Škoda Karoq 1.5 TSi DSG – Starý známy po liftingu

Škoda Karoq patrí od roku 2017 k nosným pilierom českej automobilky. Nahradila veľmi dobre zabehnutý model Yeti a za svoj doterajší životný cyklus sa ich vyrobilo viac ako pol milióna. Karoq tak patrí po Octavii a Kamiqu k tretiemu najpredávanejšiemu modelu tejto značky. Aktuálna modernizácia sa nesie v duchu, možno na pohľad drobných, ale pod povrchom dôležitých zmien. Ľahké vizuálne zmeny dopĺňa lepšia aerodynamika, udržateľné materiály v kabíne, modernejšie asistenčné systémy a vylepšený infotainment.

Spredu spoznáte modernizovaný Karoq podľa nového nárazníka, ktorý dostal širšiu šesťhrannú masku chladiča a ostrejšie rezané LED svetlomety s novou grafikou denného svietenia. Svetlá môžu byť za príplatok aj s technológiou Matrix.

Vzadu tiež nájdete ľahko prerobené svetlá s odlišnou grafikou, uvítacou funkciou a dynamickými smerovkami. Prepracovaný bol aj zadný nárazník a predĺžený strešný spojler s aerodynamickými krytkami po bokoch. Ten navyše s aerodynamickými krytmi kolies a novým krytom na podvozku vylepšil celkovú aerodynamiku vozidla.

Práve na vylepšenie aerodynamiky sa inžinieri zamerali najviac. Žalúzie v prednom nárazníku spolu s upravenými vstupmi po stranách, zakrytá podlaha s palivovou nádržou a aerodynamické kryty kolies s novým strešným spojlerom dohromady znížili hodnotu súčiniteľa odporu vzduchu o viac ako 9%, na slušnú hodnotu pre krabicoidné SUV = cx 0,30.

Pod prednú kapotu si môžete zvoliť z celkom piatich motorov generácie Evo: dva naftové a tri benzínové motory pokrývajú výkonové spektrum od 110 do 190 koní. Najsilnejšia jednotka 2.0 TSI s výkonom 190 koní je určená výhradne pre model Karoq Sportline a štandardne sa spája s pohonom všetkých kolies. Záujemcovia o pohon všetkých kolies pre naftový motor môžu zvoliť motor 2.0 TDI s výkonom 150 koní.

Interiér modernizovaného Karoqu ponúka nové dekory a poťahy sedadiel z recyklovaných, trvalo udržateľných materiálov, predovšetkým z vlákien získaných z recyklovaných PET fliaš. Hneď po zasadnutí do pekne dimenzovanej sedačky je príjemným zistením, že Karoq nezanevrel na klasický prehľadný formát ovládania s kruhovými voličmi klimatizácie a zaobíde sa bez nadbytku otravných dotykových plôch a panelov. Väčšinu dôležitých ovládacích prvkov stále zvládnete obsluhovať spoza volantu pravou rukou bez zbytočného rozptyľovania a hľadania a aj po modernizácii teda Karoq zostáva stále ergonomickým a prehľadným.

Odporúčaný článok:  Honda Civic e:HEV - Najšoférskejší hybrid na trhu

Stále tu máme príjemne veľké odkladacie priestory na stredovom tuneli a skromnejšie vrecká vo dverách. Z hľadiska priestoru tu jednoducho nie je kde pridať na objeme. Druhý rad sedadiel môže byť so systémom VarioFlex, s troma samostatnými, individuálne posuvnými, sklopnými aj vyberateľnými sedadlami. Ten dodáva zadnej časti mimoriadnu praktickosť a objem až 588 litrov namiesto štandardných 521 litrov. My sme však mali klasickú lavicu delenú 40/60. Všeobecne je Karoq aj po facelifte autom, ktoré pekne padne do ruky z hľadiska ovládania i prepravy osôb a vecí.

Dovolím si tvrdiť, že Karoq s motorom 1.5TSi vyhovie väčšine motoristov, ktorí permanentne neokupujú ľavý diaľničný pruh a jazdia tak nejak normálne. Najazdil som s Karoqom vyše tisícky kilometrov a na dynamiku si nemôžem sťažovať. Možno ho trochu brzdí v rozlete letargické DSG a prílišné dusenie v nízkych otáčkach v režime Eco. Ale zlé to nebolo ani so spotrebou paliva, ktorá sa ustálila na hodnote 6,5 l/100km.

Maximálny výkon motora má hodnotou 110 kW, krútiaci moment potom 250 newtonmetrov. Disciplínu 0-100 km/h zvláda vozidlo za 8,9 sekundy a pokračovať vie na 190 km/h. Motor je vybavený technológiou aktívneho riadenia valcov, ktorá pri nízkej záťaži dva z nich automaticky odpája a šetrí tým palivo. Aj vďaka tomu je kombinovaná hodnota oproti základnému trojvalcu vyššia len o 0,3 litra. Prejav motora vlastne zodpovedá tomu, čo poznáme z ostatných koncernových modelov obdobného strihu. V Karoqu je solídne odhlučnený, statočne sa zbiera z najnižších otáčok, nad 1500 ot/min sa prebúdza k životu a lineárne pokračuje pokojne až k červeným číslam. Nemá však veľký zmysel ho príliš točiť. Štvorvalec je vo vyšších otáčkach stále kultivovanejší ako menší liter, napriek tomu už o sebe zvýšenou akustikou vie dať vedieť. Viac dynamiky z neho aj tak nedostanete.

Odporúčaný článok:  Dacia Spring Electric - Drahé kompromisy do mesta

To si vcelku dobre uvedomuje aj spomínaná DSG prevodovka. Tá sa motor snaží držať v „ideálnych“ otáčkach, avšak pre emisie. Subjektívne motor zbytočne podtáča, no na druhej strane radí hladko a logicky. Občasné šklbnutie pri mestských rozjazdoch a oneskorenie na zošliapnutí plynového pedála, keď potrebujete okamžite zrýchliť pri rozjazde z križovatky či predbehnutí je takým folklórom práve tejto koncernovej prevodovky. Akonáhle sa však DSG-čko oťuká, máte k dispozícii dynamiku viac ako dostatočnú a ani tiahle stúpanie či akcelerácia na diaľnici nerobia autu výraznejšie problémy. Na športovú jazdu však treba veľmi rýchlo zabudnúť.

Na platforme ani naladení tlmičov sa v rámci modernizácie zrejme nič nemenilo. Predokolky majú vzadu vždy jednoduchšiu nápravu s torznou priečkou, viacprvok je vyhradený pohonu 4×4. Náš kúsok obúval 16“ kolesá a jeho komfort nedopĺňal príplatkový adaptívny podvozok DCC. Vystačiť sme si museli aj bez ďalšej voliteľnej položky, a síce progresívneho riadenia s variabilným prevodom. Karoq je podvozkovo neutrálny, trochu viac ubúchaný od zadnej nápravy. Do interiéru teda síce prenikajú drobné rázy, auto však drží stopu a tendenciou tu a tam uskočiť si všímame až pri skutočne svižnej jazde, na ktorú sa nehodí ani náznakom. Pre také to klasické cestovanie je však viac ako stvorený.

Škoda Karoq je k dispozícii vo výbavových stupňoch Active, Ambition, Style a Sportline. Nami testovaný kúsok bol práve v druhej výbave Ambition, s benzínovým motorom 1.5 TSi a automatickou, 7-stupňovou prevodovkou DSG. Karoq v tejto výbave začína na cenovke 28910€ a za výbavu Style si priplatíte cca. 1900€. Ceny idú raketovo hore a oproti predfaceliftu zdražel Karoq v tejto výbave o takmer 4000€. Za to však k základu dostanete veci ako: Interiér Ambition, Disky CASTOR z ľahkej zliatiny 16″ (215/60 R16), CLIMATRONIC – dvojzónová automatická klimatizácia, FULL LED zadné svetlá s dynamickými ukazovateľmi smeru, DRIVER ALERT – asistent rozpoznania únavy, Vyhrievanie predných sedadiel, Elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá s automatickým stmavovaním na strane vodiča, Vnútorné spätné zrkadlo s automatickým stmavovaním, EASY START – bezkľúčové štartovanie bez SAFE systému, LIGHT AND RAIN ASSIST – svetelný a dažďový senzor, 2-ramenný kožený, multifunkčný a vyhrievaný volant (pre DSG s podvolantovým radením), Výsuvné ostrekovače svetlometov a vyhrievané dýzy ostrekovača čelného skla, SUNSET – sklá s vyšším stupňom tónovania od B-stĺpika, Ochranné lemy blatníkov, Bedrové opierky na predných sedadlách, Lakťová opierka vpredu a vzadu s priechodným otvorom a Dáždnik…

Odporúčaný článok:  Dacia Jogger Extreme TCe ECO-G 100 - Kombi dnešnej doby

Za príplatok 1500€ dostanete balík Plus, ktorý obsahuje: Disky SCUTUS z ľahkej zliatiny 17″ s aero krytmi KESSY a alarm so SAFE systémom Rádio BOLERO 8″, či hlasové ovládanie alebo Bezdrôtový SmartLink. Možností príplatkovej výbavy je neúrekom a ak máte vysoký rozpočet, pokojne prešvihnete cenou aj väčší Kodiaq.

Facelift teda priniesol hromadu drobných zmien, ktoré nijak zásadne nemenia povahu ani techniku auta. Na našich cestách je Karoq starý známy a drobné vizuálne oživenie mu ide k pleti, zvlášť keď zvolíte napríklad výrazný oranžový lak karosérie, namiesto testovanej šedej. Úpravy zvonku okrem funkčnosti dodávajú šmrnc a z hľadiska obsluhy aj riadenia stále zostáva ústretovým a čitateľným pre drvivú väčšinu potenciálnych záujemcov…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →