Pannonia-Carnuntum Historic – mobilné múzeum

Dnes (10.05.2018) odštartoval 16. ročník rallye veteránov Pannonia -Carnuntum Historic u našich rakúskych susedov v meste Illmitz pri jazere Neusiedl See. Toto podujatie je pravidelnou stretávkou rakúskych fanúšikov historických a klasických vozidiel, kde sa občas pridajú aj nejakí zahraniční hostia z Nemecka alebo Maďarska. Tento rok štartuje viac ako 200 súťažiacich rozdelených do niekoľkých kategórií (tzv. epoch):

  • Epocha SP (sponzorské prezentačné vozidlá)

  • Epocha P Porsche Historic Cup P

  • Epocha L (Touristik Light / skrátená trasa pre slabšie vozidlá)

  • Epocha I (do 31.12.1930)

  • Epocha II (do 31.12.1945)

  • Epocha III (do 31.12.1960)

  • Epocha IV (do 31.12.1970)

  • Epocha V (do 31.12.1988)

  • Epocha S (športové a pretekárske klasiky aj po 1988)

Kompletný zoznam účastníkov nájdete na PannCar-Starter-2018.pdf

Celková trasa meria približne 640km (skrátená pre Touristik Light približne 520km) a je rozdelená do viacerých etáp:

  • 10.05.2018:

    • 10:00 stretnutie v Seebad Illmitz

    • 13:00 štart etapy Seewinkel-Etappe

    • 15:00 cieľ etapy v Scheiblhofer Grand Prix v Andau

  • 11.05.2018:

    • 7:30 stretnutie v Neusiedl am See: Kaffeethemenpark Schärf World

    • 8:00 štart etapy Pannonia REIFEN RITZ Etappe

    • 17:00 cieľ v Podersdorf am See

  • 12.05.2018:

    • 7:00 stretnutie vo Weinhotel Kirchenwir v Gols

    • 8:00 štart etapy PORSCHE Wien Nord

    • 17:00 cieľ rallye v centre Illmitz

Odporúčaný článok:  Po stopách nemeckých športiakov - Gmünd

Tento rok sa zúčastnia aj slovenským a českým motoristickým srdciam blízke Škoda 200 RS a legendárny víťaz Rallye Monte Carlo z roku 1977 (kategória do 1300cc) Škoda 130 RS.

Škoda 200 RS
Škoda 200 RS

Motiváciou pre výrobu Škoda 200 RS bolo poraziť v sedemdesiatych rokoch dominujúceho pretekára Hubáčka so svojím Renaultom Alpine A110. Konštrukcia tohto vozidla bola hotová za menej ako rok a prvý krát štartovala v roku 1974 na Rallye Škoda. Jej základ tvorí Škoda 110 R s množstvom úprav pre rallye šport:

  • Motor o objeme 1 997 ccm vznikol z verzie 1,3 zmenou vrtu valcov, mal výkon 163 koní a 206 Nm pri kompresnom pomere 11:1.

  • Dva dvojité karburátory Weber 45 DCOE 2

  • Spojka Fichtel & Sachs

  • Os rozvodovky posunutá o 10 cm dopredu oproti ose zadných kolies

  • Predná náprava bola zosilnená a mala predlžené ramená a tlmiče Koni

  • Brzdy značky Girling

  • Rozmery: o 155 mm kratšie odstránením nárazníkov, o 150 mm nižšia a o 60 mm širšia vďaka blatníkom

  • Kolesá 7 x 13 palcov

  • Hmotnosť 800 kg

  • Maximálna rýchlosť 210km/h

Odporúčaný článok:  Ford Ranger Raptor prichádza do Európy

Napriek tejto špecifikácii Škoda 200 RS nenaplnila očakávania, jednoducho nebola rýchlejšia ako Renault Alpine A110 a zúčastnila sa pretekov len v roku 1974 a 1975. Boli však vyrobené len 3 kusy, takže ide o veľmi unikátne vozidlo. Na týchto pretekoch veteránov môžete vidieť bohužiaľ len repliku tohoto vozidla vyrobenú v Brne s motorom Škoda o objeme 1,3l.

Škoda 130 RS
Škoda 130 RS

Úplne inak to však bolo v prípade vozidla Škoda 130 RS, to prekonalo všetky očakávania keď na Rallye Monte Carlo v roku 1977 štartovali tri posádky tímu Škoda, ktoré na mieste podujatia trénovali denným počtom 500km na každé vozidlo. Preteky odštartovali 22.01.1977, kde sa zúčastnilo 198 posádok. Do cieľu 28.01.1977 už prišlo len 45 vozidiel. V kategórii do 1300cc však prvé dve miesta obsadili tímy Škoda na vozidlách Škoda 130 RS. Obdobne ako pri modeli 200 RS aj toto vozidlo vychádza z modelu 110 R, bolo však obdobne upravené pre športové nasadenie:

  • Motor o objeme 1290cc podáva výkon 120 koní pri 8000 otáčkach

  • Športový podvozok s dlhšími ramenami prednej nápravy

  • Hmotnosť 770 kg vďaka niektorým častiam vonkajšej karosérie z hliníka a laminátu a streche o hrúbke 0,7mm

  • Disky kolies z horčíka

  • Maximálna rýchlosť 190km/h

Odporúčaný článok:  Škoda Superb Combi Scout 2.0 TSI DSG – terénne ambíce pre rodinné kombi

Toto legendárne vozidlo bolo vyrobené počte len niečo vyše 200 kusov a dnes je dostupných len zopár originálnych exemplárov za veľmi vysokú cenu.

Komentáře