Malá, mestská a zaujímavá Mazda MX-30 sa predstavila ešte v roku 2020 a najskôr prišla v čisto elektrickej verzii. Pri pohľade pod prednú kapotu a po zamyslení sa nad koncepciou pohonu pri tomto EV sa naskytala otázka, ako ten prázdny priestor chce značka Mazda ešte využiť?! Onedlho sa však už šuškalo, že Mazda predstaví aj verziu s „predlžovačom dojazdu“ v podobe spaľovacieho motora s rotujúcim piestom – Wankelom.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6637-1024x576.jpg)
Prvý elektromobil japonskej značky z Hirošimy bol pri svojom uvedení zaujímavou kombináciou tradičného elegantného Kodo dizajnu značky, no bohužiaľ na elektrinu toho neprešiel príliš veľa. S malou baterkou a pomalým nabíjaním sa MX-30ka musela pohybovať hlavne v mestách a „rýchlonabíjanie“ bolo pre ňu prakticky cudzím slovom.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6661-1024x576.jpg)
MX-30ka bolo teda vozidlo určené výhradne na mestské posúvanie a občasný výlet do susednej dediny. Akonáhle sa vydáte na dlhšie trasy, budete sa musieť zmieriť buď s tým, že buď pôjdete veľmi pomaly, alebo že budete každú chvíľu nabíjať – ak bude kde.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6776-1024x576.jpg)
Až tak začiatkom minulého roka konečne padlo rozhodnutie odstrániť najväčšiu nepríjemnosť výhradne elektrickej MX-30ky a vyriešiť to hneď staro-novou inovatívnou technikou. Mazda odhalila svetu novú vylepšenú Mazdu MX-30 e-Skyactiv R-EV s kompletne novým hnacím ústrojenstvom, vďaka ktorému sa z pôvodného elektromobilu stal vlastne klasický Plug-in hybrid s legendárnym Wankelovým motorom pracujúcim ako „predlžovač dojazdu“.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6653-1024x576.jpg)
Keďže aktuálny modelový rok MX-30 nie je ani tak faceliftom ako skôr akousi obnovou a vylepšením aktuálneho vozidla, zmien na karosérii a v interiéri sme sa nedočkali. Nové sú niektoré farby a dizajn kolies a musím uznať, že aj v čiernej metalíze to MX-30ke sekne. S opačnými zadnými dverami, oficiálne pomenovanými „freestyle doors“, ktorými po prvýkrát disponovalo wankelové kupé Mazda RX-8, nebolo vzhľad po tých rokoch na trhu ani nutné nijako meniť, pretože MX-30 stále vyzerá moderne a nadčasovo.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6698-1024x576.jpg)
Vo vnútri je to klasika s kvalitnými a hlavne recyklovanými materiálmi. Čiastočne digitálny prístrojový štít zobrazuje iba tie najdôležitejšie jazdné dáta, jednoduchý infotainment s 8,8“ obrazovkou bez dotykového ovládania a ovládačom HMI funguje tak ako má a už po prvých kilometroch na okreskách si uvedomíte, že MX-30ka je jedným z mála normálnych elektrických áut, v ktorých si môžete jazdu skutočne užiť.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6668-1024x576.jpg)
Dokonca aj plug-in hybridná Mazda MX-30 s wankelom je rovnako priestranná ako elektromobil. Dvere sa otvárajú v takmer pravom uhle, takže sa na zadné sedadlá pretiahnu aj osoby väčšieho vzrastu a zvládnu na nich aj priemerne dlhú cestu. Priestrannosť predných sedadiel je bezproblémová a batožinový priestor disponuje základným objemom 350 litrov.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6717-1024x576.jpg)
V každodennej prevádzke variant MX-30ky so spaľovacím rotačným motorom spoznáte hlavne vďaka symbolu trojuholníkového piestu s písmenkom „e“ na predných blatníkoch a novom modelovom označení e-Skyactiv R-EV na piatych dverách.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6647-1024x576.jpg)
Novinárska Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV sa navyše na Slovensku zapožičiava v špeciálnej edícii Edition-R, ktorá v konfigurátore predstavuje akúsi vrcholnú výbavu. Exteriérovým dizajnom vychádza z konceptu elektromobilu MX-30 100th Anniversary, oslavujúceho výročie 100 rokov od založenia automobilky v roku 2020, a písmenkom „R“ v názve odkazuje na anglické slovíčko Return (návrat). Nie, nie je to Rotary, ako by si všetci milovníci wankelových motorov mohli myslieť…
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6679-1024x576.jpg)
Táto špeciálna výbava Edition-R je dostupná iba s čiernym lakom v kombinácii s kontrastnou vínovou strechou, v metalickom odtieni Maroon Rouge. Ten sa prvýkrát objavil už v roku 1960 na prvom sériovom osobnom automobile značky, modeli R360. Ďalšími špecifickými doplnkami tejto edície sú koberčeky a logá Edition-R na hlavových opierkach predných sedadiel.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6730-1024x576.jpg)
Aby som ešte uviedol na pravú mieru tú poznámku o Plug-in hybride – Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV skutočne nemá priame spojenie medzi spaľovacím motorom a nápravami a Wankel motor poháňa iba generátor. To je jedným zo znakov elektromobilov s predĺženým dojazdom. Zároveň ale ide o sériový hybrid, teda hybridný systém, ktorý používajú aj niektoré Plug-in hybridy a dokonca aj Full-hybridy bez externého nabíjania.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6665-1024x576.jpg)
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV má dokonca rýchlonabíjanie konektorom CCS s výkonom až 36 kW a 11 kW palubnú nabíjačku. To je však aj niečo, s čím sa už stretávame aj pri niektorých plug-in hybridoch. Batéria má kapacitu 17,8 kWh a dojazd v elektrickom režime je 85 km podľa WLTP, čím sa radí medzi nadpriemerné plug-in hybridy, avšak nie na špičku kategórie PHEV.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6784-1024x576.jpg)
Zaujímavým parametrom je aj objem palivovej nádrže, ktorý činí 50 l, pretože Plug-in hybridy mávajú oveľa menšiu nádrž na benzín. Väčšinou okolo 40 litrov a niekedy aj menej a tak MX-30ka svojimi parametrami vybočuje z toho, na čo sme zvyknutí. Mazda si jednoducho ide vlastnou cestou, tak ako je tomu pri atmosférických spaľovacích motoroch.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6729-1024x576.jpg)
Z pôvodného elektromobilu teda Mazda vyvinula praktickejší plug-in hybrid, sľubujúci kombinovaný dojazd až 680 kilometrov v cykle WLTP. Novinka s polovičným akumulátorom väčšinu energie čerpá z relatívne veľkej palivovej nádrže s objemom 50 litrov a v spaľovacom Wankelovom motore ju premieňa na elektrinu, ktorou následne cez akumulátor poháňa jeden elektromotor na predných kolesách. Aj wankelová Mazda MX-30 sa teda pohybuje výhradne elektrickou silou.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6733-1024x576.jpg)
Kompaktný jednorotorový wankel umiestnený pod prednou kapotou, s obchodným názvom Skyactiv-R, nesie interné označenie 8C a nadväzuje na dvojrotorovú jednotku Renesis, továrňou označovanú ako 13B-MSP, z Mazdy RX-8. Inžinieri Mazdy však urobili zásadnú zmenu, pretože z pôvodnej konštrukcie kombinujúcej oceľ s hliníkom vyvinuli čisto hliníkovú jednotku. Medzigeneračne teda už tak ľahký rotačný motor odľahčili až o ďalších 15 kilogramov.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6757-1024x576.jpg)
Technické dáta hovoria o jednorotorovom Wankelovom motore 8C, ktorý má objem 830ccm (v TP je však samozrejme údaj 1660ccm, keďže pri týchto motoroch sa násobí objem dvomi) a vyvinie maximálny výkon 55kW (75k) pri 9000 ot./min. Kombinovaný výkon plug-in hybridného systému je potom 125kW (170k) a vrcholný krútiaci moment dosahuje 260Nm.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6689-1024x576.jpg)
Tento motor súčasne historicky prvým rotačným motorom podľa pôvodnej konštrukcie Felixa Wankela s priamym vstrekovaním paliva, čím sa automobilke podarilo dosiahnuť zníženie spotreby až o 25 percent. Nová jednotka je teda najúspornejším a emisne najzelenším wankelom všetkých čias. Toľko papier. No jeho reálna spotreba a emisie sú závislé na pravidelnosti, s akou hybridnú MX-30ku nabíjate. Závisí od toho aj spotreba oleja v spaľovacej komore, ktorou sú Wankelove motory neslávne preslávené…
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6678-1024x576.jpg)
Wankel motor sa zapína takmer nepočuteľne a väčšinou ho prehluší hluk pneumatík, pri jazde po našom rozbitom asfalte. Počuť ho však je v predvolenom jazdnom režime Normal, kedy sa štartuje automaticky pri vysokej záťaži, teda pri väčšom alebo plnom zošliapnutí akcelerátora. Pri normálnom jazdnom štýle necháva akumulátor vybiť na minimálne 43% a následne udržuje stav okolo tejto hodnoty.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6778-1024x576.jpg)
Môžete jazdiť výhradne na elektrinu, ale rovnako tak môžete jazdiť s neustále naštartovaným Wankelovým motorom, keď si to vynútite v nabíjacom režime Charge. Pri prepnutí na tento režim si tiež jednoducho naklikáte na koľko percent chcete udržiavať nabitú batériu.
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6782-1024x576.jpg)
Čo sa týka spotreby benzínu, je potrebné sa trochu zamyslieť. Kombinovaná spotreba podľa WLTP je tak ako pri takmer každom inom Plug-in hybride iba 1 liter/100km. To však samozrejme platí len v prípade prvých 100km s plne nabitou batériou a v ideálnych podmienkach. Realita je vyššia a tak pri bežných jazdách v hybridnom režime zoberie Wankelov motor priemerne okolo 2,7- 3 litre paliva na 100km a auto k tomu spotrebuje ešte 17-21kWh elektrickej energie. Pri jazdách nad 100km a s vybitou batériou, ktorú sa budete snažiť priebežne dobíjať, vie vyskočiť spotreba aj nad 8 litrov/100km. Priemer po týždni s týmto technologickým unikátom bol na úrovni 5,7 litra/100km, no je nutné podotknúť, že batéria sa nabíjala s výnimkou jedného dňa vždy doplna…
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6643-1024x576.jpg)
Cenovo sú MX-30ky nastavené takmer na rovnakú úroveň. Ak chcete Mazda MX-30 e-Skyactiv EV na čistú elektrinu, tak základ Prime-line vychádza aktuálne na 37 690 € a jej derivát s Wankelovým motorom v rovnakej základnej výbave, stojí tak isto. Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV sa svojej elektrickej sestre vzďaľuje v cenníku až v najvyšších výbavách, akou je napríklad aj testovaná Edition-R. Kým EV verzia končí na 42 040 €, za našu testovanú výbavu s príplatkovým strešným oknom by ste dali 44 340 €. Za malé mestské elektro s predlžovačom dojazdu je to veľa?! Neviem. Nik iný takýto unikát neponúkne…
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6663-1024x576.jpg)
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV je zaujímavým spojením moderných technológií z elektrických vozidiel a technológie takmer zabudnutého Wankelovho motora. Jej výkon, dizajn a iný hybridný prístup ponúkajú celkom dobrú alternatívu pre tých, ktorí hľadajú papierovo čisté elektrické vozidlo s dlhším dojazdom. A aj keď Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV nie je úplne presne takou Wankelovou Mazdou, akú by sme my nadšenci benzínu chceli, aj tak vie vykúzliť úsmev na tvári nadšencov rotačných motorov…
![](https://www.autovinky.sk/wp-content/uploads/2024/06/image.png)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6633.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6636.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6638.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6639.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6640.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6641.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6642.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6644.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6645.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6646.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6648.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6649.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6650.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6651.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6652.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6654.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6655.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6656.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6657.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6658.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6659.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6660.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6666.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6667.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6669.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6670.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6671.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6672.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6673.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6674.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6675.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6676.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6677.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6680.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6681.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6682.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6684.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6685.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6686.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6688.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6687.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6690.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6691.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6692.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6694.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6695.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6696.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6699.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6700.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6701.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6702.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6703.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6704.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6705.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6706.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6707.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6709.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6711.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6712.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6714.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6715.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6716.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6718.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6719.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6720.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6722.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6723.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6724.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6725.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6726.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6727.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6728.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6731.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6732.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6734.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6735.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6736.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6737.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6738.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6739.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6740.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6741.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6742.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6743.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6744.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6745.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6746.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6747.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6750.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6752.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6753.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6751.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6755.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6756.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6758.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6759.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6760.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6762.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6761.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6764.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6766.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6767.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6768.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6771.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6772.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6773.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6774.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6775.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6777.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6779.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6780.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6781.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6785.jpg)
![](https://autozine.sk/wp-content/uploads/2024/06/IMG_6892.jpg)