Peugeot 2008 GT – nepriehliadnuteľná modelka

Nová 2008čka je takou väčšou sestrou európskeho Auta roka 2020, Peugeotu 208. Vychádza z rovnakého základu, ponúka rovnakú techniku, rovnaké dizajnové prvky a takmer rovnaké stvárnenie interiéru. To kombinuje s dnes tak populárne vyššou stavbou, masívnejšou karosériou a drsným vzhľadom SUV. To všetko vytvára dojem veľkého auta za málo peňazí. Vo výsledku však prekvapí hlavne tým, ako ďaleko padlo jablko od stromu a ako veľmi odlišná od svojej menšej sestry je.

Na test sme dostali rovno (zatiaľ) najvyššiu verziu so 155 koňovým variantom benzínového trojvalca 1.2 PureTech, ktorý poznáme z radu iných modelov koncernu PSA. Poďme sa jej teda pozrieť na jej ostré zúbky, ktoré cerí z pod FullLED svetlometov…

Peugeot obliekol „modelku“ 2008 do slušného a veľmi sebavedomého kostýmu. Spredu prekvapí vysoká a takmer kolmá maska ​​s obrovskou mriežkou chladiča. Máloktorý model tejto značky má tak rozmernú a kolmú masku. Už z diaľky sa dá novinka na ceste rozoznať vďaka dlhým levím klom a často aj vďaka tej krásnej oranžovej farbe, ktorá je ako základ bez príplatkov (tu by sa mohli niektoré automobilky, ktoré ponúkajú nudnú bielu, priučiť…).

Náš kúsok mal krásnu príplatkovú Červenú Elixir v kombinácii s čiernou strechou Black Diamond. Žiarivé farby týmto autám pristanú, pretože zvýraznia tie ich oplastované a drsne vyzerajúci nárazníky a blatníky. V takejto kombinácii je 2008 veľmi podarené auto – zozadu je hranatejšía, spredu krásne zaguľatená a zboku masívna, že sa jednému až nechce veriť, že vychádza z auta segmentu B. Podiel na tom krásnom vzhľade má tiež veľká a skoro úplne vodorovná kapota, ktorej kraje sú vo viac ako metrovej výške nad zemou. To je zárukou vnímania mohutnosti auta zvonku aj zvnútra, kedy aj v tej najnižšej polohe vidíte skoro na koniec kapoty. Na veľkých, v našom prípade 18 palcových, kolesách vyzerá auto skvele a v tomto segmente len ťažko hľadá premožiteľa čo sa týka vzhľadu. Samozrejme ak máte radi francúzsku extravaganciu…

Vo vnútri nájdeme (pre mňa osobne stále neprekonaný) i-Cockpit tretej generácie, ktorý svojimi divokými tvarmi navodzuje pocit, ktorý u vás žiadne auto z nemeckej produkcie nevyvolá – že ide o niečo extra, niečo z budúcnosti, niečo Sci-Fi. Veľa rôznych materiálov, tvarov a dekorov vytvárajú nezvyčajný celok, ktorý v spojení s i-Cockpit usporiadaním, malým volantom a inovatívnym 3D zobrazením prístrojového štítu naozaj urobia dojem hodný luxusnej značky. Taký, ktorý ani dnes stále nikde inde nenájdete.

Odporúčaný článok:  Peugeot e-2008 - Francúzska električka

Palubná doska plynule nadväzuje na výplň dverí a vytvára dojem jednoliateho celku okolo vodiča. Tradičné skúmanie kvality materiálov príslušnosť k triede malých SUV nezaprie a veľké plochy, vrátane celej prostrednej konzole, vyvedenej v čiernom lesklom plaste vyzerajú dobre, no praktické moc nie sú. Praktická je naopak polička na mobil a dve úložné schránky za ňou. Za spracovanie a materiály veľký palec hore. Peugeot ide dobrou cestou a stáva sa z neho čím ďalej silnejší hráč.

Našu červenú modelku sme si aj starostlivo zmerali a tak ju rovno môžeme porovnať s minulou generáciou. Aj keď je pocitovo miesto v kabíne väčšie, namerali sme jej 151 cm na dĺžku, čo je o tri centimetre menej ako pri prvej 2008čke. Šírka v druhom rade je prakticky totožná, vpredu o 2 cm väčšia. Konkurenčná Škoda Kamiq má vo vnútri na dĺžku 152 cm, šírku v druhom rade 144 cm a vpredu 147 cm. Kufor má v základe 434 litrov a po sklopení zadných sedadiel narastie objem na 1467 litrov. Základná veľkosť znamená nárast oproti minulej generácii o celých 84 litrov a je to lepší výsledok ako napríklad u spomínaného Kamiqu s jeho rovnými 400 litrami. Sedadlá sa sklápajú v pomere 60:40, ale nie do roviny. Ak by ste chceli vedieť praktické využitie, tak sme doň zbalili a po sklopení vačšieho operadla 3ks byciklov (po menšej demontáži kolies) a ešte zostalo miesto na sedenie pre tretieho člena rodiny vzadu. V kufri nájdete aj praktickú medzipodlahu, ktorá (vraj) chytro drží v zarážkach (ktoré boli ulomené) a veľmi ľahko sa s ňou manipuluje. Ak ju máte v jej hornej polohe, potom nadväzuje na operadlá. Praktická teda 2008čka určite je…

Oživenie motora sprevádza okrem ľahkého otrasu po naštartovaní trojvalca aj celá plejáda animácií na novom 3D iCockpite. A tiež pomalší štart hlavného displeja infotaimentu. Tu už nám slová chvály pomaly dochádzajú, pretože väčšina animácií na displeji je zbytočne zdĺhavá a často aj trhaná. Čo je možno detail, ale zmena typu zobrazenia trvá naozaj dlho. Na druhú stranu poskytuje veľa možností zobrazenia vrátane prekrásnej premietanej mapy s 3D zobrazením navigácie. Keď vidíme ako strašne nevyužitý potenciál displejov premrhajú iné automobilky, je to na zaplakanie. Tu si človek aspoň nakonfiguruje všetko podľa seba. Opäť druhý palec hore…

Odporúčaný článok:  Opel Corsa - miluje mesto

Veľká obrazovka infotaimentu je teda tiež trochu pomalšia a prepínanie kontextov sa deje cez dotykové klávesy v druhom rade za tými fyzickými. To je síce trochu nešťastné riešenie ale dá sa na to zvyknúť. Nie je však veľká šanca trafiť sa poslepiačky a v spojení s ľahkým oneskorením displeja a žiadnou spätnou väzbou to znamená až príliš veľké rozptyľovania vodiča. Na tak bežné úkony, ako je zmena teploty alebo vypnutie klimatizácie by sme privítali fyzické ovládače. Škoda, že tu výrobca neskopíroval riešenia z modelu 3008 respektíve z novej 508. Infotaiment ako taký je vcelku nevyužitý a ráta sa s tým, že majiteľ bude aj tak využívať prepojenie cez AndroidAuto alebo Apple CarPlay, ktoré fungujú bez zaváhania.

Peugeot ponúka v tejto výbave bohatú ponuku elektronických pomocníkov a asistentov a tak 2008 ponúka prakticky čokoľvek, čo si zmyslíte – vyhrievanie sedadiel, vyhrievané predné sklo, sledovanie mŕtveho uhla, navigáciu, panoramatickú strechu, bezkľúčové otváranie a štartovanie, automatické svetlá aj stierače, autonómne brzdenie, či adaptívny tempomat s aktívnym držaním v jazdnom pruhu. Ten je už dnes akýmsi testom vyladenosti elektroniky a Peugeot sa veľmi zlepšuje. Našťastie (pre mňa) Peugeot neupustil od ovládanie pod volantom pomocou tlačidiel, ktoré je veľmi intuitívne. Veľa novinárov toto vníma ako krok späť ale veľa majiteľov Peugeotov potvrdí, že po zvyknutí je toto to najlepšie, čo sa dá vymyslieť. Veľmi sa zlepšil komfort držania vzdialenosti od vozidla pred vami a priblížilo sa to spôsobu, akým takéto situácie rieši sám vodič – povolením plynu a dobehnutím vozidla nie prudkým brzdením ako tomu bolo predtým. Kde ešte stále je priestor na zlepšenie je aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu a čítanie čiar. Niektoré (hlavne okreskové) zákruty auto jednoducho nezvládne a pri stave našeho značenia je to aj pochopiteľné ale čo vadí trochu viac sú neustále drobné korekcie smeru aj v prípadne celkom rovnej cesty.

2008čku vo výbave GT poháňa známý 1.2 PureTech vyladený na 114kW (155k), s točivým momentem 240 Nm. Z tak malého trojvalca sú to hodnoty celkom úctyhodné a pre takýto typ vozidla možno až zbytočné. Šprint na stovku zvláda 2008 GT za nejakých 8 sekúnd, čo je pre tento segment nadpriemerná hodnota. Zaujímavá je tiež hodnota udávanej spotreby, ktorá je 6,2 litra (len o 0,3 litra viac ako 208, podľa WLTP). A táto spotreba je veľmi blízka reálnej hodnote, dokonca aj pri jazde po diaľnici nad limit. Prekvapil nás pomerne malý rozptyl mestských, okreskových a diaľničných hodnôt. Pod 6 litrov sme sa prakticky nedostali a nad 7 len pri veľmi ťažkej nohe a skúškach dynamiky. Týždenný priemer skončil na 6,5 ​​l / 100km, čo s ohľadom na tú veľkú čelnú plochu veľmi chválime. Za jazdy je auto veľmi dobre utlmené a v meste je počuť len veľmi príjemné brumlanie trojvalca. S prevodovkou EAT8 máme už skúseností dosť, takže vieme, že je podarená, rýchla a úsporná. Takmer vždy vie, akú rýchlosť zvoliť a pred predbiehaním sa dá ťuknutím na plyn podnietiť k podradeniu. Vďaka ôsmim stupňom môže stále držať optimálne otáčky pri ustálenej jazde a pomáha jej aj veľký krútiaci moment motora. Len výnimočne auto mierne cukne a to hlavne pri rýchlej zmene z D na R, pri manévrovaní na parkovisku, či pri rozjazde so studeným motorom.

Odporúčaný článok:  Škoda Karoq – aká je v základnej výbave?

Riadenie je presne také, aké sme ho od kompaktného SUV čakali. Mäkké, posilňovač je veľmi aktívny a to je vlastne dobre, pretože s malým volantom to ide celkom dobre dohromady. Prechod na športový režim však tak trochu sklamaním. Posilňovač len neprirodzene stuhne – až má človek pocit, že by sa mal s autom biť o zatočenie kolies. Najväčšie prekvapenie však čaká za jazdy na okreskách. Na veľkých 18 palcových kolesách je 2008čka pomerne tvrdá a v zákrutách sa zlým povrchom občas uskočí zadná náprava. Na dobrej ceste je však podvozok príkladne stabilný a takmer sa nenakláňa. Vie vykrojiť zákruty rýchlosťami, pri ktorých sa už osádka drží madiel nad hlavami. Hlučnosť podvozku a celkové utlmenie interiéru je na skvelej úrovni a v meste je počuť prakticky len motor a v diaľničných rýchlostiach potom trochu aerodynamického hluku od zrkadiel. V tomto smere sa nemá 2008 za čo hanbiť a rozhodne patrí k špičke v svojom segmente.

Peugeot 2008 je auto, ktoré ide na módnej vlne zvýšených malých SUV a dizajnovo atakuje na popredné priečky. K tomu pridajme unikátny 3D iCockpit, usporiadanie s malým volantom a skvelý trojvalcový motor a máme celkom zaujímavý a na ceste neprehliadnuteľný kúsok…

Technické údaje:

Značka a modelPeugeot 2008 GT 1,2 PureTech 155 EAT8
Počet valcov/ventilov3/12
Zdvihový objem motora (ccm)1 199
Max. výkon (kW (Ps)/ot.)114 (155)/5 500
Max. krútiaci moment (Nm/ot.)240/1 750
Prevodovka8A
0 – 100 km/h (s)8,2
Maximálna rýchlosť (km/h)208
Spotreba na 100 km (l)5,0 (NEDC)
Spotreba počas testu (l)6,5
Cena verzie GTod 25 690 €

Viac fotiek novej 2008 nájdete v našej veľkej galérii:
>>> Peugeot 2008 GT <<<

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →