Suzuki Vitara 1.5 DualJet Hybrid – Legenda v Eko verzii

Suzuki Vitara opäť mení ponuku pohonných jednotiek. Novinkou v cenníku je hybridné prevedenie, ktoré spolupracuje s atmosférickou 1.5kou a už podľa neoslnivých výkonových parametrov pôjde o solídny pohon, hlavne pre pokojných vodičov. Poďme sa teda pozrieť na to, ako vlastne tento hybrid funguje.

Najprv si dajme trochu histórie a technikálií. Súčasná generácia Suzuki Vitara je na trhu od roku 2015 a ešte v minulom roku sa na Slovenskom trhu držala na popredných priečkach segmentu SUV-B. Na trh vstupovala s atmosférickou benzínovou 1.6-kou VVT s 88kW a dieslovou 1.6kou DDiS, taktiež s výkonom 88kW. S modernizáciou v roku 2018 nastúpil litrový trojvalec s výkonom 81 kW a štvorvalcová 1.4ka o výkone 103kW s označením BoosterJet (mimochodom jeden z najlepších motorov, aké Vitara kedy dostala). Krátko potom dorazil mild-hybrid a po litrovom trojvalci sa tichúčko zľahla zem.

Suzuki elektrifikuje aj Vitaru a ponúka hneď dva hybridy: 48 voltový mild-hybrid so základom v preplňovanom motore 1.4 BoosterJet a práve testovaný, nový full-hybridný systém označovaný ako DualJet, vychádzajúci z atmosférickej tisícpäťstovky. Ešte vcelku nedávno ste si preplňovaný mild-hybrid mohli kúpiť s kombináciou pohonu všetkých kolies a automatickej prevodovky, táto možnosť už ale zostala vyhradená iba novému full-hybridu, ktorému Suzuki hovorí Strong Hybrid. Obe hybridné vitary sú ponúkané s pohonom predných aj všetkých kolies, lenže zatiaľ čo mild-hybrid už automat mať nemôže, full-hybridný variant ho naopak mať musí.

To, že sa jedná o nový full-hybrid a nie preplňovanú mild-hybridnú verziu, zvonku spoznáte iba podľa plaketky na veku kufra. Inak sa vozidlo novou technikou nechváli a dokonca aj vyzerá rovnako ako akákoľvek iná Vitara po poslednej modernizácii. Vitara nemá vlastne ani nejaký dedikovaný EV režim, ako napríklad hybridy od Toyoty a zmeny nenastali ani na otočnom ovládači jazdných režimov na stredovom tuneli, ktorý ovplyvňuje prácu pohonu 4×4. Takže ak sa neradi učíte nové veci, je to fajn.

Nová atmosférická 1.5ka (s označením K15C) disponuje zdvojeným vstrekovaním DualJet, výkonom 75kW a krútiacim momentom 138Nm. Elektromotor má výkon 24,5kW a slabučkých 60Nm, je reťazou pripojený k robotizovanej šesťstupňovej prevodovke. Spoločne so spaľovacím motorom dávajú systémový výkon 85 kW, ktorý však nie je využiteľný permanentne (preto 75kW v papieroch).

Lítium-iónový akumulátor je uložený pod podlahou v kufri, má kapacitu 0,84kWh a váži zhruba 52 kg. Dobíja sa hlavne rekuperáciou pri spomaľovaní, avšak ide to samozrejme aj spaľovacím motorom. Kvôli zástavbe akumulátora zostalo z batožinového priestoru iba 289 litrov, teda o 73 litrov menej ako u štvorkolky 1.4 BoosterJet.

Spomínam na tú živú a agilnú štvorkolku práve s 1.4 BoosterJet motorom, ktorá ťahala od nízkych otáčok a mala potenciál vodiča aj trochu viac pobaviť. V kombinácii s komfortným podvozkom a slušným odhlučnením, išlo o podarené auto nielen pre konzervatívnych vodičov. Potom prišiel spomínaný Mild-hybrid so 48V technikou, spriahnutý s rovnakým motorom. Mild-hybrid však vypína motor skôr, ako auto zastaví v križovatke a tieto občasné cuknutia a nejasné rozbehy boli jeho najväčšou slabinou. Očakával som teda, že pri Full-hybride bude toto odstránené a Vitara konečne dostane agilný a komfortný motor so „správnou emisnou stopou“.

Pretože práve o tých emisiách to celé je. Nový Full-hybrid znižuje flotilové emisie rovno o OSEM gramov v porovnaní s odchádzajúcou verziou 1.4 BoosterJet 4×4. A to je strašne veľa, ak uvážime, aké vysoké pokuty výrobcovia musia platiť za nadlimitné emisie. Suzuki si teda polepšilo, ale ako k tomu príde zákazník? No predsa presadne z turbobenzínu so štvorkolkou a 103kW, ktorý bol spriahnutý s klasickým automatom do nového Full-hybridu s atmosférickou 1.5kou a zažije menší šok.

Full-hybrid má v porovnaní s Mild-hybridom síce „len“ o 10 kW menej, odlišné naladenie pohonu a o 45 kg vyššia prevádzková hmotnosť, sa však podpisujú na oveľa vlažnejšej dynamike. Veď na stovke budete prinajlepšom za 13,5 sekundy. Šliapete na plyn a dočkáte sa vlastne len zvýšeného hluku motora, vyššej spotreby a zmätkovania robotizovaného manuálu, ktorý sa občas nemôže rozhodnúť, akú rýchlosť zaradiť.

Vitare s Full-hybridom vyhovuje pokojnejšie tempo, pri ktorom spoznáte prechod medzi elektrickým a spaľovacím režimom len na základe piktogramu EV na palubnej doske. Pokiaľ chcete byť čo „najviaceko“, prepnete si do Eco režimu a v tam prípade sa pripravte na dynamiku Škody 105, avšak s benefitom nízkej spotreby.

Suzuki uvádza kombinovanú spotrebu 5,9l/100km. Čo je asi tak o tri deci menej ako u silnejšieho Mild-hybridu so štvorkolkou. Pokojná plavba po okreskách spotrebu dostane ešte nižšie, na toto však už naozaj musíte mať trpezlivosť a povahu. Pokiaľ sa častejšie ponáhľate, nový Full-hybrid naozaj nebude nič pre vás.

Suzuki Vitara a novým Full-hybridným pohonom, automatickou prevodovkou a pohonom 4×4 stojí najmenej 25.700,-€ a tu vlastne skončíme a neporovnávame, keďže je to vlastne už jediná možnosť ako mať Vitaru so štvorkolkou a automatom. Pri manuáli by som išiel určite po Mild-hybride s 1.4kou BoosterJet…

Ak sa vám súčasná modernizovaná podoba Vitary páči a nechcete čakať na jej ďalšiu evolúciu, je to stále to legendárne SUV, ktoré zosadilo z predajného trónu Škodovku a stále má čo povedať, aj v hybridnej verzii so slabšou dynamikou. Odmenou bude nízka spotreba a relatívne jednoduchá koncepcia hybridného pohonu, ktorá dáva tušiť nižšie servisné náklady do budúcna.

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →