Mazda CX-30 – úplny ideál

Skvelá Mazda3 sa už predviedla ako klasický sedan a zaujímavý hatchback. Teraz ale prichádza štýlový crossover/SUV CX-30, ktorý je praktickou náhradou za kombi.

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že v autách schopných vyraziť si do ľahkého terénu má Mazda jasno už dlhšiu dobu. Do nabitého segmentu kompaktných SUV a crossoverov však Japonci vtestnali ešte Mazdu CX-30, auto vychádzajúce zo štvrtej generácie Mazdy3 (CX-3 má totiž technicky blízko k Mazde2 a CX-5 zase k Mazde6).

Pri pohľade na športovú siluetu s veľmi úsporne presklenou plochou by asi málokto hádal, že nová CX-30 je priamou konkurenciou „domácej“ Škode Karoq. CX30tka však skôr cieli na zákazníkov, ktorým sa páči zvezenie v novej trojke, ale majú už nejakú rodinku, ktorú do nej ani pri najlepšej vôli nenapracú.

A tu už dáva o pár centimetrov vyššia CX-30 zmysel, pretože zo skromných priestorových pomerov na zadných sedadlách hatchbacku dokázala vybudovať miesto, kde sa pohodlne usadia dvaja dospelí a s prižmúrenými očami aj tri menšie deti. Prístup na zadné sedadlá je síce trochu horší, vďaka vybraniam na blatníky a miesto na nohy je tu nahnané vybratím v predných sedadlách ale dá sa to považovať za riešenie primerané platforme. Variabilita interiéru je priemerná a žiadna veľká sláva sa tu nekoná. Sklopením zadných operadiel vznikne s kufrom jedna rovina, nákladová hrana je však o desať centimetrov vyššie ako jeho dno. Operadla sú delené v pomere 1:2 ale nastavenie ich sklonu alebo dokonca možnosť sedadla o pár centimetrov posunúť by ste hľadali márne – rovnako ako tunel na lyže.

Čo sa týka interiéru, tu už je to napríklad pri prístrojovej doske prakticky bezo zmien Mazda3. Orientovaný na vodiča, so skvelými dizajnovými prvkami a krivkami. To je to, čo Mazdu tak trochu odlišuje od mainstreamovej produkcie. Príkladom nech je tiež infotainment, ktorý napriek všetkým trendom stále odmieta dotykovú obrazovku. K jeho obsluhe slúži klasický otočný ovládač doplnený niekoľkými tlačidlami na stredovej konzole, a čuduj sa svete – celé ovládanie zvládnete po chvíli nácviku takmer poslepiačky. Nehovoriac o tom, že mechanické tlačidlá prepojené s displejom musia stáť aj na výrobné náklady viac ako obyčajný dotykový displej, ktorých Čína chŕli na mraky…

Príjemná obsluha infotainmentu centrálnym ovládačom zaslúži pochvalu, rovnako ako výrazne kratšia doba odozvy celého systému, než na akú som bol doteraz u Mazdy zvyknutý. Systém je asi dvojnásobne rýchlejší ako v naposledy testovanej Mazde6. Samozrejmou súčasťou je Apple CarPlay aj Android Auto, novinkou zasa prehrávanie videa z USB flash disku (funkcia je však u idúceho auta samozrejme zablokovaná). A ešte jedna vec – za autorádio Bose s dvanástimi reproduktormi sa naozaj oplatí priplatiť. Príkladne dobre odhlučnený interiér CX-30 dá jeho skvelému vyváženému zvuku vyniknúť.

Rovnako dobre funguje v CX-30 interakcia medzi vodičom a vozidlom. Ovládanie auta je tak hladké a prirodzené, akoby riadenie vozidla s manuálnou prevodovkou vôbec nebolo činnosťou, pri ktorej je potrebné počítať s fyzickou námahou. Za tento pocit do značnej miery môžu úžasne presné a krátke dráhy radiacej páky a nepochybne tiež dômyselná ergonómia pracoviska vodiča. Ešte raz by som chel vyzdvihnúť niečo, na čom Mazda u svojich nových modelov zapracovala naozaj radikálne. Je to odhlučnenie interiéru, ktoré je u CX-30 poňaté s takou dôslednosťou, že o motore, podvozku ale aj o hluku obtekajúceho vzduchu za oknami toho posádka vie veľmi málo. Jedinou výčitkou bolo na testovanom modeli drnčiacia sťahovačka okna vodiča, čo je však vec, ktorá určite nebude bežná závada. Inak je tu posed, jazda a atmosféra skoro ako u prémiových značiek.

Mazda si pri CX-30 na toto naladenie vystačila s klasickými tlmičmi a konštrukčne jednoduchšou vlečnou zadnou nápravou. Vyššie ťažisko vozidla si oproti modelu 3 vyžiadalo použitie väčších stabilizátorov a tvrdších pružín, aby bolo možné udržať náklony karosérie na uzde a tak o miernom diskomforte rozhoduje až kvalita cesty. CX-30tka je naladená tvrdšie, po vzore Mazda3 ale rázy od zadnej nápravy sa do značnej miery podarilo eliminovať. Problémy so stabilitou sú však tak ako pri menšej sestre neznámym pojmom a od vodiča už to chce veľmi veľkú dávku vlastnej blbosti aby CX-30 odmietla nasledovať stopu do požadovaného smeru. Podvozkovo za jednotku s hviezdičkou.

Zladeniu riadenia s presným radením venovala Mazda aj u CX-30 veľkú pozornosť, ovládanie vozidla je prirodzené a zábavné. Suverénnym vlastnostiam podvozku pomáha elektronika, napríklad nová funkcia regulácie krútiaceho momentu zaisťuje predokolke rýchlejší návrat do priameho smeru po prejazde zákruty s pomocou ľahkého pribrzdenia vonkajších kolies.

Dvojlitrový štvorvalec Skyactiv-G produkuje, na papieri nie veľmi podmanivých, 90kW (122 koní) a je sám o sebe unikát. Mazda mu dopriala vysoký kompresný pomer (13: 1), pričom mu zároveň predpisuje úplne bežný benzín s oktánovým číslom 95. Tento technický „zázrak“ je nanovo obohatený o vypínanie dvoch valcov pri nízkej záťaži, ktorá v kombinácii s mild-hybridým systémom šetrí palivo. Pri jazde na dva valce je trochu cítiť vibrácie, ktoré sa prenášajú do volantu. Nie je to však nič, s čím by sa nedalo existovať. Chápem aj, že sa tento systém nedá vypnúť – pretože emisné normy, ale je to niekedy mierne otravné.

Atmosférický dvojliter najlepšie vyhovie pokojným vodičom a jeho charakter s lineárnym nástupom výkonu je úžasne návykový. Odmenou za chýbajúce turbo je stabilne nízka spotreba bez výrazných výkyvov v závislosti na jazdnom štýle. Dynamická jazda je samozrejme možná, keď prekročíte hranicu 3500 ot./min ale chýba tu ten pocit záťahu, ktorý vám sprostredkujú oveľa menšie turbomotory. Bežne som jazdil za 6,5L/100km, čo je vzhľadom na veľkosť vozidla a výkon skvelá hodnota.

Cenovo je CX-30tka zaradená ku konkurencii niekde v strede. Má všetko potrebné už v základnej výbave: LED predné svetlomety, klimatizáciu, farebný displej infotainmentu vrátane navigácie, autorádio s ôsmimi reproduktormi vrátane príjmu DAB, malý kožený paket atď. K základu možno prikúpiť štyri pakety alebo ich mať všetky naraz v jednom. V cene sú potom napríklad perfektne fungujúce adaptívne svetlomety, spomínané autorádio Bose s dvanástimi reproduktormi, dvojzónová klimatizácia, panoramatická kamera, kožený interiér (voliteľne aj v bielej farbe) a mnoho ďalšieho.

Nová CX-30 ponúka presne to, čo od nej fanúšikovia tejto značky očakávajú: skvelé jazdné vlastnosti, dobrú výbavu a tiež istú dávku praktickosti. Fakt, že nepatrí vo svojej triede k najpriestrannejším vám bohato vynahradí šoférskymi zážitkami a spojením s cestou…

Technické údaje Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G 122
Typ motora: Zážihový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1998
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 90 (122) / 6000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 213 / 4000
Prevodovka: 6-st. manuálna
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,6
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 5,1-6,8
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →