Ford Kuga 1. 5 EcoBoost Trendy Titanium – Manuálne skvelá

Ford Kuga už nie je na trhu žiadnou horúcou novinkou, ale stále zaujme svojou robustnosťou a praktickosťou. Vyskúšali sme tento model so základným motorm 1.5 EcoBoost a manuálnou prevodovkou, označovaný ako verzia Trendy Titanium. Je to vlastne cenovo najdostupnejšia Kuga, so slušnou výbavou a výhodou je, že vozidlá v tejto konfigurácii sú ihneď dostupné na sklade. Poďme sa teda na ňu pozrieť…

Za tie štyri roky, čo je aktuálna generácia Kugy na trhu, sa veľakrát zmenila ponuka pohonných jednotiek, z ktorej predovšetkým najprv vypadli všetky vznetové motory a teraz sa zasa vrátili späť. Kuga je tak u nás teraz dostať napríklad s osvedčeným zážihovým trojvalcom EcoBoost s objemom 1,5 litra a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, ktorému robia v cenníku spoločnosť hybridný 2.5 Duratec FHEV a tiež spomínané naftové 1.5 TDCi a 2.0 TDCi EcoBlue varianty.

Vzhľadovo patrí Kuga k tým krajším SUV-čkam. Predná časť pripomína svojimi pretiahnutými svetlometmi staršie modely jednej francuzskej značky, no maska je typicky fordovská a predný previs pomerne dlhý, čo pôsobí ľahko disproporčne voči súčasnému trendu umiestňovania kolies do rohov karosérií.

Oceňujem nelakované spodky dverí, lemy blatníkov a nárazníky, ktoré v takejto úprave vydržia určite viac neopatrného zaobchádzania ako ich lakované príplatky. Vzadu sú svetlá pekne tvarované, madlo na otváranie batožinového priestoru je prakticky umiestnené, takže odpadáva šmátranie naslepo nad registračnou značkou a celkovo zadná časť Kugy poteší oko nadšenca pre benzínové pohony najviac. To najlepšie je totiž v spodnej časti a hovorím samozrejme o dvoch koncovkách výfuku, ktoré sú pravé.

Po otvorení dverí a usadnutí za volant ma opäť potešil klasický Forďácky interiér, ktorý vždy oceňujem predovšetkým kvôli jeho jednoduchej koncepcii, s logicky rozmiestnenými ovládačmi. Či už sa bavíme o nastavení klimatizácie, vypínaniu stop-štart systému, voľbe jazdných režimov alebo vypínaní systému udržania jazdy v pruhoch – všetko sa ovláda vlastnými tlačidlami, ktoré sú navyše logicky a intuitívne rozmiestnené v dosahu vodiča. Zvyknúť si ovládať auto takmer poslepiačky je tak otázkou iba pár jázd.

Odporúčaný článok:  Opel Mokka 1.2 - Štýlovka po nemecky

Po technologickej stránke najskôr interiér Kugy nijako neohromí, súčasne však ani nesklame. Digitálny prístrojový štít má príjemnú grafiku a skvelé rozlíšenie, trošku však zaostáva v plynulosti pri prechode medzi animáciami jazdných režimov a pri pohybe v menu. Často sa tak stane, že rad niekoľkých režimov (Eco, Sport, Normal, Piesok a podobne…) vlastne nechtiac preskočíte a musíte klikať znova.

Infotainment Sync 3 s osempalcovou dotykovou obrazovkou potom síce neoslní úchvatnou grafikou, ale jeho funkčnosť a prehľadnosť je úplne dostačujúca. Apple CarPlay a Android Auto funguje, takže chcieť niečo viac od infotainmentu je aj tak dnes už zbytočné. Ale ak by predsa niekto potreboval, tak v tejto výbave figuruje aj integrovaný navigačný systém s mapami pre Európu.

Pozícia za volantom je príjemná a možnosti nastavenia sedadla aj volantu sú úplne dostačujúce. Samotná sedačka vodiča pôsobí príjemne a má aj slušné bočné vedenie. Možno by sa hodila dlhšia sedáková časť, no napriek tomu som ani po dlhších cestách nepociťoval za volantom žiadne nepohodlie. A nesťažovali sa ani ostatní členovia posádky, ktorí naopak oceňovali dostatok priestoru v druhom rade. S odkladacími priestormi Kuga rovnako nemá ani najmenší problém a skvelá je napríklad variabilná priehradka v stredovej konzole s vyberateľnou „miskou“, napríklad na doklady.

Z príplatkov tu nechýbalo ani vyhrievanie čelného skla, vyhrievanie volantu a vyhrievanie predných sedadiel. Plus navyše ešte špeciálny metalický lak Magnetic Grey, ktorý je skvelý v týždennom maskovaní špiny.

Batožinový priestor ponúka štandardný objem 645 litrov, no vďaka príplatkovému rezervnému kolesu sa však jeho základný objem zmenšil o rovných 55 litrov. Napriek tomu však stále ponúka viac ako dostatok priestoru aj celej rodine na kratšiu dovolenku.

Kufor napokon poteší aj skvelou variabilitou, pretože zadná lavica, ktorá je delená v pomere 60:40, sa dá jednoducho posúvať v rozsahu až 15 cm. Operadlá sú tiež delené v rovnakom pomere a trochu zamrzí fatk, že neponúkajú tunel pre lyže alebo dlhé predmety za lakťovou opierkou. Majú však ešte navyše nastavovanie sklonu a po ich kompletnom zložení  sa dá dostať na objem až 1530 litrov.

Odporúčaný článok:  Kia ProCeed GT – Stroj na radosť

Pod kapotou Kugy sa ukrýva „iba“ 1,5 litrový zážihový trojvalec s označením EcoBoost, ktorý ponúka najvyšší výkon 110 kW (150k) pri 6000 ot./min. a najvyšší krútiaci moment 240 Nm v rozmedzí 1600 až 4000 ot./min. Pri minimálnej prevádzkovej hmotnosti 1564 kg to stačí na zrýchlenie z 0 na 100 km/hod za 9,7 sekundy a maximálna rýchlosť dosahuje až 195 km/hod.

Samotné čísla však nevystihujú charakter motora, ktorý je v nižších otáčkach príjemne tichý a pokojný, akoby to ani nebol trojvalec. V rozmedzí 2000 až 3000 ot./min. potom motor príjemne ožíva a krásne ťahá prakticky až k obmedzovaču. S rastúcimi otáčkami síce rastie aj hlučnosť motora, jeho prejav a priebeh výkonu je však napriek tomu veľmi príjemný.

Zážitok z jazdy umocňuje prepnutie vozidla do športového režimu, po ktorom je cítiť ako trojvalec ožije a dostane ešte väčšiu chuť ísť do otáčok. Práca s manuálnou prevodovkou je pritom veľmi presná a jej hlavica padne príjemne do ruky. Je pozične kúsok od volantu, dráhy sú presne vymedzené a rýchlosti krásne zapadajú na svoje miesto, tak ako som na to u Fordu zvyknutý…

Kuga so základným motorom a v správnych rukách dokáže ponúknuť veľmi príjemný zážitok z jazdy a vďaka prevodovke a podvozku aj trochu toho športovejšieho zvezenia. Rozhodne to nie je nudné auto, no napriek tomu si prakticky od naštartovania pýta pokojnú jazdu, čo pri diaľkových presunoch uľahčuje napríklad tempomat, protikolízny asistent, či asistent pre jazdu v pruhoch.

Podvozokje je tiež klasicky Forďácky a svojim odpružením ponúka veľmi príjemné vyváženie medzi istotou a komfortom. V kombinácii so 17-palcovými zliatinovými kolesami, obutými do pneumatík s rozmerom 225/65, zvláda Kuga s prehľadom aj veľmi rozbité cesty bez zbytočného buchotania v interiéri. Cez sedačku síce pocítite, že naša typická Slovenská cesta nemá práve ideálny povrch, napriek tomu zvláda podvozok účinne pohltiť väčšinu nerovností. Auto neodskakuje a zostáva príjemne isté, čo je cítiť predovšetkým v zákrutách, kde je kuga stabilná a karoséria sa napriek vyššej stavbe SUV ani príliš nenakláňa.

Odporúčaný článok:  Renault Clio 1.3TCe 130 - EDCentrické prekvapenie

Spotreba sa pri pokojnej jazde pohybovala v meste okolo 7-9 l/100km, kombinovaná bola cca. 7,3 l/100km, čisto diaľnice 7,7 l/100km a okresky dáte aj pod 6 l/100km. Základom pre tak dobré hodnoty je dvojité vstrekovanie paliva a preplňovanie turbom s variabilnou geometriou lopatiek. Svoj podiel na zvyšovaní efektivity nesie aj technológia vypínania valca, kedy už tak „ochudobnený“ trojvalec môže byť v prevádzke aj s iba dvomi valcami. Samozrejme, táto funkcia je k dispozícii iba v prípade, že motor pracuje pri minimálnej záťaži a deje sa tak počas plynulej jazdy stabilnou rýchlosťou.

Čo sa týka cien, tak štandardne začína Kuga na cenovke 29 290 € za úplný základ. Akciové a hlavne skladové vozidlá vo výbave Trendy Titanium sú s bonusom až 7300€ na cene 27 490 €. A to je teda riadna zľava, za tak dobre vybavené a skvelo jazdiace SUV.

Záverom už len snáď zhrnutie – na prvý pohľad možno Kuga neočarí každého, no sadať za jej volant ma celkom bavilo. Vďaka objemu a výkonu hravo hltala kilometre na diaľniciach, a vďaka objemnému batožnovému priestoru nemala problém so žiadnym nákladom. Vďaka skvelej manuálnej prevodovke, veľmi príjemnému motoru a dobre naladenému podvozku bola Kuga skvelým spoločníkom na rôznych pokrútených okreskách. Na celkom obyčajné SUVčko od Fordu, sú to jednoducho veľmi príjemné zážitky a teším sa na stretnutie s jej ďalšou deriváciou…

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →