Mitsubishi ASX 2020 – klasik v novom šate

Nové (respektíve modernizované) Mitsubishi ASX, ktoré prišlo túto jeseň už aj na slovenský trh, sa vôbec po prvýkrát predstavuje v kombinácii benzínu, štvorkolky a automatu. Modernizáciou neprešiel iba dizajn exteriéru vozidla, ale aj kompletne celá technika. Mitsubishi ASX je, po skoro desaťročí, tretím celosvetovo najpredávanejším modelom automobilky Mitsubishi Motors (po Outlanderi a L200) pri celkovom počte 1,36 milióna vozidiel predaných na celom svete. Poďme sa naň pozrieť bližšie…

Modernizácia priniesla ASX atraktívnejší dizajnom s prednou maskou v tvare Dynamického štítu, ktorý sa stal novým poznávacím znamením značky. Pôsobí teraz ešte nápadnejšie a robustnejšie, čím odkazuje na viac ako 80-ročné skúsenosti Mitsubishi s pohonom 4WD. Prednej časti dominujú dve prídavné skupinové svetlá, ktoré združujú hmlové svetlá a smerovky. Klasické svetlomety vystriedali Full-LED svetlá, ktoré sú k dispozícii už v základnej výbave. Prepracovaná bola aj zadná časť vozidla s novými LED svetlami a spodným difúzerom s nepriznanými koncovkami výfukov. Vyššia je aj kapota a svetlá výška podvozka až 190 milimetrov. ASX dostalo hranatejšie blatníky, nové 18-palcové disky kolies z ľahkých zliatin s červenou linkou a pripájateľný pohon 4WD.

Modernizácia sa prejavuje aj v kabíne. Interiér príjemne prekvapí kvalitnými mäkčenými materiálmi palubnej dosky a textilným čalúnením s pekným 3D vzorom. Nájdeme tu aj športovejšie čalúnenie stropu kabíny z čiernej látky. Vylepšená je aj celková ergonómia vrátane nových kruhových ovládačov klimatizácie. Nový dotykový 8-palcový displej multimediálneho systému SDA2 (Smartphone Link Display Audio) s rozšíreným hlasovým ovládaním v češtine už ponúka prehrávanie videí z USB a oproti predchádzajúcej verzii je teraz spúšťanie systému zrýchlené o 50%. Samotný systém však neponúka absolútne žiadne vylepšené možnosti, sledovanie stavu vozidla, či multimediálne funkcie. Samozrejmosťou je však plná konektivita Apple Car Play a Android Auto, takže jednoduchosť systému a absenciu GPS rád odpúšťam.

Modernizované ASX poháňa nový atmosférický motor 2.0 SMART MIVEC 110 kW (150k) pri 6 000 ot./min., disponujúci maximálnym krútiacim momentom 195 Nm pri 4 200 ot./min.. Poctivý japonský dvojlitrový štvorvalec je vybavený systémom variabilného časovania ventilov, ku ktorému sa pridáva ešte plynule premenlivý zdvih sacích ventilov. Motor využíva nepriame vstrekovanie paliva, čo ho predurčuje na dlhú životnosť, pretože ani pri prevádzke na krátkych tratiach nehrozí karbonizácia motora, ktorá je typická pre agregáty s priamym vstrekom paliva. Výhodou technológie SMART MIVEC je, že vďaka nej je motor schopný plniť novú emisnú normu Euro 6.3 aj bez filtra pevných častíc DPF a motor má zároveň nižšiu spotrebu paliva a vyššiu účinnosť aj pri menšom zaťažení.

Nový motor 2.0 Smart MIVEC („Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control“) so sacími ventilmi namiesto klapky si vystačí iba s jedným vačkovým hriadeľom poháňaným reťazou, ktorý však ovláda 16 ventilov. Na vačkovom hriadeli je nasadený obvyklý lopatkový variátor VVT, ktorý ho natáča voči kľukovému hriadeľu. Ventily sú ovládané cez vahadlá, avšak tie sacie navyše cez zložitý mechanizmus zahŕňajúci ovládané vahadlo a ďalej klasické vahadlo nasadené na hnacom hriadeli a navyše je tu ale ešte pomocné vahadlo. Natáčaním riadiaceho hriadeľa za pomoci elektromotora so závitovým prevodom dochádza k zmene polohy pomocného vahadla a tým sa mení zdvih sacích ventilov od 1,5 do 10 mm. Ten je preto plynulo premenlivý, čo nahrádza funkciu škrtiacej klapky. Aj napriek nepriamemu vstrekovaniu motor vďaka tomuto systému rýchlo reaguje na pridanie plynu. Motoru sekunduje vynovená automatická prevodovka INVECS-III CVT s novým manuálnym režimom „Sport“ a s ovládaním radenia šiestich predvolených stupňov pádlami pod volantom. Pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h točí vďaka CVT prevodovke cca. 2300 ot./min..

ASX je zárukou istoty na akomkoľvek povrchu, pretože sa do ponuky opäť vracia obľúbený pohon 4×4 „Multi Select“, vďaka ktorému zvládne ASX aj ľahký terén. K tomu mu napomáha napr. aj predný nájazdový uhol 20,1 stupňa, zadný nájazdový uhol 31,4 stupňa či prejazdový uhol 19 stupňov.

Pripájateľný pohon 4WD ponúka tri jazdné režimy. Prvým je pohon predných kolies 2WD, ktorý využijete v meste, či na diaľnici. Druhý mód „4WD Auto“ rozdeľuje hnaciu silu podľa jazdných podmienok v pomere 98:2 až 50:50 medzi prednú a zadnú nápravu. Tretí režim 4WD Lock ešte viac zlepšuje ovládateľnosť vozidla tým, že v otázke krútiaceho momentu preferuje zadnú nápravu. V porovnaní s režimom 4WD Auto sa dozadu prenáša až 1.5x viac výkonu.

K ešte vyššej bezpečnosti prispieva aj nový balík bezpečnostných prvkov zahŕňajúci systém sledovania mŕtveho uhla (BSW), systém sledovania dopravnej situácie za vozidlom pri cúvaní (RCTA) či asistent zmeny jazdného pruhu (LCA). Pestrú paletu farieb rozširuje úplne nová metalická 4-vrstvová farba „Red Diamond“ so špeciálnou prímesou zo sľudovej perlete pre podčiarknutie perleťového efektu.

Najnovšia inovácia ASX priniesla atraktívnejší dizajn a vyspelejšiu techniku pri zachovaní doterajších vynikajúcich jazdných vlastností a poctivej konštrukcie podvozka. Do ponuky sa opäť vracia skvelý pohon všetkých kolies a nový dvojlitrový štvorvalec je prísľubom dlhoročnej bezproblémovej prevádzky. Najmä kombinácia motora 2.0 SMART MIVEC a novej prevodovky INVECS-III CVT dodáva celému jazdnému prejavu nového ASX komfort vyššej triedy.

Cena nového ASX začína už od 16 190 EUR a za cenu od 23 690 € dostanete aktuálne testovaný model v plnej výbave…

Technické údaje Mitsubishi ASX 2.0 Smart MIVEC CVT
Typ motora: Zážihový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1998
Najvyšší výkon (kW(k) / ot/min) 110 (150) / 6 000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot/min): 195 / 4200
Prevodovka: CVT – bezstupňova (6-stupňov emulovaných)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s):  12,5
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 7,9 – 8,2
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →