KIA Ceed GT – utrhnutá z reťaze

Nová Kia Ceed GT si svoju premiéru absolvovala spolu s novým modelom ProCeed GT už v októbri 2018 na Autosalóne v Paríži. Pôvodné modely cee’d GT a pro_cee’d GT boli uvedené na trh ešte v roku 2013, pričom reprezentovali prvé športové modely typu hatchback tejto kórejskej značky vôbec.  Nové GT-čko dostalo 1,6-litrový turbodúchadlom preplňovaný motor a okrem šesťstupňovej manuálnej prevodovky v rámci štandardnej výbavy je ako prvý športový hatchback od tejto značky, dostupný s voliteľnou sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou.

Dizajn GT-čka, inšpirovaný výkonom, sa mierne vizuálne odlišuje od ostatných modelov radu Ceed. Zatiaľ čo je dizajn nového Ceed-u charakteristický svojou kombináciou ostrých záhybov a zaoblených plechov, športový variant sa prezentuje atletickejšími tvarmi. Predná časť má nový dizajn predného nárazníka s veľkými otvormi prívodu vzduchu a lesklým čiernym lemom tiahnúcim sa pozdĺž spodnej časti. Rovnako ako pri štandardnom modeli, aj tu nájdeme pekne spracované denné LED svetlá so štyrmi reflektormi v tvare „kociek ľadu“, ktoré sú integrované do hlavnej jednotky svetlometu. Charakteristický prvok značky KIA – mriežka chladiča v tvare „tigrieho nosa“ – je tiež prispôsobený novému modelu – mriežka je doplnená tmavým chrómovým rámom a decentným logom „GT“. Do vzoru mriežky so štruktúrou včelieho plástu sú ešte vsadené jemné červené akcenty.

Z profilu si všimneme lesklé chrómové olemovanie okien a masívnejšie bočné prahy s lesklou čiernou a červenou povrchovou úpravou. Štandardné 18-palcové kolesá z ľahkej zliatiny sú vybavené novými červenými stredovými krytkami a vo pod diskami sa skrývajú červené brzdové strmene. Svetlá výška podvozka na úrovni 135 mm je v porovnaní s ostatnými variantami znížená o 5 mm. Zadná časť spolu s nárazníkom štýlovo dopĺňajú prednú masku, pričom aj tu nájdeme decentný lesklý čierny zadný difúzor so znakom „GT“. Hlavnou atrakciou zadnej časti sú však dva veľké priznané výfuky v chrómovom prevedení.

Odporúčaný článok:  KIA Niro 1.6 GDi HEV - Sympatický hybrid

Variant GT prináša rovnakú ergonomickú architektúru kabíny, akú nájdeme aj u klasických modelov Ceed. Športová verzia prináša čierny poťah stropu a volant s plochou spodnou časťou, ktorý zdobí logo „GT“ a taktiež hliníkové pedále. Za volantom modelov vybavených dvojspojkovou prevodovkou sa navyše nachádzajú páčky sekvenčného radenia z kovovej zliatiny. Vpredu vás tu bezpečne udržia na mieste nové športové sedadlá so slušným bočným vedením. Sedadlá sú exkluzívne vytvorené pre tento model a ponúkajú väčšie a pevnejšie bočné a stehenné opory. Sú čalúnené čiernou kožou a semišom v stredovej časti a upravené červeným prešívaním a červeným vyšitým logom „GT“ na operadlách.

Perfektný je výkonný audiosystém JBL Premium s technológiou obnovy komprimovaného zvuku Clari-Fi. Štandardné technológie zahŕňajú úplnú integráciu funkcií smartfónu cez AndroidAuto alebo Apple CarPlay a tiež pomocou rozhrania Bluetooth. K dispozícii sú automatické svetlá a bezkľúčový prístup či bezdrôtová nabíjačka na smartfóny, vyhrievanie a odvetrávanie predných sedadiel a vyhrievanie zadných sedadiel.

Inštrukcie pri vývoji športovej verzie zneli jasne – vylepšiť svižnosť a stáčavosť vozidla pri prejazde zákrutami, zvýšiť trakciu a schopnosť reagovať, pričom sa každodenné používanie sa musí niesť v znamení ducha štýlu „gran turismo“. GT-čko je rovnako ako klasický Ceed vybavený nezávislím zavesením kolies. Pol roka dodatočného jemného vylaďovania geometrie sa tiež prejavilo na svižnejšom a športovejšom jazdnom prejave.

Nižší podvozok znamená aj nižšie ťažisko a tuhšie predné a zadné pružiny znižujú nakláňanie a zlepšujú reakcie na riadenie. Čo je však najdôležitejšie je, že podvozok funguje skvelo aj na rozbitých cestách a mäkšie torzné stabilizátory navyše zabezpečujú, že vnútorná pneumatika zostáva pri prudkom zatáčaní v kontakte s vozovkou. Vďaka týmto zmenám na zavesení kolies si môžeme vychutnať ešte rýchlejšie prejazdy zákrut, než v mnohých výkonnejších „športových hatchbackoch“ s pohonom predných kolies.

Okrem toho tu máme prepracovaný elektronický stabilizačný systém (ESC), ktorý horlivejším vodičom ponúka viac slobody a zvyšuje stáčavú rýchlosť zadnej nápravy. Súčasťou štandardnej výbavy je aj systém ovládania stability vozidla (VSM) a tiež systém vektorového smerovania krútiaceho momentu pomocou bŕzd. Tento dodatočný elektronický podporný systém pre vodiča inteligentne pribrzďuje vnútorné kolesá s cieľom zmenšiť nedotáčavosť v zákrutách. Užijete si ho najmä na úzkych kľukatých cestách a horských priechodoch, pre ktoré bol vyvinutý.

Odporúčaný článok:  Mazda 2 - Mazda do mesta

Konzistentný brzdný výkon zasa poskytujú väčšie brzdové kotúče s priemerom 320mm a zvýšenou hrúbkou na 28mm. Štandardnou súčasťou výbavy GT-čka sú pneumatiky Michelin Pilot Sport 4, ktoré a pre lepšiu odozvu od kolies je vybavené elektronickým posilňovačom riadenia s rýchlym pomerom riadenia 12,7 : 1 (vyžaduje iba 2,4 otáčky volantu medzi krajnými polohami) – riadenie je až o 17 % rýchlejšie ako pri hrebeňovej tyči riadenia v predchádzajúcom modeli.

Prvé modely s označením GT boli poháňané novo vyvinutým 1,6-litrovým motorom T-GDi (turbodúchadlom preplňovaný motor s priamym vstrekovaním). Nový Ceed GT si zachováva tento prístup prostredníctvom rovnakej pohonnej jednotky, ktorá však bola mierne vylepšená. Motor dosahuje maximálny výkon 150kW (204 k) pri 6 000 ot./min. Maximálny krútiaci moment motora 265 Nm je dostupný v rámci slušne širokého rozsahu už od 1 500 do 4 500 ot./min. Výsledkom je motor, ktorý dokáže poskytnúť maximum svojho výkonu v skoro celom využiteľnom spektre. V štandardnej výbave je pohon prepojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a GT-čko s ňou dokáže pokoriť 100km/h za 7,5 sekundy. Pocitovo motor tlačí do sedačky skoro za každých okolností a dokáže ochotne akcelerovať pri akejkoľvek záťaži.

Systém voľby jazdného režimu – Drive Mode Select umožňuje prispôsobiť si zážitok z jazdy podľa svojho gusta. Prepínaním medzi režimami Normal a Sport systém zmení silu potrebnú na riadenie vozidla, a mierne upraví charakter pohonnej sústavy. Režim Normal maximálne využíva potenciál vozidla na palivovú hospodárnosť a ponúka uvoľnenejší štýl jazdy, čo sa týka riadiacich vstupov. Režim Sport zlepšuje odozvu škrtiacej klapky a prevodovky a umožňuje maximálnu akceleráciu – pri rozbiehaní aj počas jazdy – a upravuje riadenie tak, aby poskytovalo dodatočnú záťaž a rázne odozvy na riadiace vstupy. Športovejší zvuk výfuku sa dosiahol zabudovaním elektronických výfukových klapiek, ktoré umocňujú pocit akcelerácie po stlačení plynového pedála a zabezpečujú, že pri stabilnej rýchlosti zostane vozidlo tlmene a kultivovanie priasť. Zvukový prejav je zvonku veľmi svojský a pri navolenom režime Sport sa budú za autom všetci udivene obzerať.

Odporúčaný článok:  Škoda Octavia SportLine 2.0TSi - Oranžový firemný sen

Jedinou „nevýhodou“ takto svižného auta je spotreba. Tá je však úmerná výkonu a pocitu z jazdy, takže pohľad na palivomer nebude až tak bolestivý. Pri veľmi pokojnom jazdení mimo mesta dokážete udržať výrobcom predpísaných 7,4L/100km. Akonáhle však prídete na diaľnicu alebo do mestských zápch bude vám na palubnom počítači svietiť číslo minimálne o 1-2L vyššie. A to sa ešte nebavíme o režime Sport…

Ceed GT zastáva svoje jedinečné miesto medzi rodinnými hatchbackmi strednej triedy. Nehrá sa na dosiahnutie najvyššej maximálnej rýchlosti alebo najlepšieho zrýchlenia v porovnaní s konkurenciou. Ponúka väčšiu svižnosť a priľnavosť na kľukatých cestách, maximálnu istotu a komfort pri jazde stálou rýchlosťou a skvelo dávkovateľný výkon. To všetko za cenu, kde konkurencia z Európy ešte len v cenníkoch začína. Testovaný model, ktorý bol skoro v plnej výbave stojí aktuálne 23 380 € aj s príplatkovou metalízou a safety packom. Takto sa robí „Európan pre každého

 


Technické údaje
KIA Ceed GT 1.6 T-GDi
Typ motora: Zážihový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1591
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 150 (204) / 6000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 265 / 1500 – 4500
Prevodovka: 6-st. manuálna
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,5
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 7,4
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →