Hyundai IONIQ 5, 239kW, 4×4 – Číslo päť žije!

Na to aby elektrické autá uspeli, musia byť nielen použiteľné a ekologické, ale hlavne zaujímavé. Pred desiatimi rokmi by asi nikto nečakal, že práve Hyundai bude patriť medzi technologické špičky na trhu elektromobilov a už vôbec nikto nečakal, že to bude s hatchbackom, ktorý má proporcie stredného SUV a dizajnom inšpirovaným z osemdesiatych rokov. IONIQ 5, familiárne nazvaný redakciou „Džony Päťka“ je ale práve presne taký. Robí to z neho najzaujímavejší dostupný elektromobil na trhu?! Poďme to zistiť…

Hyundai prvýkrát predstavil svoju novú platformu E-GMP už dávnejšie a zdieľa ju so sesterským modelom Kia EV6. Na tejto platforme budú stáť aj pripravované ďalšie elektromobily oboch kórejských značiek. To znamená obvyklé usporiadanie s podvozkom obsahujúcim plochú batériu s kapacitou 58 alebo až 77,4 kWh a pohonom zadných alebo všetkých kolies. Elektromotor je vždy pri poháňanej náprave a na tomto štandardnom základe je teda postavený aj testovaný Džony, ktorého je celkom ťažké zaradiť do niektorej “škatuľky”.

Na prvý pohľad vyzerá Päťka ako klasický hatchback, no pri bližšom zoznámení budete ohromený jeho veľkosťou. Pred jeho zrodom Hyundai predstavil koncept, ktorý bol vlastne zmodernizovaným hatchbackom Pony z osemdesiatych rokov a túto dizajnovú “hračku” pretavil do sériovej podoby práve tu. Päťka kombinuje hranaté retro prvky s určitým futurizmom a výsledok je celkom zaujímavý. Pokojne by som ho zaradil niekde do sci-fi filmov z osemdesiatkovej plejády o predstavách budúcnosti. Niekomu sa to nemusí páčiť ale pre mňa je to taký reálny CyberPunk na cestách.

Ako som už písal, prekvapením pri Päťke je to, že toto nie je hatchback nižšej strednej triedy, ktorý by ste podľa proporcií čakali. S dĺžkou 4 635 mm je takmer rovnako dlhý ako naprílklad Škoda Enyaq, no Džony je o niečo širší a o nejaký ten centimeter nižší. Je to vlastne taký nafúknutý, rodinný hatchback strednej triedy s neuveriteľným rázvorom 3000mm.

Dizajn nebudem dlho opisovať otrepanými frázami, keďže sa tu budú niekde potulovať fotografie a video. V skratke je tu nízka a široká karoséria s ostro rezanými hranami, vrátane pôsobivého prelisu na boku. Džony je veľmi elegantný a zapôsobí na prvý pohľad. Prepracované detaily potom na ten druhý. Napríklad zadné svetlá zložené zo štvorcových segmentov, zamračené predné svetlá, krásne integrovaný strešný spojler – to všetko dohromady robí dojem retro konceptu, ktorý niekto vypustil na cesty.

V interiéri potom pokračuje rovnaký dojem. Zvlášť pri svetlom prevedení, ktoré ja mám nesmierne rád, to tu opäť vyzerá ako niečo, čo by ste čakali skôr na autosalóne než na ceste. Pôsobivé sú dva displeje pred vodičom s bielym pozadím (je ich samozrejme možné prepnúť do tmavého režimu alebo to nechať na automatiku v noci), ktoré ponúkajú prehľadné informácie o všetkom potrebnom. Praktická vec, na ktorú sme si pri Hyundaioch už zvykli, je kruhové zobrazenie mŕtveho uhlu pomocou kamier v zrkadlách, ktoré sa zapnú akonáhle pustíte smerovku.

Odporúčaný článok:  KIA Niro 1.6 GDi HEV - Sympatický hybrid

Apropó zrkadlá… máme tu príplatkové digitálne zrkadlá s displejmi vo vnútri a retrofuturo tykadlami vonku. Toto by bol jediný prvok príplatkovej výbavy, ktorý by som si určite nepriplácal a palec hore za to, že je to v akejkoľvek výbave len ako opcia. Ono je to pekné, púta to pohľady, rozdúchava konverzácie ale v konečnom dôsledku je to krok späť.

Okrem výhody lepšieho obrazu v noci, sú digitálne zrkadlá úplne zbytočná vec, na ktorú som si počas celého týždňa zvykal a nakoniec nezvykol. Chýba tu priestorové videnie, keďže po naklonení je stále obraz ten istý, kdežto pri výjazde a pripájaní pomocou klasických späťákov si viete trochu zmeniť uhol a pozrieť na prichádzajúcu premávku. Umiestenie dvojice displejov v interiéri je neintuitívne nízko a ak by som mohol odporučiť, tak sa treba pozrieť ako sa to má robiť, vrátane vkusných kamier (namiesto hranatých tykadiel) zvonku: Honda E

Vo vnútri to teda vyzerá ako v modernej minimalistickej obývačke a interiér je navyše výborný nielen vizuálne, ale aj komfortom. Sedačky síce neponúkajú nijako excelentné bočné vedenie v zákrutách ale zasa miesta v oboch radoch má Päťka na rozdávanie. Vpredu, v rozmerných a pohodlných kreslách neobmedzuje žiadny stredový tunel, takže sa môžem pohodlne rozvaliť.

Zároveň nehrozí, že by som pravým kolenom aktivoval nejakú funkciu. Uprostred je len plávajúca a posuvná stredová konzola s obrovským množstvom úložných priestorov. A keď si na nabíjačke chcete zdriemnuť, samostatnými tlačidlami nastavíte sedačku vodiča a spolujazdca do relaxačnej polohy, ktorá sklopí operadlo a zdvihne opierku nôh.

Keď si presadnem dozadu, mám tu kráľovský priestor pred kolenami a dostatočnú rezervu nad hlavou. Zadné sedačky sú navyše veľmi pohodlné a zvládnu sa sem nasúkať aj traja dospelí. Daný pôdorys vyťažili dizajnéri do posledného milimetra. Cestovanie vzadu spríjemňuje lakťová opierka s držiakom na nápoje a vyhrievanie sedadiel. Navyše je možné lavicu posunúť až o 15 centimetrov a získať tak priestor k dobru pre nohy či pre batožinu v kufri.

Ten má objem 527 litrov (a teda menej ako napríklad Enyaq s 585 litrami) a je dosť plytký. Ponúka ale ďalší úložný priestor pod podlahou po stranách a v zadnej časti, uprostred je umiestnený elektromotor. Po sklopení zadných sedadiel do roviny dostaneme v Päťke slušných 1587 litrov.

Odporúčaný článok:  Mazda CX60 3.3 eSkyActivD 254k AWD – Jedinečne úsporná veľkoobjemovka

Koncernová konkurencia môže Džonymu Päťke závidieť schránku pod prednou kapotou, kam sa zmestí napríklad dobíjacia kabeláž. Pri Päťke so štvorkolkou má iba 27 litrov, no pri zadokolke je to už pekných 57 litrov k dobru. Plastové veko navyše po otvorení drží hore, takže vám pri ukladaní predmetov dovnútra nebude padať na ruky.

Ak ste si už zvykli na to, že elektromobily sú celkom rýchle a ak máte očakávania nastavené napríklad Teslou, tak pri tejto verzii Džonyho nebudete vôbec sklamaní. Päťka je totiž veľmi rýchle auto s výkonom až 239kW (325 koní), čo je o 25 koní viac ako má napríklad Enyaq RS. Je tu tiež masívnych 605 Nm krútiaceho momentu prenášaných na všetky štyri kolesá a dostupných okamžite. Na stovku zrýchli za 5,1 sekundy a elektricky obmedzenú rýchlosť má až pri 185 km/hod, takže už aj na tej diaľnici nebudete trpieť syndrómom z predbiehania starých Fábií (ak to nebudú RS 😀 ).

Podobné je to aj s kapacitou batérie a dojazdom. Najväčšia 77,4 kWh batéria ponúka dojazd až 481 kilometrov pre pohon zadných kolies a 454 kilometrov pre testovanú štvorkolku. Aj to približne zodpovedá konkurencii v rovnakej kategórii, napríklad toľkokrát spomínanej Škode Enyaq.

Rovnako, ako snáď všetky elektromobily, má aj Päťka o niečo horší reálny dojazd ako ten udávaný. Dosť to ale záleží na štýle jazdy a podmienkach. Keďže som konečne testoval pri teplotách nad 20 stupňov, tak to v prípade testovacieho týždňa bolo veselšie ako by to bolo v zimnom období. Reálny dojazd bol pri plne nabitej batérii nad úrovňovu 400km a nedala mu zabrať ani zapnutá klimatizácia, pretože Džony využíval tepelné čerpadlo na maximum a veľmi dobre vedel pracovať so zbytkovým teplom.

Papierovo je spotreba štvorkolky s 20″ kolesami 19,1 kWh/100km. Reálne to bolo za necelých 1000 testovacích kilometrov okolo 20 kWh/100km v kombinovanom režime. Jazdy boli primárne okreskové, občas diaľnica a asi 30% jázd v meste. Čiže konečne elektromobil, ktorý sa blíži svojej papirovej spotrebe. Pochopiteľne záleží, ako pri všetkých autách, na štýle jazdy. Pre pokojnejších vodičov pohybujúcich sa prevažne mimo diaľnic nebude ani pri takejto výkonnej štvorkolke problém dostať bližšie k avizovaným papierovým dojazdom.

Elektrická platforma E-GMP vďaka pokročilej 800V architektúre umožňuje vysoké nabíjacie výkony až 220 kW. Nabitie z 20 na 80% je na rýchlonabíjačke otázkou iba 18 minút a dobitie 100 kilometrov vyžaduje len necelých Päť minút. Aj domáce nabíjanie zvládnete vďaka trojfázovej palubnej AC nabíjačke s výkonom 10,5 kW pohodlne cez noc. A zabudnúť nesmieme ani na možnosť nabíjania externých zariadení pomocou funkcie V2L, vďaka čomu vám auto ľahko dobije napríklad elektrickú kolobežku.

Odporúčaný článok:  Honda Civic e:HEV - Najšoférskejší hybrid na trhu

A ako Džony jazdí? V praxi je akcelerácia za Päť sekúnd veľmi návyková a razantná. Elektromotory totiž nemajú žiadne oneskorenie a nečakáte na nejaké preradenie prevodovky. Jednoducho zatlačíte pedál a necháte sa Päťkou vystreliť vpred. Doslova, pretože Džony je teda poriadne rýchly a kto to nečaká, môže zažiť mierny šok a nevoľnosť.

Zároveň je však Džony veľmi pohodlný, tichý a kultivovaný. Je to vlastne automobil dvoch osobností. Môže slúžiť ako bežné, tiché a úsporné auto pre každý deň, ale vie sa stlačením tlačidla na volante v sekunde zmeniť na dynamicky nadpriemerný a v zákrutách veľmi schopný športiak.

Podvozok je aj napriek dvadsaťpalcovým kolesám a tuhšiemu naladeniu dostatočne komfortný. Džony Päťka nie je vyložene plavný, ale je pohodlný a žiadnymi nerovnosťami sa nenecháva rozhodiť. Až o tých naozaj väčších v kabíne viete cez akési tlmené buchnutie od kolies. Riadenie je v športovom režime strmšie a poteší malý polomer otáčania, takže manévrovanie v úzkych podzemných garážach bude malina.

Hyundai vám dá na Päťku záruku 5 rokov bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov a na vysokonapäťovú lítiovo-iónovú polymérovú batériu sa vzťahuje záruka 8 rokov alebo 160 000 km, podľa toho, čo nastane skôr. Džony štartuje vo výbave FAMILY už od 47 490€, v strednej opcii s názvom STYLE od 49 340€ a testovaná najvyššia výbava PREMIUM začína na 60 990€. My sme mali navyše ešte krásny príplatkový perleťový lak Digital Teal-Green Pearl za cenu 790€ a “nešťastné” digitálne zrkadlá za príplatok 1300€. Celková cena testovacieho vozidla sa vyšplhala na 67 050€ a či je to veľa alebo málo napovie pohľad na cenníky konkurencie.

Džony Päťka je v tej najvýkonnejšej verzii, so svojou veľkou batériou a dojazdom cez 400km už konečne elektromobil, s ktorým sa dá fungovať na dennej báze a dochádzať s ním do práce aj na stredné vzdialenosti. Kým inokedy som nabíjal prakticky každý deň alebo obdeň, pri Päťke to bolo dva krát do týždňa a všetky svoje pracovné aj súkromné záležitosti som s ním obehal.

Džony Päť valcuje svoju konkurenciu unikátnym dizajnom, inovatívnosťou, rýchlym nabíjaním, podporou V2L a vďaka trojmetrovému rázvoru ponúkne aj úžasnú priestrannosť. Aj sme mali možnosť testovať iba túto najvýkonnejšiu verziu, s kľudom môžem povedať, že za tie peniaze je to úplne skvelá kúpa a Džony bezo zvyšku naplňuje vysoké očakávania, ktoré som naňho mal. Stephany a Crosby by z neho mali veľkú radosť… ?

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →