Hyundai IONIQ 5 4×2 Premium – Džony Päťka opať v akcii

Futuristicky vyzerajúci Hyundai Ioniq 5, ktorý v redakcii familiárne nazývame Džony Päťka, je na trhu už niekoľko rokov a v ponuke značky už figuruje jeho faceliftované prevedenie. Najväčším rozdielom sú kamery, ktoré za príplatok nahradia klasické spätné zrkadlá a tak sme sa pozreli sme na ich funkčnosť a tiež na spotrebu verzie 4×2 Premium, so zadným náhonom.

Extravagantný dizajn Ioniqu 5 rozdeľuje ľudí na tých, ktorým sa páči, a na tých, ktorí ešte nevedia, že sa im vlastne páči. Človek by si z fotiek povedal, že ide o klasický hatchback. No rozmery, ako dĺžka 4635mm, šírka 1890mm a výška 1605 mm, ho rýchlo vyvedú z omylu. Na zahodenie nie je ani rázvor, ktorý činí rovné tri metre. Skoro na každom centimetri karosérie navyše nájdete nejakú tú dizajnovú hračičku. Prelisy, rebrovanie, lemy kolies, futuristické svetlá, klapky, spojlery… dizajnéri Hyundaiu mali skutočne voľnú ruku.

Retro design elektrického Ioniqu 5 vzdáva hold konceptu Hyundai Pony, ktorý zasa nadväzoval na rovnako zvané auto zo sedemdesiatych rokov a treba uznať, že aj po niekoľkých rokoch v ponuke dokáže Ioniq 5 stále pútať pozornosť okolia.

Nemalý podiel na tom má určite aj dvojica kamier na bokoch, ktoré nahrádzajú spätné zrkadlá. Hoci je za ne potrebné priplatiť si 1700€, tak ak si na ne zvyknete, z môjho uhla pohľadu sa jedná o dobrú kúpu. Toto riešenie totiž nemálo prispieva k nižšej spotrebe a odpadá aj aerodynamický ruch v diaľničných rýchlostiach vysoko nad 130km/hod. Do redakcie nám Ioniq 5 prišiel v najvyššom prevedení Premium a pohonom jednej nápravy, ktorý využíva batériu s kapacitou 77,4 kWh.

Prvé okamihy pri jazde s digitálnymi zrkadlami sú také – zvláštne. Takmer každý, kto s nimi ešte nemal skúsenosť, bude mať prvých pár desiatok najazdených kilometrov nutkanie neustále pozerať do šošoviek kamier mimo vozidla a nie na dve rozmerné obrazovky, ktoré sa nachádzajú na vnútornej hornej hrane bočných dverí. Škoda, že Ioniq 5 má tieto obrazovky relatívne nízko, pomohlo by ak by boli viac hore pri A-čkovom stĺpiku, tak ako pri Ioniq 6.

Jazda s týmito zrkadlami je však úplne pohodová. Pri prechádzaní z pruhu do pruhu vám navyše orientáciu v priestore uľahčujú dve farebné osi zobrazujúce sa s aktiváciou smerovky. Viete kedy sa môžete zaradiť a tak nehrozí kolízia s iným účastníkom prevádzky v mŕtvom uhle. K tomu sa pridáva aj systém na stráženie jazdného pruhu a tiež indikácia mŕtveho uhla cez varovný červený trojuholník v rohu obrazovky a na HUD displeji, ktorý je premietaný na čelné sklo. Celé riešenie ako celok funguje skvelo a akonáhle som si naň zvykol, zrazu mi kamery prišli úplne intuitívne. Jednu vec sa s nimi ale asi nenaučím nikdy…

Odporúčaný článok:  Úplne nová Mazda MX-30 – začiatok elektrického dobrodružstva

Parkovanie. To je kvôli kamerám značne skreslené a napríklad vedľa stojace vozidlá sú až neprirodzene blízko. Z toho dôvodu je vodič nútený premýšľať a nejak dopočítavať, ako je vlastne blízko a vykláňať hlavu do strany smerom vzad. V klasickom zrkadle sa mení uhoľ ľahko, tu vôbec. V tomto ohľade vidím jediné negatívum. Inak sa na túto futuristickú technológiu nemôžem sťažovať.

Dôležité je tiež spomenúť fakt, že príplatkové kamery síce vedia skvele pracovať aj za úplne tmavej noci bez okolitého osvetlenia, no obraz kamier je ovplyvnený intenzitou osvetlenia displejov vo vozidle, takže kto rád v noci jazdí na najnižší jas, musí počítať s tým, že nič veľmi neuvidí. Dosť by sa hodil aj zadný stierač, pretože aerodynamika vozidla nedokáže za jazdy odstrániť zvyšky vody a nečistôt. Hlavne v zime tak bude musieť vodič často stavať na čerpacích staniciach a zadné okno pekne ručne umyť.

Ioniq 5 je vo všeobecnosti naozaj veľké auto a do jeho kabíny sa pohodlne posadí pätica dospelých cestujúcich. Úžasne pohodlné sú rozmerné celokožené sedačky s odvetrávaním, z ktorých tie predné sa dali počas chvíle premeniť na celkom pohodlné polovičné lôžko, ktoré využijete napríklad na nabíjačke. Netradičný je taktiež veľký šuplík, ktorý nahrádza štandardnú priehradku pred spolujazdcom. Jeho objem bohato stačí na zabudnutie niekoľkých dvojlitrových PET fliaš.

Kabíne vládne 12″ virtuálny kokpit s head-up displejom a rozšírenou realitou, spolu s 12″ dotykovou obrazovkou infotainmentu. K dispozícii som mal taktiež bezdrôtovú nabíjačku Qi a zásuvku na 12 a 230 V. Väčšinu úkonov musíte vykonávať cez dotykovú obrazovku, no Ioniq 5 má aspoň samostatný panel na klimatizáciu a nájdete tu aj pár ďalších fyzických tlačidiel, takže počas jazdy na samotnom displeji toho veľa riešiť nemusíte. Rozhranie infotainmentu je klasicky prehľadné a bez zbytočných efektov a prechodov. Základné informácie o aute sa dozviete aj cez mobilnú aplikáciu BlueLink. Vďaka nej navyše môžete na diaľku Ioniq otvoriť, vopred vyhriať alebo odoslať do infotainmentu trasu vašej cesty.

Odporúčaný článok:  Mitsubishi Outlander – posledný samuraj

V interiéri teda naozaj pozitívne prekvapí miesto, ktorého je dostatok v každom smere. Kvalita všetkých tlačidiel a páčok je v poriadku a poťahy, koberčeky aj čalúnenie stropu sú zo surovín extrahovaných z cukrovej repy. Pre istotu by som však rovnako radšej volil tmavé poťahy, a to predovšetkým preto, že Ioniq 5 má potenciál byť plnohodnotným rodinným autom a tieto biele (nech sú akokoľvek krásne), sa vedia rýchlo špiniť. Rodinné ambície dokazuje aj 527-litrový kufor pre batožinu, ktorý je možné sklopením zadných sedadiel rozšíriť na 1591 litrov.

Tým najdôležitejším je ale pohonná sústava. V mojom prípade sa zadokolka pýšila výkonom 168kW (229k), čo je za mňa plne dostačujúce. Jedná sa o zlatý stred ponuky a tí náročnejší si môžu zvoliť prevedenie s pohonom všetkých kolies a výkonom 234kW(325k), ktoré má zrýchlenie na 100km/hod len za 6 sekúnd. Dôležité je, že pre všetky tieto verzie platí jedno spoločné: Hyundai pri poslednej modernizácii vylepšil techniku ​​a zväčšil kapacitu lítium polymérového (LiPol) akumulátora zo skorších 72,6 na 77,4 kWh.

To pridáva ďalšie cenné kilometre dojazdu. Testovaný Ioniq 5 tak dokázal na jedno nabitie batérie prejsť 450 km, čo je za mňa už veľmi dobre použiteľná hodnota na EV. Musím oceniť štyri stupne intenzity rekuperácie, ktorá sa dá v prípade potreby vypnúť a dokonca prepnúť na automatickú, kde Ioniq 5 brzdí sám v závislosti na podmienkach pred ním. S úplne vypnutou rekuperáciou zasa vie plachtiť, čím sa dajú prejsť ďalšie kilometre bez straty jediného percenta batérie. Naopak v tom najvyššom stupni sa vozidlo dá riadiť jedným pedálom.

A čo spotreba? Zadokolka dokázala svižnejším tempom jazdiť za 18,8 kWh na 100km. Ostrejšia a dynamickejšia jazda si žiadala odber okolo 23kWh na 100km, k čomu som sa ale dokázal priblížiť len na diaľnici a vo vyšších rýchlostiach. Za celkových 1000 najazdených kilometrov sa spotreba ustálila na 19kWh/100km. Zabudnúť nesmiem ani na fakt, že Ioniq 5 je jedným z mála elektromobilov, ktoré sa dokážu veľmi rýchlo nabiť.

Odporúčaný článok:  Renault ZOE - tichá spoločnosť

Za všetko môže 800V architektúra a možnosť využiť jednosmerné rýchlonabíjacie stanice s výkonom až 350 kW. To zaručuje vyššiu nabíjaciu krivku po dlhší časový úsek. Vozidlo som dobíjalo niekoľkokrát a najkratší čas, kedy sa mi podarilo nabiť batériu z 20 na 80% bol 15 minút. Za ten čas si stihnete akurát tak odbehnúť na toaletu, kúpiť kávu alebo utrieť odtlačky prstov zo všetkých tých displejov vo vozidle.

Vďaka technológii Vehicle-to-Load (V2L) môžete napájať akýkoľvek elektrický spotrebič alebo dobíjať elektrické zariadenia až do príkonu 3,6 kW prostredníctvom 230V palubnej zásuvky. Pokojne teda môžete zapojiť v aute napríklad kávovar.

Oceniť musím aj dobre naladený, mäkký podvozok, ktorý síce nevie byť ani za príplatok adaptívny, ale zároveň dokáže filtrovať aj ostrejšie nerovnosti. V zákrutách sa Ioniq 5 trošku viac nakláňa, ale to sa dalo tak nejako očakávať.

Cenovo začína Ioniq 5 na 47 490 € za výbavu Family, so slabšou batériou s kapacitou 58kWh a výkonom len 125kW (170k). Za stredne vybavený model Style, s pohonom jednej nápravy a rovnakou batériou, či výkonom ako mal náš testovaný kúsok, dáte aktuálne 53 840 €. Za výbavu Premium a výkon 168kW (228k) pýta Hyundai od 60 990 €. S príplatkami za digitálne zrkadlá (1700€) a perleťový lak Abyss Black (760€) sa dostávame na cenu testovaného modelu s pohonom 4×2. Za štvorkolku a najvyšší výkon si pripravte 64 990 €.

Hyundai Ioniq 5 je jedným z najmodernejších elektromobilov, ktorý ponúkne solídny dojazd, bohatý vnútorný priestor a pre technických nadšencov je tu pripravená dvojica spätných kamier a celá hromada bezpečnostných asistentov. Celkovo ide o jedno z najvyspelejších elektroáut dnešnej doby a vytknúť sa mu toho dá len málo…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →