Kia Ceed – Nová generácia

Ako jedna z prvých redakcií na Slovensku sme dostali príležitosť testovať Kiu Ceed tretej generácie v domácich podmienkach. Ceed stratil z názvu apostrof, ale získal na elegancii, jazdnom komforte a výbave.

 Zvonku

Súčasné autá nižšej strednej triedy sa podobajú ako vajce vajcu a niekedy nie je jednoduché priradiť model k určitej automobilovej značke. Podobne je to aj s testovanou Kiou. Pomôžem si marketingovým sloganom importéra: “Pripravená zaujať”, ktorým prezentuje dizajn svojho nového modelu. Poďme ho porovnať s realitou.

Bez pohľadu na logo a masku chladiča v podobe tigrieho nosa by som značku hneď netrafil. Napriek tomu však ide o dizajnovo vydarené auto. Mne osobne sa páči hlavne zpredu, kde vyniknú úzke a do bokov zasahujúce predné svetlomety s „Porsche“ LED podpisom. Zaujímavý je ostro rezaný predný nárazník s vkusne zasadenými hmlovkami, ktoré plnia aj funkciu osvetlenia do zákrut. Spomínaná úzka maska chladiča opticky auto rozširuje a prechádza do prednej zvlnenej kapoty, ktorá autu dodáva svalnatý výraz. Čelné sklo je na vrchnej časti zakončené výrezom v podobe tigrieho nosa.

Pri pohľade zboku na aute už nachádzam menej dizajnových prvkov. Veľké plochy bez výraznejších prelisov zachraňujú krásne 17“ zliatinové disky kolies (pneumatiky 225/45R17). V rozpore so súčasným trendom je na Ceede táto veľkosť kolies podľa mňa dostačujúca a nijako nenarúša bočný profil vozidla.

Dizajn zadnej časti ostal rovnako konzervatívny ako pri strane bočnej. Chválim však priznanú koncovku výfuku, výrazný spojler a pekný LED „podpis“ zadných svetiel. Ako u jednej z mála značiek slúžia zadné LED svetlá aj na denné svietenie.

Auto pôsobí celkovo elegantným a vyváženým dojmom, aj keď bočnej a zadnej časti chýba niečo z výrazu časti prednej. Napriek tomu ma svojim dizajnom zaujalo, preto sa do veľkej miery so sloganom importéra stotožnujem.

Vo vnútri

Predné dvere prekvapia svojou váhou a pri zatvorení skoro až prémiovým tlmeným zvukom. Ich vnútorná časť je vypracovaná s dôrazom na dizajn, ale aj praktičnosť. Je tvorená kvalitnými plastami a umelou kožou. Poteší mäkká lakťová opierka a prakticky tvarované madlo, pri ktorom ma však zarazilo použitie klavírneho laku.

Pri nastúpení do auta ma zaujal pekne tvarovaný volant a vrchná časť prístrojovej dosky. Je pokrytá mäkčeným materiálom, do ktorého je možné zaboriť prst skoro až po prvý článok. Displej infotainmentu s uhlopriečkou 8“ je vkusne zakomponovaný medzi výduchy ventilácie orámovanými imitáciou hliníka. Naproti tomu trochu fádne pôsobí vnorená časť stredovej konzoly s ovládačmi klimatizácie, vyhrievania a ventilácie sedadiel, aj keď na druhej strane sa mi páči jej mierne natočenie na vodiča. Možno by stačilo túto časť opticky oddeliť od vrchnej časti, prípadne použiť iný materiál … vnímanie dizajnu je však vysoko individuálne a niekomu sa toto riešenie môže naopak páčiť. Naopak vítam konzervatívny prístup v ovládaní základných funkcií infotainmentu a klimatizácie, čo sa prejavilo v použití množstva jednoúčelových tlačidiel. Hodnota želanej vnútornej teploty sa zobrazuje priamo na otočných ovládačoch. Tie sú však za slnečného počasia horšie čitateľné.

Stredová konzola medzi sedadlami je vyplnená mohutnou pákou automatu zasadenou do zaujímavo riešenej plochy s imitáciou hliníka a niekoľkými tlačidlami zasadenými do plastového materiálu pokrytým nepraktickým klavírnym lakom.

Naľavo od volantu je umiestnená sústava ďalších tlačidiel slúžiaca na ovládanie intenzity podsvietenia prístrojového panelu a vypínania niektorých asistenčných systémov a stabilizácie. Prekvapilo ma manuálne ovládanie výšky predných LED stretávacích svetiel v rozpore teraz používaného automatického nastavovania. TFT displej medzi otáčkomerom a rýchlomerom zobrazuje údaje palubného počítača a umožňuje rozsiahle nastavenie komfortných funkcií ako aj asistenčných systémov. K prístrojom ako takým nemám výhrady, sú prehľadné a ľahko čitateľné.

Odporúčaný článok:  Mistubishi Colt HEV - Najlepší vo svojom segmente

Tlačidlá na volante sú vyrobené z kvalitného protišmykového materiálu a slúžia na rýchle ovládanie základných funkcií audio systému, prepínanie zobrazenia informácií palubného počítača a adaptívneho tempomatu. Spodná časť volantu je vytvorená z imitácie hliníka, ktorá síce vyzerá efektne, ale zvykne pomerne rýchlo nazbierať nepekné „daktyloskopické stopy“.

Koncernový infotainment je prehľadný, rýchly, s veľkými ikonami a pomerne intuitívny. Display je dostatočne čitateľný aj na priamom slnku. Ovládanie funkcií auta vo všeobecnosti výlučne dotykom však podľa môjho názoru odvádza pozornosť od riadenia.

Apple Car a Android Auto sú do systému plne integrované, preto som namiesto vstavanej navigácie používal výhradne Waze. Pri využívaní tohto riešenia ma vždy vyrušuje nielen samotný mobilný telefón, ale aj prepojovací kábel, ktorým je prepojený s USB slotom. Tento slot je skoro v každom vozidle umiestnený v spodnej časti stredovej konzoly pred riadiacou pákou. Iné to nie je ani v testovanom vozidle. Ceed však ponúka špeciálny priestor na bezdrôtové nabíjenie mobilného telefónu umiestnený tesne pod tlačidlami na ovládanie vyhrievania a chladenia sedadiel. Do toho priestoru sa pohodlne zmestí telefón aj s celým prepojovacím káblom. Rizikom však bude, že pri opustení vozidla v ňom mobilný telefón jednoducho zabudnete.

Za volantom

Ako v každom modeli značky KIA som očakával nadpriemerne široký rozsah nastavenia volantu v oboch smeroch. Nový Ceed v tomto smere nesklamal. Bohato dimenzované a pohodlné sedadlá sú aj v najnižšej polohe ukotvené stále trochu vysoko. Sú čalúnené čiernou perforovanou kožou, vyhrievané a hlavne odvetrávané, čo je v tejto triede skôr výnimkou ako pravidlom. Chladenie sedadiel je v lete veľmi príjemné a eliminuje potenie na kožených sedadlách, na druhej strane pri nerozumnom používaní môže spôsobiť problémy s chrbtom.

Mne osobne nevyhovuje nastaviteľná bedrová opierka, pretože je umiestnená príliš vysoko, kolega z redakcie s tým problém nemal. Inak som bol s prednými sedadlami spokojný, majú dostatočne dlhý sedák, vysoké operadlo a slušné bočné vedenie. Ich zadná časť je plastová, čo poteší rodičov s malými deťmi. Pohodlná bola aj mäkká a v štyroch smeroch nastaviteľná opierka hlavy.

Posed za volantom je veľmi príjemný, nič mi nevadilo ani ma neobmedzovalo. Auto je v oblasti ramien veľkoryso široké, nad hlavou je rovnako dostatok miesta. Spomínaný široký rozsah nastavenia volantu aj sedadiel dáva možnosť pohodlne sa usadiť akejkoľvek postave. S výhľadom z vozidla som nemal problém, jedinou chybičkou sú pomerne malé spätné zrkadlá. K rozmiestneniu ovládacích prvkov nemám výhrady.

 Jazda

V testovanom modeli zabezpečoval pohon koncernový štvorvalec s objemom 1 353 cm3 , výkonom 103 kW pri 6 000 otáčkach a krútiacim momentom 242 Nm medzi 1 500 – 3 200 otáčkami. Motor je na voľnobehu tichý, kultivovaný a neprenáša do interiéru žiadne vibrácie. Je spriahnutý so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou vlastnej výroby. Toľko základné technické informácie, podrobnosti nájdete na stránke importéra. Ten mimochodom prezentuje výkon nového Ceed-u ako „Zaži viac, uži si viac.“

V snahe naplniť tento slogan vypínam štart-stop systém, zapínam Autohold a vyrážam.

Prevodovka radí aj pri veľmi pomalej jazde jemne, bez cukania a váhania. Oceňujem rýchlosť preradenia zo spiatočky do režimu D. V režime NORMAL je softvér prevodovky naladený na dosiahnutie nízkej spotreby a udržuje otáčky na hodnote 1500. Pri postupnom zvyšovaní rýchlosti neznateľne radí ďalší stupeň už o 500 otáčok vyššie. Logika radenie jednotlivých prevodov je v poriadku, občas sa mi ale stalo, že prevodovka pri, nazvime to strednom zrýchľovaní, radila stupne rýchlo jeden po druhom, čo dynamike príliš nepomáhalo. Stačilo však jemne pritlačiť plynový pedál a prevodovka dovolila motoru dosiahnuť aj vyššie otáčky.

Odporúčaný článok:  Kia ProCeed GT – Stroj na radosť

Pri snahe o ráznu akceleráciu prevodovka reaguje bleskovo a podradí o 2-3 stupne. Doteraz je všetko ok, ale … po zaradení sa chvíľu nič nedeje, potom motor začne revať a až následne auto začne zrýchľovať. Oneskorenie záberu turba som očakával, ale prekvapil ma privysoký časový rozdiel (do dvoch sekúnd) medzi stlačením plynového pedálu a reakciou motora. Následný záťah auta je viac ako dostatočný, preto sa domnievam, že výrobca použil  v motore priveľké turbodúchadlo, na ktorého roztočenie je potrebný dlhší čas. Prepnutie do režimu SPORT eliminuje toto správanie však iba čiastočne, keďže jediný rozdiel medzi režimami je udržiavanie vyšších otáčok a to zaradením nižšieho stupňa.

Takýto prejav je typický pre maloobjemové prepĺňané motory a je nutné s ním počítať. Pri predbiehaní som si zvykol motor „predpripraviť“ čiastočným stlačením akcelerátora a následné finálne zrýchlenie už prebehlo bez problémov.

Je cítiť, že si dal výrobca záležať na naladení podvozka a dosiahol výborný kompromis medzi pohodlím a dynamikou. Auto prekonáva bežné nedostatky vozovky bez rušivých zvukov a neprenáša ich do interiéru. Väčšie priečne nerovnosti je síce cítiť, ale vďaka viacprvkovej zadnej náprave podvozok nerozhodia ani v zákrutách. Auto sa  jemne nakláňa, ale stopu drží urputne a pri prekonaní adhézie reaguje dlho neutrálne. Na mokrom šmykľavom povrchu sa mi zámerne podarilo auto dostať do šmyku, kedy sa celé tlačilo jemne bokom von zo zákruty. Pri pridaní plynu sa auto aj zásahom elektroniky prirodzene vyrovnalo a pokračovalo v priamom smere. Stabilizačný systém zasahuje jemne, nie príliš skoro a dovolí s autom jazdiť aj agresívnejšie. Pri dlhšom podržaní príslušného tlačidla sa dá úplne vypnúť, resp. sa takáto informácia objaví na displeji.

Výborný pocit mám aj z nastavenia posilňovača riadenie. Je tuhšie, ale poskytuje prirodzený odpor rovnaký v každej polohe volantu. Auto rýchlo reaguje aj na jeho najjemnejší pohyb a je cítiť, čo sa deje pod prednými kolesami a udržuje priamy smer bez nutnosti korekcií volantom.

Aerodynamický hluk ostáva na veľmi prijateľnej úrovni aj pri diaľničnej rýchlosti, počuť však zvuk odvaľujúcich sa kolies hlavne na hrubšom povrchu vozovky. Príjemne ma prekvapilo utlmenie strechy, keď bolo pri silnom daždi počuť dopadajúce kvapky iba od čelného skla, čo je u vozidiel kórejskej a japonskej produkcie skôr výnimkou.

Auto som testoval v mestskej premávke, na okresných cestách aj na diaľniciach. Potešilo ma nízkou spotrebou napriek tomu, že malo najazdených iba 4000 km. Priemerná spotreba sa podľa palubného počítača ustálila na hodnote 6,5 l/100 km. Jazdil som bez snahy o čo najnižšiu spotrebu s rýchlosťami jemne nad povolené limity. Predpokladám, že apetít auta sa po najazdení ďalších tisícov km ešte zníži.

Spotreba v meste záleží od premávky a pohybuje sa od 6 do 9 litrov. Jazda je príjemná, auto je obratné, má malý priemer otáčania a je z neho dobrý výhľad. Parkovanie uľahčuje zadná kamera so slušným rozlíšením. Automatické parkovanie funguje výborne, hľadanie vhodného voľného  miesta je podľa mňa však trochu zdĺhavé a je náročné si predstaviť jeho používanie v bežnej mestskej premávke plnej nervóznych vodičov. Asistent jazdy v kolóne som si naopak vychutnával a mohol som sa na neho spoľahnúť.

Odporúčaný článok:  Ford Focus ST Line - prikovaný na cestu

Okresky dovolili motoru ukázať jeho schopnosť jazdiť s nízkou spotrebou. Pri normálnej jazde palubný počítač ukazoval až dieslové hodnoty okolo piatich litrov. Agresívna jazda v športovom režime plná predbiehania, brzdenia a plnej akcelerácie nevyhnala túto hodnotu cez 9 litrov. Jazda v týchto podmienkach autu plne vyhovuje a vodič si ju dokáže užiť. Bočné vedenie predných sedadiel ho v zákrutách podrží a ak nedovolí otáčkam motora padnúť príliš nízko, turbodúchadlo rýchlo zareaguje a auto dokáže pod plynom prejsť zákruty pomerne vysokou rýchlosťou.

Diaľničná jazda autu rovnako pristane. Ďiaľničný úsek Bratislava – Žilina pri rýchlosti 135 km/h auto prešlo so spotrebou 7 litrov, cesta späť ju za rovnakých podmienok dokonca znížila na 6,5. Pri rýchlosti 130 km/h otáčkomer pri 7. zaradenom stupni ukazuje cca 2500 otáčok.  Ako zaujímavosť spomeniem možnosť vypnúť adaptívnu funkciu tempomatu, čo umožní zachovať jeho základnú činnosť napr. za hustého sneženia. Za to si výrobca zaslúži pochvalu, keďže takúto možnosť neponúka veľa automobiliek.

Jazdu v Ceede som si užíval hlavne v súvislosti s jeho komfornými funkciami a výbavou, perfektne fungujúcim adaptívnym tempomatom spojeným s asistentom jazdy v pruhoch, ktorý zvládal ovládať auto aj v prudších zákrutách. Športovú jazdu podporoval výborný podvozok a skvelá automatická prevodovka, naopak ju trochu brzdilo naladenie športového režimu, ktorý nedokázal prekonať oneskorenie reakcií malého turbomotora. Ak mám teda porovnať slogan „Zaži viac, uži si viac.“ s mojimi reálnymi pocitmi, môžem s ním s malými vyhradami súhlasiť.

Výbava a praktická stránka

Výrobca nezabudol ani na praktickú stránku. Auto poskytuje primeraný vnútorný priestor na predných aj zadných sedadlách pre bežnú štvorčlennú rodinu s dostatkom odkladacích priestorov. Vysoko sa otvárajúce 5. dvere odkrývajú pohľad do batožinového priestoru s nízkou nakladacou hranou a v základom usporiadaní s objemom 395 litrov. Ten ponúka pravidelný tvar a dvojité dno, háčiky na nákupy a 12V zásuvku. Zadné sedadlá sa síce nedajú sklopiť z batožinového priestoru, ale vytvára s nimi aspoň rovnú plochu. Rezervné koleso sa v tejto výbave nedodáva a je nahradené lepiacou sadou.

Testovaný voz disponoval plnou výbavou, ktorá k 22.júlu 2018 ešte nebola zverejnená v oficiálnom cenníku. Ide však o výbavu First Edition doplnenú koženými sedadlami s funkciou vyhrievania a odvetrávania, audio sústavou JBL a kompletnou sústavou jazdných asistentov vrátane adaptívneho tempomatu. Cena okolo 25 000 EUR je na prvý pohľad vysoká, ale za moderný, plne vybavený kompakt s automatickou prevodovkou so 7-ročnou zárukou (alebo 150 000 km) je podľa mňa primeraná. Mne osobne vo výbave chýbali páčky pod volantom na manuálne radenie a head up displej, ktorý sa čím ďalej tým viac presadzuje aj v nižšej strednej triede.

 Verdikt

Myslím si, že nová Kia Ceed určite dokáže nadviazať na predajné úspechy svojho predchodcu. Pekný, aj keď trochu konzervatívny európsky dizajn, výkonný a úsporný motor spojený s výborným automatom, výbava donedávna dodávaná iba do luxusných vozidiel, primeraná cena, to všetko predurčuje tento model zamiešať zoznamy najpredávanejších áut vo svojej triede. Ja osobne by som sa aj napriek vyššej cene rozhodol práve pre Ceed v testovanej výbave, ktorá mi pri šoférovaní poskytovala príjemný komfort. Možno by som ešte zvážil výber manuálnej prevodovky, ktorá by mi na jednej strane síce neponúkla komfort automatu, na strane druhej by mi pri jej správnom používaní pomohla eliminovať neduhy malého preplňovaného motora a poskytla viac zážitkov z dynamickej jazdy. Výber je už na každom z nás…

Komentáře

4 Comments on “Kia Ceed – Nová generácia”

  1. Velmi pekne a kvalitne auto.
    Cele auto vyzera velmi dobre, predok a zboku je krajsie ako moja nova i30ka:)
    Motor a prevodovku mam presne rovnaku a musim povedat ze je to vyborna kombinacia na spotrebu.

    Ceed by som okamzite bral v tejto fullke:)

    Moje rekordy spotreby:
    BA Dubravka – Petrzalka 4,4L
    BA Dubravka – Dunajska streda 4,7L
    Jazda moze byt uspornejsia ako na diesli, finta je v prevodovke ktora radi pri nizsich otackach akoby som na manuali radil ja….

  2. Dobré auto s veľmi pozitívnymi parametrami – aj farebná konštelácia je o.k. (modrá je dobrá ☺ ). Osobne uprednostňujem manuálnu prevodovku a navigáciu by som využíval asi ponúkanú v rámci výbavy. Možno len ta cena je na zváženie ale dá sa povedať, že v rámci ponuky a dopytu na súčasnom trhu a konkurencie to nie je najdrahšie riešenie snahy získať kvalitné vozidlo strednej triedy.
    Snaha kórejskej značky o inovatívnosť je super .

    1. S tou cenou to nevidim tak zle, Novy Focus ponukaju s 1,5kou trojvalcom titanium za 23tis a chyba mu na Ceed kopa elektronickych hraciek, svetla obyc ani zadna kamera tam nie je. CEna je podla mna honda slusne vybaveneho auta. Ja som kupil v troska slabsej verzii, bez navi so vsetkymi srandami za 19tis, to bola na jesen daka kacia 4300 evri dolu, to uz je fajna cena:)

      1. Este dodam, ze keby som mal ten top balik vo svojej i30ke s navi, mrtvym uhlom a par srandami za 1100eur tusim stale som na rovnych 20tis, takze konkurencia nema sancu na taku cenu…

Comments are closed.