KIA XCeed 1.5 T-GDi GT Line 7DCT – Decentná modernizácia

Keď automobilka KIA koncom júna 2019 predstavovala model XCeed, hovorila o ňom ako o športovejšej alternatíve k SUV modelom a bolo to vtedy už štvrté karosárske prevedenie modelovej rady Ceed. Samotná Kia XCeed však nie je iba trendovou záležitosťou a má veľmi dobré predaje aj na našom „domácom“ trhu. V minulom roku prešiel XCeed modernizáciou, tak sa naň poďme podrobnejšie pozrieť…

Modernizovaný XCeed spoznáte predovšetkým podľa prepracovaných predných partií s novým nárazníkom, upravenou maskou a novými Full LED svetlometmi, ktoré sú súčasťou už základnej výbavy. Predné svetlá dostali iba automatický diaľkový režim, funkciu vyrezávania v diaľkovom režime však stále neponúkajú, čo je celkom škoda.

Predné svetlá s tromi vertikálnymi segmentami teraz zahŕňajú aj hmlovky, ktoré sa predtým nachádzali po stranách nárazníka. Ich miesto pri modernizovanej verzii zaujali nové prieduchy so vzduchovými clonami, ktoré usmerňujú prúd vzduchu okolo kolies a pomáhajú tiež chladeniu predných brzdových kotúčov. Prepracovaný predok tiež znižuje aerodynamický odpor a tak má vplyv aj na spotrebu paliva.

Vzadu sa zmenila hlavne spodná časť nárazníka, ktorá je teraz výraznejšie tvarovaná a novinku predstavuje čierny náznak difúzora. Ozdobné prvky po bokoch sa už tak veľmi nehrajú na koncovky výfuku a to je dobre. Klasická, prípadne zdvojená koncovka výfuku by tu bola estetickejšia ale… takýto je dnes trend. Vzadu ešte dominujú krásne tmavé koncové svetlá s hexagonálnymi LED segmentami, ktoré zaujmú hlavne grafikou a dynamickými smerovkami. Dostanete ich však len s testovanou výbavou GT-Line.

Z profilu sa nezmenilo absolútne nič. Kia XCeed aj po facelifte zostáva klasickým crossoverom, ktorý v sebe spája vlastnosti rôznych druhov áut. Karoséria pripomína hatchback, ale je trochu viac zaoblená a so zvažujúcou sa líniou strechy môže trochu pripomenúť aj kupé. Smelo teda nazvime XCeed Crossover-Kupé…

Táto štýlová karoséria stojí na podvozoku s výraznejšou svetlou výškou. Tá u testovaného vozidla s 18-palcovými kolesami činí 184 mm milimetrov, s menšími 16-tkami ale dosahuje iba 172 mm. Pre zaujímavosť – KIA Sportage, čo je klasické SUV nižšej strednej triedy, má udanú minimálnu svetlú výšku 170 mm.

Odporúčaný článok:  Renault Clio E-Tech Esprit Alpine - Modrý duch Francúzska

V porovnaní s klasickým hatchbackovým Ceedom je model XCeed o niečo väčší. Rázvor síce majú obe vozidlá rovnaký, ale vďaka dlhším previsom má crossover na dĺžku 4395 mm a päťdverový hatchback tak prerastá o tučných 85 mm. XCeed je súčasne o 26 mm širší, 36 mm dlhší a ponúka objemnejší batožinový priestor – 426 litrov oproti 395, v prípade sklopených zadných operadiel potom 1378 verzus 1291 litrov.

V rámci modernizácie prišlo aj k miernemu omladeniu interiéru. Nájdeme tu lesklé čierne plochy okolo páky automatickej prevodovky, bezrámové vnútorné spätné zrkadlo a digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 12,3″ dostal novšiu, prepracovanú grafiku po vzore Sportage či Nira.

Palubná doska poteší natočeným stredovým panelom k vodičovi, z ktorého hore vystupuje modernizovaný 10,25″ displej infotainmentu. Ten je našťastie stále doplnený o otočné ovládače pre nastavenie hlasitosti a multifunkčným tlačidlom a pod obrazovkou sa ešte nachádzajú dotykové plôšky slúžiace ako skratky k najdôležitejším funkciám.

Super je, že KIA v XCeede nepoužila dotykový pás s prepínaním funkcií ale zachovala samostatný panel s fyzickými ovládačmi na nastavenie klimatizácie. Teplota sa navyše reguluje otočnými ovládačmi, čo je asi ten najlepší spôsob aký ide „znovuobjaviť“. Jediná výtka ide k zastaralým segmentovým displejom v týchto ovládačoch, ktoré pôsobia ako z 90-tych rokov minulého storočia. Klasické tlačidlá nájdeme aj vedľa radiacej páky, vrátane tlačidla pre deaktiváciu systému Start/Stop.

Športovému šmrncu výbavy GT-Line pomáhajú napríklad hliníkové pedále a špecialitou je tu aj čierna stropnica v kombinácii so športovými sedadlami, ktoré majú semišové stredy a kožené bočnice. Športové sedadlá sú veľmi príjemné a predovšetkým ponúkajú skutočne solídne bočné vedenie. So svojou postavou som síce chvíľu bojoval s trochu užšiím stredom ale po pár jazdách som si na to zvykol.

Veľmi dobre si XCeed vedie v oblasti priestoru v zadnom rade a s mojou výškou 186 centimetrov som na zadnej lavici našiel dostatok miesta nad hlavou aj na nohy. A to za sedačkou nastavenou pre seba. XCeed ponúka na svoju triedu dostatok priestoru a vďaka zadným operadlám deleným v pomere 40:20:40 nechýba ani dostatok variability na prevoz objemnejších nákladov. Pod dvojité dno podlahy sa navyše vie vtesnať aj dojazdová rezerva.

Odporúčaný článok:  Hyundai Tucson N Line - fešák s apetítom

Pre modernizovanú Kiu XCeed je k dispozícii päť motorizácií: benzínový litrový trojvalec 1.0 T-GDI, benzínové štvorvalce 1.5 T-GDI a 1.6 T-GDI, dieslový štvorvalec 1.6 CRDi MHEV a plug-in hybrid 1.6 GDI PHEV.

Testované vozidlo poháňala turbodúchadlom preplňovaná tisícpäťstovka, poskytujúca maximálny výkon 118kW (160k) pri 5500 ot./min. a najvyšší krútiaci moment 253Nm medzi 1500 až 3500 ot./min.. Roztáča výhradne predné kolesá, pretože štvorkolku KIA pre model XCeed neponúka, rovnako ako pre klasické Ceedy. Crossover s týmto motorom akceleruje z pokoja na 100km/h za rovných 9 sekúnd a rozbehne sa až na 208km/h.

Motor pracuje s preplňovaním a priamym vstrekovaním benzínu (T-GDi = Turbocharged Gasoline Direct injection). Navyše je vybavený systémom plynulo premenného časovania ventilov (CVVD), nízkotlakovou recirkuláciou výfukových plynov (LP EGR) a nechýba ani dnes už nutný filter pevných častíc (GPF).

Prejav štvorvalca je veľmi kultivovaný, motor je dobre odhlučnený a príjemne pružný. Ľahko sa zbiera z nízkych otáčok a vo zvyšku otáčkového spektra potom ťahá až k obmedzovaču. XCeed vďaka nemu pôsobí veľmi svižne a nemá problémy ani s ľavým pruhom diaľnice a plným obsadením. Predbiehacie manévre zvláda lepšie po prepnutí do režimu Sport, pretože o vyložene výkonnú jednotku samozrejme nejde. Na to je v ponuke motor 1.6 T-GDi s výkonom 200k, ktorý už vie veľmi dobre pozametať aj so zdánlivo silnejšími konkurentami.

Automatická, 7-stupňová prevodovka DCT mení rýchlosti väčšinu času hladko a plynulo, niekoľkokrát som sa však stretol aj s trochu divným zašklbnutím pri rozjazdoch alebo tesne pred zastavením v križovatke. V klasickom režime je trochu letargická ale umožňuje aj svižnejšie zvezenie, ku ktorému je vhodné ju prepnúť do športového režimu, kedy prevodovka motor ochotne vytáča a dlhšiu dobu drží nižší prevod. Veľká škoda, že zmizli pádielka pod volantom a na radiacej páke je typciké „nelogické“ radenie + a – v opačnom garde ako by malo byť…

Odporúčaný článok:  Peugeot e-Rifter GT – Elektrikou na krátko

Motor točí pri 90 km/h cca 1 700 ot/min., pri 110ke 2 100 a pri diaľničnej 130ke rovných 2 500 ot/min.. Spotreba sa za týždeň a nejakých 800 najazdených kilometrov ustálila na hodnote 6,3l/100km, čo je, vzhľadom na vyššiu stavbu karosérie, dobrá hodnota. Automobilkou udávaný kombinovaný priemer 6,2 až 6,4 sa nám teda podaril aj pri svižnej jazde.

Trochu rozpačitý dojem zanechal podvozok. XCeed ako jediný z modelovej rodiny Ceed štandardne používa hydraulické dorazy tlmičov na prednej náprave, navyše má o niečo mäkšie pružiny – predné o sedem percent, zadné o štyri percentá. Vozidlo tiež dostalo dynamický tlmič pre zadnú priečnu vzperu.

To je všetko pekné, no vo výsledku je preč ten presný a nemecky tuhý podvozok klasického Ceedu, ktorý som mal tak rád. Tu je cítiť zvýšené ťažisko a oveľa mäkšie naladenie, čo má za následok oveľa horšie správanie v zákrutách a väčšie nakláňanie karosérie. Ak oželiete športové zvezenie, tak výsledkom je veľmi príjemne komfortný automobil, ktorý skvele pohltí drvivú väčšinu nerovností bez toho, aby obťažoval posádku vibráciami alebo búchaním.

V základnom prevedení Amber a s najslabším litrovým trojvalcom začína XCeed na cene 19 590 €. V testovanom prevedení GT-line, ktoré ponúka veľmi slušnú výbavu a so skúšanou motorizáciou začína na 31 090 €. Je teda na každom aby si porovnal výhody vyššieho podvozku a mäkšieho naladenia v spojení s karosériou po vzore kupé a klasický hatchback, ktorý má  nižšiu cenu a väčšiu praktickosť.

Omladený XCeed priniesol len veľmi decentné zmeny, čo je možno v konečnom dôsledku dobre. KIA XCeed zostáva nesmierne prívetivým crossoverom so sympatickou ergonómiou ovládania a zaujímavou ponukou praktickosti.

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →