Renault Clio E-Tech Esprit Alpine – Modrý duch Francúzska

Malé francúzske Clio nedávno prešlo modernizáciou, ktorá sa výrazne dotkla jeho designu. Technika však zostala viac-menej rovnaká, čo v tomto prípade nie je vôbec na škodu.

Renault Clio piatej generácie bol verejnosti oficiálne predstavený ešte začiatkom roku 2019, pričom jeho dizajn nadväzoval na predchodcu, s ktorým sa chvíľu vyrábal súbežne. V apríli 2023 automobilka oficiálne predstavila jeho facelift, ktorý sme na test už v minulom roku mali, no hybridnú a vrcholnú verziu E-Tech full hybrid Esprit Alpine, ktorá v ponuke nahradila výbavu R.S. Line, sme dostali do rúk až teraz.

Modernejší vzhľad je teda jednou z najvýraznejších noviniek, s akými sa facelift Clia predstavil. Nový Renault Clio na našich cestách spoznáte celkom jednoducho, pretože hlavným rysom inovovaného designu je nový svetelný podpis.

Ten vytvára nové denné svietenie v tvare šípu s hrotom mieriacim k emblému v strede masky chladiča. Dizajn LED svetelných plôch je (vraj) v skutočnosti rozdeleným logom značky, pretože jeho segmenty majú tvar polovičného kosoštvorca. Maska je navyše vyplnená hodnotne pôsobiacim šachovnicovým chrómovaným dekórom.

Ďalšou výraznou novinkou sú svetlomety, už v štandarde full LED, ktoré sa odpútali od výrazného podpisu v tvare písmena C. Namiesto toho vidíme dva horizontálne segmenty v každom reflektore, ktoré sú opticky prepojené naprieč maskou. Tieto segmenty tiež fungujú ako smerové svetlá.

Predný nárazník je navyše vo výbave Esprit Alpine inak, športovejšie tvarovaný a zaujme tmavým, strieborne lakovaným dekórom, odkazujúcim na spojlery závodných monopostov F1. Na prednom blatníku nájdeme veľké nové logo Esprit Alpine a zadný nárazník tiež dostal nové aerodynamické prvky a strieborne lakovanú linku.

Zadné svetlá sú v prevedení s čírymi krytmi, ktoré však na môj vkus vyzerajú oproti zvyšku stylingu celkom „lacno“ a pripomínajú rôzne tuningové svetlá z pred dekády. Skryté kľučky zadných dverí ale napríklad celkom schopne vytvárajú ilúziu trojdverového auta.

Nové Clio vždy vyzeralo elegantne, no s modernizáciou opäť prináša trochu viac výraznej francúzskej avantgardy, vďaka čomu sa na cestách rozhodne nestratí. Testovanému kúsku navyše naozaj pristane modrý lak Iron.

Už v základnej výbave najvyššej špecifikácie Esprit Alpine disponuje Clio väčším 10“ digitálnym prístrojovým štítom a tiež lepším 9,3“ infotainmentom Easy Link s typicky Renaulťáckou vertikálnou dotykovou obrazovkou. V úplne základnej verzii a výbave Evolution má Clio menší 7“ digitálny kokpit a rovanko iba 7“ dotykovú obrazovku infotainmentu. V oboch verziách však infotainment beží na staršom systéme a najmodernejší infotainment R-Link, ktorý využíva služby Google, v tomto mestskom kompakte nie je.

Odporúčaný článok:  Škoda Enyaq Coupé RS iV - Ereso na baterky

Pri vrcholnej výbave Esprit Alpine na prvý pohľad zaujmú športovo tvarované sedadlá, ktoré majú príjemné bočné vedenie. Vďaka paketu Winter Comfort sú navyše sedadlá vyhrievané, rovnako ako aj volant. Tlačidlá na výhrev sedačiek sú na fyzickej klávesnici pod displejom infotainmentu, to na výhrev volantu však nelogicky naľavo, pri funkciách osvetlenia palubovky a asistenta jazdných pruhov.

Špecialitou výbavy Esprit Alpine je tiež unikátne prešívanie. Zatiaľ čo sedačky a palubnú dosku lemuje modrá niť, volant z perforovanej kože je prešívaný farbami francúzskej trikolóry. Tá sa navyše objavuje aj na palubnej doske pred spolujazdcom alebo na operadlách s výrazným písmenom A, ktoré je opäť odkazom na športovú divíziu Alpine.

Najvyššia výbava tiež napríklad ponúka v štandarde adaptívny tempomat, systém rozpoznávania dopravných značiek, upozornenie na prevádzku za vozidlom alebo sledovanie mŕtveho uhla. Paket City Premium pridáva 360 ° kamerový systém s možnosťou autonómneho parkovania vo všetkých možných smeroch a paket Bose zasa sprostredkuje skvelý zvuk aj vďaka subwooferu, ktorý je umiestnený v batožinovom priesotre.

Po stránke priestrannosti sa nič nezmenilo a malé Clio stále bez veľkých problémov odvezie aj štyroch dospelých, primárne mu ale sedí úloha skôr druhého auta do rodiny, kedy sa na zadných sedadlách budú lepšie cítiť skôr deti. Sám za sebou som s výškou 186cm mal už trochu problém s kolenami. Batožinový priestor ponúka objem 301 litrov, má však nadmerne vysokú nakladaciu hranu a nezmyselne umiestnené tlačidlo otvárania piatych dverí pod nárazníkovou hranou, kde je mikrospínač večne špinavý.

Renault Clio sa na Slovenskom trhu predáva s dvoma klasickými spaľovacími motormi a jedným klasickým hybridom E-Tech. Tým je najsilnejšia hybridná jednotka E-Tech full hybrid 145. Už pri prvom uvedení na trh Renault oznamoval, že inovatívnu technológiu chráni viac ako 150 nových patentov a využíva technológie z F1 a pri facelifte sa nijako nezmenila. A to je tentokrát zrejme dobre.

Odporúčaný článok:  Mazda 6 2.2 Skyactiv-D - Stará známa

Hybridné Clio kombinuje osvedčený atmosférický benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra s robotizovanou sekvenčnou prevodovkou a doplňujúcim elektromotorom. Spaľovací motor je s prevodovkou spojený bez spojky, či hydrodynamického meniča. Samotná prevodová skriňa so štyrmi rýchlosťami pre spaľovaciu jednotku a dvoma stupňami pre elektromotor potom nemá mechanickú synchronizáciu prevodov a tú práve nahrádza silnejší štartér-generátor.

Kombinovaný systémový výkon hybridného pohonu je 105kW (143k). Z toho 69kW (94k) generuje spaľovacia jednotka, 36kW (49k) elektromotor a 15kW (20k) štartér-generátor. Maximálny krútiaci moment Renault uvádza jednotlivo pre samostatné zdroje. 148Nm dáva benzínový štvorvalec v rozmedzí 3200-3600 otáčok za minútu, 205Nm elektromotor a 50Nm dokáže dodať štartér-generátor. Ani po facelifte sa teda nezmenili parametre jednotlivých systémov.

Napriek športovému štýlu výbavy Alpine Esprit a koreňom pohonnej jednotky vo svete F1, Clio E-Tech Hybrid poteší skôr pokojnejších vodičov. Hybridné Clio sa rozbieha vždy na elektrinu, vďaka čomu ponúkne celkom svižné reakcie, následne však pri potrebe kontinuálnej akcelerácie aktivuje spaľovací motor. Pri pokojnej jazde prebieha striedanie pohonov krásne plynulo a s minimom akýchkoľvek rušivých sprievodných javov.

Pri prudších akceleráciách alebo vo vyšších rýchlostiach sa však môže objaviť drobné oneskorenie, sprevádzané ľahkým cuknutím pri radení prevodov. Niekedy navyše riadiacej jednotke trochu trvá, kým si pri jazde s benzínovým motorom rozmyslí aký prevod jej aktuálne bude vyhovovať a následne preradí. Rozhodne tým ale nechcem povedať, že by hybridné Clio nevedelo byť svižné. Najmä v meste a na okreskách pôsobí rýchlo a mrštne. Napokon, zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládá za 9,3 sekundy a maximálna rýchlosť je až 180 km/h.

Kto ale dokáže jazdiť s ľahšou nohou, toho hybridné Clio odmení predovšetkým veľmi príjemnou spotrebou. Ostatne vďaka batérii s kapacitou 1,2 kWh zvláda malý hatchback aj jazdu čisto na elektrinu. Bezemisná prevádzka síce nie je najdlhšia, ale odstavuje spaľovací motor pri akejkoľvek príležitosti a elektromotorom si veľmi často vypomáha. V meste tak bez problémov viete prejsť čisto na elektrickú energiu pekných pár stovák metrov a spaľovák pri krátkych trasách nemusí vôbec prísť k slovu.

Odporúčaný článok:  Mazda CX-60 e-SkyActiv D254 - Šesťvalec! Zadokolka! Nafta!

Technici z Renaultu nám totiž dávajú možnosť jazdiť aj vo výhradne elektrickom režime EV, aktivovateľnom tlačidlom na palubnej doske. Ide to však iba s batériou nabitou skoro do plna. Elektromotor súčasne pomáha aj k svižnejšej dynamike a odozve pohonu na plyn, keď rýchlo potrebujete prejsť z pruhu do pruhu alebo sa napríklad zaradiť do idúcej kolóny.

Priemerná spotreba by sa podľa automobilky mala pohybovať okolo pôsobivých 4,3 l/100km. S ohľadom na jarné podmienky počas testu a s testovacím svižnejším jazdným štýlom som sa s Cliom E-tech Hybrid prakticky vždy vošiel do 5 l/100km. Po týždni a takmer 800km sa spotreba ustálila na sympatických 4,9 l/100km. Na 143 koňové autíčko a s využívaním potenciálu, slušné.

Musím tiež spomenúť vynikajúco zvládnutý režim B, ktorý ponúka presne nadávkovanú formu rekuperácie. Po asi dvoch testovacích dňoch som sa naučil jazdiť takmer absolútne bez používania brzdového pedálu a to dokonca aj pri športovej jazde okreskami a zákrutami. Takéto šetrenie brzdových platničiek a kotúčov sa mi páči. Navyše sa menej špinia disky.

Tie sú 17-palcové, s pneumatikami v rozmere 205/45R17, s výrazným dizajnom a stredovými pukličkami zakrývajúcimi skrutky, na ktorých je nové logo. Malé a obratné hatchbacky sú aktuálne vymierajúcou kategóriou bežných áut a už od prvej chvíle ma mrzí, že sa nikdy nedočkáme najmodernejšieho Clia v športovej verzii od továrenskej divízie Alpine, kedysi Renault Sport. Vďaka kolesám umiestneným skoro v rohoch a celkovo malým rozmerom je však aktuálne Clio mimoriadne obratné a hravé. Chýba mu len výkon.

Poslednou vecou, ktorá si zaslúži zmienku, je odhlučnenie. To platí ako pre odhlučnenie spaľovacieho motora, ktorého pripojenie si počas pokojnej jazdy občas ani nevšimnete, tak aj pre odhlučnenie kabíny a podvozku. Na tento segment pôsobí Clio naozaj až nevšedne dospeláckym dojmom.

Vo vrcholnej výbave Esprit Alpine stojí hybridné Clio od 24 450 €, príplatková výbava testovaného vozidla nakoniec vyskrutkovala cenu až na 26 420€. A to mi na malý mestský hatchback, plniaci väčšinou úlohu druhého auta v rodine, príde celkom dosť. Pokiaľ však hľadáte príjemnú, malú štýlovku so schopnosťou pobaviť na okreskách a chcete jazdiť ekologicky a ekonomicky, Renault Clio E-Tech vás rozhodne nesklam

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →