Kompaktná Škoda Scala prešla nedávno peknou omladzovacou kúrou. Odstránil tento facelift najväčšie boliestky a urobil zo Scaly lepšie a dospelejšie auto? Poďme sa na to pozrieť…
Scala je v súčasnosti po Fabii druhým najlacnejším modelom v ponuke značky Škoda-Auto. Zatiaľ sa jej absolútne nedotýka elektrifikácia a poháňajú ju výhradne motory spaľujúce benzín. Scala je ideový nástupca, kedysi veľmi obľúbeného modelu Rapid. Zacielenie však bolo od začiatku trochu odlišné a Scala sa rozhodne posunula smerom k vyššej kvalite a Škodovka tu nepoužila osvedčený recept veľa auta za relatívne málo peňazí, ale Scalu vybavila všetkými mysliteľnými modernými technológiami a urobila z nej oveľa dospelejší automobil a to v každom ohľade…
A facelift podľa môjho názoru kompaktnej škodovke len a len prospel. Pôvodné stvárnenie bolo trochu nevyvážené, hlavne v prednej časti a čo sa týka zvláštne tvarovaných svetiel. Toho sa facelift úplne zbavil a nové predné Full LED svetlomety sú nielen odlišne tvarované a menšie, ale majú aj zaujímavý svetelný podpis a za príplatok Matrix funkciu a dá sa povedať, že Scala aj týmto krokom naozaj prekukla.
Tvarovo odlišná je aj hlavná maska a ako celok to vlastne vyzerá celkom pekne. Tým výraznejšie zmeny vpredu končia a z bočného profilu vlastne asi ani nie som bez priameho porovnania schopný určiť rozdiely, čo však ničomu nevadí. Najmä okienko u C stĺpika, evokujúce tak trochu kombi výzor mi príde ako super nápad. Zo zadnnou časťou Scaly sa tu nerobilo takmer nič, je akurát inak riešený nárazník a Full LED svetlá s dynamickými smerovkami, myslím zostali pôvodné. V príplatkovej červenej Velvet metalíze vyzerá Scala naozaj dobre.
V interiéri je zmien trochu menej. Pokiaľ pominieme nové materiály, vďaka ktorým najmä exempláre vo vyšších výbavách pôsobia teraz hodnotnejšie, tak si možno všimnúť snáď len upravený panel pre ovládanie klimatizácie. Našťastie sa menil v tom duchu, ktorý pokladám za užívateľsky prívetivejší a teda, že na ňom pribudlo fyzických tlačidiel a v zásade nie je potrebné ísť do menu na dotykovej obrazovke multimediálneho systému a potom sa triafať na príslušné ikonky.
Ďalšie zásadné funkcie vozidla sa naďalej ovládajú klasickými gombíkmi a tlačidlami. Napríklad aj prepínanie medzi jednotlivými jazdnými režimami, systém Štart/Stop alebo zapínanie a vyhrievanie sedačiek a volantu. Len by som prijal tiež bežný kruhový ovládač hlasitosti audiosystému. Vodič to síce môže urobiť ľahko na volante, ale spolujazdec sa musí naťahovať a triafať na dotykové virtuálne tlačidlá.
Inak vlastne na vnútro ani nebolo potrebné siahať. Solídna priestrannosť, ktorá postačí aj náročnejšej rodine našťastie zostala, rovnako ako mnoho šikovných riešení v batožinovom priestore, ktorými je Škodovka povestná. Poriadneho doladenia sa dočkal aj infotainment a jeho používateľské prostredie je logické, prehľadné a príjemne sa ovláda. A čo je hlavné, konečne je stabilné, pretože za celý týždeň som nemal absolútne žiaden problém so zamŕzaním alebo rýchlosťou reakcií. To je ohromné zlepšenie, veď ešte pred pár rokmi sa stávalo, že tento systém prestal fungovať pokojne aj niekoľkokrát počas jazdy…
Druhý displej nahrádza už vo všetkých ponúkaných verziách klasické prístrojové ukazovatele. Je možné si zvoliť niekoľko grafických štýlov, čo je samozrejme dobre. Aj tak si zrejme nastavíte jeden štýl so základnými údajmi o dojazde a spotrebe a s tým budete jazdiť stále. Popravde som dodnes tieto systémy s „individualizáciou“ plne nepochopil…
Čo sa týka priestrannosti, tak vpredu je miesta asi ako v klasickej Fabii, no na rozdiel od nej, dozadu sa bez problémov usadia ľudia, ktorí narástli aj viac ako je priemer populácie. Konkrétne 186 centimetrov vysoký cestujúci na zadnej sedačke bude mať za rovnako urasteným vodičom pred kolenami a nad hlavou ešte veľký priestor.
A tvrdenie o priestore platí aj o tom batožinovom, ktorého dĺžka, šírka aj výška sú na pomery triedy rozhodne nadpriemerné. K dispozícii je dvojitá podlaha a úplne dole nájdete aj rezervné koleso, ďalej výklopné háčiky na tašky, upevňovacie prvky na trvalé uložené výstražného trojuholníka a lekárničky a pokiaľ si doplatíte aj za sadu sietí, budú sa vám týždenné nákupy aj veci na víkend či na dovolenku prevážať naozaj ľahko.
Po stránke praktickosti v kabíne sa pri modernizácii pracovalo aj inde a napríklad je k dispozícii nová ukladacia schránka na stredovom tuneli, v priestore zadných sedačiek pribudli USB porty alebo vrecko na uloženie mobilu na zadnej strane predného operadla. Mobilný telefón si už tiež môžete dobiť bezdrôtovo v priehradke uprostred palubnej dosky.
Pod kapotou testovanej Scaly pracoval silnejší variant litrového trojvalca s označením 1.0TSi 85kW (116k). Malému motoru s millerovým cyklom sa síce príliš nechce ukazovať zúbky pod dvoma tisíckami otáčok, ale čokoľvek nad je oveľa lepšia, než by papierové parametre naznačovali. Motor má chuť do života a silu aj pri diaľničných rýchlostiach a netrápi sa ani pri väčšom zaťažení, či obsadení dvoma dospelými a dvoma deťmi. A ešte sa človeku odmení celkom rozumnou spotrebou, pretože konkrétne ja som zakončil testovací týždeň so spotrebou 6,4l/100km a to som Scalu trápil v kolónach a na diaľnici s pravým pedálom na podlahe.
V bežnom režime sa určite užívatelia pozrú k šesťlitrovej hranici zospodu a veľmi umiernení vodiči možno uvidia aj číslovku začínajúcu štvorkou. Sedemstupňový automat DSG so suchými spojkami je konečne presný a slušne odstupňovaný. Len od neho nečakajte pridanú hodnotu v podobe nejakej zábavy a to ani v režime Sport.
Motor má aj typické vypínanie valca a v prípade, že idete ustáleným tempom s nízkou záťažou motora (teda napríklad po dlhšej rovinke), kedy elektronika zaistí, že roztáčanie kolies budú mať na starosti len zvyšné dva valce. Ani vtedy sa však nezmení kultivovanosť chodu agregátu a naozaj som tieto zmeny absolútne nepostrehol. S rukou na srdci môžem prehlásiť tento motor ako jeden z najkultivovanejších trojvalcov na trhu…
S podvozkom Scaly som nikdy problém nemal, tam som bol s nastavením spokojný a facelift na tomto tvrdení nič nemení. Ba dokonca možno ešte vylepšuje, pretože mi príde ešte o málinko komfortnejší, než bol predtým. Tiež náklony v zákrutách nie sú ani vo vyššom tempe dramatické, no na druhú stranu, napríklad koncernoví súrodenci Golf alebo Leon sú naladení oveľa tuhšie a športovejšie. Rovnako sa asi zapracovalo aj na celkovom akustickom komforte, pretože ani pri diaľničných rýchlostiach dovnútra nepreniká prehnaný hluk od kolies, či spätných zrkadiel…. alebo je to vekom a strácam sluch. 🙂
Facelift Scaly napravil najboľavejšie miesta a urobil z tejto kompaktnej škodovky ešte dotiahnutejšie auto. O tom niet sporu, no otázkou však zostáva, nakoľko sa to premietne do predajných výsledkov. Škoda si ani tentoraz neodpúšťa vcelku sebavedomú cenovku, no napríklad Scala v našom teste s rôznymi príplatkami skončila na sume 25.497€. To je však cena po uplatnení aktuálnej akcie -3.000€, ktorá sa vzťahuje na výbavy Drive a Drive Plus. Mimochodom s ňou kúpite Scalu v základe už od 18.830€…
Scala nie je veľké rodinné kombi a ani sa naň nehrá. Po modernizácii je však oveľa dospelejšia a ak ste pre ňu rozhodnutí, chybu určite neurobíte. Napríklad menšej trojčlennej rodine poslúži nadmieru skvele. Novší litrový motor je naozaj kultivovaný a príjemne prekvapil aj spotrebou, pričom dynamika mu naozaj nechýba.