročným základný štvorvalcový motor s objemom 1,2 l s výkonom 62 kW. U mnohých zákazníkov, ktorí po zvýšenom malom aute pozerajú, bude brať body navyše práve za tento atmosférický štvorvalec.

Malý štvorvalec dostal výfukové zvody integrované do hlavy valcov, čo mu zabezpečí rýchlejšie zahriatie na prevádzkovú teplotu a naopak, ochladzovanie výfukových plynov pri vysokej záťaži. Atmosférický benzínový štvorvalec bez turba má nepriame vstrekovanie paliva do sania, rozvod DOHC poháňaný reťazou a 16 ventilovú techniku. Overená klasika, ktorá má predpoklad vysokej životnosti, spoľahlivosti a robustnosti. Nevadia mu ani krátke mestské jazdy, netreba ho dochladzovať a každý, kto si chce kúpiť auto na viac ako do skončenia záruky po ňom určite musí siahnuť.

Charakterom je to typický vysokootáčkový benzín, s rýchlymi reakciami na plyn. Dynamika je možno pre niekoho v dnešnej dobe slabá a korešponduje s neveľkým maximálnym výkonom 62 kW (84 k), no dá sa s ním naučiť jazdiť aj celkom svižne. Maximum výkonu a malého krútiaceho momentu je posadené vysoko (6000 ot./min vs. 4200 ot./min). Motor má vcelku lineárny priebeh výkonu, v spodnom spektre otáčok je mu to veľmi nesvedčí a pre svižnejšiu jazdu je potrebné ho vytáčať nad 4000 ot/min. Ak od neho budete očakávať výrazne zrýchľovanie už okolo hranice 2000 ot/min, spoznáte rozdiel medzi oturbeným trojvalcom 1.0 T-GDi, ktorý je práve vďaka turbu oveľa pružnejší a lepšie sa zbiera od spodnej hranice otáčok. Na strane druhej, pri vytáčaní nad hranicu 6000 ot/min predvedie krásnu výkonovú špičku klasických atmosférických motorov.

Malý štvorvalec, vytočený za hranicu 4000 otáčok pri 130 km/h potiahne z nádrže okolo 7 l/100 km. Na okreskách však jeho apetít klesne hlboko k 5 l/100 km a v meste sa ustáli niekde medzi 5-6 l/100 km. Celkový priemer počas testovacieho týždňa bol 5,7 l/100 km. A to sme jazdili oveľa dynamickejšie ako by sa patrilo. Spotreba teda tiež na jednotku. V rámci palety motorov a keby ho dostal do ruky pokojný vodič, predpokladám že dokonca lepšia ako 1.0 T-GDi s MildHybridom.

Podvozok novinky zaujme veľmi vydareným kompromisom medzi obratnosťou, istotou a komfortom. Zadná náprava sa napriek jednoduchej konštrukcii s torznou priečkou neozýva ani na zlom povrchu. Auto skvelo zvláda rozbité mestské cesty aj vďaka relatívne mäkkému uloženiu náprav. Bayon však nie je uhúpanou loďou, ale ponúkne veľmi vysokú úroveň komfortu, a nepôsobí pritom ťažkopádne. Naopak, vcelku rýchle a presné riadenie nie je v tejto triede často bežnou vecou. Veľmi dobré je odhlučnenie valivého, motorového aj aerodynamického hluku. To všetko zapadá do komfortného mixu vozidla, ktoré šoférovi dopraje aj dostatok sebadôvery.

Zaujímavosťou je to, že najväčšie 17-palcové pneumatiky (205/55 R17) nemajú nižší profil, ako býva obvyklé. Takže testované, menšie šestnástky (195/55 R16) majú aj menší obvod a tiež nižšiu svetlú výšku podvozku. Základné pätnástky majú rozmer 185/65 R15.

Pokiaľ pre cieľovú skupinu tohto vozidla nebude prekážkou výrazný design, predpovedáme Bayonu veľké úspechy aj na našom trhu. Módou SUV a crossoverov sa nechal len letmo ofúknuť a ponúkne veľký priestor na malých základoch, vydarený interiér, multimédiá a podarené motorizácie, či vyvážené jazdné vlastnosti. So základnou 1.2-kou a vo výbave Family je za necelých 17.000€ ako stvorený pre každého…

Technické údaje:
Motor a prevodovkaatmosférický benz. štvorvalec, 4 ventily na valec, DOHC, 5-stupňová manuálna 
Zdvihový objem [cm3]1197
Výkon [kw/k]62/84
Pri otáčkach [1/min]6000
Krútiaci moment [nm]118
Pri otáčkach [1/min]4200
Priem. spotreba [l/100 km]5,5 – 5,7 (WLTP)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]13,5
Maximálna rýchlosť [km/h]165
Batožinový priestor [l]411/1205
Pohotovostná hmotnosť [kg]1045 – 1155
Rozmery d/š/v [mm]4180/1775/1490
Rázvor náprav [mm]2580
Pneumatiky195/55 R16 
Objem palivovej nádrže [l]40
Cena modelu od [€]14 490
Cena testovaného modelu (€)16 890
Galéria:

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →