Renault Scenic E-Tech Electric – Veľké zmeny a ikonická výbava

Renault Scenic, ktorý vlastne kedysi založil kategóriu MPV, by nebolo zrejme vôbec potrebné predstavovať. Značka Renault ho vyrábala v mnohých generáciách, no tentokrát urobili francúzi dve obrovské zmeny – Scenic sa vôbec prvýkrát predáva iba ako elektromobil a namiesto pôvodného MPV tu máme akúsi kombináciu SUV a hatchbacku. Poďme sa teda pozrieť na to, ako vlastne nový Scenic, ktorý je európskym autom roka 2024, funguje…

Nový Scenic, je čo sa karosérie týka akýsi kríženec. Nie je to vlastne ani SUV, ani crossover, MPV a dokonca ani čistokrvný hatchback. Najbližšie má asi k stredne veľkému crossoveru s dizajnom hatchbacku. Svojou dĺžkou 4,5m je prakticky rovnako dlhý ako predchádzajúci spaľovací Scenic a o trochu menší ako Grand Scenic.

Dizajnom sa Renault dosť odchýlil od zaobleného vzhľadu elektrického Meganu a prináša výrazne ostrejšie rezané línie a tvary. Každopádne francúzska elegancia rozhodne nezmizla a za sprievodu rôznych „fičúr“ a doplnkov vyzerá vozidlo veľmi dobre a dizajnovo sa mi páči.

Veľmi efektný a zaujímavý je pomerne krátky predok, ktorý zdobia Matrix LED svetlomety a akési čierne plásty, ktoré sa postupne strácajú vo farbe karosérie. Pre lepšiu aerodynamiku je vpredu elektricky ovládaná vzduchová clona pod svetlami na denné svietenie.

Aj v zadnej časti je nový Scenic dizajnovaný tak, aby sa čo najviac znižoval odpor vzduchu. Po bokoch dostal zvláštne „krídelká“, ktoré znižujú vírenie vzduchu za vozidlom. Krásne vyzerajú 19″ disky kolies, ktoré sú v základnej výbave a ešte lepšie tie o palec väčšie, ktoré obúval nami testovaný kúsok.

Po sadnutí do kabíny príjemne prekvapí množstvo mäkčených plastov a nielen na pohľad skvelé látkové sedadlá s dostatočne dlhým sedákom. Pohodlne sa tu posadí 186cm vysoký cestujúci, a to do oboch radov sedadiel. Na palube sa nachádza mnoho šikovných odkladacích priestorov s celkovým objemom až 38,7 l, vďaka čomu je Scenic E-Tech najlepší vo svojej kategórii. Interiéru teda urobí radosť všetkým prakticky zmýšľajúcim ľuďom.

Už samotné nasadnutie dovnútra naladí na ideálnu cestovnú pohodu. Dominantným prvkom interiéru je samozrejme vertikálny centrálny displej, ktorý združuje všetky dôležité funkcie. Napriek tomu sa dostalo aj na fyzické ovládače klimatizácie a kúrenia. Systém R-Link je postavený na platforme Android, takže sa len stačí prihlásiť svojim Google účtom a synchronizujú sa vám mapy, kalendár a ďalšie používané prvky z tohto ekosystému.

Odporúčaný článok:  Ford Ranger Wildtrak - posledná objemovka

Všetky mechanické ovládacie prvky majú jasne definovaný chod a presnú aretáciu a ani keď sa poriadne opriete do stredovej konzoly medzi sedadlami, či mohutného panelu palubnej dosky a dvojice displejov, nevydajú jediný pazvuk alebo škrípanie. Na toto sme v Renaultoch kedysi neboli zvyknutí a teda dnes v čase, keď interiéry štvornásobne drahších nových prémiových značiek vŕzgajú ako po desiatich rokoch prevádzky na najhorších cestách, je to pozoruhodný úspech.

Systém infotainmentu je svižný, prehľadný a jeho užívateľské prostredie je naozaj vyladené. Keď už sme pri tých technológiách, dovolím si spomenúť ešte panoramatickú strechu. Tá nesie názov Solarbay a vie čarovať s priehľadnosťou. Stlačením tlačidla si tak môžete strešné okno zatemniť či spriehľadniť a to hneď v niekoľkých možnostiach – napríklad vpredu zatemnené, vzadu viditeľné či naopak. Veľmi zaujímavá a užitočná zábava.

Strecha Solarbay je výsledkom spoločného vývoja firiem Renault a Saint-Gobainm ktorú môžete poznať ako výrobcu skiel automobilov do prvovýroby. Základom technológie je plne elektronický systém AmpliSky® firmy Saint-Gobain Sekurit, ktorý využíva PDLC fóliu medzi dvoma sklenenými doskami, ktoré sú nabité elektrickým prúdom a pre požadovanú priehľadnosť mení usporiadanie tekutých kryštálov. Aj vďaka tejto technológii a konštrukcii sa výška vozidla znížila o 30 milimetrov, čo prispelo k zlepšeniu aerodynamiky a dojazdu.

Nový Scénic ponúka naozaj veľa priestoru vpredu, ale zároveň aj vzadu a viac ako použiteľný je tiež kufor. V pozdĺžnom smere je vzadu toľko miesta, že sa bez problémov usadí aj dospelý človek a zvládne tam aj dlhšiu cestu. Na šírku je miesta rovnako dosť a dvaja dospelí a jedno dieťa nie sú problém. Snáď len ukotvenie zadných sedačiek môže niekomu pripadať príliš nízko.

Dôkazom, že sa pri Renaulte myslelo na zadných cestujúcich je šikovná lakťová opierka, ktorá disponuje perfektne navrhnutým integrovaným držiakom na mobilné zariadenia. Každý rodič mi určite potvrdí, že na dlhšie cesty je toto neoceniteľná záležitosť. Kufor potom ponúkne až 545 litrov, čo je určite dostatočný objem na všetky rodinné bagáže. Pod prepážkou na dne batožinového priestoru nájdete ešte navyše obrovský plastový box, kam veľmi pohodlne skryjete všetky nabíjacie káble na cestu…

Odporúčaný článok:  Renault Arkana E-Tech Engineered Full Hybrid 145 - Funguje na F-jednotku

Ako sme už naznačili na začiatku, nový Scenic ide s dobou a môžete si ho teda zaobstarať iba ako elektromobil. Stojí na platforme CMF-EV, tak ako každý elektrický Renault poslednej doby. Elektromotor poháňa iba predné kolesá a to výkonom 160kW (218 koní). To nie je vôbec zlá hodnota a pre rodinný dostavník je to viac ako dostatočné. Motor disponuje krútiacim momentom 300Nm, ktorý je schopný dodať v rozmedzí 1000 až 5090 otáčok za minútu.

Asi ste už čítali, že jednou z hlavných výhod elektromotora je maximálny krútiaci moment dostupný už od nulových otáčok a aby sa dala táto vlastnosť náležite využiť, musí mať elektromobil dobrú trakciu. A tú predokolky nikdy nemajú a nový Scenic s veľkou a ťažkou baterkou, ktorá má ťažisko niekde pod zadnými a teda ďaleko od hnanej nápravy, už vôbec nie. Preto rozhodne nečakajte, že vás kopne do chrbta ako napríklad nejaká Tesla. Má však citlivé a plynulé riadenie preklzu, takže zbytočne nehrabe, no do pohybu sa dáva pozvoľna.

Scenic model potrebuje na akceleráciu z 0 na 100 km/h relatívne nezaujímavých 7,9s a najvyššiu rýchlosť má obmedzenú na 170km/h. Oba parametre samozrejme plne postačujú na všetky bežné situácie, ale onen veľký prebytok dynamiky, ktorým sa snažia prilákať zákazníkov k elektromobilite niektorí iní výrobcovia, tu jednoducho nenájdete.

Na pohodu je nastavený aj podvozok. Scenic je príjemne komfortný, netrpí na žiadne veľké rany do karosérie a svoju posádku vie odviezť presne tak komfortne, ako sa patrí na francúzske auto. Príjemný aj veľmi dobrý polomer otáčania, čo oceníte nielen pri parkovaní. Aakustický komfort je tiež ukážkový a dovnútra neprenikajú nežiaduce zvuky ani pri vyšších rýchlostiach. Ako je to však s dojazdom?

Odporúčaný článok:  Mazda CX-5 100th Anniversary - Kráľovná so správnym srdcom

Spotreba elektrickej energie v kombinovanom cykle je podľa výrobcu 16,8/-17,3 kWh/100km. Nám sa v kombinovanom cykle (50% okresky, 30% mesto, 20% diaľnica) podarilo jazdiť za úžasných 15,6kWh/100km. Kapacita batérie je slušných 87 kWh, čo nám jednoduchou matematikou dáva zaujímavé dojazdy. Pri slnečnom počasí a teplote nad 25 stupňov to bolo pri plnom nabití pokojne aj takmer 600km. Váha samotnej batérie je 515kg, využíva nikel-mangán-kobaltovú technológiu a dodáva ju spoločnosť LG.

Úplne na koniec pripomeniem vec, ktorá potešila asi najviac. Keďže dnešné nové autá pípajú v jednom kuse, skoro bez vzťahu k bezpečnosti vašej jazdy a tieto „homologačné omyly“ musíme vypínať pred každou jazdou, nie vždy je to úplne jednoduché. Renault v Scenicu prináša tlačidlo MySafety, pod ktoré si uložíte preferované nastavenie asistentov – pokojne všetko vypnuté a pretože vedenie v pruhoch ani rýchlosť sa podľa predpisov nesmie dať vypnúť jedným stlačením, stlačíte tlačidlo dvakrát. Jednoduché, vybavené, ďakujeme. Ostatné automobilky – učte sa.

Cena elektrického Scenicu začína vo výbave Evolution na 43.900 €. S ohľadom na výbavu a mimoriadny dojazd ide o veľmi atraktívnu cenu. Už základná výbava ponúkne dôležité tepelné čerpadlo, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, zadnú parkovaciu kameru, bezkľúčový vstup aj štartovanie alebo zrkadlenie telefónu. Testovaná výbava Iconic s úžasným audiom Harman/Kardon (ktorý poskytuje 410 W cez 9 reproduktorov, vrátane subwoofera a obsahuje aj nastavenie zvuku motora pre chodcov, ktorý ladil sám Jean-Michel Jarre) a s príplatkami ako pack s rozšírenou realitou, či spomínanou Solarbay strechou vyšla na celkových 53.950€ a nechýbalo nám vo vozidle už absolútne nič.

Renault Scenic nám teda opustil segment kompaktných MPV, ktorý kedysi založil. Pod jeho kapotou tiež už nenájdete spaľovací motor ale výhradne elektrický pohon. Kto tieto zmeny privíta, získa v ňom, aj vďaka relatívne veľkej baterke a skvelému dojazdu, veľmi spoľahlivého partnera na každodenné jazdenie.

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →