KIA Ceed SW – Európan pre každého

Juhokórejská automobilka KIA nám už po tretí krát prináša ich kompaktný hatchback a SW, ktoré vyvinula v Európe a pre Európu. Odtiaľ pochádza aj celý názov „Community of Europe, with European Design“ – skrátene CEED. Konečne bez zbytočne mätúceho apostrofu. Tak sa poďme pozrieť, ako veľmi sa podarilo aktuálnu verziu priblížiť pomyselnému etalónu triedy zo Stuttgartu.

Ceed sa od svojej prvej inkarnácie veľmi zmenil. Keď prišla prvá generácia, ponúkala za skvelú cenu auto, ktoré bolo zrovnateľné so svojou nemeckou konkurenciou a výbavu, za ktorú ste si museli vo svojej dobe priplácať u konkurencie veľké sumy. Motoricky, podvozkovo i kvalitou sa zaradil medzi etablované značky a tým KIA vystúpila zo svojho tieňa lacných sedanov a výrazne kórejského designu. Po facelifte sa jednalo o veľmi pekný hatchback a verziu SW ja osobne považujem za jeden z najvydarenejších dobových designov.

Druhá generácia vylepšila všetko čo mohla, ponúkla širšiu paletu motorov a výbav ale nejak extrémne vyčnievať z radu sa jej nepodarilo. Zapadla v záplave konkurencie, stala sa obľúbeným artiklom flotilových zostáv veľkých firiem a obchoďáci si ju radi vyberali namiesto koncernovej Octavie alebo Rapida, pretože vedeli vyskladať väčšiu výbavu v aktuálnom budgete ako u konkurencie.

Aktuálne testovaná tretia generácia Ceed SW prišla na trh v priebehu minulého roku. Priniesla veľa zmien v koncepcii, motorizácii aj designe. Ten je teraz opäť o kúsok bližšie k nemeckej konkurencii a vsádza na jednoduché a menej starnúce tvary. Oproti predchádzajúcej generácii narástla rozmerovo, hlavne v zadnej časti o skvelých 95mm. Rázvor však zostal, napriek použitiu úplne novej platformy, rovnaký (2650mm).

Predná časť so svojou charakteristickou „tigriou tlamou“ dostala iné tvarovanie, svetlá majú klasický LED podpis „ľadových kociek“ priamo okolo hlavného svetlometu (á la Porsche) a spodná časť nárazníka pôsobí viac agresívne ako jej staršia „usmiata“ sestra. Nasávacie otvory v tvare včelích plástov, ktoré sú pri hmlových svetlách sú dokonca funkčné a privádzajú vzduch k predným kolesám a teoreticky tak napomáhajú chladeniu bŕzd. Aký to má reálny zmysel pri takomto aute si môžeme len domýšľať. Brzdy sú skvele dávkovateľné a citlivé. Faktom však je, že brzdové platničky sú zrejme z mäkšej zmesi, nakoľko nadmerne špinia disky už po pár desiatkach kilometrov.

Zozadu vo mne nový Ceed SW evokuje Fordy minulých generácií a nebyť veľkého loga v strede kufrových dverí, tak by bol na nerozoznanie väčšiny dnešných SW a hatchbackov, ktorým vládne „unifikovaný“ design bez fantázie. Výnimkou sú snáď len traja francúzsky výrobcovia, ktorí to robia stále po svojom. Koncovky výfuku by ste hľadali márne, rovnako ako nejaký štylistický prvok. Okrem zadných plastových výduchov, ktoré sú na rozdiel od tých predných, už len „fejkové“.

Odporúčaný článok:  Škoda Octavia SportLine 2.0TSi - Oranžový firemný sen

Bočná silueta je neutrálna a stratila dynamickú linku do zadu sa zužujúcich okien. Vodorovná línia a tvar banánu neevokujú dynamiku a auto vyzerá aj v pohybe veľmi komorným dojmom. Pozitívom je väčšie presklenie a lepšia viditeľnosť z auta. Pre zákazníkov s estetickým cítením je tu model ProCeed, ktorý výmenou za trochu priestoru v kufri, ponúkne krajšiu splývajúcu zadnú časť za mierne vyššiu cenu. KIA si tak nastavila konkurenciu sama sebe a verím, že správne. Gró flotilových zostáv budú však stále tvoriť klasické SW v nižšej a strednej výbave.

Vo vnútri je to trochu rozporuplné. Na jednu stranu na vás dýcha prémiovosť a kvalita zlícovania dielov, snaha priblížiť sa či dokonca predbehnúť nemecké automobilky a na strane druhej  neopracované diery po skrutkách na zadnej strane volantu, či v odkladacej priehradke a tvrdé plasty slnečných clôn. Hodnotne pôsobiace tlačidlá, mäkčené plasty skoro všade, kde sa človek dotkne. Kupodivu dobre pôsobiace falošné prešívanie na palubovke či chrómové rámiky okolo tlačidiel – to všetko dáva pocit prémiovosti a luxusu. Interiéru dominuje 8“ displej s multi-dotykovou obrazovkou, navigáciou, AndroidAuto a AppleCarPlay funkciami, ktorý je rýchly a funguje na jednotku – tu by si mohlo veľa európskych automobiliek zobrať príklad z dobre odladeného software. Celý systém je kompletne v slovenskom jazyku a jeho štruktúra ovládania je ergonomicky veľmi dobre zvládnutá. Hlavné funkcie sa dajú ovládať aj klasickými mechanickými tlačidlami. Dodávaná navigácia fungovala bez problémov, ja som však automaticky jazdil so svojim nastavením cez telefón – Waze + Spotify. V dnešnej dobe je už podľa môjho skromného názoru vstavaná navigácia zbytočný luxus a vyžaduje starostlivosť s aktualizáciami máp, takže je jednoduchšie použiť to, čo máme stále pri sebe a aktuálne.

Naproti všetkému pozitívnemu sú tu hluché designové plochy po bokoch stredového tunela, lacno pôsobiace „kalkulačkové“ displeje v ovládačoch teploty, ktoré už pri menšom slnku nie sú vidieť a archaické budíky rýchlomeru, či malý displej palubného počítača s nízkym rozlíšením. V porovnaní s takým i-Cockpit v Peugeotoch je to ako pohľad do minulého storočia. Interiéru chýba nejaký výraznejší prvok alebo dekor, ktorý by kabínu oživil. Všetko je však ergonomicky prívetivé, po ruke a nič mi tu neprekážalo a konzervatívnejších zákazníkov to zrejme aj poteší.

Posed za volantom je vzpriamenejší a sedadlá sú na môj vkus trochu vyššie ukotvené. Bočné vedenie je pevné a výborne podrží aj v prudšej zákrute. Chýbalo mi nastavenie bedrovej opierky alebo aspoň vpred posuvné operadlo hlavy, čo dnes už u konkurencie ponúkajú aj nižšie výbavy. Sedáky sú relatívne krátke a nepodopierajú tak dobre stehná. Na zadných sedadlách je to ešte výraznejšie, nakoľko sú ukotvené podstatne nižšie, kvôli rovnej ploche kufra pri sklopenom operadle. Miesta je tu relatívne dostatok a deti sa určite sťažovať nebudú. Zadné sedadlá majú štandardne úchyty ISO-FIX na oboch stranách a automatickú detekciu obsadenosti, či zapnutých pásov.

Odporúčaný článok:  Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi 130k EAT8 GT - Záchranca početných rodín

Stredová opierka rúk je pevná a nedá sa nastaviť ani posunúť vpred, čo mi však nevadilo. Vnútri je len jedna veľká „čierna diera“, v ktorej musíte loviť doklady a premety, ktoré tam vhodíte. Už úplne prvý Ceed mal delený opierku s miestom pre doklady a deleným odkladačom v spodnej časti. Držiaky na nápoje sú v stredovom tuneli aj vo dverách.

Kufor po otvorení ponúkne objem 625 litrov a dá sa rýchlo zväčšiť na 1694 litrov po sklopení zadných sedadiel. Pod podlahou sa nachádzajú odkladacie priestory, kam spoľahlivo skryjete menšie predmety, povinnú výbavu či roletku kufra. Po bokoch sú v zadnej časti ešte dve menšie uzatvárateľné priehradky.

Testovaná výbava GOLD je stredná cesta, ktorú bude voliť veľa zákazníkov a výbavou sa radí k tomu lepšiemu štandardu. Za aktuálne akciovú cenu, mierne prevyšujúcu 20 000,-€, obsahuje okrem iného aj elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, dažďový senzor s nastavením intenzity, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, impulzné ovládanie predných okien s ochranou proti privretiu, dvojzónovú automatickú klimatizáciu. Vo vyšších výbavách nájdeme aj audio od JBL, bezdrôtové nabíjanie, bezkľúčový prístup a štartovanie a veľa ďalších prvkov spríjemňujúcich život za volantom.

Asistenčné systémy (aktívny systém udržiavania v jazdnom pruhu, systém sledovania pozornosti vodiča, automatický asistent diaľkových svetiel, štart – stop systém, tempomat s obmedzovačom rýchlosti) fungovali na jednotku a vôbec som nemal potrebu ich vypínať alebo prenastavovať. Udržiavanie v jazdných pruhoch funguje v rámci možností našich ciest celkom slušne. Po pustení volantu dokáže dokonca samo prejsť aj dlhší a zložitejší úsek cesty, samozrejme s neustálou výstrahou pre vodiča. Protikolízny systém je trochu viac ukričaný pri tesnom predbiehaní ale dá sa naň zvyknúť a nevšímať si ho.

Testovaný model ponúka motorizáciu 1.6CRDi so 100kW, 320Nm a manuálnou 6.stupňovou prevodovkou. Označenie zostalo avšak jedná sa o úplne nový agregát, kompletne prepracovaný a vyvinutý priamo značkou KIA. Motor je relatívne tichý, zvnútra relatívne slušne odhlučnený ale dokáže sa ozvať. Najmä pri prudšej akcelerácii je požuť jeho surový chod a vstrekovače vydávajú cvrlikavý zvuk hodný starších TDi z obdobia okolo roku 2000. Na svoj výkon a vzhľadom na váhu auta ide priemerne a neočakávajte od neho žiadny extrémny záťah. Je spolu so skvelou mechanickou prevodovkou naladený na pohodovú jazdu a nesvedčí mu vytáčanie. Volič prevodovky má krásne mechanický chod, relatívne krátke dráhy a veľmi dobre sa s ním pracuje. V tomto aute som mal pocit ako keby prevodovka ani neexistovala a radenie bolo úplne podvedomé – čo je známka toho, že keď to funguje, človek to nevníma. Ani raz nešla spiatočka „cez zuby“, neprotestovala, necukala. Automatický plyn spolu s citlivo naladenou spojkou nedovolí prískoky v kolónach. Motor aj na 3. prevodovom stupni pridá automaticky plyn a auto sa posúva samo.

Odporúčaný článok:  Opel Astra - súboj trojvalcov

Spotreba sa hýbala v rámci každodenných presunov po okreskách a občas v meste na úrovni 5,4L. Palubný počítač a pomocník pri radení pomáha celkom inteligentne a nepodsúva vyšší stupeň keď je auto v záťaži do kopca, či keď je predpoklad akcelerácie. Verím, že defenzívnejšie jazdiacim vodičom ukáže aj o liter nižší apetít ako mne. Motor má už aj vstrekovanie močoviny, ktorej plnenie je hneď vedľa nádrže a jej hladinu si viete jednoducho pozrieť na palubnom počítači medzi budíkmi.

Najsvetlejšou stránkou nového Ceed-u je jednoznačne podvozok. Ten je naladený priamo na naše rozbité cesty a výborne tlmí aj priečne nerovnosti. Nič nebúcha, rázy sa neprenášajú do karosérie a je celkovo tvrdšie naladený po vzore VW. Stredová poloha je neutrálna, v zákrutách sa chová mierne nedotáčavo a je dobre čitateľný. Vďačí za to aj viacprvkovej zadnej náprave, ktorá sa už aj v tomto segmente vďaka znižovaniu nákladov stráca.

Jeho jedinou slabinou je odhlučnenie valivého odporu kolies a tak vo vnútri počuť neustále odvaľovanie pneumatík. Snáď to na letnej zmesi bude lepšie. Mimochodom, pneumatiky sú obuté „len“ 16“ s rozmerom 205/55 a v karosérii sa trochu strácajú. Lepšie to bude pri ich obnove a finančnej nákladnosti. Je tu však stále možnosť priplatiť si za 17“ či 18“ disky s nižším profilom.

Celkovo ma nový Ceed neprekvapil a je to pre mňa jednoducho „obyčajné auto“. To je najvýstižnejšie pomenovanie, ktoré mu viem dať. Človek ho berie tak nejak automaticky – nič ho nenadchne ani neprekvapí. Je to vlastne presúvadlo z bodu A do bodu B. Svojich zákazníkov si však celkom určite nájde a mladým rodinám vie ponúknuť veľa úžitkovej hodnoty za slušnú cenu.

Technické údaje KIA Ceed SW 1.6 VRDi SCR
Typ motora: Vznetový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1598
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 100 (135) / 4000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 280 / 1500-3000
Prevodovka: 6-st. manuálna
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,4
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 5,1 – 5,3
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →