Renault Clio 1.3TCe 130 – EDCentrické prekvapenie

Konečne sme na test dostali aj nové Clio a tak sa pokúsime pretaviť naše jazdné dojmy do krátkej recenzie. Renault Clio prichádza už v piatej generácii, ktorá uprednostnila evolúciu pred revolúciou.

Dizajn bol odjakživa silnou stránkou malého Clia a jeho vyvážené proporcie nehýria zbytočnými detailami a pritom si zachovávajú svoju osobitú tvár. Toho si boli veľmi dobre vedomí aj v Renaulte, pretože s novou generáciou vzhľad vo veľkej miere zachovali a nastolili len kozmetické zmeny.

Predné svetlomety dostali typický „chvostík“ v štýle ostatných modelov, iné sú zadné svetlá a prelisy karosérie. Všetky svetlomety ponúkajú technológiou full LED, nájdeme tu precízne integrované chrómované ozdobné prvky, kľučky dverí integrované do rámu zadných bočných okien a krásny nový metalický lak Oranžová Valencia, ktorý hrá na slnku všetkými mysliteľnými odtieňmi. Napriek tomuto všetkému by si hocikto mohol myslieť, že ide skôr o výraznejší facelift než úplne novú generáciu. Stačí však zaparkovať vedľa Clia predchádzajúcej generácie a uvidíte, že realita nemôže byť viac vzdialená…

O čo menej viditeľnej práce odviedli dizajnéri na exteriéri, o to viac zapracovali konštruktéri a tak Clio s poradovým číslom päť dostalo novú platformu CMF-B, ktorá sa podpísala na znížení hmotnosti až o 50 kilogramov. Pribudla však bohatá výbava a bezpečnostné prvky, takže vo výsledku Clio schudlo nejakých 20kg. Aj to je veľmi dobrá hodnota.

Uvedomíte si to vo chvíli, keď otvoríte dvere a pozriete sa dovnútra. Interiér sa od lacného „plastového štýlu“ vyšvihol medzi špičku kompaktných hatchbackov. Prakticky zmizli lesklé čierne plasty (tie čo zostali rámujú len displej infotainmentu) a naopak pribudlo tých mäkčených. Dvere dostali rozmernú mäkkú výplň a palubná doska je dokonca obšitá bielou koženkou. Zlepšilo sa aj spracovanie a chod tlačidiel. Nad ich rozmiestnením očividne niekto premýšľal a výrazne sa tak zlepšila aj celková ergonómia.

Na prvý pohľad zaujme ohromný „naopak“ umiestnený displej infotaimentu, ktorý trčí z palubnej dosky. Na rozdiel od konkurenčnej francúzskej značky však do neho Renault nenatlačil úplne všetko a klimatizácia má vlastný ovládací panel. Škoda len toho ovládania hlasitosti pod volantom… tento prežitok by si už mohli konečne odpustiť.

Konečne však došlo na ovládanie tempomatu, ktoré sa nasťahovalo na volant. Praktické je združenie ovládačov naľavo od volantu, medzi ktorými nechýba ani regulácia podsvietenia palubných prístrojov. U iných značiek kvôli tomu musíte ponoriť hlboko do menu multimediálneho systému. Pochváliť si Clio zaslúži aj za otočné ovládače automatickej klimatizácie, ktoré majú jemne podsvietené „displeje“ a vyzerajú o dve triedy luxusnejšie ako niektoré kórejské či japonské značky, ktoré sa stále držia 90-tkových červených segmentov.

Displejov si napriek použitiu klasických tlačidiel užijete dosýta, základom je farebný displej namiesto budíkov, ktorému sekunduje displej multimediálneho systému Easy Link. Palubná doska by si zaslúžila lepší systém užívateľského nastavenia, pretože takto si musíte vystačiť s prakticky dvoma prednastavenými módami obrazu / otáčok / rýchlosti. Ukazovateľ paliva a teploty je zasa (zrejme vzhľadom na cenu) úplne nelogicky vyobrazený len segmentovými ukazovateľmi po bokoch displeja.

Čo je ale zaujímavejšie je, vo vrcholnej verzii na výšku orientovaný, displej infotaimentu, ktorý disponuje uhlopriečkou až 9,3 palca. Má jednoduché ovládanie, minimalistickú grafiku a samozrejme podporuje zrkadlenie displeja mobilného telefónu. Už základné ovládanie veľmi pripomína ovládanie Android tabletov či telefónov a tak je veľmi intuitívne aj pre úplnych začiatočníkov. Navigácia síce nie je z najlogickejších a najkrajších, ale ponúka veľa možností nastavenia a prispôsobenia a reaguje bleskurýchlo. Dokonca, pokiaľ jej požičiate svoj internet, obchádza zápchy a hlási kolóny.

Čo sa týka priestrannosti, tu sa Clio nijako nevymyká štandardom triedy. Vpredu sa teda usadíte veľmi pohodlne a vyšších pasažierov by mohol v komforte obmedzovať snáď jedine výraznejší stredový tunel. Tiež vzadu je priestor prijateľný a pohodlne sa usadia dvaja dospelí. Rozmery zostali takmer identické, nové Clio je o 12 mm kratšie, o 8 mm nižšie a má o 6 mm kratší rázvor. Vnútorný priestor je takmer identický ale pribudlo miesto na kolená zadných cestujúcich v podobe vybratia v zadnej časti predných sedadiel.

Kde však Clio príliš nenadchne, je kufor. Ponúkne objem 390 litrov metódou kvapalín, oveľa realistickejším pohľadom podľa VDA je to však 340 litrov. Trochu nešikovne riešený je prístup do neho cez tlačidlo v záhybe nad evidenčným číslom, ktoré býva tým najšpinavšími miestom na zadku auta. Ak sa nechcete zašpiniť, je vhodnejšie otvárať kufor pomocou tlačidlu na kľúči. Ale môžete sa s náhodnými okoloidúcimi zahrať na logickú hru – otvor kufor a si frajer. 8 z 10-tich neodporúča skrývať tlačidlo…

To najlepšie, čo môžete pod kapotu Clia aktuálne dostať, je turbom preplňovaná štvorvalcová jedna -trojka, ktorá je spojená výhradne s automatickou prevodovkou EDC a začína rovno s výbavou Intense. Produkuje slušných 96 kW (130 k) pri 5000 ot./min a poskytne až 240 Nm od 2000 ot./min. V porovnaní s najlepšími trojvalcami konkurencie ponúka priame vstrekovanie, o 30 koní vyšší výkon a stovku za rovných 9 sekúnd. Je to motor vyvinutý v spolupráci aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi s koncernom Daimler (tie isté pohonné jednotky nájdete ako základ v rôznych modeloch Mercedes-Benz).

S ľahkým Cliom nemá motor veľa práce a dokáže ho pekne rozhýbať. Predbiehanie je hračkou, rovnako ako svižná jazda po diaľnici a brzdou premávky v tejto motorizácii rozhodne nebudete. Nepotešia snáď len trochu ospalé reakcie na zošliapnutie plynového pedála, ale to platí všeobecne o moderných, emisnými normami zdeprimovaných motoroch. Clio nevynímajúc.

Veľmi dobrú prácu odvádza dvojspojková prevodovka EDC, ktorá radí hladko a rýchlo. V meste sa jej občas nezadarí, čo spozorujete hlavne pri parkovaní jemným šklbnutím. Keď už sme pri parkovaní, zaslúži si vyzdvihnúť 360° kamerový systém, ktorý síce neponúkne špičkové rozlíšenie, ale poslúži k presným informáciám o dianí okolo auta. Na rozdiel od konkurencie má plnohodnotne 4 kamery sledujúce okolie vozidla s možnosťou prepínania pohľadu a nedokresľuje obraz len z dvoch ako tomu býva. Ak by to bolo málo, tak vďaka automatickému parkovaniu Easy Park Assist zvládne Clio pozdĺžne, kolmé či šikmé parkovanie úplne samo…

Podvozkovo je Clio naladené trochu viac na komfort. Tomu by však ešte rozhodne prospeli menšie kolesá než sedemnástky ale stále platí, že za vodičskými zážitky musíte inde. Pri agresívnejšej jazde nastúpi veľmi prísne naladená stabilizácia. Po mechanickej stránke má podvozok dostatok priľnavosti a bežným vodičom bude úplne vyhovovať svojim nenúteným prejavom a dobrým odhlučnením.

Ako to už dnes býva, ponúka aj segment malých áut mimoriadne bohatú bezpečnostnú a asistenčnú výbavu. A Renault sa vôbec nenechal zahanbiť – Asistent rozjazdu do kopca • Automatické núdzové brzdenie s detekciou chodcov a cyklistov • Systém varovania pred opustením jazdného pruhu s automatickou korekciou jazdnej dráhy • Systém rozpoznávania dopravných značiek • Tempomat s obmedzovačom rýchlosti • Full LED svetlomety LED Pure Vision • Predné LED hmlové svetlomety • E-Call (automatické núdzové volanie)… a veľa ďalšieho.

Piata generácia Renaultu Clio urobila výrazný krok vpred. Už v základnom prevedení, ktoré sa cenou drží pod 10-tisíc € dostanete veľmi bohatú výbavu, ktorá obsahuje napríklad LED svetlomety, či tempomat alebo elektrické ovládanie okien. Na rozdiel od Fabie ale nové Clio nedostane verziu kombi. V ponuke Renaultu ešte chvíľu zostane doterajší Clio Grandtour, ale ten priameho nástupca mať nebude. A to je tak trochu škoda…

Celkovo je nové Clio pekné na pohľad a ponúkne výborný interiér s kvalitnými materiálmi a podareným spracovaním. Po štvorvalcovej verzii sa oplatí siahnuť hlavne v prípade, že máte v pláne jazdiť na dlhšie vzdialenosti, alebo preferujete automatickú prevodovku. A v oboch prípadoch odvedie Clio dobrú službu za veľmi príjemné peniaze.

Technické údaje Renault Clio 1.3TCe EDC Intens
Typ motora: Zážihový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1333
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 96 (130) / 5500
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 240/ 2000
Prevodovka: 7-st. automatická
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 4,3-6,9


Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →