Honda Jazz e:HEV – Jediné auto stvorené pre všetkých

Honda Jazz je už roky unikátom svojho segmentu. Na trh prišla v čase rozmachu malých MPV, lenže zatiaľ čo konkurencia sa týchto áut postupne zbavila (hlavne v prospech malých SUV), Honda na koncepciu nezanevrela a Jazz v priebehu rokov postupne ladila. Na trhu je dnes už štvrtá generácia Jazzu, aktuálne po facelifte, ktorú sme si vo výbave Advance aj vyskúšali. 

A v rámci obyčajného faceliftu došlo k toľkým zmenám, ktoré sú väčšie, než niekedy býva u generačných obmien zvykom. Tento inovovaný model poskytuje väčší výkon a paradoxne ešte nižšiu spotrebu. Vzhľadovo dostal nový Jazz uhladenejší dizajn prednej časti, kde aktuálne dominuje rozdelená maska so vzorom diagonálnych štvorcov a v spodnej časti nárazníka zasa nájdeme športovo ladené čierne plasty s rovnými lamelami, ktoré pripomínajú model Civic. 

Z bočného profilu sa nezmenilo prakticky nič, rozmerovo je Jazz rovnaký ako predtým. Zadnej časti dominujú svetlomety s mierne upravenou grafikou a malý čierny minispojlerík. Inak je tu všetko po starom a na obyčajných strieborných zimných diskoch vyzerá Jazz zboku tak nejak “zastarano”.

Svojou konštrukciou a vzhľadom sa Jazz radí medzi malé MPV a na prvý dojem zaujme zvláštnym riešením karosérie. To čo je tu výrazne odlišné je takmer ploché čelné sklo a v prednej časti presklené trojuholníkové okná, ktoré ho doplňujú a zlepšujú výhľad vodiča.

Toto sme mnohokrát ocenili, najmä pri odbočovaní do neprehľadných ulíc. Po nasadnutí do vozidla, pripojení mobilného zariadenia a nastavení navigačných systémov sa môžete okamžite vydať na jazdu bez nutnosti ďalšieho zoznamovania, pretože Jazz je ergonomicky a intuitívne naladený takmer k dokonalosti. 

Vnútri vás okamžite zaujme bohatý vnútorný priestor. Na pôdoryse malého auta segmentu B sa Honde podarilo vytvoriť kabínu, v ktorej majú naozaj bohatý priestor štyria dospelí cestujúci. Pred kolenami je na zadných sedadlách naozaj slušná rezerva a dostatočný je aj priestor nad hlavou.

Odporúčaný článok:  Mazda CX-60 e-SkyActiv D254 - Šesťvalec! Zadokolka! Nafta!

Páči sa mi aj stvárnenie interiéru. Rozvrhnutie palubnej dosky je skôr konzervatívne,, digitálny prístrojový štít je jednoduchý, dotyková obrazovka infotainmentu je pekne po ruke a  klasické ovládače klimatizácie uľahčujú ovládanie. Len samotný multimediálny systém chce trochu zvyku, pre neznalého Hondy nie je až tak intuitívny. 

Nechýbajú tu ani odkladacie priestory, škoda len, že klasické vrecká vo dverách sú skôr menšie a 1,5-litrová fľaša sa sem už vkladá horšie. Plusom je aj príkladné spracovanie a vysoká úroveň použitých materiálov, hoci niektoré plasty sú tvrdšieho razenia.

Batožinový priestor je na svoju kategóriu priemerný a má  udávaný objem 304 litrov. Kompaktné vonkajšie rozmery skrátka obísť nešlo, no Jazz je neskutočný praktík. Nechýbajú dnes už dobre známe „magické sedadlá“, kedy sa zadné sedačky nielen klasicky sklápajú do roviny, ale naopak je možné aj ich sedák ľahko vyklopiť nahor a prevážať tak rozmerné predmety priamo v kabíne. Manipulácia so sedadlami je pritom dovedená k absolútnej jednoduchosti.

Dnešná Honda Jazz je od vstupu na trh dostupná s jedinou motorizáciou, hybridom e:HEV, súčasťou ktorého je zážihový atmosférický štvorvalec 1.5 i-VTEC a dvojica elektromotorov – jeden fungujúci ako generátor a druhý ako trakčný motor. 

S modernizáciou Jazzu pre modelový rok 2024 jediná verzia v ponuke zostáva. Výkon hnacieho elektromotora sa zvýšil o 10 kW (14 k), čím sa jeho celkový výkon zvýšil na 90 kW (122 k), a výkon generátorového motora sa zvýšil o 8 kW, čím sa dosiahol maximálny výkon 78 kW (106 k). 1,5-litrový benzínový motor so vstrekovaním paliva získal 7 kW a teraz dosahuje maximálny výkon 79 kW (107 k). Krútiaci moment zostáva na hodnote 131 Nm. Úsporný hybridný systém Honda produkuje emisie CO2 od 102 g/km.

Odporúčaný článok:  Mazda2 Hybrid - Sobáš z rozumu

Ak ste dúfali, že to Jazzu konečne pomôže k športovým výkonom, budete sklamaní. Dynamika je aj napriek navýšeniu výkonu stále priemerná a o nejakú prehanú dynamiku Jazzu ani veľmi nejde. V mestskom prostredí si to nevšimnete, pretože je elektrifikovaný pohon dostatočne agilný. Na okreskách a hlavne na diaľniciach však už Jazz začne strácať dych. 

Musí si pomôcť vytočeným spaľovacím motorom, čo so sebou prináša hluk, hoci atmosférická tisícpäťstovka je sama o sebe veľmi tichým a kultivovaným agregátom. Zladenie motorov je však úplne hladké, koncepcia pohonu potom znamená, že pri zrýchľovaní sa nedočkáte nepríjemne monotónnych zvukov ako pri iných hybridoch.

Jazz konečne dostal aj možnosť ťahania vozidiel, čím sa stal ešte všestrannejším. Všetky modely dokážu utiahnuť konkurencieschopných 500 kg, čo pojme malé prívesy alebo nosiče bicyklov.

Skvelá je však spotreba, ktorá je nadmieru nízka. Ako mestský automobil budete Jazz milovať, pri jazde po meste si totiž povie len o nejaké tie 4 l/100 km. A spotreba príliš nerastie ani v iných podmienkach. Na okresných cestách sa pri pokojnejšom tempe s Jazzom dá zajazdiť aj za 3,9 l/100 km v zimnom období a na diaľnici pri dodržiavaní povolených limitov o 5,5 l/100 km. Nepodarilo sa nám za celý týždeň preskočiť hranicu 6 l/100km.

Jazz je, s ohľadom na cieľovú klientelu, naladený skôr ako pohodový automobil. Podvozok je komfortný a viac menej mäkší a pri prudkej zmene smeru sa karoséria trochu rozhojdá. Odpruženie je každopádne poddajné a neozývajú sa od neho žiadne hlučné rany ani tupé zvuky pri prejazdoch priečnych nerovností. Odhlučnenie motora je potom príkladné, hoci kvôli práci vo vyšších otáčkach ho na diaľnici počuť. V diaľničnom prostredí si tiež všimnete šum okolitého vzduchu a menej dobre zvládnuté odhlučnenie kabíny.

Odporúčaný článok:  Renault Captur – Sport edition

Niekto by mohol povedať, že je Jazz cenovo nadhodnotený. V základnej výbave Elegance stojí Jazz 24 990€, Advance má cenovku 26 490€ a za novinku vo výbavovom stupni Advance Sport dáte 27 590€. Zvýšený a oplastovaný model Crosstar je len o 200€ drahší. Honda akutálne ponúka aj 1000€ bonus.

Vyššia obstarávacia cena je navyše kompenzovaná bohatou výbavou. Už v základe má adaptívny tempomat, kompletný balík Honda Sensing, asistent pre jazdu v kolónach, vyhrievanie volantu aj predných sedadiel, navigáciu alebo LED svetlá vrátane hmloviek, či automatickú klimatizáciu. Skúste si tieto prvky nakonfigurovať u konkurencie a dostanete sa na podobné, či vyššie cenovky.

Keď mám zhodnotiť týždeň s Jazzom, tak musím úprimne povedať, že takú pohodu som na cestách dlho nezažil. Všetky tie SUVčka, EVčka, kombíky a iné autá mi zrazu pripadali zbytočné, pretože Jazz vlastne ponúka všetko, čo 95% populácie potrebuje. Ak odhodíme ego a predsudky, tak musíme uznať, že toto malé MPV je takmer zázrak. Na nič sa nehrá, jazdí za facku, pojme celú rodinu, prevezie takmer čokoľvek a keďže je to Honda, je predpoklad, že mnohých z nás ešte aj prežije.

Honda Jazz nie je obvykle prvá voľba záujemcov o malé auto, no je to ale vlastne celkom škoda, pretože ak hľadáte priestranné vozidlo s kompaktnými rozmermi, nemá Jazz konkurenciu. Tak priestrannú kabínu na takom malom pôdoryse inde nenájdete.

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →