Opel Grandland 1.2 Turbo 8AT – Moderný konzervatívec

Opel Grandland prešiel v minulom roku faceliftom, ktorý ho vzhľadom priblížil novému dizajnovému smeru značky. Predtým vcelku konzervatívny a zaoblený automobil tak dostal trochu ostrejšie hrany a hlavne nový poznávací znak vozidiel s bleskom v znaku – prednú masku Vizor.

Najbližšie mal nový Grandland už od začiatku k Peugeotu 3008, hoci modulárna platforma EMP2 v tejto triede ponúka základy aj pre väčšie modely. S tak trochu expresívnym bratom v koncerne Stellantis sa Grandland v ponuke dobre dopĺňal vďaka svojmu triezvejšiemu dizajnu a konzervatívne poňatému interiéru.

Aktuálne je teda charakteristickým rysom modelu nová tvár menom Opel Vizor, ktorá sa inšpiruje legendárnou Mantou a najväčšie SUV značky ju preberá z menších súrodencov, ktorými sú Mokka a Crossland. S novým predkom je Grandland konečne vybavený aj novými skvelými matrix svetlometmi IntelliLux LED. Skladajú sa z 84 LED diód a plynulo prispôsobujú svetelný lúč aktuálnej jazdnej situácii.

Tento systém je jedným z najlepších vo svojej triede a zlepšuje viditeľnosť pri jazde v noci pomocou permanentných diaľkových svetiel bez oslnenia, vďaka ktorým nedochádza k oslneniu vodičov v protiidúcich vozidlách.

Facelift prakticky pre Grandland znamená nový predok a interiér. Pokračuje v spojení masky a svetlometov v jednom čiernom páse a priznajme si, že v prípade Grandlandu je poznať, že ide o dodatočnú zmenu a nebol navrhnutý v tomto štýle od začiatku. Mokka tento špecifický prvok nosí s oveľa väčšou vizuálnou ľahkosťou.

Na druhú stranu nemožno povedať, že by Grandland s Vizorom vyzeral vyslovene zle. S novou identitou vyzerá o poznanie modernejšie a široký čierny pás má aj svoje praktické opodstatnenie – veľmi efektne skryje senzory radaru, vrátane príplatkovej kamery na nočné videnie. V zadnej časti sa príliš nemenilo a neexperimentovalo.

Zostala posledná verzia svetlometov (mimochodom perfektné je, že v dennom režime zadné svetlá stále svietia) a zmenilo sa akurát umiestnenie a rozloženie nápisu Grandland na stred a šírku zadného veka batožinového priestoru.

Odporúčaný článok:  Subaru XV – láska na druhý pohľad

Decentnú modernizáciu nájdeme aj v interiéri. Tu prišiel Grandland s novo koncipovanou palubnou doskou Pure Panel a opticky spojenou dvojicou obrazoviek digitálneho prístrojového štítu a multimediálneho systému. Opel sa pri svojich najnovších modeloch rozhodol pre akýsi vizuálny detox. Zjednodušuje sa dizajn interiérov, no nezabúda sa na praktickosť. Pre intuitívne ovládanie komfortnej výbavy pri riadení tak ponecháva konvenčné tlačidlá a to je ďalšia silná stránka modelu, pretože francúzski súrodenci sa začínajú prikláňať k čisto dotykovým virtuálnym ovládačom.

Nové sú aj sedadlá s certifikátom AGR , ktoré oceníte najmä pri dlhšej jazde. Tuhšie čalúnenie a pridaná výsuvná stehennú podpera sedadla vodiča z nich robia úžasného spoločníka na cestách. Lakťovú opierku je možné nastavovať aj pozdĺžne, no pre vyklopenie je nutné ju vždy vrátiť do pôvodnej polohy.

Centrálny displej má infotainment kompletne prevzatý od francúzskych kolegov, s čím sa viaže rýchla odozva, prehľadnosť ovládania a spoľahlivosť, na druhú stranu tiež už trochu zastaraná grafika menu, či mapových podkladov alebo tiež nízke rozlíšenie prednej a zadnej parkovacej kamery, ktorá tu po staru „dopočítava“ obraz pri cúvaní. Svoj smartfón si pripojíte jednoducho pomocou systému Apple CarPlay alebo Android Auto a môžete tiež používať vstavanú navigáciu a jej mapy, či služby odosielania a prijímania správ.

Displej, ktorý nahrádza prístrojovú dosku, má jednoduchú prehľadnú grafiku a ponúka len obmedzené možnosti zobrazenia. Okrem typických údajov ako sú rýchlosť, teplota, stav nádrže, otáčky motora a základné kontrolky, vie zobraziť už iba mapu, či palubný počítač. Ovláda sa otočným voličom na páčke smeroviek, čo je vzhľadom k nízkemu rozsahu nastavenia úplne dostačujúce. Mňa osobne síce mrzelo, že sa tu nemôžem vyhrať s nastavením farieb a grafiky, ale som si vedomý skutočnosti, že veľa ľudí takéto zbytočnosti namiesto prístrojovky naopak veľmi nelákajú. Pre konzervatívneho zákazníka tu teda dávam virtuálny palec hore.

Odporúčaný článok:  Renault Megane E-Tech 100% elektrický EV60 220 Optimum Charge - Úsporný nástupca

Čo sa pohonných jednotiek týka, v rámci faceliftu sa nič nemení. Naďalej je v ponuke aj vznetová 1.5ka či dvojica Plug-in hybridov. Ja som vyskúšal základ ponuky, trojvalcovú 1.2 ku preplňovanú turbodúchadlom. Motor, ktorý sa v rámci skupiny Stellantis už presadil do väčšiny modelov. V Granlande má 96 kW (130k) a 230 Nm točivého momentu. Ponúka dostatočnú dynamiku aj mimo mesta a dokazuje, že moderné trojvalce vedia vďaka pokročilým technológiám ponúknuť vcelku kultivovaný prejav.

Výkonu má motor dostatok ale o jeho charaktere napovie viac krivka krútiaceho momentu. Ten vystúpi k maximu už od 1750 otáčok za minútu, čo znamená, že pri rozjazde alebo ekonomickej jazde ho 8 stupňová automatická prevodovka zbytočne dusí ešte pod touto hranicou. V športovom režime je všetko v poriadku ale rastie tu aj apetít motora. Krivka krútiaceho momentu začne od nejakých 3500 otáčok strmo padať a dáva tým jasne najavo, že točiť motor ďalej nemá veľký zmysel a automat, ktorý to dobre vie, tiež veľmi skoro zasiahne a preradí.

Každopádne sa základného motora vôbec netreba obávať, naopak ide o jeden z najlepších nízkoobjemových agregátov na trhu. Spotrebu paliva je možné držať v kombinovanom režime ľahko nad siedmymi litrami na 100 km. Ako to však u malých preplňovaných motorov býva, s dynamickým štýlom jazdy spotreba znateľne stúpa a priemerka okolo deviatich litrov na 100km nebude výnimkou.

Pohon 4×4 v ponuke benzínových motorizácií nie je, no jeho funkciu má podľa výrobcu suplovať systém riadenia trakcie predných kolies, ktorému Opel hovorí IntelliGrip. Ovláda sa prepínačom jazdných režimov na stredovom tuneli, takže keď na svojej ceste stretnete blatový úsek, stačí prepnúť mód a všetko bude fajn. Aspoň dúfajme, pretože do väčšieho terénu to určite nie je. Tam potom treba siahnuť po elektrifikovaných verziách Grandlandu – PlugIn Hybride alebo novinke GSe.

Odporúčaný článok:  Nissan X-Trail 1.3 DiG-T - maloobjemový obor

Grandland má tiež, oproti svojim dvojičkám z koncernu, citeľne tuhšie tlmiče a uloženie náprav. Výsledkom je istejšia jazda a, najmä vo vyšších rýchlostiach na diaľnici, veľmi dobrá bočná stabilita. Avšak na rozbitých okreskách či mimo spevneného asfaltu narazíte na limity, kedy jednoduchá zadná náprava s torznou priečkou vďaka tuhšiemu naladeniu niekedy príliš odskakuje.

Faceliftovaný Opel Grandland sa aktuálne predáva so základnou cenníkovou cenou 28 790€ za najlacnejší variant s benzínovým trojvalcom 1.2 Turbo a manuálnou prevodovkou. Za automatickú prevodovku si priplatíte 2000€ a plne vybavený Grandland s benzínovým motorom vás vyjde na 32 690€. Potom je v cenníku ešte vyššie dieslový variant 1.5 CDTI s rovnakým výkonom a automatom za 34 690€. Voči konkurencii veľmi dobrá ponuka a v akciovej výbave Smile ešte lepšia.

Opel Grandland získal vďaka poslednému faceliftu presne to, čo potreboval bez toho, aby stratil svoje silné stránky. Zvonku aj vo vnútri nepôsobí nudným dojmom a vďaka novej prednej časti a palubnej doske má svoj moderný štýl. Zároveň stále ťaží z intuitívneho ovládania v interiéri, dobrej ponuky motorov a istých jazdných vlastností.

Je to rovnaké ako napríklad s novou Corsou, Astrou či Mokkou. Zaujala vás francúzska technika, ale nechcete vyčnievať z davu?! Stavte na nemecký kabát, využívajúci techniku koncernu po svojom, a zvoľte si ich diskrétnejšie SUV. A hoci je teda Grandland dizajnovo obyčajnejší ako jeho súrodenci, vlastne nevyzerá vôbec zle…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →