Ford Focus Active 1.0 EcoBoost mHEV – Kráľ podvozkov na diéte

Ford Focus prešiel pred časom modernizáciou, ktorá sa najviac dotkla jeho kabíny, kde dostal veľký dotykový displej a mierne sa zmenila aj architektúra. Novinky sa však nájdu aj pod kapotou, kde Focus dostal nové mild-hybridné pohonné jednotky. My sme v rámci týždňového testu vyskúšali najnovší Ford Focus Active s mild hybridným trojvalcom 1.0 EcoBoost. Stačí to na rozpohybovanie kombíku strednej triedy? Poďme sa na to pozrieť…

Modernizovaný Focus spoznáte vcelku ľahko. Stačí sa pozrieť na upravený predok, ktorý dostal ľahko pozmenenú kapotu, svetlá štandardne osadené LED technológiou, upravenú mriežku chladiča a prepracovaný nárazník. Jednou z najvýraznejších zmien je ale presunutie loga modrého oválu z hornej hrany nárazníka práve do mriežky chladiča.

Ford Focus kombi v dobrodružne naladenej verzii Active X, ktorej dizajn sa odlišuje ešte viacerými drobnosťami, ako napríklad inou mriežkou chladiča, ktorá má vertikálne lamely. Unikátny je tiež predný nárazník s menšími nasávacími otvormi na bokoch a chrómovanou linkou uprostred naznačujúcou ochranu podvozku.

V testovanej výbave sú tu štandardné LED svetlomety, ktoré svietia veľmi dobre a majú automatické prepínanie diaľkových svetiel. Za príplatok však môžete mať aj dynamické LED Matrix svetlomety, ktoré prezrádzajú ich výrazné moduly v obryse denného svietenia a ktoré okrem tieňovania okolitej prevádzky, ktoré zvládajú plynule a efektívne, sú svetlá schopné prispôsobiť svoju charakteristiku aj rýchlosti a počasiu, kedy zvládnu suplovať hmlové svetlá, ktoré tu samostatne nenájdeme.

Pri pohľade z profilu vyniká nelakované plastové lemovanie karosérie, inšpirované crossovermi a SUV. Výsuvné chrániče sme na testovanom kúsku nemali, tie sú súčasťou paketu, ktorý navyše pridáva aj aktívny parkovací asistent a zadnú parkovaciu kameru s panoramatickým obrazom. Na bokoch predných blatníkov sú ešte navyše logá „Active“. Testovačka obúva štandardné 17“ zliatinové kolesá, obuté do pneumatík s rozumným rozmerom 215/55 R17.

Vzadu vidíme opäť modernejšie svetlá, štandardne osadené LED diódami a modernizovaný zadný nárazník, ktorý podobne ako ten predný vsádza na kombináciu čierneho plastu a strieborného dekoru. Výbava Active je navyše štandardne vybavená poctivou dvojitou koncovkou výfuku. Modernizácia vozidlu celkovo prospela a treba ešte dodať, že špecialitou verzie Active je aj upravený podvozok, ktorého svetlá výška povyrástla v porovnaní so štandardom o cca. 29 mm.

Odporúčaný článok:  Renault Express Van – V jednoduchosti je úžitok

Vo vnútri je Focus vylepšený novou generáciou infotainmentu SYNC 4 s 13,2 palcovou obrazovkou, ktorá ponúka cloudovú navigáciu, hlasové ovládanie, OTA aktualizácie na diaľku a bezdrôtovú podporu rozhrania Apple CarPlay a Android Auto.

Trochu ale zamrzí, že pri modernizácii došlo k redukcii klasických fyzických tlačidiel a tak sa ovládanie klimatizácie presunulo do infotainmentu. Aspoň, že je stále na očiach a nie je potrebné ho loviť v menu. Avšak výtku musím mať k neprítomnosti tlačidla na rýchle uzavretie vnútorného okruhu klimatizácie, takže za každým načipovaným „závodníkom“ na starom Golfe som musel krkolomne preklikávať na displeji a niekedy už bolo neskoro.

Tlačidlo na ovládanie hlasitosti, spoločne s tlačidlom start/stop systému, voličom jazdných režimov a pár ďalšími tlačidlami, sa presunulo do miest, kde bol pôvodne panel ventilácie. Škoda tiež, že prepínanie jazdných režimov je nutné najprv vyvolať tlačidlom a následne ich prepínať ťukaním na displej infotainmentu. Zdržuje to a zdržuje…

Do Focusu zároveň prichádza niekoľko nových asistenčných technológií. Medzi nimi aj asistent mŕtvych uhlov, ktorý okrem samotného monitorovania dokáže aj v prípade, že sa vodič chystá prejsť do súbežného pruhu, vyvinúť do riadenia opačný impulz, aby ho od zámeru odradil a predišiel tak zrážke.

Po stránke priestrannosti nie je Focusu, v tejto konfigurácii, čo vyčítať. Pohodlné predné sedadlá ponúkajú dobrú oporu a hľadanie ideálnej pozície zaberie len chvíľku. O priestornosť v druhom rade sedadiel netreba mať obavy. Pri mojich 186 centimetroch som mal miesta pred kolenami aj nad hlavou viac ako dosť.

Batožinový priestor ponúka základný objem 550 litrov po skrývateľnú roletku. Po sklopení zadných operadiel, ktoré je možné sklápať priamo z priestoru kufra potom vzniká takmer úplne rovná ložná plocha s objemom až 1620 litrov po strechu. Sú tiež delené v pomere 60:40 a vybavené aj praktickým tunelom.

Ak radi kempujete a prespávate v aute, pokojne aj vo dvojici, tak verzia Active je na to ako stvorená. Za zmienku stojí aj dvojité dno batožinového priestoru, ktoré je vybavené niekoľkými pántami. Batožinový priestor je tak možné ľahko rozdeliť na dve časti, pričom v zadnej je praktická gumová vanička, pripravená na prevoz napríklad mokrého oblečenia.

Odporúčaný článok:  Peugeot 308SW 1.6 Hybrid 225k e-EAT8 GT - Opäť elektrinou nadopovaný lev

Modernizácia priniesla novinky aj v prípade pohonných jednotiek. Mild-hybridné litrové trojvalce je možné kombinovať aj so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou Powershift. Toto riešenie síce prináša elektrifikáciu, ale len ako pomoc a čisto na elektrinu teda tieto mild-hybridy jazdiť nevedia. Obsahujú iba štartér-generátor, pracujúci s napätím 48V, ktorý slúži na štartovanie motora a k nejakej minimálnej pomoci spaľovaciemu motoru po pridaní plynu. Vykryje tie momenty, kedy sa motor ešte len nadychuje a turbo nemá dostatočne roztočené lopatky na plný výkon.

Súčasťou tohto celku je aj malá lítium-iónová batéria, kde sa uchováva energia. Na nabíjanie nie je nutné vozidlo pripájať k elektrickej sieti, nakoľko mild-hybridné vozidlá môžu dobíjať batériu dvoma spôsobmi: regeneračným brzdením, ktoré získava späť energiu, ktorá sa obvykle bez úžitku stráca pri spomaľovaní alebo brzdení a pomocou spaľovacieho motora, cez generátor, ktorý prevádza mechanickú energiu na elektrickú.

Vodič však fungovanie mild-hybridného pohonu prakticky nespozná, okrem toho, že motor sa deaktivuje pri dochádzaní ku križovatke alebo vizuálne pomocou modrej ikonky, ktorá označuje pomocnú prácu štartér-generátoru. Litrový motor od Fordu je príjemne pružný a nezaujato poviem, že vie byť veľmi úsporný, tichý a príjemne kultivovaný. No 125 koní nie tak úplne stačí na bežné jazdenie s takýmto ťažkým autom.

Litrový trojvalec 1.0 EcoBoost mHEV, ktorý ponúka najvyšší výkon 114 kW (125k) pri 6000 ot/min. a najvyšší krútiaci moment od 190 do 240 Nm. Prečo od-do? V štandardnom jazdnom režime je totiž najvyšší krútiaci moment 190 Nm v rozmedzí 1900 až 5500 ot/min. Pokiaľ je to však potrebné, dokáže mild-hybridná sústava, v režime Šport a s podporou štartér-generátora ponúknuť krátkodobo až 240 Nm už pri 2500 ot/min. Škoda, že len krátkodobo…

Ono síce táto mHEV sústava odvedie skvelú prácu ale nie je to tá správna motorizácia do rodinného kombi. Chýba mi tu nejaký ten kilowatt navyše v podobe výkonovej rezervy, či suverénnejšieho ťahu. Motor z ďaleka nedosahuje kultivovanosť trojvalcovej 1.5 EcoBoost (110kW / 150k alebo ešte lepšie 134 kW/ 180k). Aká škoda, že tento motor z ponuky vypadol…

Odporúčaný článok:  Honda Jazz e:HEV - hybrid, ktorý funguje

Tiež spojenie s automatickou prevodovkou PowerShift by mohlo byť o niečo inteligentnejšie, pretože občas viac rozmýšľa ako radí. Nehovoriac o tom, že jej chýba akýkoľvek spôsob pre manuálne radenie a tak ste odkázaní len a len na jej logiku a prednastavené otáčky. V režime „L“ síce potiahne vyššie ale je to len slabá náplasť na páčky pod volantom alebo aspoň radenie na páke. A to hlavne kvôli nemožnosti užiť si úžasný podvozok naplno…

Napriek tomu, že máme verziu Active, ktorá by mala zacieliť predovšetkým na outdoorovo zameraného zákazníka, tento Focus podvozkovo nesklame ani vodičov, ktorí si chcú užiť zákruty. Je to Ford so všetkým, čo k tomu patrí a tak zatáča s ľahkosťou sebe vlastnou. Reaguje na povely volantom okamžie, nemá preposilované riadenie a všetky ovládacie prvky sú zladené v správnej harmónii práve s podvozkom.

Cenovo začína Focus v karosérii kombi na sume 26 390 €, za verziu Active dáte od 26 940 € a s automatickou prevodovkou je ešte o vyše dve tisícky drahší. Testovaná výbava Active Design s príplatkami ako Sada Family – zadné sedadlá delené, so stredovou lakťovou opierou s držiakom na poháre a otvorom na lyže, KeyFree – bezkľúčové štartovanie, odomykanie a zamykanie vozidla – bezdrôtové nabíjanie telefónu a Sada Design- vyhrievané čelné sklo- vyhrievané predné sedadlá – vyhrievaný volant – alarm s priestorovým snímačom- zatmavené sklá od B- stĺpika + krásny štýlový metalický lak Desert Island Blue, Magnetic je za cenu 30 466,66€ bez DPH.

Fordu sa opäť podarilo namixovať zaujímavé úžitkové a jazdné vlastnosti. Focus Active sa javí ako ideálne vozidlo pre rodinu, ktorá žije viac mimo mesto a zároveň uspokojí aj náročnejších vodičov, vďaka pôžitku z jazdy. Je to naozaj podarený kombík, ktorý v mojich očiach má len jedno slabé miesto a tým je motorizácia. Kto však netúži po výkonoch a predbiehaní, bude mu liter s mild-hybridom bohato stačiť.

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →