Peugeot 308 súčasnej generácie je na svete už celkom dlho, no jeho čisto elektrickú verziu však automobilka začala predávať až pred niekoľkými mesiacmi. A na prevedenie SW (teda kombík) som sa ja celkom tešil. Sľuboval totiž veľmi nízku spotrebu energie a tradične veľký batožinový priestor, ktorý vďaka platforme EMP2 neprišiel takmer o nič zo svojho objemu. Ako sa teda s elektrickou E-308čkou jazdí a akú má spotrebu?!
Dizajnový jazyk Peugeotu je známy eleganciou a inováciou a nová E-308-čka nie je výnimkou. Dizajnovo ju však od spaľovacej verzie odlíšite len zblízka. Dostala novú prednú mriežku a modré písmenko E, pred označením modelu. Za špeciálnu zmienku stoja možno ešte zaujímavé 19″ disky kolies, ktoré Peugeot vyvinul špeciálne pre elektrickú verziu s ohľadom na čo najnižší odpor vzduchu.
Karoséria novej generácie 308-čky ponúka rôzne záhyby a ostro rezané predné a zadné LED osvetlenie. Naopak falošné strieborné koncovky výfukov podľa môjho názoru na elektrickom aute nevyzerajú dobre a niečo také si Peugeot mohol u takto zeleno smerovaného vozidla odpustiť. Pokojne tam mohol byť nejaký lepšie tvarovaný difúzor. No sto ľudí, sto chutí a aj prevedení SW vyzerá zadná časť veľmi elegantne. Peugeot jednoducho kombíky vždy vedel…
Predné svetlá s grafikou levích zubov sú jednoduché, ale elegantné a v prípade potreby fungujú ako svetlá pre denné svietenie a aj ako indikátory smerových svetiel. Mriežka chladiča je veľká, výrazná a svetlomety prechádzajú do horných rohov. Keď prichádzate k vozidlu, tak hlavne v noci vás 308-čka privíta 3D nástupným logom a efektnou kinetickou grafikou svetlometov ako vpredu, tak aj vzadu. V každej výbave je vozidlo dodávané s Full LED svetlometmi a za príplatok potom môžete mať predné svetlomety typu Matrix LED s automatickým prepínaním diaľkových svetiel a elimináciou oslnenia protiidúcich vozidiel, ktoré fungujú perfektne.
Dizajnéri v Peugeote sa už dlhšie nezaťažujú s tým, že sa nezapáčia všetkým. Je to svojim spôsobom dobre, pretože to posledné, čo by o nových Peugeotoch človek mohol vyhlásiť, je, že sú dizajnovo nudné, či nezaujímavé. Ďalšia vec, s ktorou si Peugeot nerobí hlavu, je, že nie všetci za jeho volantmi dobre uvidia na prístrojový štít. Koncept i-Cockpit, ktorý posúva prístrojový štít hore pod čelné sklo tak, že sa naň máte pozerať ponad volant, razili už minulé generácie. Niekomu to vyhovuje, iní musia hľadať inde…
Čo sa naopak automobilke v interiéri naozaj podarilo, je tá druhá vec začínajúca písmenkom i – systém i-Toggles. Je to v podstate tenký dotykový displej pod hlavným, desaťpalcovým displejom infotainmentu a skratky na tomto menšom displeji si môžete takmer ľubovoľne nastaviť. Všeobecne je nový infotainment od Peugeotu konečne intuitívnejší a práve i-Toggles mu dodávajú ešte punc výnimočnosti navyše.
Bohužiaľ, reakcie oboch displejov stále nie sú dosť rýchle na to, aby som ich mohol označiť za pohodlné. Je to poznať a ani efektné animácie to nezakryjú. Napríklad keď chcete zmeniť teplotu nastavenú vo vozidle, tak po kliknutí na + či – je treba prečkať pol sekundy trvajúcu animáciu, než kliknete znova, aby ste zmenili teplotu o ďalšieho pol stupňa. Ak to neurobíte, systém ďalšie kliknutie nezaregistruje. Po tých rokoch od uvedenia 308čky by sa už patrilo mať to softwarovo zvládnuté…
Priestor vzadu je slušný, dokonca aj so sedadlom nastaveným pre vyššieho vodiča a hybridná 308SW bola obdarená 548 litrovým batožinovým priestorom (dokonca aj s priestorom potrebným na batérie), ktorý sa ľahko rozšíri na veľkolepých 1574 litrov, ak sklopíte zadné sedadlá. Nechýbajú úchyty, sieťky a rôzne priehradky na ukladanie predmetov, či 12V zásuvka. Škoda, len že tie nabíjacie káble nie je poriadne kam skryť. Vpredu žiaden „frunk“ a vzadu ich pod kryt tiež zrejme nedáte.
Nastupujúca elektrifikácia na príklade typu Peugeot 308 ukazuje, ako široko je možné zväčšiť škálu motorov na jednej platforme. Donedávna bol k dispozícii vlastne iba benzín a diesel. Peugeot 308 je však teraz v ponuke nielen so zážihovým 1,2-litrovým trojvalcom PureTech, vznetovým 1,5l štvorvalcom BlueHDI a plug-in hybridmi s výkonom 133 alebo 165 kW ale novo tiež s mild hybridným ústrojenstvom s výkonom 100 kW a konečne aj v plne elektrickej variante.
Takáto široká môže byť paleta pohonov vďaka použitiu modernej platformy EMP2, ktorú mimochodom Peugeot 308 predstavil v rámci koncernu ako prvú. A keďže sa pri jej konštrukcii s rôznymi motormi počítalo, úžitkové vlastnosti jednotlivých modelov sa príliš nelíšia, iba mild hybridy majú kvôli akumulátoru umiestnenému až za zadnou nápravou nepatrne menší objem batožinového priestoru. Plne elektrické prevedenia však majú akumulátory rozmiestnené pod sedadlami a v stredovom tuneli, kde objem priestoru pre posádku ani jej batožinu nijako neobmedzujú.
Poďme teda na tú techniku pohonu a batérií. Nachádza sa tu druhá generácia elektrického pohonu, ktorú Stellantis v poslednej dobe ponúka. Jedná sa o elektromotor, ktorý z pôvodných 100kW (136k) posilnil na 115kW (155k) a batériu, ktorá si polepšila o 4 kWh na výsledných 54 kWh (50kWh využiteľných). Na papieri sa jedná o drobné vylepšenia, pri reálnom používaní však ide o veľký skok vpred, aj keď sa pôvodná verzia do 308 nikdy nedostala…
Na výber máte tri jazdné módy, ktoré sa od seba naozaj veľmi líšia. Auto sa „štartuje“ v základnom režime Normal, ktorý poskytuje 100kW výkonu a hodí sa na bežnú jazdu. Pod ním je režim Eco, ktorý zníži výkon elektromotora na 80kW a tiež obmedzí napríklad výkon klimatizácie. Vďaka tomu síce nebudete najrýchlejší a reakcie na povely plynového pedála sú tu naozaj na hranici únosnosti, ale budete mať najlepšiu spotrebu a teda aj dojazd. Môj najobľúbenejší je ale režim Šport, v ktorom máte k dispozícii plný výkon, navyše sa aj zmení mapovanie plynového pedála a stuhne posilňovač riadenia.
V čom táto modernizovaná platforma vyniká najviac, je spotreba paliva. S trochou predvídania sa mi po meste podarilo jazdiť aj za skvelých 10kWh/100km. Bez snaženia to bude tak za 12-13kWh/100km a mimo mesta to ide úplne s prehľadom so 15kWh/100km. Vyše tisícky kilometrov, s celkom veľkým podielom diaľnic, som zakončil s hodnotou 15.6 kWh/100km. Toto sú vzhľadom na koncepciu E-308čky skvelé čísla, no je potrebné pripomenúť, že podmienky boli takmer ideálne a teplota bola ešte okolo 20 stupňov a nebolo potrebné ani veľké vyhrievanie (aj keď E-308-čka má tepelné čerpadlo) alebo chladenie interiéru. Tých 409km podľa WLTP cyklu je reálnych len pri naozaj ideálnych podmienkach, no každopádne na takých 300km na jedno nabitie sa viete celkom spoľahnúť.
Peugeot E-308 dovoľuje nabíjanie batérie maximálnym výkonom 100kW, čo už nie je v dnešnej dobe nič moc, ale keď sa popozeráte po mape nabíjacích staníc na Slovensku, tak vás toto obmedzenie ani tak veľmi trápiť nemusí, pretože výkonné stojany nad 100kW by sa ešte stále dali spočítať na prstoch. Doma si potom z Wallboxu môžete nabíjať maximálne 11kW výkonom, čo dáva po prepočte cca 4-5 hodín do plného nabitia, podľa počiatočnej kapacity batérie. Trochu zamrzí, že Peugeot nedal do infotainmentu e-308čky žiadne poriadne nastavenie nabíjania, kedy si neviem zvoliť ani do akej kapacity chcem nabiť. Môžem si nastaviť jedine čas začiatku nabíjania a to je asi tak všetko. Tu by bolo treba trochu zapracovať a ponúknuť užívateľovi viac možností individualizácie a nastavení.
Naše cesty dokážu so svojimi prepadnutými kanálmi, vyjazdenými koľajami a výmoľmi všemožnej „kvality a kvantity“ tvrdo preveriť každý podvozok. Na palube E-308-čky je jazda síce nie je úplne dokonalá, kvôli nízkemu profilu pneumatík, ale je dostatočne komfortná na to, aby som sa nesťažoval. Mimo mesto zisťujem, že podvozok je odladený tak dobre, aby dokázal relatívne veľké kolesa aj na naozaj rozbitom asfalte udržať čo najviac v kontakte s vozovkou a dá sa teda jazdiť naozaj svižne, bez nejakých nepríjemných odskokov, či rázov od podvozku.
A nakoniec poďme k cenám. V základnej výbave Active elektrickú verziu nedostanete. Elektrickú 308-čku v prevedení kombi (teda SW) si môžete objednať buď v prostrednej výbave Allure za (teraz akčných) 40.990€ alebo ako vrcholnú výbavu GT za 44.990€. K tomu prihoďte pár drobností ako panoramatickú strechu, či alcantarové sedadlá s AGR a atakujeme hranicu 50tisíc €.
Či je to vysoká cena za kombík strednej triedy, to nechám na každom potencionálnom kupcovi, no podľa mňa to bude asi hlavná slabina celej E-308-čky. Navyše konkurencia pribúda každým dňom a nielen tá z Číny, ale aj od európskych značiek, takže elektrický kombík od Peugeotu to nebude mať u nás ľahké…
Elektrická 308-čka je vážne podarené a príjemné auto s precízne naladeným podvozkom a dobrými jazdnými vlastnosťami. Dokonca sa mi v tejto verzii z celej ponuky tohto modelu javí ako ten najlepší variant vďaka svojmu hladkému a plynulému prejavu pri jazde. Možno nepatrí k najväčším silákom medzi elektromobilmi, no výkony vynahrádza príjemnou spotrebou, dobrými materiálmi v kabíne, dizajnom aj radom podarených detailov…