Peugeot 208 – lev svojej triedy

Peugeot 208 vyzerá naozaj k svetu. Je efektný a nezameniteľný a v rámci triedy vie zažiariť, avšak je nutné zvoliť správnu verziu. Bude ňou práve vrcholná GT Line?

Ak zapátrame trochu v minulosti, určite si spomenieme na Peugeot 205 zo začiatku 80-tych rokov, ktorý bol svojho času najúspešnejším modelom histórie značky – v rokoch 1983 až 1998 ich v niekoľkých krajinách sveta vzniklo viac než 5,3 milióna kusov. Modelom 205 značka úspešne vstúpila do segmentu, v ktorom sa na poprednej priečke drží do súčasnosti. Mestský hatchback a Peugeot, to ide veľmi dobre dohromady. Po úspešných modeloch 206 a 207 prišiel v roku 2012 model 208 a my teraz testujeme 208 druhej generácie.

Už pri uvedení novej generácie radu 308 sa Peugeot rozhodol zastaviť počítanie na čísle 8 a tak aj nástupca veľkej 508 zostal pri tejto číslovke a ani malé mestské vozidlá číselný kód ďalej nezvyšujú. Peugeot 208 zostáva 208, hoci ide o kompletne nové auto, ktoré ponúka kompletne novú škálu pohonných jednotiek, ktorá už nezahŕňa len benzín a naftu, ale prvýkrát aj čistú elektrinu.

Novinka určite okamžite zaujme svojím neobvyklým dizajnom a ľahko extravagantným francúzskym šarmom. Nová 208 sa určite nedá nazvať tuctovým vozidlom a na štýle si dosť zakladá. Len je nutné si priplatiť. Základný model totiž neponúka ani LED svetlá, plastové lemy blatníkov či 3D i-cockpit novej generácie. Toto všetko však máme vo výbave GT Line, tak sa na to poďme pozrieť…

Spredu disponuje nová 208 obdobným svetelným podpisom, ktorý ponúka tiež model 508. Ona „trojica pazúrov“ robí vozidlo jasne rozpoznateľným a nezameniteľným. Predným dynamickým partiám dominuje objemná maska ​​zasahujúce hlboko do predného nárazníka a číselné označenie na vrchnej časti nárazníka (nie však na kapote).

Bočný profil zaujme pomerne dlhou kapotou, ktorá priestor pre posádku odsúva viac k zadnej časti a tejto partii tiež dominuje dvojica výrazných prelisov. Miesto si tu našla „plaketa“ s označením výbavy na C-stĺpiku, ktorá je odkazom práve na legendárny Peugeot 205 GTi. Ďalším sympatickým prvkom, ktorý dotvára celkový dojem z vozidla, sú čierno lakované lemy blatníkov. Toto kontrastné čierne lakovanie sa potom objavuje aj na ostatných partiách a hlavne vzadu…

Tu nesmú chýbať svetlá disponujúce pre vozidlo opäť typickým svetelným podpisom. Koncové svetlá sú efektne prepojené navzájom a vytvárajú jeden horizontálny prvok, ktorý vďaka už avizovanému čiernemu lakovaniu efektne kontrastuje s lakom vozidla – a opäť odkazuje do minulosti k modelu 205. Čierno lakovaná je potom veľká časť zadného nárazníka, alebo pomerne objemný spoiler zadných dverí.

Odporúčaný článok:  Peugeot 2008 GT - nepriehliadnuteľná modelka

Kým zvonku je 208 uhladená a mierne agresívna, vo vnútri sa hýbe v rytme revolučného i-cockpitu, čo je posledných pár rokov u Peugeotu tradičný predmet sporu medzi jeho obdivovateľmi a kritikmi. Palubná doska je opticky rozbitá do niekoľkých celkov, prístrojový štít je vystrčený nad malý volant, ktorý je naopak posadený nadol. Objektívne tento koncept zaberá viac miesta a robí interiér pocitovo stiesnenejší, inak je ale vecou osobných preferencií.

Ak budem hovoriť za svoju osobu (výška 186cm), tak sa viem do 208 poskladať aj tak, aby som bol úplne spokojný s výhľadom aj pohodlím. Rozhodne však odporúčam novú 208 pred kúpou poriadne vyskúšať, pretože i-cockpit je čokoľvek, len nie univerzálne riešenie a nemusí sadnúť každému.

Peugeotu sa v interiéri podarilo vykresať z prakticky lacnej triedy luxus. Poklonu zaslúži za použité materiály, starostlivé spracovanie a skvelé nápady ako napríklad výklopné dvierka pred voličom prevodovky, ktoré slúžia ako držiak mobilu, či holografické 3D „budíky“, ktoré premietajú dôležité údaje alebo varovania bližšie očiam. Takéto Science-fiction si vedia dovoliť len Francúzi…

Za nízkym volantom je efektne a veľmi pekne spracovaný digitálny prístrojový štít, uprostred palubnej dosky displej, nutný k dodatočnému ovládaniu rôznych funkcií. Jednotlivé časti sa dajú zvoliť tlačidlami na vodorovnej lište, avšak následne vyžadujú manipuláciu s displejom. Ten je relatívne svižný ale občas mu chvíľu trvá prechod z jednej položky na druhú. Celkovo je ovládanie v praxi trochu rušivé a odvádza to pozornosť od riadenia – tlačidlá sú jednoducho tlačidlá a v jednoduchosti býva sila.

Odporúčaný článok:  Opel Astra 1.2 Turbo 8AT Ultimate - Vyladená aj vybavená

Vpredu nás zaujali pohodlné veľká sedadlá, ktoré však trochu kontrastujú s menej komfortným sedením vzadu. Kvôli úzkemu vstupu sa sem tiež horšie nastupuje a pred kolenami je miesta poskromnejšie. Deťom tu však bude príjemne aj vďaka USB konektivite a zatmaveným sklám.

Kufor pojme 265 litrov, teda o niečo menej ako predchodca, avšak na mestské vozidlo je to dostatočné a úzky vstupný otvor aj tak neumožní prevoz rozmernejších vecí. Peugeot 208 je teraz vybavený radom rôznych asistenčných systémov vrátane funkcie držanie v pruhoch sa zásahom do riadenia. Úprimne povedané, je to funkcia, ktorú som intuitívne vypínal, inak totiž už tak neprirodzený pocit z preposilovaného riadenia ešte zhoršuje. K jej deaktivácii (aj napriek digitálnej atmosfére na palube) slúži tlačidlo naľavo pod volantom – za to palec hore.

Najpríjemnejšiu špecifikáciu tvorí stredne výkonný benzín, teda trojvalec 1,2 litra s výkonom 75 kW (100k), s manuálom, skromnejším stredovým tunelom, mechanickou parkovacou brzdou, menej výstredným kokpitom bez holografických prístrojov a s lacnejším multimediálnym systémom. Toto bude gró predajov na Slovensku a vo firemných flotilách a podľa nás – stačí, neurazí, poslúži.

Odporúčaný článok:  Citroen C3 Aircross – schopný sympaťák

Testovaná vrcholná výbava GT Line ponúka rad doplnkov vrátane efektných 17palcových kolies a stokoňový motor na ne hravo stačí. V spojení s 8-stupňovým automatom, ktorý sa od poslednej testovanej 3008 veľmi zlepšil, prekvapí aj príjemnou spotrebou. Tá sa počas testu pohybovala okolo 6,5 až 7 litrov podľa štýlu jazdy ale v lete a s ľahšou nohou to bude zrejme výrazne lepšie.

Nová 208 má, navzdory obutiu na väčších diskoch, veľmi vyvážený podvozok, ktorý dokáže pozabávať na okreskách ale i komfortne hltať kilometre na diaľnici, kde prekvapí veľmi dobrým odhlučnením. Stovka za 11 sekúnd a pružnosť motora v spojení s týmto automatom je to najlepšie, čo sme doteraz v danom segmente a výkonovej kategórii mali v rukách.

Nový Peugeot 208 sa v základnej výbave LIKE ponúka za akčnú cenu už od 10 990€ sDPH, nasleduje výbava ACTIVE, ALLURE a nami testovaná výbava GT LINE, ktorú s benzínovým trojvalcom s výkonom 100 koní spriahnutým so šesťstupňovým manuálom kúpite od 16 990€ s DPH, s automatom potom za 19 190€ s DPH. Najsilnejší benzín (130 koní) s osemstupňovým automatom potom kúpite od 20 390€ s DPH a elektromobil s výkonom 136 koní v úrovniach GT LINE a GT už od 31 290 € s DPH.

Technické údaje Peugeot 208 GT Line 1.2 PureTech 100k EAT8
Typ motora: Zážihový
Valce / ventily: 3 / 12
Zdvihový objem (ccm): 1199
Najvyšší kombinovaný výkon (kW(k) / ot/min) 74 (100) / 5500
Najvyšší krút. moment benz.mot.(Nm / ot/min): 205/1750
Prevodovka: 8-st. automatická
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,8
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 4,3-5,2
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →