Mercedes-AMG „E“ kupé – Od legendárneho „Kladiva“ po športový luxus

Športové kupé sú už viac ako tri desaťročia nositeľmi výkonu značky Mercedes-AMG. Všetko sa začalo modelom 300 CE 6.0 predstaveným v roku 1988. Ten spájal dva talenty, ktoré sa dovtedy považovali za nezlúčiteľné: superšportovú dynamiku jazdy a vysokú mieru praktickosti pri každodennom používaní. Jeho fanúšikovia v USA ho poctili prezývkou „kladivo“ a pre AMG predstavoval dôležitý míľnik na ceste k dnešnej značke výkonných a športových vozidiel.

V 90. rokoch 20. storočia pokračovali v úspešnom príbehu kupé vozidiel AMG modely E 36 AMG a CLK 55 AMG. Model CLK 63 AMG Black Series predstavený v roku 2007, ktorý bol založený na vtedajšom oficiálnom F1™ Safety-Car od AMG, priniesol na cestu čistokrvnú technológiu z prostredia vrcholového motošportu. Práve predstavené nové kupé E 53 4MATIC+ predstavuje pre Mercedes-AMG ďalší krok v tomto segmente.

Skúsme si jednotlivé míľniky od AMG trochu technicky predstaviť:

Rok 1988 – 300 CE 6.0 AMG – „Kladivo“

Mercedes-Benz 300 E sa v roku 1988 stal ako model 5.6 AMG legendou a to aj vďaka svojmu silnému 5,6-litrovému motoru V8 s výkonom 265 kW (360 k) a aerodynamickej optimalizácii. Aj vďaka nej dokázal prekonať magickú hranicu maximálnej rýchlosti 300 km/h. Americkí fanúšikovia poctili výkonné vozidlo AMG prezývkou „Kladivo“ (Hammer), a to aj kvôli krútiacemu momentu 510 newtonmetrov, ktorý bol na vtedajšie pomery ohromujúci. Jazdné výkony čistokrvného superšportu boli po prvýkrát skombinované s vhodnosťou na každodenné používanie typickou pre Mercedes-Benz. Obzvlášť pozoruhodné bolo „Kladivo“ ako kupé 300 CE 6.0 v širokej verzii s ešte väčším zdvihovým objemom, štvorventilovou technikou, výkonom zvýšeným na 283 kW (385 k) a krútiacim momentom na úrovni 566 newtonmetrov.

Odporúčaný článok:  Nový Mercedes AMG E 53 - krajší a športovejší

Rok 1993 – E 36 AMG Coupé – „Chubby Benz

Pre nadšencov vozidiel kupé so športovými ambíciami bol od septembra 1993 k dispozícii športový variant vo forme modelu E 36 AMG, ktorý bol vybavený 3,6-litrovým motorom AMG so štvorventilovou technikou a výkonom 200 kW (272 k). Nový model sa od svojich menej dynamických sesterských modelov odlišoval aj vizuálne, a to mierne zväčšenými namontovanými dielmi. Predný spojler, bočné obloženie prahov a spojler zadného nárazníka boli nalakované vo farbe karosérie a harmonicky integrované do tvaru karosérie. Čerešničkou na torte boli sériové 17-palcové disky z ľahkej zliatiny s dizajnom AMG.

Rok 1997 – CLK 55 AMG – „Safety-Car

Na vrchole modelového programu CLK trónil od augusta 1999 model CLK 55 AMG. Bol založený na vtedajšom oficiálnom F1™ Safety-Car majstrovstiev sveta Formuly 1, ktorý ako unikát priťahoval na pretekárskych tratiach od roku 1997 pozornosť celého sveta. Jediná úprava, ktorá bola potrebná na zodpovedné použitie na pretekárskej trati, sa skrývala v škrupinovom športovom sedadle pre vodiča. Srdcom tohto výkonného kupé bol 5,5-litrový motor AMG V8 s výkonom 255 kW (347 k) a pozoruhodným krútiacim momentom 510 newtonmetrov. CLK 55 AMG vďaka nemu zrýchlil z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy. V hnacom agregáte AMG pracovali piesty z liateho hliníka, ktoré boli účinne chladené špeciálnou ostrekovacou olejovou dýzou. Dvojvetvový systém nasávania vzduchu sa v kombinácii s výkonnými vačkovými hriadeľmi z motošportu a novo navrhnutým nasávacím potrubím staral o mimoriadne dobré plnenie valcov, ktoré sa prejavovalo príkladnou charakteristikou krútiaceho momentu.

Odporúčaný článok:  Po stopách talianskych superšportov – Sant'Agata Bolognese

Rok 2007 – CLK 63 AMG Black Series – „Beštia“

Ďalší konštrukčný rad špičkového modelu CLK poháňal komplexne prepracovaný 6,3-litrový motor AMG V8 s výkonom 373 kW (507 k) a krútiacim momentom 630 newtonmetrov. Kupé zvládalo zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy, zatiaľ čo jeho maximálna rýchlosť bola elektronicky obmedzená na 300 km/h. O dynamiku jazdy na najvyššej úrovni sa starali novo navrhnuté nápravy, vyspelý športový podvozok s variabilnou svetlou výškou AMG a 19-palcové kované disky AMG. Tomu všetkému sekundovalo skvelé riadenie a silnejšie dimenzovaná vysokovýkonná brzdová sústava AMG z kompozitných materiálov. Mocné kupé bolo založené na vtedajšom oficiálnom F1™ Safety-Car od AMG: výrazný spojler predného nárazníka s veľkými otvormi na prívod chladiaceho vzduchu, rozšírené blatníky, spojler zadného nárazníka so vzhľadom difúzora a odtrhová hrana z uhlíkových vlákien dokumentovali aj z vizuálneho hľadiska športové a puristické ambície vozidla. Vyrobených bolo len 500 kusov pre celý svet (z toho 349 bolo určených pre v USA).

Odporúčaný článok:  Mercedes-Benz GLC kupé - nedá sa nemilovať

Rok 2020 – nové kupé Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ – „Budúcnosť“

S novým kupé E 53 4MATIC+ otvára Mercedes-AMG ďalšiu kapitolu svojej úspešnej histórie vozidiel kupé. Centrom pozornosti je pritom zameranie na posilňovanie príslušnosti k značke formou charakteristických dizajnových prvkov a dôkladne zušľachteného interiéru. Aj z technického hľadiska spĺňa vynovená verzia kupé E 53 4MATIC+ z Affalterbachu všetky požiadavky týkajúce sa výkonnosti a efektívnosti. Vďaka dvojitému preplňovaniu turbodúchadlom a elektrickým prídavným kompresorom dosahuje „iba“ 3,0-litrový motor výkon až 320 kW (435 k). Maximálny krútiaci moment má pritom hodnotu 520 newtonmetrov. Jeho štartovací generátor s funkciou EQ-Boost na krátky čas poskytne prídavný výkon 16 kW a krútiaci moment 250 newtonmetrov. Okrem toho napája 48 voltovú napäťovú sústavu.

Zdroj: TS Mercedes-Benz

Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →