Honda CR-V 2019 – bezpečnosť na kolesách

Už, v poradí piata generácia Hondy CR-V, prišla na trh v roku 2016 a môže sa pochváliť sofistikovaným novým štýlom, priestrannejším a všestranným interiérom a novými prepracovanými motormi a technológiami.

Model CR-V od roku 1995 počas svojich premien dospel, prinášajúc so sebou niečo, čo mnohí spotrebitelia predtým nevideli – vozidlo dostatočne veľké na to aby poňalo celú rodinu a pritom ich nezruinovalo na spotrebe paliva. Od svojho uvedenia na trh bolo CR-V jedným z najpredávanejších kompaktných crossoverov na trhu, čím sa značka Honda stala lídrom vo svojom segmente.

Dnes sa však na tomto preplnenom poli musí o svoju pozíciu doslova pobiť s množstvom mladých rivalov.

Nové hlavné dizajnové smerovanie CR-V-čka je trochu agresívnejšie a robustnejšie ako u jeho predchodcov.  Mohutná predná maska dostala hlavný charakteristický prvok – chrómovú lištu spájajúcu svetlomety. Spodná časť nárazníka je ostrejšie tvarovaná a auto tak pôsobí robustnejším dojmom. V spätnom zrkadle ho určite rozoznáte od ostatných konzervatívnejších SUV.

Bočná línia sa príliš nezmenila. CR-V-čka je teraz vyššia o 35mm, narástla rázvorom o 40mm a zadný previs je dlhší o 35mm, čo sa pozitívne prejavilo na veľkosti batožinového priestoru.

Zadnej časti dominujú delené LED svetlá s príjemnou grafikou, siahajúce až po strechu a lahodiace oku všetkých, ktorých necháte v tesnom závese za sebou. Zozadu sa navyše CR-V-čka môže pochváliť funkčnou dvojicou výfukov s kruhovými koncovkami a viditeľným prepojením pod karosériou. To je, pri dnešnom trende „schovávania špinavých výfukov“, pochválenia hodné. Keď sa k tomu ešte pridá zvuk turbo-benzínového motora, je to radosť aj pre uši.

V interiéri sa udialo viacero zmien a je už viac orientovaný na európskeho zákazníka ako jeho predchodcovia. Stále je tu však cítiť ten japonský štýl a jemná „zmätenosť“ v dizajne – keď vám výbava ponúkne falošné drevené obklady v spojení s lakovanou linkou, dvoma druhmi  tvarovania výduchov vzduchu pri sebe, tvrdým plastovým obložením dverí a vo vrchnej časti palubnej dosky a dverí s vylisovaným „fejkovým“ prešívaním.

V kontraste toho sú nádherne mäkčené clony a veľmi pohodlné látkové sedačky s rýchlym vyhrievaním a príkladné lícovanie dielov, či na pocit hodnotné ovládače a tlačidlá. Napriek tomu sa mi zdá pri tejto vlajkovej lodi rodinných SUV , použitie nekvalitných materiálov ako zbytočná dehonestácia v segmente, kde sa dá vytvoriť príkladne ergonomický a hodnotný interiér aj v menej luxusne zameraných značkách.

Aby som nekrivdil, tak interiér obsahuje veľa odkladacích priestorov, intuitívne rozmiestnené ovládače a naozaj kráľovský priestor pre celú rodinu. V 5 miestnej verzii si sadnem sám za seba a mám pri svojej výške 187cm ešte 15cm miesta na kolená. Zadné dvere sa otvárajú do pravého uhla a nastupovanie, prípadne pútanie detí do autosedačiek je veľmi pohodlné. Kabína je vzdušná a výhľad von je vďaka veľkému preskleniu ideálny. Veľké spätné zrkadlá a cúvacia kamera s trasovaním a rôznymi pohľadmi napomáhajú aj pri parkovaní v preplnených mestách. Kamera sa však vďaka umiestneniu veľmi rýchlo špiní a je potrebné ju častejšie utierať.

Multimediálny systém Honda Connect je napriek jemnej grafike a množstvu funkcií trochu zastaralý a je vidieť, že je prebraný zo starších modelov. Pomohlo by mu trochu viac svižnosti a intuitívnosti v ovládaní. Pripojenie telefónu a konektivita je bezproblémová. Zvláda Apple CarPlay, Android Auto a tým pádom vlastne všetko, čo moderný človek potrebuje k svojej práci a zábave na palube.

Batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní 561L a pri sklopení zadných sedadiel až 1756L.
Sedadlá sa dajú sklápať páčkami v batožinovom priestore a po ich sklopení vznikne rovná podlaha. Naozaj nízka nakladacia hrana je veľké plus. Zle je na tom však uhol otvárania kufrových dverí. Tie sa otvárajú len do výšky 179cm a ak máte viac,  privodia vám krušné chvíle s kúsaním do jazyka aby ste pred deťmi nepočastovali inžinierov z krajiny vychádzajúceho slnka nejakým krásnym synonymom.  Riešením je elektricky ovládané veko, kde sa dá nastaviť uhol manuálne, avšak toto dostanete len v najvyššej výbave.

Samozrejmosťou v tak rozmernom batožinovom priestore je dojazdové koleso pod dvojitým dnom a 12V a USB zásuvky všade kde je to potrebné. Vrchné plato udrží naozaj veľa, nevibruje a má jednoduchý systém uchytenia.

Asi najdôležitejšia zmena sa však pri tomto aute udiala pod kapotou. Tu je pre Európsky trh k dispozícii už iba turbo-benzínový motor, známy aj z iných modelov tejto značky.

Pre tento model upravený 1.5 VTEC Turbo má v CR-V-čke iné turbo a inak tvarovanú spaľovaciu komoru a nastavenie EGR. Ponúka dve výkonové varianty a to 127kW (173PS) a 220Nm pri 5600ot/min v spojení so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a 142kW (193PS) a 243Nm pri rovnakých otáčkach v spojení s CVT bezstupňovou prevodovkou. Iná voľba nie je.

Zabudnime na starý a spoľahlivý atmosféricky plnený dvojliter aj na dieslový motor, ktorý vynikal spotrebou a kultivovanosťou – v ťažkej dobe Euronoriem nespĺňali v CR-V-čke emisné limity.

Jazda s týmto, inak veľmi kultivovaným a technologicky vyšperkovaným motorom, je veľmi zvláštna. Vyplýva to z presvedčenia a pocitu ťažkého auta ale hlavne z toho, že motoru chýba trochu viac krútiaceho momentu. Motor je živý a ochotne sa nechá vytáčať až po červené pole digitálneho otáčkomeru avšak dynamická jazda prestane baviť práve pri pohľade na aktuálnu spotrebu. Aj pre to je tu režim ECO, ktorý vlastne „zabíja“ dynamiku a nedovolí prudkú akceleráciu, ležérne pridáva na otáčkach a využíva START-STOP systém pri každej príležitosti. Je však použiteľný len pre naozaj pokojné povahy a v kombinácii so skvelým adaptívnym tempomatom si viem predstaviť aj nejaké priblíženie k hodnotám spotreby udávaným výrobcom.

Pri štandardne naloženom aute (2 dospelí, 2 deti, 2 boby, 1 ruksak) a asi 600km výlete sa priemerná (60% diaľničná) kombinovaná spotreba ustálila na 8,3L/100km. A to má testovaná verzia hnanú len prednú nápravu. Pri 4WD to bude vyššia hodnota. Neviem aký prínos má takéto „znižovanie“ emisií, ale ak by tu bola možnosť, osobne by som bral diesel s vyšším krútiacim momentom a pohodlnejšou jazdou bez nutnosti podraďovať o dva stupne pri predbiehaní alebo prudšom stúpaní. Spotreba je teda paradoxne k pôvodnej filozofii CR-V-čka nadmerne vysoká a proklamovaná vysoká ekonomika nového benzínového motora je pre mňa v nedohľadne.

Verím však, že ja nie som ten pravý cieľový zákazník pre tento segment. Naše nežnejšie polovičky a starší ľudia, ktorí tvoria veľké percento predajov SUV, budú s „dynamikou“ a spotrebou niekde úplne inde.

Čo naopak musím pochváliť je podvozok a riadenie. Tak dobre odhlučnený a skvelo čitateľný podvozok som už dlho nemal pod sedadlom a v rukách. Nehovoriac o tom, že toto je vlastne SUV, ktoré dostalo ešte o 35mm zvýšený svetlú výšku a malo by sa nakláňať a utlmovať všetky vodičské pocity. To však CR-V-čko nerobí a naopak dáva krásnu odozvu od predných 18“ kolies aj napriek vysokému profilu balónových pneumatík. Podvozok nemilosrdne žehlí tie naše „krásne“ Slovenské cesty na jednotku. Viacprvková zadná náprava nikde neuskakuje, príkladne drží stopu a v spojení s manuálom poskytuje aj trochu toho športového zvezenia.

Honda vybavila nové CR-V-čko najnovšími bezpečnostnými vychytávkami a systémami pre plynulú jazdu a pohodlie na palube (tzv. Honda Sensig System). Perfektne pracujúci a intuitívny adaptívny tempomat (ACC) spolu so systémom pre udržanie vozidla vo svojom pruhu (LCAS) a systémom na udržanie pozornosti vodiča sú jedny z mála prvkov výbavy, ktoré robia jazdu s týmto autom veľmi uvoľnenú a plynulú.

Na ceste mimo mesta či v meste, po zapnutí adaptívneho tempomatu na požadovanú rýchlosť a zvolení minimálnej vzdialenosti od nasledovaného vozidla, sa vlastne vodič nemusí o nič starať a musí tak maximálne držať ruky na volante a radiť rýchlosti. Systém dokonale udržuje rozostup, dokáže spomaliť až do úplneho zastavenia a následne obnoviť rýchlosť bez zásahu vodiča. Je to príkladne odladené a niektoré európske automobilky by sa mohli priučiť ako sa to má robiť. Jazda v kolóne bola pre mňa poprvýkrát aj s manuálnou prevodovkou pohodlná skoro ako s automatom.

Pri prudkom brzdení, náhlej prekážke ale aj pri obyčajnom rýchlejšom prejazde zákrut, vám CR-V-čko pritiahne bezpečnostné pásy a nastaví predkolízne brzdenie. V prípade, že nezareagujete, zavibruje a zatrhá pásmi a následne uskutoční korekciu alebo brzdný manéver za vodiča.


Ostatné prvky štandardnej výbavy zahŕňajú veci ako Led svetlomety, Honda Connect + navigácia, parkovacie senzory, zadná parkovacia kamera, duálna automatická klimatizácia, predné hmlové svetlá, dažďový senzor a veľa ďalších. V testovanej verzii mi nechýbalo nič, čo by som si chcel alebo vedel priplatiť.

Honda CR-V 2019 je príkladom SUV nabitého technológiami, bezpečnostnými prvkami a nadštandardnou výbavou. Toto všetko však už dnes ponúka veľa konkurentov a bude to mať na aktuálnom trhu ťažké. Veľa ľudí ešte stále nie je stotožnených s benzínovým motorom vo veľkom aute a nemožnosť voľby odsunie veľké percento potenciálnych zákazníkov inde.

Cenová politika je však veľmi príjemná so základom vo výbave Comfort na 24 990,- EUR a aktuálna cena testovaného modelu vo výbave Elegance bola 28 590,- EUR (základná cena 27 990,- EUR, príplatok za metalízu 600,- EUR). Predajca tiež poskytuje rôzne zaujímavé bonusové akcie a možnosť využiť zvýhodnené financovanie, či predĺženú záruku až na 3 roky / 100 000 km + 8 ročný vernostný program Honda Premium Quality.

 

Viac o autorovi Martin Malátek

Zobraz všetky príspevky od Martin Malátek

One Comment on “Honda CR-V 2019 – bezpečnosť na kolesách”

  1. Uzasne co robia tie euronormy s vyrobcami.
    Nechapem preco by som mal kupovat taku velku krabicu s malym benzinovym motorom. Zaujimave, ze v USA to ponukaju aj s klasickym 2,4L atmosferickym motorm nadalej. Aj ked len v najnizsej vybave. Za mna toto nie. Ked SUV tak bude poriadna nafta s krutakom alebo benzin a objem. Lebo objem co? Objem nenahradis.
    Ale toto pisat k Honde je asi ako hrach na stenu 😀

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *