Modernizovaný Hyundai Santa Fe, automobilkou predstavený už v roku 2021, nám prvýkrát dorazil do redakcie až teraz, na sklonku svojho modelového života. Aktuálne Santa Fe je najväčší model automobilky Hyundai, ktorý je možné na európskom trhu oficiálne kúpiť. Poďme sa teda pozrieť na kvality plug-in hybridnej varianty, ktorá je pomyselným vrcholom ponuky.
Aktuálna generácia vozidla už dávnejšie prešla faceliftom, ktorý by sa ale dal smelo považovať za akýsi prechodný krok k novej generácii. Zmenila sa totiž aj podvozková platforma a do ponuky vstúpila plug-in hybridná verzia s výkonom 265 koní, ktorú sme počas uplynulého týždňa otestovali.
Najvýraznejšou časťou na Santa Fe je bezpochyby predok, ktorý dostal širšiu a robustnejšiu masku chladiča, upravený spodný otvor v nárazníku, výrazné chrómované rámčeky a v neposlednom rade upravené svetlomety s jedinečným svetelným podpisom v tvare písmena T. Vertikálna časť LED pásika pritom zasahuje svetlometov, ktoré sú už v štandarde vybavené Bi-LED technológiou.
Aj keď sú tieto svetlá vcelku futuristickým prvkom, neponúknu žiadne inteligentnejšie funkcie a tak môžete počítať maximálne s možnosťou automatického prepínania z tlmených na diaľkové svetlá, čo je celkom škoda. Matrixové svetlomety by si takéto luxusné SUV určite zaslúžilo.
Zadná časť zaujme predovšetkým prepracovanými a opticky prepojenými svietidlami, odrazkou tiahnucou sa naprieč celým zadným nárazníkom (nie, nie je to svetelný pás) a tiež prepracovanými tvarmi zadného nárazníka, ktorý dostal výraznejšie chrómovanie a schováva koncovky výfuku, zatiaľ čo verzia pred faceliftom sa za ne vôbec nehanbila. Z bočného profilu sa nič zvláštne nedeje a jediným zaujímavým prvkom sú tu snáď iba hrubé chrómové lišty v spodných častí dvier.
V rámci Luxury Pack príplatkovej výbavy tu nájdeme ešte veci ako: maska chladiča vo farbe tmavý chróm, pololesklé lišty okolo bočných okien, lemovania blatníkov, podbehy a spodné lišty nárazníkov vo farbe karosérie, prístrojová doska s prvkami z lešteného hliníka, Nappa kožené čalúnenie sedadiel, volant potiahnutý perforovanou kožou, strop a slnečné clony potiahnuté semišom, asistent na predchádzanie kolíziám pri parkovaní PCA, či diaľkový inteligentný parkovací asistent RSPA.
Interiér poteší špeciálnym paketom, ktorý ponúka čalúnenie sedadiel prémiovou kožou Nappa s prešívaním v tvare diamantu, dekoračné lišty interiéru a obloženie stredovej konzoly z hliníka, semišové čalúnenie stĺpikov a stropu a LED osvetlenie interiéru. Štandardom je tiež pamäť pre nastavenie sedadla vodiča a zrkadiel, sedadlo vodiča s nastaviteľnou dĺžkou sedáku, systém ventilovaných predných sedadiel, kožou potiahnutý perforovaný volant alebo diaľkovo ovládané autonómne parkovanie RSPA a 360 ° kamerový systém pre monitorovanie okolia vozidla SVM.
Technologicky založených jedincov poteší v Santa Fe napríklad 12,3-palcový digitálny prístrojový štít, 10,25-palcový infotainment, audiosystém Krell s 10 reproduktormi vrátane zosilňovača a subwoofera alebo head-up displej s premietaním informácií priamo na čelné sklo. Niekoho by mohla vydesiť záplava tlačidiel na stredovom paneli, mne to neprekáž a som za ne rád. Vodič má vždy prehľad o tom, čo kde je a nemusí nič loviť v palubnom systéme vozidla.
Núdza o vnútorný priestor tu nie je a veľkú prepravnú kapacitu má aj kufor so schovaným tretím radom sedadiel. Testovaný kúsok totiž dostal aj tento príplatkový packet a zmestia sa sem bez problémov malé deti do výšky cca 130 cm, prípadne v núdzovom režime aj jeden dospelý. Vnútorný priestor môže byť nakoniec ešte umocnený príplatkovým panoramatickým strešným oknom, ktoré mi tu dosť chýbalo.
Tretí rad je navyše spätý so samostatnou klimatizáciou, nechýba tu nabíjací USB port a ani menšie odkladacie priestory. Vozidlo navyše s týmto packetom automaticky získava aj systém udržiavania svetlej výšky vzadu, čo je veľké plus aj v prípade keď tam nikdy nikoho nepoveziete.
V sedemmiestnej konfigurácii sa ale batožinový priestor smrskne na nepríjemne malých 130 litrov. Naopak po sklopení tretieho a druhého radu sedadiel sa zjaví priestor s objemom 1 649 litrov. Kto občas ťahá brzdený príves, mal by mať na pamäti, že verzia plug-in hybrid utiahne iba 1 350 kg, zatiaľ čo nafta zvládne až 2,5 tony. Najdôležitejším aspektom je však pohonná jednotka, ktorá patrí k tomu najsilnejšiemu, čo sa dá pre aktuálne Santa Fe zaobstarať.
Pod kapotou plug-in hybridného Santa Fe pracuje 1,6-litrový benzínový štvorvalec Smartstream s priamym vstrekovaním paliva a preplňovaním turbodúchadlom, ktorý dopĺňa synchrónny elektromotor s permanentným magnetom. Samotný spaľovací motor ponúka najvyšší výkon 132,2 kW a najvyšší krútiaci moment 265 Nm. Plug-in hybrid disponuje elektromotorom, ktorý ponúka najvyšší výkon 66,9 kW a slušných 304 Nm krútiaceho momentu.
Výsledkom je tak systémový výkon 195 kW (265k) pri 5500 otáčkach/min. a najvyšší krútiaci moment 304 Nm v rozmedzí 1500 až 4500 otáčok/min. Navzdory vyššiemu papierovému výkonu ale Santa Fe PHEV neohúri prebytkom sily, čo naznačuje aj to, že sa z 0 na 100 km/h rozhýbe za 8,8 sekundy a dosiahne maximálnej rýchlosti „len“ 187 km/h. Hmotnosť 2080 až 2187 kilogramov, v závislosti od výbavy, ktorá bola u nášho vozidla prakticky plná, sa nedá príliš oklamať.
Pohonné ústrojenstvo je spojené s klasickým, hydrodynamickým šesťstupňovým automatom a výkon vždy putuje cez systém pohonu všetkých kolies HTRAC, ktorý pomáha s trakciou. Santa Fe PHEV je primárne zadokolka takmer pri každom rozjazde a pohon všetkých kolies sa pripája na základe vyhodnotenia elektroniky. Deje sa tak prakticky okamžite, takže pohon 4×4 si užijete na rôznych podkladoch, aj pri prejazde zákrutami.
Santa Fe PHEV automaticky štartuje do režimu Eco, ktorý myslí predovšetkým na hospodárnosť a podobne ako pri ostatných moderných vozidlách so zameraním na znižovanie emisií, celkom prudko obmedzuje nástup výkonu. Po prepnutí do režimu SPORT je to však už iná káva a veľké SUV-čko vie jazdiť aj pomerne svižne zákrutami.
Prepínanie medzi spaľovacím motorom a elektromotorom, ktorý sa aj pri vybitej batérii snaží Santa Fe maximálne využívať napríklad pri rozjazdoch alebo pomalom posúvaní, potom prebiehalo prakticky celý čas úplne hladko a plynulo, podobne ako radenie šesťstupňového automatu. Pohonné ústrojenstvo je navyše skvele odhlučnené, tak ako aj celá kabína. Spaľovací motor tak o sebe začne dávať vedieť až v naozaj vyšších otáčkach, hlavne pri potrebe prudkého zrýchlenia.
Kapacita Li-Pol batérie je 13,8 kWh a je uložená pod sedadlom spolujazdca. Pri jej plnom nabití som prešiel s ľahšou nohou na plynovom pedáli okolo 40 km. Akonáhle som ale zabudol na nejakú ekológiu, tak batéria vydržala sotva 25 km, čo platilo hlavne pre krátke diaľničné presuny. Moja priemerná spotreba benzínu sa po najazdení cca. 900km zastavila na hodnote 3,8 litra na 100 km, čo síce považujem za dobrý výsledok, avšak treba k tomu prirátať ešte aj sedem plných nabíjacích cyklov, pri ktorých sa batéria po každej jazde nabíjala pomalým prúdom vyše 5 hodín. Výkon palubnej nabíjačky je totiž maximálne 3,3 kW, čo je na dnešné pomery už naozaj málo. Nepoteší ani menšia palivová nádrž, ktorá pojme len 47 litrov paliva.
Technika pohonného systému funguje skvele a spracovanie interiéru skutočne drží krok s prémiovou konkurenciou. Aj samotná kombinácia plug-in hybridného pohonu s pohonom všetkých kolies a možnosťou siedmich sedadiel je niečím, čo u konkurencie nenájdete tak ľahko. Najbližším konkurentom je teda paradoxne Kia Sorento, ktorá stojí na rovnakej koncernovej technike.
Podvozok je naladený komfortne, nie je ani prehnane tvrdý a ani príliš mäkký. Veľmi slušne si poradí aj s väčšími nerovnosťami a rozbitou cestou. Chýba tu však nastavenie rekuperácie po uvoľnení plynu a pocitovo sa zdá, že auto vlastne len plachtí. Nie je tu žiadne nastavenie sily rekuperácie a páčky pod volantom slúžia výhradne na radenie rýchlostí spaľovacieho motora.
Hyundai Santa Fe PHEV sa hýbe v kategórii veľkých SUV s plug-in hybridným pohonom. A keďže SUV-čka už dávno neplnia funkciu toho, na čo boli pôvodne stvorené, je vlastne dobre, že dostávajú pohon na elektrinu. Majorita týchto obrov totiž ráno vozí deti do škôlok a škôl a popoludní zaberajú miesto na preplnených parkoviskách miest. Párkrát do roka sa s ním ide na rodinnú dovolenku, ale väčšinou sa točí prakticky „okolo komína“ a práve tu môže dávať plug-in hybrid zmysel.
Testované vozidlo bola za cenu 55 250€ a Santa Fe s touto motorizáciou kúpite už od 51 090€. Samozrejme to nie je práve málo, no napriek tomu sa bude veľmi ťažko hľadať podobne schopné, priestranné a luxusne vybavené vozidlo v tejto cenovej hladine…