Opel Astra Electric – Ľahká váha jazdí za málo

Šiesta generácia modelu Opel Astra bola predstavená ešte v júni roku 2021. Začiatkom toho nasledujúceho sme si mohli prvýkrát vyskúšať benzínovú, naftovú a dokonca aj plug-in hybridnú verziu. Ešte koncom roku 2022 potom automobilka prvýkrát predstavila aj prvú čisto elektrickú verziu, označenú jednoducho – Astra Electric. Konečne je u nás na test, tak sa jej poďme pozrieť na elektrické zúbky…

Astra je skoro až historické modelové označenie pre značku Opel, takže keď ukázala svetu ako elektromobil, niektorí fanúšikovia z toho neboli príliš nadšení. Od začiatku bolo totiž jasné, že techniku ​​bude Opel zdieľať s statnými značkami z koncernu Stellantis, takže nie je prekvapením, že pod pekným zovňajškom sa ukrýva iba skromnejšia 54kWh batéria s využiteľnou kapacitou len 51 kWh. Ale hneď na úvod testu musím povedať – Astre úplne stačí.

Poďme sa však najprv pozrieť na samotné vozidlo, ktoré na prvý pohľad najskôr nerozoznáte od spaľovacích súrodencov. Prednej časti všetkých motorizácií modelu Astra dominuje maska ​​chladiča, ktorá sa nazýva Opel Vizor. Vymedzuje ju ostrá linka nad a pod logom značky a po bokoch sú tenké pruhy denného svietenia v perfektných LED Matrix svetlách.

Maska síce z diaľky môže vyzerať príliš jednoducho, no pri bližšom pohľade sú viditeľné vertikálne otvory, ktorými sa nasáva vzduch pre chladenie motorového priestoru a batérie. Klasickú mriežku potom nájdeme aj v športovejšie tvarovanom nárazníku výbavy GS, kde nájdeme aj výrazné čierne segmenty okolo hmlových svetiel.

Ako som už spomínal, voliteľne vie mať elektrická Astra aj Matrix LED svetlomety s 84 segmentmi v každom svetlomete pre dokonalé vyrezávanie premávky v noci. LEDkové sú tiež zadné svetlá a hmlovky. Špecialitou elektrickej Astry, viditeľnou z profilu, sú aerodynamicky optimalizované 18“ zliatinové disky so plastovými výplňami. Vozidlo navyše obúva špecifické pneumatiky s rozmerom 215/45 R18.

Odporúčaný článok:  Honda Civic – skvelá aj s dieslom

Zaujímavé je aj špecifické dvojfarebné lakovanie s čiernymi stĺpikmi, krytmi zrkadiel a strechou. Zozadu vidíme štandardnú Astru, iba označenie modelu na piatych dverách dopĺňa písmenko „e“ v pravom rohu dverí batožinového priestoru.

V interiéry elektrickej Astry nájdeme pomerne bohatú štandardnú výbavu, v ktorej nechýbajú sedadlá s AGR certifikáciou a slušnými možnosťami nastavenia. Nie sú síce plne elektrické ale pre úsporu hmotnosti to kvitujem. Mínusom je tu, ako skoro všade v moderných interiéroch, lesklý klavírny lak na stredovom paneli, ktorý je doslova magnetom na škrabance, odtlačky a prach. Za cenovku, ktorá pri Astre svieti v cenníku by som tiež čakal menšie percento obyčajných tvrdých plastov na dverách, či palubnej doske.

Pred celkom rozmerným, no dobre tvarovaným volantom nájdeme takzvaný „Pure Panel“ s dvojicou 10-palcových obrazoviek, ktoré fungujú ako prístrojový štít a multimediálny systém. Pod druhým displejom nájdeme dotykové aj klasické ergonomické tlačidlá, ktoré sú určené na ovládanie najbežnejších funkcií ako vyhrievanie sedadiel i volantu alebo dvojzónovej automatickej klimatizácie.

Z technologickej výbavy v štandarde poteší adaptívny tempomat s funkciou udržiavania jazdných pruhov, systém varovania v mŕtvom uhle a upozornenie na križujúcu premávku, vrátane cyklistov alebo chodcov, systém parkpilot alebo 360 ° kamerové pokrytie Intelli-Vision.

Miesta je v kabíne dostatok, hlavne vpredu. Naopak vzadu je priestor na nohy o niečo menší, ako by som čakal. V rámci elektrického pohonu došlo k zmenšeniu objemu kufra, ktorý u Astry Electric činí 352 litrov. Pridajte k tomu nutnosť niekam uložiť napríklad AC nabíjací kábel a razom máte v kufri o dosť menej miesta. Škoda, že sa nenašlo miesto na dvojité dno, kam by sa dali káble bez problémov odložiť, prípadne na takzvaný „frunk“ pod prednou kapotou.

Odporúčaný článok:  Mistubishi ASX 1.6 Hybrid (HEV) Instyle - Hybridne na jednotku s hviezdičkou

Keď sme už pri batožinovom priestore, je treba zmieniť, že veko piatych dverí je vyrobené termoplastu. Ide o jedno z mnohých opatrení, vďaka ktorým sa automobilke podarilo znížiť hmotnosť na krásnych 1679 kilogramov. Bavíme sa tak o rovnakej hmotnosti, akú má napríklad plug-in hybridná Astra. Podľa automobilky ide zároveň o najnižšiu hmotnosť elektromobilu v tomto segmente. A na jazde a spotrebe je to poznať.

Čo sa týka technických špecifikácií, tak v podlahe je umiestnená lítium-ión batéria s kapacitou 54 kWh, ktorá zvýšila tuhosť karosérie oproti spaľovacím verziám až o 31%. Pod prednou kapotou je elektronika a synchrónny elektromotor s najvyšším výkonom 115kW (156k) a najvyšším krútiacim momentom 260Nm.

Zásadnou prednosťou oproti ostatným modelom v koncerne Stellantis je však naladenie pohonného ústrojenstva. Opel Astra Electric totiž síce využíva rovnakú 54kWh batériu a pohon prednej nápravy, ale ako jediná vie ísť rýchlosťou až 170 km/hod. Opel nám tým zrejme odkazuje, že ich elektrické vozidlá sú stavané aj na diaľnice a teda, že sa nebudú musieť na nemeckých diaľniciach cítiť menejcenne.

Po vyčerpaní kapacity batérie je možné využiť rýchlonabíjanie s výkonom 100kW. Ďalšou možnosťou je palubná trojfázová nabíjačka, ktorá dokáže nabíjať výkonom až 11 kW. Počas celej doby testu a najazdených takmer 1000km som mal na palubnom počítači spotrebu 16,4kWh/100km. V meste si elektrická Astra vypýta niečo okolo 13kWh/100km, len na diaľnici v rýchlostiach okolo 133 km/hod si potiahla niečo málo cez 19kWh/100km. Reálny dojazd je niekde okolo 340km, no vodič sa nemusí nijak obmedzovať a môže využívať plný potenciál elektrického pohonu.

Elektrická Astra sa tiež „odmení“ zábavným riadením, slušnou agilitou a niekedy sa nebráni ani menšiemu pretáčavému šmyku. Jazdnú charakteristiku volíte pomocou jazdných režimov, ktoré sú tri a to: Normal, Eco a Sport. Maximálna rýchlosť zostáva 170 km/hod a v prípade potreby, teda pri plnom zošliapnutí akcelerátora cez mikrospínačový doraz, kedy je k dispozícii tiež plný výkon.

Odporúčaný článok:  Renault Clio TCe90 Techno - Dospelé a prekvapivo svižné

V režime Eco pracuje Elektrická Astra s najvyšším výkonom iba 108 koní a 220Nm, zatiaľ čo v režime Normal ponúka 136 koní a 250Nm krútiaceho momentu. Plný výkon 156 koní a 260Nm je dostupných v režime Sport.

Čo trochu zamrzí, je nemožnosť nastavenia rekuperácie. V iných elektromobiloch si viete naklikať od plachtenia cez miernejeiš, silné či dokonca automatické rekuperovanie a tým pádom inteligentnejšie dobíjanie batérie. Elektrická Astra buď však iba takmer plachtí alebo jemne spomaľuje cez režim „B“, ktorý nájdete úplne nelogicky na samostatnom tlačidle pri voliči prevodovky. Rekuperovať sa samozrejme dá brzdovým pedálom a prechod medzi rekuperáciou a brzdením strmeňmi je prakticky nepozorovateľný ale predsa… zišla by sa možnosť voľby.

Jazdne elektrická Astra celkom prekvapila, pretože výkonovo nie je práve oslnivá a tak by sa to mohlo zdať aj z hľadiska športového zážitku. No napríklad podvozok, ktorý je bez akýchkoľvek úprav, zvládal ostré tempo príkladne a z môjho pohľadu mu pomohlo hlavne nízke ťažisko, vďaka batérii a v neposlednej rade taktiež nízka hmotnosť.

Cenovo začína Astra Electric na sume 37.990€ za základnú výbavu Edition. Najnáročnejší si môžu navyše zakúpiť výbavu GS za 40.990€, ktorú je možné ďalej dovybaviť o niekoľko ďalších paketov a tak sa napríklad naša testovačka vyšplhala aj ľahko nad 46-tisíc €. Vo verzii kombi, označovanej ako SportsTourer, je Astra v každej výbave o 1000€ drahšia.

Opel Astra Electric je celkom vydarené elektrické auto. Poskytne zábavu, komfort a celkom slušný dojazd bez obmedzovania v spôsobe jazdy. Ani výbava nie je na zahodenie a v porovnaní s konkurenciou dokáže byť celkom svižná v zákrutách…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →