Škoda Fabia Monte Carlo – chilli paprička

Škoda Fabia nedávno prešla faceliftom, ktorý sa nevyhol ani jej športovo ladenej verzii Monte Carlo. Kombinácia dvoch farieb, veľkých diskov a športových doplnkov dokáže zaujať aj napriek tomu, že ide o jedno z najrozšírenejších áut na Slovensku. Vyskúšali sme si ho s jednolitrovým trojvalcom s manuálnou prevodovkou.

Zvonku

Exteriér sa príliš nezmenil. Nové predné svetlomety a zároveň väčšia maska chladiča vo výraznej čiernej farbe so sebou priniesli zmeny na prednom nárazníku. Za nepraktické považujem umiestnenie radaru v jeho spodnej časti, ktorá je viac náchylná na zašpinenie. Na jemnejšie tvarovanom zadnom nárazníku pribudli v spodnej časti odrazky. Toľko k zmenám oproti modelu pred faceliftom. Celkovo auto pôsobí sviežo, čomu prispieva aj sýta červená farba v kontraste s čiernou strechou a veľkými, rovnako sfarbenými 18“ diskami.

Auto sa mi osobne páči hlavne z pohľadu zboku-zozadu, kde vynikne prelis tiahnuci sa od predných svetiel až po zadné a hlavne mohutný zadný spoiler vo farbe strechy.

Vo vnútri

Oproti predošlému modelu som až na odlišné čalúnenie sedadiel nezaznamenal žiadny rozdiel. Palubná doska je tvorená výlučne tvrdými plastami, čo je však v tejto triede väčšinou štandardom. Potešil ma výrazný športový volant prebratý z väčších modelov. Spokojný som bol aj s prehľadným prístrojovým panelom poskytujúcim okrem tradičných analógových ukazovateľov rýchlosti a otáčok aj teplotu chladiacej kvapaliny a stav paliva v nádrži. Pomerne veľký TFT displej zobrazujúci bohaté informácie palubného počítača je pohodlne a logicky ovládateľný otočným tlačidlom na volante.

Privítal by som trochu väčší displej infotainmentu, predsa len 6.5“ uhlopriečka je na súčasné pomery trochu primalá. Oceňujem však logiku usporiadanie ovládacích prvkov, rýchlosť odozvy dotykovej obrazovky a podporu Android Auto.

Odporúčaný článok:  Peugeot 3008 HYbrid4 vs. Opel Grandland X Hybrid4 - bratský súboj o zásuvku

Športové sedadlá s červenými prvkami čalúnenia, hliníkové pedále, dekor palubnej dosky pripomínajúci karbón a čierny strop umocňujú športový dojem z interiéru, ktorým sa model Monte Carlo odlišuje od bežnej produktovej línie Fabia.

Za volantom

Spočiatku som mal obavy, ako sa pri mojej výške 185 cm naskladám do na prvý pohľad  subtílneho interiéru. Tie sa však rozplynuli hneď po prvom usadnutí za volant. Miesta nad hlavou je dostatok a podobne som nemal problém ani s priestorom na úrovni ramien. Sedadlám sa dá vyčítať iba absencia nastaviteľnej bedrovej opierky, alebo aspoň ich výraznejšie tvarovanie v spodnej časti chrbta. Spokojný som bol s dĺžkou sedáka aj s výškou operadla. Integrované a tým aj výškovo nenastaviteľné opierky hlavy však už nemusia vyhovovať vyšším postavám.

Posed je príjemne nízky s nohami natiahnutými dopredu. Veľmi dobre hodnotím aj rozsah nastavenia volantu a vzdialenosť pedálov od sedadla. Výborne je riešený priestor vodiča na nohy s veľkou opierkou ľavej nohy. Privítal by som však väčšiu vzdialenosť medzi pedálom brzdy a spojky.

Pozitívne hodnotím výhľad každým smerom vrátane dostatočne rozmerných spätných zrkadiel. Jediným ergonomickým prehreškom by som označil kontrolu adaptívneho tempomatu samostatnou páčkou na ľavej strane pod volantom. Ostatné ovládacie prvky sú logicky umiestnené a ľahko dostupné. Oceňujem aj použitie jednoúčelových tlačidiel na ovládanie ventilácie. Lakťovú opierku som používal iba na diaľnici, pretože mi jej poloha prekážala v manipulácii s radiacou pákou.

Fabiu poháňal najsilnejší motor v ponuke toho modelu. Ide o trojvalcový benzínový agregát s objemom 999 cm3,  maximálnym výkonom 81 kW medzi 5000 – 5500 otáčkami a krútiacim momentom 200 Nm medzi 2000 – 3500 otáčkami. Po jeho naštartovaní som očakával vibrácie, prípadne hluk typický pre trojvalce v minulosti. Nič podobné sa však neudialo. Motor je aj po studenom štarte príkladne tichý a neprodukuje žiadne vibrácie.

Odporúčaný článok:  Škoda Octavia RS 2.0TSi - Rozporuplne výkonná

Pod 1500 otáčkami je motor úplne mŕtvy a má tendenciu zhasínať a preto pri rozjazdoch potrebné opatrne narábať s ľahkou spojkou. Tesne pod 2000 sa však motor prebudí a predvedie na svoj objem slušný a plynulý záťah končiaci až pred obmedzovačom. Dlhšie prevody 6-stupňovej manuálnej prevodovky prispievajú k nízkej spotrebe, uberajú však z dynamiky auta. Reakcie na plynový pedál nepatria k najrýchlejším, udržiavanie motora vo vyšších otáčkach však dokáže tento problém eliminovať.

Spokojný som bol s ovládaním radiacej páky, ktorej krátke a presné dráhy prispievajú k športovému pocitu za volantom. Rovnako dobrý pocit som mal aj z riadenia, ktoré síce neposkytuje spätnú väzbu, ale ponúka príjemne tuho nastavený posilňovač s rovnakým odporom v každej polohe volantu.

Vzhľadom na použité kolesá s rozmerom 215/35 R18 som neočakával príliš komfortnú jazdu. Áno, podvozok je tuhý a každú väčšiu nerovnosť dá posádke pocítiť. V zákrutách sa na hrboľatej ceste zadná náprava roztancuje a prekvapí aj prirýchlo reagujúce ABS, ktoré na zvlnenej ceste spôsobí slabý brzdný účinok aj pri jemne stlačenom pedáli. Tieto na prvý pohľad negatívne vlastnosti auta ho však robia veľmi hravým a vťahujú vodiča do hry. Slušne  nastavený podvozok sa prejavuje malými náklonmi karosérie, dlho vykazuje neutrálne vlastnosti a o prichádzajúcej nedotáčavosti dá vedieť s predstihom.

S autom sa vzhľadom na priemer otáčania 10,4m a dobrému výhľadu výborne manipuluje v meste. Ocenil by som však predné parkovacie senzory, ktorými testované auto nedisponovalo. Spokojný som bol s autom aj na okresných cestách, kde sa prejavil zábavný charakter auta s dostatočnou dynamikou. Pre častú a dlhodobú jazdu diaľničnými rýchlosťami by som však dal Fabii košom. Nad hranicou 120km/h je už aerodynamický hluk výrazný a po dlhšom čase začne vadiť.

Odporúčaný článok:  Mazda CX-60 PHEV - Šoférsky tank s baterkami

Priemernú spotrebu som pri prevahe diaľničných jázd udržal na hranici 6,5 litra. Na diaľnici pri dodržiavaní rýchlostných limitov neprekročila sedmičku a na okreskách šestku. Spotreba v meste záleží od aktuálnej premávky, ale zväčša neprekročí hranicu 7,5 litra. 45 – litrová palivová nádrž reálne vystačí na skoro 700 km.

Praktická stránka, výbava, cena

Priestor na zadných sedadlách je priamo úmerný malým rozmerom auta a krátkemu rázvoru. Detská sedačka sa však montuje jednoducho a rodina s dvoma malými deťmi sa pomestí. Batožinový priestor s priemerným objemom 330/1150 litrov poteší množstvom „Simply clever“ riešení, ako sú háčiky a odkladacie schránky na menšie predmety.

Cena Fabie Monte Carlo s testovaným motorom a manuálnou prevodovkou začína na suma 14 340 EUR. Cena testovaného auta vybaveného množstvom doplnkov však prekročila sumu 18 000 EUR, ktorú už považujem v tejto triede za príliš ambicióznu.

 Verdikt

Fabia ma zaujala dizajnom, výborným posedom, hravým podvozkom a na kvalitnej vozovke nadpriemerne dobrými jazdnými vlastnosťami. Napriek počiatočným pochybnostiam ma prekvapila kultivovanosť jednolitrového trojvalca a aj jeho dostatočný výkon. Pri záujme o auto tejto triedy by som Fabiu určite neobišiel a ak by som si ju vybral, tak práve vo výbave Monte Carlo. Dozvie sa viac o: operatívny leasing pre súkromné osoby

Komentáře

One Comment on “Škoda Fabia Monte Carlo – chilli paprička”

  1. Vdaka za pekny test, tie sedacky vyzeraju fakt dobre, ked by to dali vo verzii s 1,5TSI mohlo by sa to tvarit dost agresivne na ceste:)

Comments are closed.