Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 8AT – Leví kráľ dizajnu

Rovnako ako jeho predchodcovia, aj nový Peugeot 308 tretej generácie je dostupný ako kombi. Model 308 SW, predstavený súčasne s klasickým kompaktom, patrí medzi tie kombi, ktoré sa zameriavajú viac na štýl ako na objem. Rodinné kvality z neho však robia zaujímavú alternatívu k rovnako veľkým SUV a motor 1.5 BlueHDi, posledný svojho druhu v cenníku značky, ktorá bola kedysi lídrom v naftových motoroch v celej Európe, je nadmieru pragmatický.

Jedným z krátkodobých dôsledkov čoraz prísnejších sankcií a imperatív lovu na CO2, je rozporuplné zameranie výrobcov áut. Modernizácia kompaktných kombi, ktoré v posledných rokoch takmer zatienilo šialenstvo po SUV, je na druhej koľaji a záujem o ne je skôr už iba ako firemné flotily. Napriek tomu, že logicky ťažia z priaznivejšej hmotnosti a aerodynamiky – v prospech spotreby a emisií. Kombíky sa jednoducho ľuďom nepáčili. Až doteraz…

V prípade nového 308 SW, ktorý je rovnako ako hatchback už treťou generáciou 308-čky, sa jedná o veľmi prepracovanú prezentáciu dizajnu a funkčnosti. Takmer dizajnovo dokonalé kombi, štíhle a celé v tých správnych uhloch. K dizajnu niet čo dodať a nestretol som jediného človeka, ktorému by sa nová 308čka, či už v krátkej alebo kombi verzii, nepáčila.

Peugeot sa neuspokojil s jednoduchým predĺžením zadného previsu hatchbacku o 22 cm ale rázvor sa zároveň zväčšil o 6 cm. Rozmery SW teda nie sú naozaj kompaktné: dĺžka 4,64 m, čiže o 5 cm dlhšia ako predchádzajúca 308 SW… a veľká skoro ako kombíky z vyššieho segmentu pred pár rokmi. Od klasickej staručkej 406 kombi ho delí len 8 cm!

Poloha pri riadení je logicky identická s klasickou 308-čkou. Kabína, vyrobená z kvalitných materiálov, je prívetivá a výrazné techno zameranie je síce niekedy spletité v ergonómii, ale v porovnaní so starou verziou 308-čky je to oveľa lepšie. Mierna výhrada je, klasicky pri i-Cockpite, len k pozícii za volantom, ktorá nepoteší každého: malý volant ukrýva spodok prístrojového štítu, pokiaľ nejazdíte v pozícii „na vysoko“. Kabína teda vsádza na minimalistický dizajn plný displejov. Dopĺňajú ich krásne dekory a čalúnenie a pásy náladového osvetlenia. 10“ digitálny prístrojový panel s 3D efektom je prehľadný a v menu 10“ infotainmentu sa celkom ľahko naviguje (predovšetkým vďaka i-Toggles, teda programovateľným skratkám na displeji pod infotaimentom). Ak si chcete kabínu ďalej vyšperkovať, môžete si zaobstarať ergonomické masážne sedadlá s certifikáciou AGR, vyhrievaný volant, audiosystém Focal s výkonom 690 W alebo štýlové doplnky.

Peugeot 308SW je však ako kombík zaujímavý práve vzadu. Bohužiaľ tak isto ako v hatchbacku, miesto pre pasažierov na zadných sedadlách nie je oveľa väčšie, pokiaľ ide o priestor na nohy. Nad hlavou je ho trochu viac no tie centimetre rázvoru navyše v skutočnosti prospievajú kufru… alebo skôr kompenzujú dosť zvláštnu architektúru pre cestujúcich, ktorí sú usadený ďaleko za dlhou prednou kapotou.

Výsledkom je tak kufor s objemom 608 l v minimálnej konfigurácii (610 l u predchádzajúcej generácie) a 1 634 l maximálneho objemu po sklopení sedadla (o 26 l menej ako u predchodcu). Hodnoty o niečo menej priaznivé ako u predchodcu, a to aj napriek väčším vonkajším rozmerom. Poznáme ten princíp: štýl alebo praktickosť, nemôžete mať všetko. Pri hybridných verziách PHEV je objem kufra ešte znížený na 548 l kvôli batériám.

Samotná kapacita a jeho (klasická) modularita sú však pre rodinné použitie viac než uspokojivé. Priestor v kufri je dobre premyslený: rovné bočné steny, nakladací prah nízky, pomerne veľké dvojité dno (aj keď tu zaberá miesto subwoofer) a aspoň dva upevňovacie body. Dve páčky umožňujú sklopiť lavicové sedadlá zozadu.

Čo sa týka motorizácie, máme tu ešte jedného z posledných mohykánov medzi dieslovými motormi,. Vznetový štvorvalec má objem 1,5 litra a doluje zo seba výkon 96 kW (130k), podobne ako jeho benzínový súputník v cenníku. Iste, hodnota je to v kontexte označenia výbavy „GT“ trochu kompromisná, ale pre potreby bežnej prepravy dostatočná. Nič to však nemení na tom, že tento motor by si zaslúžil trochu toho výkonu navyše a naladiť trochu menej na emisie a viac na emócie…

Čo ma zarazilo, bol rozsah otáčok, v ktorých je tento motor schopný fungovať. Neprotestuje ani pri podtočení pod hladinu 1500 otáčok za minútu a jednoducho si len tak spokojne klepe. Keď je potrebné, zaberie a na limity narazí skôr na diaľnici, kde sa prejaví horšia pružnosť daná objemom. Čiastočne to lieči 8-stupňový automat AISIN, ktorý je veľmi dobre sprevodovaný a celkom inteligentný.

Benzín je vhodný pre bežných zákazníkov, ktorí toho ročne zase toľko nenajazdia, za to diaľniční letci nech radšej neomylne siahnu po tomto úspornom dieseli. Aj pri jazde po diaľnici (trasa Senec-Žilina a späť) si auto podtiahlo iba slušných 5,2l/100km, pri tzv. nemeckom diaľničnom tempe.

Podvozkovo je na tom kombík veľmi podobne ako hatchback a nie je mu prakticky čo vytknúť, skôr naopak. Opäť musím pochváliť jeho naladenie a komfort, a to aj na väčších kolesách.

308čka aktuálne začína na sume 22.190€ za úplny základ s manuálom a 110-koňovým benzínom.
Testovaná výbava GT Pack s automatom, ktorá zahŕňa viac než slušnú porciu príplatkovej výbavy je v ponuke od 33.590€. 

Peugeot 308 SW má solídne našliapnuté k veľkému komerčnému úspechu. Vyzerá tak atraktívne, že si ho veľa zákazníkov zaobstará už len kvôli jeho vzhľadu. A podľa prvých dojmov nebudú sklamaní – 308 SW je solídne priestranný a praktický, prepracovaný a skvele vybavený, príjemne jazdí a ľahko sa riadi. Verím, že z neho bude právom predajný hit…

 

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →