Peugeot 308 GT 1.2PureTech – Žabí princ je krásny aj bez bozku

 

Peugeot 308 vždy tak trochu vyčnieval z davu. V dnešnom natlačenom segmente kompaktných hatchbackov je napokon ťažké sa presadiť, takže Peugeot už od minulej generácie stavil hlavne na neobvyklý dizajn – ako exteriéru, tak hlavne interiéru. Ten v minulej generácii rozdelil automobilový svet na dve polovice, pretože jedna nový i-Cockpit milovala, druhá nenávidela.

Nová 308čka nie je iná a naopak, ešte pridáva na obrátkach. Ak si v záplave áut na ceste niečo ihneď všimnete, tak jej strhujúci dizajn. Ostro rezané krivky, agresívny čelný pohľad s denným svietením v podobe levích pazúrov a dominantný, široko rozkročený postoj zozadu. Opisovať dizajn novinárskymi kudrlinkami o „pretiahnutých líniách“ je v tomto prípade zbytočné, až priam nemožné. Ideálne je pozrieť si ho na fotkách a videu, či ešte lepšie naživo…

V záplave tých dnešných predizajnovaných crossoverov a pseudo-SUV, Peugeot 308 jednoducho vyzerá dramaticky, čomu navyše pomáha aj zaujímavý výber farieb. Parádna „žabacia“ zelená metalíza, známa z uvádzacích fotografií a eventov, je dokonca v základe bez príplatku(!) a napríklad taká temne červená vyzerá úplne dokonalo. Koniec nudnej palete šedých a tmavošedých farieb v celom modelovom rade – konečne. Už dlho sa mi nestalo aby ma ľudia zastavovali, pýtali sa na auto a fotili si ho kdekoľvek, kam som prišiel. Reálne 9 z 10 okoloidúcich sa minimálne obdivne obzrelo. Toto zrejme nebude auto pre introvertov…

A teraz spoiler (nie ten zadný…)! Tu sa vlastne dostávame k jedinému problému novej 308čky. Najväčším a pritom najlepším paradoxom je práve to, že vyzerá možno až príliš dobre. Nabrúsený vzhľad verzií GT a GT Pack dáva tušiť, že sa pod prednou kapotou ukrýva minimálne 300 koní a taký Hyundai i30N si bude dávať na raňajky a Golf R na desiatu. Lenže pod kapotou nájdete o niečo menej potentné stádo, než dramatický vzhľad napovedá.

Najsilnejšou verziou je tu plug-in hybrid s 225 koňmi, ktorý je určite príjemne svižný, ale vyložene rýchlik to nebude. A potom nasleduje už klasická PSA, pardon – STELLANTIS paleta motorov…

Voliť môžete medzi jedným nafťákom, so štvorvalcovou 1.5 BlueHDi a benzínom s trojvalcom 1.2 PureTech. Oba s rovnakým výkonom 96kW (130 koní). Ešte je na výber 110-koňový variant zážihového motora, ale iba v základnej výbave a so šesťstupňovým manuálom, ktorý bude v predajoch zastúpený určite len minoritne. Trochu ma mrzí a zaráža, prečo aj nová 308čka nedostala skvelý 155-koňový variant tohto motora, keď taká 2008čka ho už vo výbave GT má k dispozícii… zrejme opäť emisie, emisie, emisie?!

Odporúčaný článok:  Mitsubishi L200 Black Edition - kráľ terénu

Na test sme dostali hatchback s benzínovým motorom a do neskoršieho testu pribudne kombík s tradičným nafťákom, ktorý mu ako rodinnému autu podľa mňa pristane viac.

Testovaná benzínová „jednadvojka“, je už rokmi preverený motor a vždy sa mi zdal veľmi príjemným spoločníkom. Oceňujem najmä jeho silné stredové pásmo a náruživý charakter, ktorý je medzi downsizovanými trojvalcami vcelku osviežením. S väčšou 308 nemá najmenší problém, a hoci to nie je žiadny silák, autu úplne postačuje. Koniec koncov, tento trpaslík si poradí aj s takou 5008čkou, tak prečo nie.

Možno je odspodu trochu letargický ale keď sa dostane za hranicu 2500 otáčok, je s ním a jeho sýtym zvukovým prejavom aj celkom zábava. Poteší aj skvelé potlačenie vibrácií motora, dobré odhlučnenie a slušná spotreba – dlhodobý priemer je 7L/100km a to teda sú tie pravé orechové „novinárske kilometre“.

Navyše, motor tvorí s osemstupňovou automatickou prevodovkou úplne harmonický pár. Tradičný 8-stupňový automat radí hladko a niekedy ani netušíte kedy preradí o 3-4 rýchlostné stupne nadol. Nemá problém vytočiť malý trojvalec pri potrebe predbiehania a podradiť z 8 do 4 behom mžiku.

Podvozkovo tiež nie je novej 308 čo vytknúť, skôr naopak. Musím pochváliť jeho naladenie, kedy pekne vykrajuje zákruty a pritom poskytuje posádke komfort, a to aj na väčších kolesách. Navyše som sa často pristihol pri tom, že ma napriek menšej porcii koní pod kapotou, šoférovanie tohto auta naozaj baví. Len je trochu smutné, že si ešte dokážem spomenúť na doby, kedy prejsť pozvoľnú tiahlu zákrutu pod plynom bola normálna záležitosť, ktorú zvládali všetky autá a skoro všetci vodiči. Zrejme by väčšina potrebovala dostať do ruky práve také auto ako je nová 308čka. Neveril by som jej tú vlečenú zadnú nápravu. Tu spravil Peugeot riadny technologický skok vpred.

Odporúčaný článok:  Renault Austral Iconic Esprit Alpine Mild Hybrid 160 Auto - Dlhý názov, no skvelá výbava

Tráviť v novej 308čke čas je pôžitok, aj vďaka netradične poňatému interiéru. Kým minulá generácia bola priekopníkom a držala sa trochu decentnejších výstrelkov, tak súčasná generácia je miestami až prekombinovaná – všade príliš veľa tvarov a priehrštie materiálov. Pre niekoho môže byť interiér veľmi zaujímavý a pre konzervatívnu časť vodičov, zasa oproti konkurencii veľmi nekonvenčný. Architektúra kabíny s budíkmi vysoko hore a malým volantom bude stále rozdeľovať spoločnosť na dva tábory. Mne osobne ale vyhovuje a zvykol som si hneď na prvýkrát. Opäť.

i-Cockpit prešiel od minulej generácie poriadnou evolúciou, budíky sú teraz ešte viac digitálne a ponúkajú zaujímavú formu 3D zobrazenia rovnako ako v modeli 208 a 2008. Pre tých, ktorým to nevyhovuje, je tu možnosť vypnúť 3D a zostať verní klasike. Poteší aj množstvo nastavení personalizácie oboch displejov, z čo by si mohli niektoré iné automobilky zobrať príklad. Jediné, čo trochu nechápem, je absencia grafiky klasických budíkov s očíslovaním otáčok a rýchlosti. V tomto už som asi trochu konzervatívny a sci-fi ručičky, ukazujúce „niečo“ mi prídu trochu zbytočné.

Volant je stále úžasne malý a kruh pripomína len veľmi vzdialene. Je iba dvojramenný, dobre však padne do ruky a nájdete na ňom viac tlačidiel ako tomu bolo u tejto značky v minulosti zvykom. Novo tu je ovládanie tempomatu, ktoré sa presťahovalo z tradičnej páčky pod volantom. Chýbajú mi však „kolieska“ na ovládanie hlasitosti a položiek palubného menu. Tie sú nahradené klasickými tlačidlami.

Tiež som si najprv nad tempomatom trochu zašomral, prečo je tu zase niečo inak. Predovšetkým to záhadné tlačidlo OK?, ktoré má určite nejaké podivné funkcie. Potom ale zistíte, že tempomat funguje úplne normálne a toto tlačidlo vlastne iba prenáša údaj o rýchlosti zo systému čítania značiek do tempomatu. Francúzska logika, ale na to si zvyknete.

Na čo si nezvyknem je automatické zapínanie asistenta jazdných pruhov a režimu „NORMAL“ po každom naštartovaní. Keď už je tu možnosť personalizovaného profilu, ktorý si zapamätá aj nastavenie sedadla, tak prečo sa nedá zapamätať aj tak triviálna vec ako jazdný režim, či nastavenie asistenčných systémov?!

Odporúčaný článok:  Dacia Logan 1.0 TCe LPG - Moderne, spoľahlivo a dostupne

Výraznou zmenou prešiel aj infotainment. Teraz je krajší a múdrejší a vizuálne strhujúci… a opäť pomalý. Síce nie až tak, ako je tomu v niektorých starších modeloch 3008/5008 ale je vidieť, že za efektnými prechodmi medzi ponukami, bola zrejme snaha zakryť načítavanie systému a jednotlivých položiek.

Bohužiaľ som sa tiež opäť trochu strácal v logike ponuky. Po pár dňoch ale zisťujem, že mi vlastne nič nechýba a jediné, kam klikám je vypínanie start/stop systému a systému udržiavania v jazdných pruhoch. Ako vždy. Inak stačí Apple CarPlay bezdrôtovo a na ostatné položky v celom infotaimente môžem s kľudom zabudnúť.

Na inovovanú kabínu som si teda celkom rýchlo zvykol a cítil sa vo vnútri veľmi príjemne. Dôležité je, že tradičné kvality 308čky, ako je dobrá pozícia za volantom, pohodlné sedačky alebo adekvátne miesto na zadných sedadlách aj pre jedincov vyššieho vzrastu, zostávajú. Ani batožinový priestor na pomery triedy nijako nevyčnieva a je patrične objemný.

Vyzdvihnúť treba tiež príplatkové kožené sedačky s certifikátom AGR, ktoré sú úžasné a vždy som z nich vystúpil oddýchnutý. O masážnej funkcii ani nehovoriac, tá bola zapnutá prakticky stále.

308čka aktuálne začína na sume 21.190€ za spomínaný základ s manuálom a 110-koňovým benzínom.
Testovaná výbava GT s automatom, ktorá zahŕňa slušnú porciu príplatkovej výbavy je v ponuke od 30.090€ a za najvyššiu GT Pack dáte 32.590€. Hybridné verzie idú samozrejme ďaleko cez hranicu 40-tisíc.

Nový Peugeot 308 sa jednoducho po každej stránke podaril. Zvonku je to úplna „pecka“ a vo vnútri je stále dizajnovo netradičný, ale komfortný a krásny. I keď motoricky neohromí, jazdí skvelo a veľmi príjemne sa ovláda. Zasa budete mať ťažšie rozhodovanie, čo z tej širokej ponuky kúpiť… toto je horúci kandidát na rodinný hatchback, ktorý neomrzí.

https://www.youtube.com/watch?v=oDCAyhsOhlI
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →