Nedávno zmodernizované SUV-kupé od značky Renault, prichádza s osvedčenými pohonmi a novými výbavovými stupňami. My sme otestovali vrcholné prevedenie, so znovuzrodeným označením Alpine.
Renault Arkana bolo v podstate akýmsi prvým ľudovým SUV-kupé na trhu. V časoch, kedy sme tu mali len drahšie modely, prevažne luxusných značiek, prišiel Renault s formulkou, ktorá evidentne zafungovala. Dnes už malé SUV-kupé ponúka takmer každá značka.
Renault Arkana stojí na platforme CMF-B, ktorú Renault používa aj pri Cliu a Capture. A práve v porovnaní s Capturom je Arkana o celých 341 milimetrov dlhšia, pričom rázvor je natiahnutý až o 81 milimetrov, z čoho taží najmä posádka v druhom rade.
Čo sa týka spomínanej modernizácie v úvode, tak v porovnaní s Cliom (tiež modernizovaným v minulom roku) Arkana stále vsádza na starý svetelný podpis so svietiacimi „klami“, ktoré sa zahryzujú do predného nárazníka.
Pri bližšom pohľade si môžeme všimnúť nové logá automobilky, nové mriežky v maske a tiež nové mriežky v nárazníku. Renault tiež zredukoval chrómované zdobenia a linky, za čo mu patrí veľký palec hore. Ďalšie zmeny súvisia snáď už iba so zmenami v cenníku, ktorý ponúka tri nové stupne. My sme do testu dostali ten vrcholný, Esprit Alpine, ktorý nahradil predtým najvyššiu výbavu R.S. Line. Renault tak kladie väčší dôraz na svoju novú športovú divíziu Alpine.
Logo v maske je teda čierne, nárazník má športovejšie tvary a šedú F1 lištu, odkazujúcu na závodné vozidlá značky Renault. V blatníkoch nájdeme čierne, 19“ disky Elixir s nápisom Alpine a na prechode k predným dverám ich zdobí logo Esprit Alpine. Vzadu sú nové číre kryty svetiel, opäť nové logo a šedo lakovaný difúzor, z ktorého vystupujú dve čierno lakované „fejkové“ koncovky výfuku. Celkom pekná paráda…
V kabíne sa toho zmenilo snáď ešte menej, vylepšenia však priniesla práve testovaná výbava. Trochu väčší a hrubší volant padne dobre do rúk a je čalúnený umelou perforovanou kožou s prešívaním vo farbách francúzskej trikolóry. Rovnaké prešívanie sa objavuje aj na výplni dverí.
Športovo tvarované sedadlá s výrazným bočným vedením sú komfortné aj na dlhších cestách, pevne držia telo v zákrutách a opäť ich zdobí francúzska trikolóra, logo Alpine a modré prešívanie, ktoré sa objavuje aj na pásoch. Kvôli technickému základu v menších modeloch zamrzí iba jednozónová klimatizácia. Pochváliť však treba veľké kruhové ovládače ventilácie s úplne jednoduchou logikou.
V palubnej doske nájdeme prístrojový štít s 10“ farebným displejom, ktorý poznáme aj s ostatných modelov Renault a dopĺňa ho vertikálne orientovaná obrazovka infotainmentu EasyLink s 9,3“ displejom. Vďaka paketu s reproduktormi Bose navyše Arkana ponúkne aj veľmi príjemné počúvanie hudby.
Častou chybou SUV kupé ale býva aj obmedzená praktickosť zadných sedadiel, to však Arkanu, vďaka spomínanému väčšiemu rázvoru. príliš netrápi. Aj s príplatkovým strešným oknom zostáva dostatok priestoru ako nad hlavou, tak pred kolenami dospelých cestujúcich. Batožinový priestor ponúkne až 580 litrov, pri hybride je však zmenšený na 480 litrov. Zadné sedadlá sú delené v pomere 60:40 a nechýba ani dvojité dno.
Výbava Esprit Alpine vytvára očakávania športovej jazdy, tú však od motorizácie E-Tech full hybrid 145 príliš nedostanete. Osvedčená hybridná pohonná jednotka je zložená z 1,6 litrového atmosférického štvorvalca kombinovaného s elektromotorom a štartér-generátorom. Ponúka podobne ako v Cliu najvyšší systémový výkon 105 kW (143 k) a vďaka elektromotoru krútiaci moment až 205Nm.
Pri prevádzkovej hmotnosti cez 1,5 tony sa bavíme o nie príliš oslnivej dynamike, kedy hybridná Arkana zrýchli z 0 na 100 km za 10,8 sekundy a maximálna rýchlosť je 172 km/hod. Sú to teda najhoršie parametre z ponúkaných motorizácií, no o to pri tomto hybride nejde.
Systémový výkon je v tomto, primárne mestskom a prímestskom SUV, úplne dostatočný. Na rozdiel od iných hybridných systémov s rôznymi CVT a eCVT prevodovkami, tu máme k dispozícii samočinnú prevodovku s niekoľkými stupňami. Tzv. multimódová prevodovka má dokonca dva prevody pre trakčnú elektrickú jednotku a štyri pre benzínový motor. Mechanickú synchronizáciu jednotlivých prevodov tu nahrádza práve elektromotor.
V porovnaní s inými hybridmi sa tu tiež hlučného motora vo vysokých otáčkach dočkáte len sporadicky. Štvorstupňový automat, ktorý sa snaží vydolovať maximum s atmosférického motora, pracujúceho v atkinsonovom cykle, túto nepríjemnosť celkom úspešne eliminuje. Vždy sa snaží poskytnúť len toľko výkonu, aby bola splnená potreba pre pohon a dobíjanie batérie.
Celý hybridný pohon čo najviac preferuje jazdu na elektrinu, ktorú si jednotka berie z akumulátora s kapacitou 1,2 kWh. S ním Arkana na jeden záťah prejdete aj nejaké tie dva kilometre v čisto elektrickom režime. Riadiaca jednotka batériu dobíja už cca pri polovičnom vybití a energia vám teda nikdy nedôjde. Stačí dotankovať benzín…
Pri pokojnej jazde nie je problém pohybovať sa okolo 5l/100km. Po týždni jazdenia, kde polovicu tvorili okresky a ostatné kilometre boli v kombinácii diaľnic a mesta, sme sa dostali na priemer 5,6l/100km. Palivová nádrž s objemom 50 litrov (teda rovnako ako pri ostatných motorizáciách) potom zaistí veľmi slušný dojazd na jedno natankovanie.
Kabína je kvalitne odhlučnená a poteší aj mäkšie naladenie podvozku. Ten vo výbave Esprit Alpine štandardne síce stojí na 19“ kolesách, no napriek tomu si udržuje vyvážený balans medzi komfortom a tuhosťou. Arkana schopne filtruje rôzne nerovnosti a v zákrutách sa príliš nenakláňa.
Základná výbava Evolution s mild-hybridným motorom 140 EDC štartuje od čiastky 26.150€, testovaná verzia s motorizáciou E-Tech full hybrid 145 potom štartuje od cenovky 29.700€. V našej testovanej výbave cena vzrástla na 32.600 € za výbavu Esprit Alpine a navyše si môžete dopriať ešte pár príplatkov ako strešné okno za 1000€, či spomínaný packet BOSE za 700€ a automatický parkovací systém Pack city plus za 750€.
Modernizácia Renaultu Arkana síce nie je taká výrazná ako pri modeli Clio, no osobne v tom nevidím príliš veľký problém. Arkana stále ponúka peknú karosériu SUV-kupé, ktorá nielen z diaľky pripomína hodnotnejšie prémiové značky. Máme tu opäť viac kvalitné spracovanie kabíny, slušnú praktickosť a modernú technologickú výbavu. A to navyše s relatívne rozumnou cenovkou.