Peugeot 208 GT 1.2 Hybrid 136k e-DCS6 – Hybrid nielen do mesta

Model Peugeot 208 na európskom kontinente platí dlhodobo za jeden z najžiadanejších malých hatchbackov. V roku 2022 sa dokonca stal vôbec najpredávanejším a ani naše malé Slovensko netvorí výnimku. Druhú generáciu tohto bestselleru je možné stretávať na tuzemských cestách dennodenne a je už nejaký čas aj po výraznej modernizácii, ktorá ho spravila ešte vizuálne príťažlivejším a príjemnejším. Ako však Peugeot 208 jazdí s novým hybridom? Poďme sa na to pozrieť…

Kto chce kúpiť nový Peugeot 208, tak (aj vďaka spomínanému nedávnemu faceliftu) má na výber širokú paletu motorizácií. Vrcholom je elektrická verzia e-208, ale teraz je po novom k dispozícii aj o niečo slabší 136-koňový variant s mild-hybridným pohonom. Práve také vozidlo vo vrcholnej výbave GT, so žiarivo limetkovým lakom karosérie a efektnými 17″ diskami kolies, nám pristálo v redakcii.

208-čka lákala zákazníkov na atraktívny vzhľad už pred faceliftom, modernizovaný automobil ale atraktivitu posúva na ďalšiu úroveň. Prekukli hlavne predné partie, ktoré sa môžu pochváliť novým nárazníkom, prepracovanou maskou chladiča a predovšetkým oveľa výraznejším svetelným podpisom.

Ten zaujme troma nápaditými a veľkými vertikálnymi LED prúžkami, ktoré majú evokovať levie pazúry. S rovnakým prvkom dizajnéri pracovali aj pri zadných lampách, tu sú však tentokrát orientované horizontálne a odlišujú tak 208-čku od predfaceliftu aj zozadu. V strede medzi zadnými svetlami nájdeme na čiernom podklade, čierny nápis Peugeot a kto má rád pozornosť okolia, mal by zostať pri sériovo dodávanej limetkovej farbe karosérie…

V tej najlepšej výbave ponúkne 208-čka plne LED hlavné a zadné svetlomety. Predným svietidlám síce chýba funkcia Matrix, ale inak sa nemôžem sťažovať na ich svetelný tok. Akurát nechápem, prečo ich sesterský Opel Corsa môže mať a Peugeot, ktorý je v rámci koncernu Stellantis hierarchicky vyššie, nie?!

V rámci príplatkov sa strecha vozidla dočkala čierneho lesklého laku a lesklé čierne akcenty možno v rámci výbavy uvidieť aj na krytoch bočných spätných zrkadiel, či na rámčekoch okolo podbehov kolies. Je to taký drobný odkaz na pôvodný Peugeot 205 GTi, ktorý patrí dodnes ku kultovým športovým hatchbackom. Škoda, že sa aktuálna 208čka nerobí aj v trojdverovom prevedení, no vo výsledku to až tak nevadí.

Pre viac noviniek treba nakuknúť do interiéru. Tu je snáď najvýraznejšou novinkou v štandarde dodávaný 10″ displej infotainmentu. Ten využíva najnovšiu verziu operačného systému Peugeot i-Connect. Už prvá generácia 208-čky (ktorá bola vlastne prvým Peugeotom s touto kontroverznou koncepciou interiéru) mala interier s koncepciou i-Cockpit. Pracovisko vodiča tak zahŕňa vyvýšený prístrojový panel a malý, trochu hranatý volant.

Odporúčaný článok:  Opel Crossland GS Line - vymódený konzervatívec

Úskalím tohto riešenia je skutočnosť, že niektorým vodičom neumožňuje nastaviť si riadenie tak, aby mali volant v ideálnej polohe a súčasne si vencom nezakrývali časť digitálnych združených prístrojov. Pozitívom je, že sa budete cítiť ako v motokáre a malý volant vás bude prirodzene nútiť držať ho bezpečne oboma rukami.

Testovaná výbava GT sa môže pochváliť aj digitálnym prístrojovým panelom, ktorý za príplatok ponúkne aj 3D zobrazenie. To síce vyzerá zaujímavo, no z pohľadu vodiča je hlavne dôležité, že je prístrojovka dobre čitateľná za všetkých podmienok. Mne osobne logika digitálnych prístrojoviek už dlhé roky uniká, pretože si vždy aj tak navolím jedno zobrazenie a to mi zostáva po celý týždeň. Klasický palubný počítač by som prijal na displeji infotainmentu, no tu bohužiaľ nenájdeme ohľadom pohonu ani spotreby absolútne nič.

Za podobnú vlastnosť môžeme pochváliť aj 10-palcovú dotykovú obrazovku, na ktorej pracuje najnovšia generácia infotainmentu, známa z mnohých vozidiel koncernu Stellantis. Systém poteší solídnou prehľadnosťou, ale mohol by byť rýchlejší. A pod obrazovkou sa nachádzajú pekne spracované tlačidlá pripomínajúce klávesy, ktoré slúžia ako skratky k niektorým funkciám. Spravidla však aj tak budete kvôli ovládaniu väčšiny funkcií (klimatizácia, bezp. asistenti atď.) odkázaní výhradne na dotykový displej.

Omladenie prinieslo aj ďalšie odtiene ambientného osvetlenia, nové USB-C konektory, výkonnejšie (15 W) bezdrôtové nabíjanie telefónu alebo parkovacie kamery s lepším rozlíšením. Sú však opäť iba dve, takže bočné obrazy po stranách vozidla iba „dokresľujú“.

Naďalej platí, že Peugeot 208 je dospelé mestské vozítko, ktoré v úplnom komforte odvezie hlavne predných cestujúcich. V rámci výbavy GT som si mohol užívať športovejšie tvarované sedadlá potiahnuté alcantarou. Naopak napríklad volič automatickej prevodovky je za mňa stále nevkusný a tlačidlo na prepínanie jazdných režimov je až príliž vzadu, takže ho budete vždy hľadať na mieste elektronickej ručnej brzdy.

Dôležité však je, že spoza volantu som mal perfektný výhľad do strán a sedadlo vodiča ponúka široké možnosti nastavenia. Dozadu by som však asi radšej usadil iba menšie deti, a to hlavne kvôli skromnému priestoru pre nohy. Nájdeme tu aj USB-C aj USB-A konektor. Batožinový priestor má objem 352 litrov a pod ním nájdeme ešte miesto na rezervu alebo opravnú sadu.

Odporúčaný článok:  Ford Focus ST Line - prikovaný na cestu

Poďme teraz k azda tomu najdôležitejšiemu a tým je nový mild-hybridný pohon s označením Hybrid 136. On je to vlastne kompletne prekopaný, starý známy benzínový motor 1.2 PureTech, ktorý dostal nový 48V mild-hybridný systém, reťazový rozvod pre nižšie náklady na údržbu (a pre notoricky známe problémy s rozvodovým remeňom v oleji), nové turbodúchadlo s premennou geometriou lopatiek a spaľovanie s Millerovým cyklom pre lepšiu tepelnú účinnosť.

Verzia Hybrid 136 ponúkne logicky výkon 100kW (136k), najvyšší krútiaci moment 230Nm a elektromotor zabudovaný priamo do úplne novej šesťstupňovej dvojspojkovej prevodovky s označením e-DCS6. Elektromotor samotný disponuje výkonom 21kW (28k) a krútiacim momentom 55Nm.

Dôležité je, že zdrojom energie je tu lítium-iónová batéria s využiteľnou kapacitou 0,432kWh (hrubá kapacita je dokonca až 0,898kWh). Vďaka tomu nie je problém, aby mild-hybridná 208-čka dokázala ísť na čisto elektrický pohon a deaktivovala spaľovací motor. Problém ale je, že nie vždy sa to podarí, za čo môže mnohokrát nelogické nastavenie softwaru. V troch po sebe nasledujúcich rovnakých trasách s prakticky rovnakou úrovňou nabitia batérie išlo auto iba raz čisto na elektrinu. Snáď sa to časom pomocou aktualizácií odladí. Inak vie elektronika vypnúť spaľovák aj pri diaľničných rýchlostiach a pri udržiavaní rýchlosti vie prejsť aj pár stovák metrov čisto na elektrinu.

Zvláštny je aj spôsob, akým vozidlo spomaľuje. 208-čka sa pri spomaľovaní až príliš spolieha na rekuperáciu, ktorú si dokonca ani neviete absolútne nijak nastaviť. To by samo o sebe nemusel byť problém, lenže rekuperácia nastupuje nielen nekonzistentne ale navyše často až veľmi intenzívne. Niekedy jednoducho vozidlo po uvoľnení plynového pedála brzdí menej, inokedy veľmi prudko a za celý týždeň sa mi nepodaril nájsť logiku, na základe ktorej to takto funguje. Mnohí konkurenti s mild-hybridnými motorizáciami pri uvoľnení pedála plynu pošlú vozidlo do plachtiaceho režimu a rekuperujú len ak je k tomu pokyn od vodiča alebo pri zapnutom adaptívnom tempomate. Opäť je to snáď iba vecou odladenia systému a následného updatu.

Naopak po dynamickej stránke bola testovaná verzia naozaj dynamická. Dôkazom je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,1s a možnosť využiť maximálnu rýchlosť až 204km/h. Len treba myslieť na to, že spotreba sa vo vyšších diaľničných rýchlostiach rozhodne nebude držať pod hranicou 5l na 100 km. Na diaľnici sa celkovo nová hybridná motorizácia nestratí a vie slušne akcelerovať aj nad limitmi, ktoré by sa nemali prekračovať.

Odporúčaný článok:  Opel Insignia GSi - posledná svojho druhu

Po celý týždeň som s Peugeotom 208 Hybrid 136 jazdil pomerne defenzívnym tempom, no nebol som brzdou prevádzky a ani zbytočne nebrzdil rýchlolietajúce nemecké krížniky na diaľnici v ľavom pruhu. Palubný počítač ukázal po týždni spotrebu 5,6l na 100 km. Ak budete jazdiť v režime ECO, tak pri objeme palivovej nádrže 44 litrov sa ľahkými počtami dá dôjsť k záveru, že s ľahkou nohou na plynovom pedáli je možné na jeden záťah prejsť aj viac ako 800 km.

Veľkú chválu musím poslať smerom k podvozku. Hoci písmenká GT v označení značia iba výbavu, malá 208-čka jazdila tak, ako by mala v rovnakom duchu nastavený aj podvozok. Na 17″ diskoch s pneumatikami 205/45R17 je to síce trošku tvrdšie ale kto má veľmi rýchle ruky a dosť odvahy, toho dokáže 208-čka veľmi milo prekvapiť svojou absolútnou chuťou rezať zákruty. Veľká škoda, že aktuálna generácia modelu 208 nemá verziu GTi.

Základná verzia 208-čky s atmosférickým motorom 1.2 PureTech 55kW (75k) a s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou je v cenníku vo výbave STYLE za akciových 16.690€. Verzia STYLE s oturbeným motorom 1.2 PureTech 74kW (100k) začína na sume 17.290€ a za verziu ALLURE dáte o 1500€ viac.

Hybridné motorizácie potom začánajú na 20.790€, resp. 22.290€ vo výbave ALLURE a 24.090€ v testovanej výbave GT. Dostanete ich výhradne s novou automatickou prevodovkou a s výkonmi 74kW (100k) a 100kW (136k). Naša testovačka to s príplatkami vyšplhala až na 28.090€ a elektrické 208-čky potom štartujú na 31.690€, ale to je už zrejme na iný článok… 🙂

Modernizovaná 208-čka s novým hybridným pohonom je zaujímavé malé auto, ktoré má veľa predností. No mohla byť ešte lepšia, keby sa na prvú dobrú podarilo dotiahnuť niekoľko vlastností, súvisiacich práve s hybridným pohonom. Ten však čisto z pohľadu efektivity nefunguje vôbec zle, má naozaj slušnú dynamiku a v porovnaní so starším PureTechom bude zrejme dlhodobo oveľa spoľahlivejší…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →