Dacia Jogger Extreme TCe110 – Sedem miest pre každého

Nie je to až tak dávno, čo ste si mohli kúpiť kombi na základoch menšieho mestského hatchbacku od asi ktorejkoľvek značky. Za nie príliš veľké peniaze ste dostali menšie, no veľmi praktické auto, s veľkým vnútorným priestorom a vysokou úžitkovou hodnotou. Dnes sa po nich prakticky zľahla zem, až na jednu značku, ktorá však na to ide tak trochu Šalamúnsky…

Nie je tomu tak dávno, čo rumunská značka Dacia uviedla na trh model Jogger. Stojac na upravenom a rozšírenom podvozku modelu Sandero, sa jedná o „menší“ crossover, ktorý vlastne kríži MPV, kombi a svetlou výškou sa inšpiruje u SUV. Hneď po uvedení na trh sa jeho predaje rozbehli vo veľkom a priznáme sa, že aj u nás jeden 7 miestny firemný Jogger už viac ako rok slúži.

Keď ste si niekedy dávnejšie kupovali Daciu, bolo to pravdepodobne preto, že ste chceli ušetriť. Dizajn nebol nijako prepracovaný a išlo jednoducho o „plechovku“ na kolesách, ktorá mala za lacný peniaz slúžiť a neohurovať. Lenže to sa v posledných rokoch radikálne zmenilo.

Dacie vyzerajú skutočne k svetu a ich dizajn je síce jednoduchý, ale moderný. Pekne rezané tvary karosérií, dynamicky pôsobiace masky a zaujímavé svetlomety s LED denným svietením. Že zadné svetlá potom až podozrivo pripomínajú staršie modely Volvo?! Nevadí, veď dnes už zrejme ani nejde vymyslieť v automobilovom dizajne niečo, čo by sa nepodobalo.

Zvonku je Jogger veľmi dobre nadizajnovaný a vo výbave Extreme, na čiernych 17” kolesách a vo farbe Zelená Dusty, vyzerá skvelo. Jogger vôbec neskrýva podobnosť s modelom Sandero a tak je tu úplne rovnaká maska chladiča a testované auto už má nové logo Dacia symbolizujúce písmená DC. Inak sa po „redizajne“ vlastne nič nezmenilo a po vzore nedávno testovaného Sandera Stepway teda môžeme hovoriť o akomsi generačnom mini-facelifte

Odporúčaný článok:  SsangYong TORRES 1.5 GDI Turbo AWD Premium - Rozhodne nesklame

Veľmi praktický nápad sú modulárne strešné lišty, ktoré je možné upraviť jednoduchým prehodením na priečniky. Unesú až 80 kilogramov a výhodou je, že ich nemusíte niekde skladovať, ale vozíte ich stále so sebou. A samozrejme odpadá peripetia s nákupom vhodných a kompatibilných priečnikov aftermarketových značiek.

Zvnoku teda Jogger vôbec nie je na zahodenie. To, že ide o najlacnejšie sedemmiestne auto na trhu, spoznáte predovšetkým vo vnútri. Šetrilo sa hneď na niekoľkých miestach a tak tu opäť nie sú žiadne mäkčené materiály palubnej dosky, výplňe dverí sú z jedného kusu plastu a kvalita kobercov je trochu nižšia ako u konkurencie. Vadí to však niečomu? Nie. Je tu všetko, čo človek k životu v aute potrebuje. Multifunkčný volant, tempomat, automatická klimatizácia, vyhrievanie sedadiel, navigácia alebo napríklad Android Auto či Apple CarPlay.

Z hľadiska ergonómie je tu všetko tak akurát. Nič ultramoderné, ale taká optimálna kombinácia klasických tlačidiel a digitálnych technológií. Poteší netradične umiestnený USB vstup hore na palubnej doske, ktorý slúži na nabíjanie telefónu v originálnom držiaku a prepojenie s infotainmentom. Klimatizácia sa ovláda tiež klasicky, hlasitosť rádia na zvláštnej páčke pod volantom (á la Renault), tempomat na volante. Centrálna obrazovka infotainmentu je samozrejme dotyková a má príjemnú, vynovenú a jednoduchú grafiku.

So 4550mm dĺžky je Jogger najdlhším vozidlom v ponuke značky a s rázvorom 2897mm tiež najpriestrannejším. Vďaka tomu sa dovnútra zmestí až sedem sedadiel v troch radoch, pričom všetky sú plnohodnotné aj pre dospelého pasažiera. Operadlá sedadiel v druhom aj treťom rade sa dajú sklopiť, alebo celé sedadlá preklopiť dopredu. Dve sedadlá tretieho radu ide samostatne vybrať, pričom každé neváži viac ako desať kíl.

Odporúčaný článok:  MG EHS Plug-in Hybrid - Konečne konkurencia

Treba pochváliť, že na všetkých sedadlách v druhom i treťom rade sa pohodlne posadí priemerný dospelý cestujúci. Áno, platí to aj pre tie dve sedadlá úplne vzadu, i keď nástup na ne je celkom krkolomný. V druhom rade sú pred cestujúcim dva výklopné stolčeky s držiakmi na poháre, ktoré sú však mierne labilné. V treťom rade sa dajú dokonca ľahko pootvoriť výklopné okná a sú tu aj držiaky na nápoje, či menší odkladací priestor. Na druhej strane tu úplne chýbajú USB vstupy pre nabíjanie telefónov, čo však aspoň trochu nahrádzajú obyčajné 12V zásuvky.

O pohon sa v Joggeri starali zatiaľ vždy iba litrové trojvalce, no ak si chcete počkať, tak aktuálne na trh prichádza hybridná verzia s výkonom až 140k, prevzatá z modelu Renault Arkana. Okrem továrenského pohonu na LPG, ktorý má výkon 74kW (100k), môže byť pod kapotou aj testovaný benzínový trojvalec TCe 110, ponúkajúci najvyšší výkon 81kW (110k) a maximálny krútiaci moment 200 Nm.

Žiadne zázraky od neho v aute tejto výšky a veľkosti zrejme naozaj čakať nemôžete. Na stovku sa táto sedemmiestna verzia dostane za 11,2 sekundy a k dispozícii je manuálna 6-stupňová prevodovka, ktorá sa v kulise pohybuje s veľkou ľahkosťou a má presne vymedzené dráhy. Asi tak do 100km/h, či v pásme do zhruba 2700 otáčok je záťah celkom plynulý a solídny, no potom už sila motora pozvoľna upadá a zhorší sa aj akustický komfort, vďaka absencii lepšieho odhlučnenia od motorového priestoru.

Podľa toho kde a akou rýchlosťou jazdiť, či ako veľmi budete mať naložené auto, bude spotreba kolísať od cca. 5,5 do 8 litrov. Nie je to zlé, ale pohon na LPG sa vám stále oplatí viac a o príliš veľa dynamiky neprídete. Pocitovo mi boli tieto autá úplne rovnaké, rozdiel bol len mierny a to pri obsadení Joggera všetkými 7 pasažiermi.

Odporúčaný článok:  Škoda Kodiaq Sportline - S dušou pretekára?

Podvozok Joggeru je primerane komfortný a celkom stabilný, len občas ho dokáže rozhodiť séria drobných nerovností či prejazd cez väčšiu jamu. Nie je ani veľmi citlivý na bočný vietor a chová sa celkom predvídavo aj v zákrutách. Len rovnako ako motor – naozaj nie je určený na športovú jazdu.

Ono, všeobecne treba mať stále na zreteli, do akej kategórie vlastne Jogger spadá a čo od neho môžeme očakávať. Musíme si uvedomiť, že na rozdiel od niektorých výrobcov je tu presne nastavená hranica, kam patria vozidlá Dacia na automobilovom trhu. Keď si uvedomíme, že za cenu niečo ľahko cez 19-tisíc Eur dostávame vozidlo s možnosťou prepravy až siedmich cestujúcich, musíme byť viac ako spokojní.

Testovaný kúsok vo výbave Extreme a s príplatkami Paket Media Nav (Paket Navigácia s mapovým pokrytím, zrkadlenie smartphone, predné výškové reproduktory), Paket Technológia Extreme (el. park. brzda, stredová lakťová opierka, sledovanie mŕt. uhla, predné senzory, sedadlo vodiča bez lakťovej opierky), Rezerva, Vyhrievané predné sedadlá a navyše príplatkový lak Zelená Dusty, je za cenu 21 280 €.

Dacia Jogger s benzínovým motorom TCe 110 a v sedemmiestnej verzii je veľmi sympatické vozítko. V niektorých ohľadoch síce nezaprie, že ide o lacné auto, ale ako celok je to podarený stroj. Jazdí dobre, je v ňom veľa miesta a má slušnú spotrebu. Čo viac by človek od 7 miestneho rodinného auta s takouto cenovkou mohol chcieť?!

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →