🚗 Úvod a história modelu Actyon
Model Actyon má vo svete áut pomerne zaujímavú históriu. Na európskych trhoch debutoval v roku 2006 ako SUV-coupé pod značkou SsangYong a rýchlo sa zapísal do pamäti najmä svojím kontroverzným dizajnom. Aj keď technicky nešlo o zlé vozidlo, dizajn a slabšie marketingové pokrytie mu bránili v širšom presadení. Po rokoch ticha sa značka, ktorá prešla rebrandingom na KG Mobility (KGM), rozhodla tento model oživiť – tentokrát ako moderné SUV strednej triedy so zameraním na dizajn, komfort a technológie. Nový Actyon je dôkazom, že KGM mieri vyššie, aj na náročnejších európskych zákazníkov.

🧩 Technický základ a platforma
Nový Actyon technicky vychádza z modelu KGM Torres, s ktorým zdieľa podvozkovú platformu aj viacero komponentov, no zároveň má úplne odlišný charakter. Platforma s predným alebo AWD náhonom je určená pre vozidlá strednej triedy a umožňuje optimalizované rozloženie priestoru pre posádku aj batožinu. Rozmerovo ide o plnohodnotné SUV s dĺžkou 4 740 mm a rázvorom 2 680 mm, čo sa priamo odráža na vnútornom priestore. V porovnaní s Torresom pôsobí Actyon o niečo viac elegantnejšie a mestsky, čo potvrdzujú aj použité prvky výbavy a dizajnu.

✨ Exteriér – detailná analýza
Predná časť
Dominantným prvkom je široká maska chladiča s čiernymi horizontálnymi lamelami, ktorá plynulo prechádza do úzkych LED svetlometov. Hlavné svetlá sú skryté nižšie v nárazníku a takmer splývajú s čiernym lakom vozidla. Dominuje tu teda moderna v podobe grafiky denného svietenia. Medzi LED dennými svetlami sa nachádza dekoratívny svetelný pás, ktorý je podsvietený a pri odomknutí či zamknutí vozidla vytvára animovaný svetelný efekt, podobný prémiovým značkám. Pôsobí to vizuálne atraktívne a zvyšuje vnímanú hodnotu vozidla. Svetlomety síce nemajú adaptívnu funkciu, no ich výkon je viac než postačujúci.

Bočný profil
Pri pohľade zboku zaujmú elegantné proporcie karosérie – dlhý rázvor, krátke previsy a výrazné výrezy blatníkov doplnené o čierne plastové lemy. 20-palcové disky Diamond Cut v kombinácii s nízkoprofilovými pneumatikami značky Michelin pôsobia robustne, no zároveň športovo. Jemne klesajúca línia strechy a decentne integrované strešné lyžiny ešte viac dotvárajú SUV charakter, so štipkou elegancie a športovosti.

Zadná časť
Zadné partie pôsobia vyvážene – delené svetlá sú umiestnené vertikálne a horizontálne zároveň, čo vytvára dojem šírky. Brzdové svetlá používajú LED technológiu a zadný spojler zasa opticky predlžuje líniu strechy. Elektrické ovládanie kufra je štandardom a doplnené je o kameru so slušným rozlíšením, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani oveľa prémiovejšie značky. Dolu je decentný náznak difúzoru a výfuk je, ako to už dnes trend káže, skrytý…
🛋️ Interiér a spracovanie

Predná časť kabíny
Kabína nového Actyonu pôsobí veľmi príjemne a moderne. Ako je to u tejto automobilky zvykom, použité materiály sú na veľmi dobrej úrovni, najmä s ohľadom na segment. Dominantným vizuálnym prvkom je dvojica displejov, ktoré nie sú plynulo zaoblené ale akoby mierne „zalomené“ v strede. Ďalej tu máme ambientné osvetlenie a dekoratívne prvky v imitácii brúseného kovu/dreva a hlavne – kopu lesklých čiernych plastov na miestach, kde by naozaj byť nemuseli.

Vodič aj spolujazdec majú k dispozícii pohodlné, elektricky nastaviteľné sedadlá s ventiláciou, vyhrievaním a elektrickou bedrovou opierkou. Palubná doska je symetrická, s dôrazom na čisté línie a kožený volant je vyhrievaný a výborne padne do rúk. Zaujímavá je jeho spodná časť s výrezom na ruky, takže na dlhších cestách sa veľmi príjemne drží.

Zadná časť
Cestujúci vzadu majú k dispozícii bohatý priestor na nohy aj hlavu a to aj napriek veľkej otváracej a panoramatickej streche. Zadné sedadlá sú polohovateľné, bočné aj vyhrievané a vybavené roletkami na bočných oknách. Materiály sú použité rovnako kvalitné ako v prednej časti a k dispozícii sú aj 2 USB-C porty na nabíjanie a sklopná lakťová opierka. Škoda len, že sedadlá je možné sklápať iba v pomere 40:60.
🎒 Batožinový priestor
Objem kufra nám výrobca uvádza 668 litrov a jeho praktická stránka je zrejmá už pri prvom pohľade. Kufor má delenú dvojitú podlahu, ktorá ukrýva úložné priečinky na drobnosti, a bočné výlisky na uskladnenie náradia či výstražného trojuholníka. Roletka je jednoduchá, manuálna, no účinná. Kufor je však trochu plytší, čo je daň za nižší profil vozidla, no jeho využiteľnosť ostáva dobrá. Chýbajú snáď len nejaké háčiky na tašky, či sieťka na uchytenie nákladu.

📱 Palubná doska a infotainment
Digitálny prístrojový panel
Displej s rýchlomerom a palubným PC má uhlopriečku 12,3″ a ponúka viacero režimov zobrazenia, medzi ktorými možno prepínať. Zmeny sa však týkajú predovšetkým drobných grafických detailov – okrem režimu s premietanou navigáciou sú všetky zobrazenia prakticky totožné. Používateľ si môže voliť medzi údajmi o spotrebe, stave vozidla alebo sledovať asistenčné systémy, no personalizácia ako farebné motívy či rozmiestnenie údajov chýba. Napriek tomu je panel veľmi dobre čitateľný a dizajnovo pôsobí moderne.

Infotainment a prvky výbavy
Hlavný dotykový displej infotainmentu (tiež 12,3″) má dobré rozlíšenie a pomerne príjemne jednoduchú grafiku. Funguje relatívne dobre, no občas reaguje trochu pomalšie, najmä pri štarte alebo pri prepínaní režimov. Apple CarPlay a Android Auto sú tu podporované, no iba cez kábel, no Actyon je na to pripravený a ponúka zaujímavú otváraciu priehradku pod palubnou doskou, kde si položíte telefón a pripojíte kábel k jednej z dvojici USB-C portov. Čo však zamrzí najviac, je ovládanie klimatizácie integrované do displeja, čo znižuje ergonómiu počas jazdy.

🛡️ Asistenčné systémy a bezpečnostná výbava
KGM Actyon je po stránke asistenčných systémov veľmi dobre vybavený. Medzi štandardnú výbavu patria:
- adaptívny tempomat,
- autonómne núdzové brzdenie (AEBS),
- udržiavanie v jazdnom pruhu (LKAS),
- asistent mŕtveho uhla (BSA),
- parkovacie senzory vpredu aj vzadu,
- 360° kamera s pohľadom z vtáčej perspektívy.
Všetky asistenčné systémy sú odladené na jednotku a aj udržiavanie vozidla v jazdných pruhoch funguje veľmi dobre. Pri cúvaní z parkovacieho miesta upozorní vozidlo aj na prichádzajúcu premávku z oboch smerov.
Pozitívne hodnotíme aj možnosť okamžitého vypnutia varovania na prekročenie rýchlosti cez hornú lištu displeja, čo je veľmi praktické a nevyžaduje zložité nastavovanie v menu.

Napriek tomu si však nemôžeme odpustiť iba dve menšie výhrady:
- Prepínanie jazdných režimov (NORMAL, SPORT, WINTER) je riešené cez rolovaciu lištu v infotainmente, čo je počas jazdy nepraktické. Je možné si nastaviť skratu na tlačidlo volantu, no aj tak je následne nutné prepnúť režim na dotykovej obrazovke, čo mierne zdržuje.
- Chýbajú fyzické ovládače klimatizácie, čo tiež tak trochu sťažuje rýchle zásahy za jazdy.

🔧 Motorizácia a prevodovka
Pod kapotou testovaného vozidla sa nachádza dobre známy prepĺňaný benzínový motor 1.5 GDi Turbo s výkonom 120 kW (163 k) a krútiacim momentom 280 Nm. Prevodovka je tu tiež klasická hydromeničová 6-stupňová automatická (Aisin), s radením „shift-by-wire“ a možnosťou manuálneho radenia cez pádla pod volantom. Pohon predných kolies je v tejto verzii štandardom a pribudla tiež možnosť verzie AWD s možnosťou uzamknutia pohonu (iba v kombinácii s automatickou prevodovkou) za príplatok 1 990 €. Prevodovka radí plynulo, bez trhania, no občas váha pri prudkom zošliapnutí plynu, či rozjazde z automatického státia v križovatke.

V bežnej prevádzke pôsobí Actyon s touto motorizáciou kultivovane, bez nadmerného hluku a keďže je to štvorvalec, tak neprenáša ani nadmerné vibrácie do riadenia. Pri dynamickejšej jazde je však cítiť, že agregát potrebuje vyššie otáčky na poskytnutie plného výkonu a s tým ide ruka v ruke aj vyššia spotreba. Tak si ju rozoberieme…

⛽ Spotreba v reálnej premávke
- Kombinovaná spotreba podľa WLTP: 8,52 l/100 km
- Reálne hodnoty počas testu:
- Mesto: 10,5 – 11,2 l/100 km
- Okresky: 8,0 – 8,8 l/100 km
- Diaľnica: 9,5 – 10,3 l/100 km
➡️ Spotreba je teda trochu vyššia, než by možno dnešný zákazník očakával pri danom výkone. Absencia mild-hybridnej alebo hybridnej technológie sa prejavuje najmä v mestskej premávke a pri diaľničnom tempe. Dobrou správou však je, že KGM už podľa posledných informácií pripravuje hybridnú verziu, ktorá by mala spotrebu znížiť približne o polovicu. Týmto bude Actyon ešte oveľa zaujímavejšou voľbou…

🔧 Jazdné vlastnosti
Actyon zaujme aj výborným odhlučnením kabíny – pri bežnej jazde je vo vozidle príjemné ticho a ani diaľničné rýchlosti nie sú problém. Podvozok je naladený viac tuho, čo síce zabezpečuje dobrú stabilitu v zákrutách a pri vyšších rýchlostiach, no zároveň je cítiť tvrdosť na ostrých nerovnostiach (najmä kvôli 20-palcovým diskom s nižším profilom pneumatík). Riadenie je presné a vozidlo pôsobí tuho a stabilne aj pri rýchlejšej jazde.

🎯 Pre koho je Actyon určený?
KGM Actyon je ideálnou voľbou pre zákazníkov, ktorí:
- hľadajú dobre vybavené SUV s moderným vzhľadom,
- ocenia tichý chod a komfortnú výbavu,
- nepotrebujú denne jazdiť dlhé trasy (kvôli vyššej spotrebe),
- občas vyrazia na chatu alebo mimo spevnených ciest (ideálne vo verzii 4WD).

📊 Porovnanie s konkurenciou
| Model | Výkon | Pohon | Spotreba WLTP | Cena od |
|---|---|---|---|---|
| KGM Actyon 1.5T AT FWD | 163 k | 2WD | 8,52 l | 38 990 € (Premium výbava) |
| Hyundai Tucson 1.6 T-GDI AT | 150 k | 2WD | 7,2 l | 33 390 € (základ) |
| Kia Sportage 1.6 T-GDI AT | 150 k | 2WD | 7,0 l | 32 990 € (základ) |
| Renault Austral Mild Hybrid | 160 k | 2WD | 6,4 l | 34 800 € (základ) |

✅ Záverečné hodnotenie
KGM Actyon Premium 1.5T AT je zaujímavou voľbou pre tých, ktorí hľadajú dizajnovo atraktívne SUV s plnou výbavou, dobrým priestorom a výrazným štýlom. V porovnaní s etablovanou konkurenciou ponúka vynikajúci komfort, bohatú bezpečnostnú výbavu a pôsobivý dizajn. Mierne ho brzdí vyššia spotreba a menej intuitívne ovládanie niektorých funkcií, no potenciál je však veľký a s príchodom hybridnej verzie môže byť Actyon ešte atraktívnejší…
📋 Technické špecifikácie testovaného vozidla
- Motor: 1.5 GDi Turbo (benzín)
- Výkon: 120 kW (163 k) / 5 000 – 5 500 ot./min.
- Krútiaci moment: 280 Nm / 1 500 – 4 000 ot./min.
- Prevodovka: 6-stupňová automatická (Aisin)
- Pohon: 2WD (predný)
- Dĺžka × šírka × výška: 4 740 × 1 910 × 1 655 mm
- Rázvor: 2 680 mm
- Svetlá výška: 194 mm
- Objem nádrže: 50 litrov
- Kolesá: 20″ disky Diamond Cut
- Spotreba (WLTP): 8,52 l/100 km
- Cena základná: 38 990 €
- Príplatky:
- Panoramatické strešné okno: 1 190 €
- 360° kamera: 850 €
- Lak SPACE čierna: 590 €
- Dvojtónová koža béžová 450 €
- Cena testovaného vozidla: 42 070 €

























































































































































