KIA Sorento 2.2 CRDi AWD Platinum 7S – Úplne vynovená a s úžasne úspornou motorizáciou

Prvá generácia modelu Kia Sorento, ktorá prišla ešte v roku 2003, bola offroadom s rámovou konštrukciou, pripojiteľným pohonom všetkých kolies a redukčnou prevodovkou. Už v druhej generácii sa však všetko začalo meniť smerom k veľkému prémiovému SUV. Štvrtá generácia, ktorá bola predstavená v roku 2020 však relatívne nedávno dostala facelift a (na počudovanie) je stále k dispozícii aj starý dobrý turbodiesel pod kapotou…

Modernizovaná Kia Sorento štvrtej generácie bola teda prvýkrát predstavená v lete minulého roka a na prvý pohľad zaujala prepracovanou prednou časťou, ktorá sa esteticky približuje vlajkovému elektrickému SUV značky, teda modelu EV9.

To platí najmä pre nové svetlomety s vertikálne usporiadanými LED segmentami a výrazne iným denným svietením. Sorento tiež konečne poteší užitočnými prednými hmlovkami v nárazníku, naopak automatické prepínanie diaľkových svetiel reaguje na ostatné autá niekedy pomaly a niekedy aj neskoro. Žiadna funkcia LED Matrix tu ani tentokrát nie je, takže sa o ňu nepripravíte ak si automatické prepínanie budete riadiť sami.

Upravená maska ​​chladiča už neobsahuje logo, ktoré bolo tiež po vzore ostatných aktuálnych modelov modernizované a presunuté na kapotu. Nový je aj celý predný nárazník, ktorý dostal väčšie otvory pre vstup vzduchu k chladičom.

Z profilu zaujmú nové disky kolies, pričom testovaná verzia so vznetovým motorom ponúka ako jediná 20-ky. Hybridná a Plug-in hybridná verzia si musí vystačiť s 19″. Zadným svietidlám zostal motív dvoch obdĺžnikov, z ktorých jeden funguje ako brzdové svetlo a druhý ako smerovka. Pribudlo však previazanie obdĺžnikov obrysovkami v podobe obrátených písmen L.

Dôležité však je, že na rozdiel od ostatných modelov sú tu smerovky dosť vysoko a tiež sú tu párové hmlovky a aj veľké cúvacie LED svetlá, ktoré dobre nasvecujú priestor za autom.

Omladená Kia Sorento však nezaujme iba svojimi tvarmi, ale aj rozmermi. Na naše pomery celkom veľké SUV, ktoré už od pohľadu pôsobí ako stvorené pre americké cesty, meria 4815mm na dĺžku, 1900mm na šírku a 1700mm na výšku. Rázvor náprav 2815mm je potom prísľubom skutočne bohatého vnútorného priestoru.

Zmien v exteriéri bolo teda výrazne veľa. No v interiéri prakticky nezostal kameň na kameni…

Mohutné dvere dávajú skvelý prístup za elektricky nastaviteľný volant a sedačka sa tiež sama odsunie dozadu. Výraznou premenou prešla palubná doska, ktorá sa zbavila tradičnej kaplnky prístrojov. Tú nahradil samostatne stojaci panel po vzore novších modelov značky KIA, do ktorého sú integrované dve 12,3-palcové obrazovky – digitálny prístrojový štít a dotykový infotainment.

Obe obrazovky ponúkajú modernejšiu grafiku a najnovší infotainment navyše pôsobí oveľa prehľadnejšie a rýchlejšie ako predtým. Vrcholná výbava navyše prináša aj head-up displej, ktorý premieta informácie priamo do zorného poľa vodiča.

Ovládanie klimatizácie tu, na rozdiel od iných modelov v koncerne, našťastie nepodľahlo trendu tretieho displeja medzi nimi a Sorento si tak zachováva skvelý panel s otočnými ovládačmi, ktorý vie meniť svoje funkcie. Raz je to ovládanie klimatizácie so všetkým, čo k tomu patrí a po prepnutí viete ovládať multimédiá, navigáciu, či vlastné predvolené skratky k funkciám.

Jediné, čo mi bolo trochu ľúto je, že sa do faceliftu neprebojovali praktické dvojité výduchy ventilácie nad stredovým tunelom, ktoré sa dali nastavovať vo veľmi širokom rozsahu smerov fúkania.

Čo ešte možno trochu zamzrí (teda ako koho) je fakt, že Sorento dostalo novodobý výmysel EU ohľadom pípania pri prekročení maximálnej povolenej rýchlosti. Rýchlostný pípak tak síce vypnete len na dve kliknutia cez skratku na volante, no po každom naštartovaní je tu znovu. Tiež je tu ten neslávny strážca bdelosti vodiča, ktorý sa riadi iba vstupmi z prednej kamery a teda nechápe, že napríklad kľučkovanie medzi dierami na našich rozbitých okreskách naozaj nie je o únave vodiča. V menu je síce položka tohto asistenta nastaviteľná, no je tu iba možnosť zapnutia dodatočných funkcií…

Poďme sa ešte pozrieť na skvelý 2,2 litrový naftový štvorvalec. Ten ešte krátko pred samotným faceliftom prešiel drobnou úpravou, aby aj naďalej spĺňal najnovšie prísne emisné normy. Výkon sa podľa tabuliek síce mierne znížil, konkrétne zo 148kW na 142kW (193k), ale že by sa to nejak zásadne prejavilo na dynamike, to nemôžem povedať. Výkonu a hlavne krútiaceho momentu, v podobe hodnoty 440Nm, má stále dosť.

Jeho charakter je príkladne kultivovaný a má príjemný záťah v spodnom a strednom spektre otáčok. Celkovo mi pripomína niektoré staršie naftové šesťvalce. Netrpí na žiadnu turbodieru a prevodovka ho drží na vždy na optime krútiaceho momentu, namiesto toho aby iba vždy bezhlavo podraďovala, ako sa to poväčšinou stáva u maloobjemovejších agregátov.

Osemstupňový automat má dlhúúúúúú diaľničnú osmičku, kedy pri 130km/hod. točí iba niečo okolo 1900 otáčok. Prvé prevody sú síce naskladané celkom zhusta a v automatickom režime pri rozjazdoch často riadiaca jednotka niektoré úplne preskočí, no to je zrejme k dobru veci. Hádam, že obzvlášť krátka jednotka a dvojka do istej miery suplujú redukciu pre jazdu v teréne, či na nerovnom povrchu. Tu prídu ku slovu aj rôzne režimy pre jazdu v teréne, ktoré upravujú vektorovanie krútiaceho momentu a citlivosť ASR, či pynového pedála.

Jazdných a terénnych režimov je tu od výmyslu sveta ale okrem obligátneho Eco, Normal, či Športu je tu k dispozícii ešte výborne vyladený režim Smart, ktorý vychádza z profilu trasy, mapových podkladov, sklonu cesty a ďalších premenných a adaptívne k nim upravuje reakcie vozidla v závislosti od týchto faktorov. Sorento tak ľahko vyhodnotí, či je lepšie plachtiť, alebo brzdiť motorom, či zaradiť 8-čku už pri osemdesiatke dole kopcom a podobne.

Celkom vyspelý je aj pohon všetkých kolies, ktorý funguje prediktívne. Elektronika napríklad uzamkne viaclamelovú spojku už pred rozjazdom, aby zabránila preklzu predných kolies, keby ste pridali plynu viac, než očakáva. A robí to dokonca aj na asfalte, kde nie je na to potrebné voliť jazdný režim z ponuky Terrain. Pri jazde mimo spevnené cesty je však dobré myslieť na to, že Sorento je stále viacmenej primárne rodinné auto, nie žiadny drsný offroad.

Vráťme sa ale ešte k samotnému motoru. Tento turbodiesel s objemom 2,2 litra patrí do rodiny motorov Smartstream a má hliníkový blok, čo ho robí o až o 38 kg ľahší oproti rovnako objemnému predchodcovi, ponúkanému v Sorentách minulých generácií. Tiež má rozvodový remeň namiesto reťaze, znížené trenie ložísk aj vačkových hriadeľov a vstrekovací tlak nafty až 2200 barov.

To všetko má samozrejme, okrem zníženia spomínaných emisií, pomáhať k nižšej spotrebe, ktorá je podľa výrobcu okolo 6,5l/100km. Také číslo sa mi síce úplne dosiahnuť nepodarilo, ale na palubnom počítači svietilo krásnych 6,8 nafty po prejazdení takmer 1100 najazdených kilometrov. To považujem v zimnom období a pri aute, ktoré prázdne váži dve tony a zvládne skutočne odviezť sedem dospelých, za úžasný výsledok. Takže ak chcete úsporné veľké SUV s naozaj nízkou spotrebou – DIESEL IS THE WAY! Kupujte pokiaľ sú…

Plusom pri modernizovanom Sorente je tiež výborné utlmenie zvuku a vibrácií, ktoré sa do interiéru prenášajú len vo veľmi obmedzenej miere. A samozrejme aj možnosť ťahať podstatne ťažší príves, než dokážu ponúknuť hybridné verzie. Maximum jeho hmotnosti je až 2,5 tony, zatiaľ čo hybridy končia nejak tesne nad tonou.

Jazdné správanie pri novom Sorente je všeobecne poplatné veľkosti auta. Jednoducho povedané – jazdí ako veľké SUV. Na 20“ diskoch, ktoré sú pri dieselovej motorizácii spojené s najvyššou výbavou, je potrebné trochu upustiť zo športových ambícií a pri prejazde nerovnosťami odpustiť trochu búchania v podbehoch. Osobne by som asi zvolil klasické 19″ disky s vyšším profilom.

Nové Sorento s dieslom aktuálne v cenníku začína na sume 53.290€ za základnú výbavu Gold. Nami testovaná výbava Platinum si vypýta 57.890€ a cenníková cena testovaného kúsku bola 60.780€. A to aj s príplatkovou výbavou testovaného modelu ako panoramatické strešné okno, digital pack, 7-miestna verzia, či metalická farba karosérie Volcanic Sand, ktorá je mimochodom skvelá pre tých, ktorý nechcú často umývať.

V rámci faceliftu obľúbené Sorento akoby zmenilo imidž a z výzorovo prísne amerického rodinného prepravníka sa snaží hrať na prémiovú nôtu s nádychom novej EV rady značky KIA. Stále je to skvelé veľké rodinné SUV, do ktorého sa pohodlne naskladá aj viacčlenná rodina na dlhšie trasy. Diesel síce prišiel v rámci emisných úprav o pár kilowattov, ale ide stále naozaj príjemne a hlavne úžasne úsporne…

Komentáře
Odporúčaný článok:  Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI - Okreskový tank

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →