Škoda Fabia Style 1.0TSi 81kW DSG – Nová Fábča zasa o level vyššie

Nová, štvrtá generácia Škody Fabia je tu už od minulého roku a vy ste už určite o všetkých jej novinkách a Simply-Clever riešeniach počuli z každej strany. Nová Fabia je väčšia a priestrannejšia, má prepracovanejší interiér, pohodlnejšie jazdí a ponuka motorizácií zahŕňa aj silný 4-valec. Znie to, ako by Fabia poskočila na rebríčku o level vyššie. Ale je to k dobru veci? Zistíme…

„Fábču“, sme v rámci nášho redakčného testu vyskúšali vo verzii Style, s litrovým motorom TSi s 81 kW, ktorý spolupracoval so 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG.

Škoda Fabia dostala úplne novú podvozkovú platformu a teda, rovnako ako Volkswagen Polo alebo Seat Ibiza, stojí na platforme MQB-A0. Medzi konkurentmi sa Fabia radí medzi najrozmernejšie vo svojej triede. Na dĺžku má až 4108 mm (tretia generácia mala 3997 mm) a rázvor náprav bol zväčšený o 94mm. Väčšia je ale nová Fabia aj do šírky, kde pridáva 48 mm na celkových 1780 mm. Ako to už dnes, kvôli aerodynamike býva, tak je menšia iba na výšku a aj to iba o 7mm.

Vizuálne sa Fábča v novej generácii posunula, no stále vyzerá ako Fabia, akurát je po všetkých stránkach modernejšia. Predné svetlomety používajú výhradne techniku LED a za príplatok dokonca Bi-LED.

Prednú partiu vozidla tvorí, pre vozidlá automobilky Škoda natoľko typická maska s decentným zvislým rebrovaním. Jej široké proporcie potom tlačia predné svetlomety výrazne do boku karosérie. Dynamika prednej partie je následne podčiarknutá mohutným predelením v spodnej časti nárazníka. Toto predelenie efektne naberá na výraze práve v krajných častiach, kde sú umiestnené hmlové svetlá a funkčné prívody vzduchu na chladenie bŕzd.

Bočná partia vozidla disponuje vyváženými proporciami, pomerne krátkymi prevismi karosérie a nápaditou stúpajúcou linkou tvoriacou spodnú hranu bočného presklenia. V spodnej časti je zaujímavý trojuholníkový prelis, ktorý sa spája v jednu linku v predných dverách a ťahá sa až do zadnej časti vozoidla.

Vzadu sú nové dvojdielne svetlomety po vzore aktuálnych modelov značky. Jedna časť svetla je v blatníku a tá druhá v zatváracom veku kufra. Zadná časť je vizuálne najslabšou dizajnovou stránkou a nedeje sa tu prakticky nič výnimočné. Spomenúť možno akurát vkusný spojler v čiernom lakovaní. Výfuk tu nenájdeme ani „fejkové“ a ten jeden funkčný je schovaný za nárazníkom.

V interiéri narazíme na netradične pojaté madlá bočných dverí, ktoré však už po cca. 20tisícoch kilometrov trochu vŕzgajú pri stlačení. Oči poteší napríklad prístrojová kaplnka ozdobená nápisom Fabia po oboch stranách – veľmi vkusný detail.

Celou šírkolu palubnej dosky prechádza ozdobná lišta, vďaka ktorej pôsobí interiér širším dojmom. Príplácať si za 9,2-palcovú obrazovku Amundsen však podľa mňa nie je potrebné, o niečo menšie Bolero vie všetko podstatné a ešte profituje z dvoch otočných ovládačov. Lišta pred spolujazdcom v skúšanej výbave Style svieti na bielo a v spojení s testovaným systémom Amundsen môže svietiť dokonca na červeno!

Teplota klimatizácie sa ovláda klasickými mechanickými otočnými ovládačmi, čo je jedine dobre. Treba podotknúť, že Fabia prvýkrát ponúka dvojzónovú automatickú klimatizáciu, čo je na túto triedu skôr výnimka ako pravidlo.

Novinkou je multifunkčný vyhrievaný dvojramenný volant. My sme však mali príplatkový športový s troma ramenami a skvelou ergonómiou držania. Jeho ovládače disponujú príjemným chodom a samozrejmosťou je aj prítomnosť dvojice typických „valčekov“ na ovládanie hlasitosti, či prechádzanie menu palubného počítača.

Vďaka vyššej výbave Style Plus, bola naša Fabia vybavená plne digitálnym prístrojovým štítom Virtual kokpit, ktorý však neprináša nič nové oproti iným modelom značky a popravde – aj tak si človek vždy nastaví jednu tému a s tou potom jazdí prakticky stále. Na výber je tu zo štyroch usporiadaní (tém).

U spolujazdca poteší dopredu sklopné operadlo sedadla a vzadu potom prídu vhod dvojité vrecká na zadných stranách predných sedadiel, či vpredu a vzadu USB-C porty dostupné nielen v spodnej časti palubnej dosky ale aj pri vnútornom spätnom zrkadle.

Napokon, Fabia je predsa Škoda, takže je plná Simply-Clever vychytávok. Napríklad držiak nápojov medzi prednými sedadlami je možné celý vybrať a pohodlne vyčistiť. Drobnosť, ktorá však v praxi poteší. Vo vodičových dverách sa potom (po vzore Superbu) nachádza schránka s dáždnikom. Nemôžeme nespomenúť ani bájnu škrabku vo viečku nádrže, či úložné systémy do batožinového priestoru.

Ten sa medzigeneračne opäť zväčšil a narástol o 50 litrov, na celkových 380 litrov. Pokiaľ to niekomu nestačí, môže sklopením operadiel (delené sú v pomere 60:40) objem zvýšiť na 1190 litrov. Škoda len výstuh zasahujúcich do priestoru v spodnej časti.

Testovaný kúsok bol vybavený druhým najvýkonnejším motorom z ponuky, ktorým je preplňovaný trojvalec 1.0 TSI s 81 kW/110k a 200 Nm krútiaceho momentu. Kombinovaný môže byť buď so so šesťrýchlostnou manuálnou prevodovkou alebo prevodovkou DSG, tak ako v našom prípade. Vo všetkých prípadoch sú poháňané výhradne kolesá prednej nápravy.

Škoda Fabia ponúkne ešte aj základný atmosférický (1.0 MPI, 59 kW) alebo ako preplňovaný trojvalec ešte aj v slabšej variante (1.0 TSI, 70 kW). Tieto dve varianty sú dostupné iba s klasickým manuálom a jedná sa o päťstupňovú prevodovku. Novinkou je potom štvorvalec pod kapotou Fabie – tu sa jedná o preplňovanú tisícpäťstovku 1.5 TSI, ktorá spolupracuje iba so sedemstupňovým DSG automatom a ponúkne rovných 110 kW/150k výkonu.

Po štarte trochu vadia jemné vibrácie nezahriateho trojvalca na voľnobeh. Akonáhle sa však rozbehnete, vibrácia sa vytratí a trojvalec je príjemným spoločníkom. V nízkych otáčkach sa mu síce veľmi nechce, hore ale slušne zaberie. Ak po motore nič extra nepožadujete a pôjdete ustálenou rýchlosťou, môžete v kabíne na spolujazdca pokojne šepkať. Interiér je príkladne odhlučnený a problém nepredstavuje ani diaľničná jazda.

Po stránke jazdných vlastností Fabia v podstate jazdí ako každý iný kompaktný hatchback. Výborná aerodynamika zaručuje tichú jazdu a podvozok naladený skôr na komfort dokáže zdolať bez väčších ťažkostí aj väčšie vzdialenosti a poradiť si aj na rozbitých cestách. Namiesto sedemnásťpalcových kolies by sme pokojne volili pohodovejšie šestnásťpalcové kolesá, ktoré sme mali aktuálne nahodené so zimnými pneumatikami. Na druhú stranu väčšie kolesá zaručujú hravejší a pevnejší jazdný prejav. Budú ale viac cítiť na nerovnostiach. Benzínová nádrž má štandardne objem 40 litrov, ale pokiaľ si priplatíte, dostanete o 10 litrov väčšiu nádrž.

Pri automate by tento príplatok zrejme prišiel vhod, nakoľko Fabia potiahne z nádrže aj cez 7l/100km. Prispieva k tomu aj naladenie prevodovky, kedy pri normálnom režime radí úplne nezmyselné rýchlosti a nemá problém už pri 50ke nakvaltovať 7-my prevodový stupeň. Motor sa nielenže trápi ale spotreba letí nahor. Toto nie je eko ale emisne naladené a vďakabohu za režim SPORT, ktorý bude mať zrejme väčšina majiteľov zapnutý po každom štarte. V tom prevodovka funguje tak, ako má. Teda až na jednu jej vlastnosť a tou je mierne „kopanie“ pri podraďovaní. Snáď to vyrieši upgrade softwaru…

Štvrtá generácia Škody Fabia sa naozaj podarila. Je najväčším malým autom na trhu a svojimi vlastnosťami svoj segment jednoznačne prerastá. MladoBoleslavská automobilka sa v prípade Fabie nenechala strhnúť len dotykovým ovládaním, čo väčšina vodičov, či majiteľov staršej Fabie pri presadnutí, ocenia. Skvelá aerodynamika, slušivý dizajn a množstvo vychytávok vo vozidle z nej robia jedno z najlepších malých áut. Treba však pozerať aj do cenníku, pretože inak vie byť Fabia na druhej strane aj jedno z najdrahších malých áut. Testovaná výbava Style začína na cenovke 17.990€, avšak s rôznymi príplatkami a packetami sa ľahko vyšplhá na aktuálnych 23.300€.

Video:

Technické parametre:

Galéria:

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →