V súčasnom automobilovom svete stále rezonujú dva trendy: crossovery a elektromobily. A ani jednému z nich nie je možné sa vyhnúť. Mazda v minulom roku oslávila 100 rokov existencie a svoj vstup do elektrickej éry poňala veľmi netradične.
Mazda MX-30 je rozhodne elektromobil, ktorý má originálny dizajn, ktorého inšpiráciu môžeme hľadať v histórii značky. Najmä tvar strechy si totiž vzal inšpiráciu z prvého automobilu Mazdy s názvom R360 Coupe. Mazda MX-30 je teda akýsi kríženec medzi SUV a coupé.
Jednou zo zásad pri konštrukcii Mazdy MX-30 bolo, aby sa čo najviac podobala tradičným Mazdám, aby si zákazníci značky nemuseli zvykať na niečo úplne nové. Má síce trochu decentnejšiu masku než ostatné súčasné Mazdy ale inak má veľa dizajnových prvkov podobných a nevyzerá na prvý pohľad ako elektromobil. Za to môže hlavne vysoký predok, ktorý je podobný Mazde CX-30, s ktorou MX-30 zdieľa platformu. Nie je to teda elektromobil postavený úplne od podlahy.
Čím sa ale od ostatných modelov podstatne líši, je tvar strechy, ktorá je nižšia a smerom dozadu sa zvažuje v štýle coupé. V zadnej časti nádherne splýva s koncovými svetlami a dáva tak MX-30 nezameniteľný vzhľad. Nielen v tvare strechy však možno vidieť inšpiráciu už spomínaným modelom R360 Coupe, ale podporuje to aj možnosť dvojfarebného lakovania, ktoré má u limitovanej edície k stému výročiu automobilky i charakteristické farby.
Ako som už písal, Mazda MX-30 stojí na platforme, ktorá vychádza z Mazdy CX-30. Má však batérie uložené v podlahe podobne ako čistokrvné elektromobily. Motor je ale klasicky vpredu pod kapotou a poháňa prednú nápravu. Ťažisko je vďaka uloženiu batérie aj napriek vyššiemu podvozku veľmi nízko a konštruktérom sa podarilo dosiahnuť rozloženie hmotnosti takmer 50:50, čo tiež pomáha veľmi dobrým jazdným vlastnostiam. Je však škoda, že aj keď vedľa malinkého elektromotora zostalo až závratne veľa miesta, neurobili tam konštruktéri nejakú priehradku (napríklad na káble) aby sa nemuseli povaľovať v kufri. Batéria má vzhľadom k veľkosti auta pomerne malú kapacitu a to slabších 35,5 kWh a využiteľná kapacita je ešte nižšia.
Aj v interiéri je vidieť snaha, aby sa MX-30 príliš nelíšila od ostatných modelov. Nesie sa v podobnom štýle ako napríklad spomínaná CX-30 a sú tu použité veľmi kvalitné materiály. Interiér je príjemný aj z hľadiska ergonómie. Napríklad volič prevodovky pripomína klasickú radiacu páku automat a je veľmi dobre umiestnený blízko volantu, kde je krásne po ruke. Oproti ostatným modelom sú tu ale úplne iné detaily, ako napríklad použitý korok na odkladacích priestoroch a madlách dverí, ktorý odkazuje na ekológiu a zároveň pripomína históriu Mazdy. Tá totiž pred sto rokmi, ešte než začala vyrábať autá, vyrábala práve korok.
MX-30 má jeden veľmi zaujímavý prvok a to sú dvere. Jemný odkaz na model RX-8 a veľký trest pre každého rodiča, ktorý by tu chcel voziť denne svoje deti. Zadné dvere, ktoré sa otvárajú smerom dozadu a bez stredového stĺpika, súčasné Mazdy nepoužívajú. Toto riešenie (vraj) uľahčuje prístup na zadné sedačky aj napriek pomerne malým zadným dverám. Pri parkovaní napríklad pred nákupným centrom alebo na sídlisku, kde vedľa stojí iné auta, sa dozadu dostáva pomerne ťažko, a to nehovorím o umiestňovaní detskej sedačky. Pri zatváraní si zase musíte dávať veľký pozor, aby ste omylom zadné dvere nezatvárali ako prvé. Chvíľková nepozornosť a predné dvere to môžu v prípade silného pribuchnutia pekne schytať.
Dosť nepraktická a nepochopiteľná vec sú predné sedadlá, respektíve ich sklápanie pri nastupovaní dozadu. Sedadlo treba manuálne posunúť a prípadne sklopiť pomocou tlačidiel, ak sa bavíme o vodičovej sedačke. Je to zdĺhavé a v prípade, že nemáte pozíciu v pamäti, musíte následne vždy nastavovať posed za volantom. Spolujazdcova sedačka je na tom trochu lepšie, tu sa sedák dá odklopiť pákou na to určenou a aj sa odsunie vpred. Ale zasa nepochopiteľne nejde jednoduchým spôsobom vrátiť do pôvodnej polohy a je nutné opäť ručne nastaviť posed. Za toto palec dolu…
Infotainment, je v porovnaní s vozidlami iných značiek jednoduchší a hlavne intuitívnejší. Má štandardné funkcie konektivity, ako je Android Auto a Apple CarPlay, cez ktoré je možné prepojiť infotainment s telefónom, napríklad kvôli zobrazeniu navigácie Waze alebo Google Maps z telefónu. Všetko sa ovláda otočným ovládačom po pravej ruke a po pár minútach je to oveľa menej stresujúce ako „ďobať“ prstom za jazdy do displeja a odvracať zrak z vozovky. Bezpečnosť na prvom mieste.
Napriek tomu ma trochu zamrzelo, že tej „bezpečnosti“ tu nie je trochu viac v podobe asistenčných systémov. Konkurencia už valcuje s autonómiou druhej úrovne a elektrická Mazda dostala do daru iba „obyčajný“ adaptívny tempomat. Sledovanie pruhu je úplne zastaralé a o nejakej pomoci volantu tu nie je ani chýru. Tu by bolo na mieste podotknúť, že keď už elektromobil, tak nech má aj elektromobilové vychytávky. Pochváliť ale treba 360 stupňovú kameru, ktorá má konečne poriadne rozlíšenie a progresívne navádzacie čiary. Ale opäť – MX-30tka nevie ani sama zaparkovať a pritom výbavu na to má…
Vnútri je ale viac miesta, než by sa podľa tvaru karosérie mohlo zdať. Výsledok je, že aj vyššie postavy sa za seba posadia bez problémov, hoci kolená už budú mať opreté na sedačke pred sebou. Prekvapivo dosť miesta je aj nad hlavou vzadu a štyria dospelí ľudia priemerného vzrastu by sa tu mali pohodlne usadiť. Traja cestujúci vzadu by však pre menšiu šírku boli ako sardinky…
Podvozkovo je MX-30tka skvelá. Ako sa už spomínalo, tak ťažisko je nízko a zároveň má takmer ideálne rozloženie hmotnosti, vďaka čomu ponúka naozaj dobré jazdné vlastnosti v zákrutách. Zároveň to ale nie je motokára ako napríklad Honda e a ponúkne aj veľmi slušný komfort. Ide o akýsi vyladený kompromis medzi skvelými jazdnými vlastnosťami v zákrutách a komfortom na rozbitých okreskách. Výkon 105 kW nie je nijako ohromujúci, ale na pohodovú jazdu s občasným svižnejšom rozjazdom tých 140 koní bohato stačí.
Čo veľmi nepochválim, je spotreba. Tá je pre mňa čiastočne sklamaním. V mestskom móde a pri okreskových rýchlostiach do 90 kmh je elektrická Mazda pomerne úsporná. So vzrastajúcou rýchlosťou ale spotreba stúpa priamo úmerne. Zatiaľ čo v meste bola spotreba cca. 17kWh, na diaľnici už to je takmer 25 kWh a viac a to je pomerne vysoké číslo. Musím ale pochváliť reguláciu rekuperácie pomocou pádiel pod volantom od úplneho plachtenia až po intenzívne brzdenie, čo pomáha pri úspornej jazde najmä po meste a okreskách, kde sa častejšie brzdí. Keď sa s tým systémom človek zžije, je to skvelý pomocník a šetrič batérie.
Pri pokojnejšie jazde po okreskách a meste je podľa mňa reálne prejsť cca 180 kilometrov na nabitie, čo je u mestského a prímestského autá dostačujúce. Mazda MX-30 nie je konštruovaná ako auto na dlhé trasy a samotná automobilka sa netají tým, že ide o vozidlo hlavne do mestskej a prímestskej prevádzky. Nemá nijako oslnivý dojazd ale menšie batérie znamenajú aj nižšiu záťaž životného prostredia pri výrobe a deklarovaný dojazd drvivej väčšine ľudí na bežné denné cesty bohato stačí. Jednoducho ju doma pripojím na wallbox kedy potrebujem a na dlhé cesty tú máme stále osvedčený diesel. Nemá to byť hlavný automobil, ale akýsi doplnok k väčšiemu rodinnému vozidlu.
Testovaná limitovaná edícia k stému výročiu založenia značky pridáva nad rámec packetu Premium ešte prvky ako: Hlavové opierky s reliéfnym logom 100th Anniversary, koberce vo vínovej farbe Burgundy s logom 100th Anniversary, prívesok s diaľkovým ovládačom s logom 100th Anniversary, stredové krytky kolies s logom 100th Anniversary, špeciálny emblém 100th Anniversary na predných blatníkoch, karoséria v unikátnej farebnej kombinácii 100 Years Top Marron Rouge a čalúnenie interiéru vo vínovo červenej vegánskej koži Burgundy/sivá látka…
Mazde podarilo vytvoriť elektromobil, ktorý nemá zbytočne dlhý dojazd, vďaka menšej a lacnejšej batérii a vďaka tomu je automobil dostupný za slušnú cenu. Je to auto na bežné denné jazdy, napríklad z práce a do práce alebo na nákupy a rozvoz detí do škôlok, škôl a na krúžky. Svojim pasažierom sa odvďačí útulným interiérom s perfektnou ergonómiou a rovnováhou medzi športovými jazdnými vlastnosťami a komfortom.
Technické údaje | |
Typ elektromotora: | synchrónny elektromotor |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot.min.]: | 107 (145) |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot.min.]: | 265 |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 140 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9,7 |
Spotreba – kombi [WLTP] [kWh/100 km]: | 19 |
Batožinový priestor [l]: | 341 |
Kapacita batérie (kWh): | 35,5 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1 645 |
Rozmer pneumatík: | 215/55 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4 395 |
Šírka [mm]: | 2 035 |
Výška [mm]: | 1 555 |
Rázvor [mm]: | 2 655 |
Viac fotiek nájdete vo veľkej galérii tu: >>MAZDA MX-30<<