Škoda Enyaq iV 80 – Rodinne elektrický

Prvý „od podlahy“ navrhnutý a vyrobený elektromobil mladoboleslavskej automobilky Škoda ukazuje smer. Koncern zavelil jasne – elektrina je budúcnosť a dáme do nej všetko. Čo si predsavzal, to zatiaľ z veľkej časti plní a Škoda Auto, ako významná súčasť koncernu, predsa nemôže zostať bokom.

Už pred pár rokmi sa Škodovka blysla svojim malým lacným elektromobilom CitigoE iV. Úspech tohto drobca (u nás aj vďaka vtedajším dotáciám) mnohých nadchol a jeho koniec ešte viac ľudí naštval. Tak výhodný nákup elektromobilu tu ešte dlho nebude a ani nový Enyaq iV s tým nič nenarobí.

Enyaq je totiž úplne iná kategória – segmentovo, cenovo a aj technologicky. Ide o zatiaľ najnovšiu generáciu elektromobilu, postavenú na koncernovej platforme s názvom MEB, na ktorej chce VW stavať väčšinu svojich elektromobilov. Aktuálne sa na nej vyrába 9 rôznych koncernových „električiek“ a ďalších 6 modelov je v pláne do blízkej budúcnosti. Momentálne je však Enyaq jediným elektromobilom na tejto platforme, ktorý nie je vyrábaný v Nemecku. Aj to svedčí o dobrom postavení, ktoré Škoda Auto v tomto koncerne má.

Páči sa mi, že elektrická novinka od Škody ide svojou vlastnou, novou cestou. Nie je to tvarovo klasické SUV ako Kodiaq, ale skôr také futuristické „čosi“ medzi MPV a kombíkom s obrovskými kolesami (v testovanej verzii ani tak nie, ale Enyaq na 21“ diskoch je na cestách ako zjav z budúcnosti). Proporcie sú však vyvážené, prelisov a kriviek je síce veľa, ale aspoň rozbíjajú tú masu plechu, ktorá by inak pôsobila príliš zavalito. Dizajnovo je mi Enyaq oveľa bližší ako dvojička v podobe VW ID.4.

Enyaq prišiel na trh v dvoch výkonových variantoch. Aktuálne tu máme ponuku už s troma rôznymi batériami a až štyrmi stupňami výkonov. Máme tu základnú verziu so 109kW výkonu a 51kWh batériou pre dojazd 362km, podľa metodiky merania WLTP. Pre dojazd 413 km musíte siahnuť po 58 kWh batérii a motore s výkonom 132kW a pri 77 kWh batérii (testovaná verzia) s dojazdom 536 km WLTP dostanete výkon 150kW. Vrchol ponuky tvorí rovnako 77kWh batéria so 195kW (aj keď len na 30-sekúnd a pri splnení špeciálnych podmienok na teplotu a podobne…), bi-elektromotorizáciou a tým pádom pohonom 4×4. Cena najnižšej verzie označovanej Škoda Enyaq iV50 začína na 36 750 € a cena aktuálne testovanej iV 80 štartuje na 49 610 €.

Najvyšší výkon a štvorkolku si v Enyaqu priplatíte a tam sa už pohybujeme za hranicou 51 880 € bez príplatkových packetov. Existuje ešte drahší variant vo verzii SportLine, čo je vlastne to isté, len ladené do športového nádychu (zníženie náprav, kozmetické úpravy a doplnky). O prenos sily z elektromotora na kolesá sa stará jednostupňová prevodovka. Max. rýchlosť všetkých verzií je obmedzená na 160 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa pohybuje okolo 8,5 až 8,7 sekundy a najvýkonnejší Enyaq vyštartuje na stovku za 6,9 sekundy.

Verzie sa tiež líšia maximálnym výkonom rýchleho nabíjania, ktorý je 100 kW, resp. 125 kW pre silnejšiu verziu. Palubná nabíjačka má výkon 11 kW a (pri nabíjaní cez trojfázovú zásuvku) s ňou pri oboch verziách nabijete obe autá prakticky aj cez noc. Na bežnej 230V zásuvke to už ale bude trvať niekoľko desiatok hodín, takže trojfázová zásuvka alebo wallbox je, ako u všetkých elektromobilov s batériou nad 40 kWh, nutnosť.

Ako je vidieť na výkonových parametroch, Enyaq nie je elektromobil, ktorý zarazí do sedačiek. Je naladený na maximálny komfort a maximálny dojazd a presne táto tvár mu najlepšie sedí. Je to pohodlné rodinné auto, s ktorým sa nemusíte báť cestovať ani na relatívne dlhšie trasy. Potešia tiež všetky bežné Simply Clever vychytávky od Škodovky, ako sú dáždnik vo dverách, škrabka na okno na viečku nádrže (alebo po správnosti – krytu nabíjacieho konektoru?), háčiky a predelovače v batožinovom priestore a podobne.

Auto v sebe nezaprie praktickosť rodinného vozidla. Priestranný interiér pojme ľahko päť cestujúcich, ktorí majú vždy dostatok miesta. Rovnako tak majú dosť miesta pre svoju batožinu, a to štandardne 585 litrov. Menšie sklamanie predstavuje infotainment, ktorý by zaslúžil o niečo bleskovejšie reakcie a tiež zo dva krát zamrzol počas jazdy. To sa však všetko dá doladiť updatom softwaru. Inak je obrazovka s uhlopriečkou 33cm dominantou interiéru, má jemnú grafiku a množstvo funkcií. Samozrejmosťou je zrkadlenie smartfónov pomocou bezdrôtového pripojenia k Apple CarPlay, či AndroidAuto. V Enyaqu nájdeme aj virtuálnu asistentku Lauru, ktorá rozumie česky a je možné na ňu vysypať množstvo príkazov a požiadaviek. Takže, kto si rád pokecá s umelou inteligenciu, môže Enyaqu pripísať virtuálny bod k dobru.

V porovnaní s megalomanským infotainmentom si budete musieť zvyknúť na prakticky miniatúrnu kaplnku prístrojovej dosky. To sa dá však veľmi rýchlo a nejaké budíky vás aj tak trápiť nebudú, pretože tu máme skvelý HUD premietaný na čelné sklo, ktorý podporuje aj takzvanú „rozšírenú realitu“ a krásne označuje vozidlá pred vami, v zákrutách ohraničuje cestu, navigačné pokyny vám premietne presne na miesto, kde je potrebné odbočiť alebo preradiť sa v pruhoch a podobné vychytávky modernej doby.

Odo mňa, ako odporcu asistenčných systémov to možno vyznie komicky ale chcel by som vyzdvihnúť veľmi dobre odladený autonómny systém riadenia. Síce nedosahuje úroveň Tesly a pod., avšak vo svojej kategórii je to taký malý zázrak, ktorý funguje. A slovíčko funguje je pri týchto systémoch dôležité. Rovnako ako spoľahlivosť, pretože ani raz Enyaq nespravil chybu, ktorá by sa dala vyhodnotiť ako nebezpečná. O všetkom vždy dopredu upozorní a ak si nevie dať rady, pokúsi sa situáciu zachrániť ako sa len dá. S kľudom prejde kruhový objazd (v prípade, že máte spustenú navigáciu aj s výjazdom), nerobia mu problém ani ostrejšie zákruty, kde si sám spomalí na optimálnu prejazdovú rýchlosť a dokonca ani niektoré naše krásne cesty 1.triedy, ktoré nemajú krajnicu, či stredové čiary. Tu sa v Škodovke vyhrali a odlaďovali asi veľmi dlho k dokonalosti. Virtuálny palec hore…

Pri cca 200km jazde (mesto, okresky, diaľnica v pomere 30/40/30) si v zimnom období so zapnutým kúrením, vozidlo spotrebovalo priemerne 26,4 kWh/100 km. Pokiaľ však nehodláte s elektromobilom tráviť čas exkluzívne iba na nemeckých diaľniciach, nemusíte sa báť dojazdu nižšieho ako 350 km takmer za všetkých situácií. A s trochou skúseností nie je problém ísť aj v tomto počasí cez 400 km. Samozrejme deklarovaných 500-536km to nie je, no pri elektromobile musíme vždy brať do úvahy ročné obdobie a zaťaženie vozidla. Vždy je to však lepšie ako tie smutné dojazdy niektorých kvázi elektromobilov, postavených na prerobených platformách spaľovacích áut.

A teraz poďme na to, čo trápi asi všetkých, potencionálnych ekologicky a ekonomicky zmýšľajúcich kupcov. Najväčšou slabinou Enyaqu zostáva jeho cena. Auto síce začína ľahko nad 36 tisíc €, ale v testovanej verzii ide už cez riadne cez 50 a to ešte nemáme najvyšší výkon. Z kolónky „rodinné auto“ tak Enyaq razom skáče k výrazne drahším luxusnejším SUV.

Porovnanie s priamou konkurenciou však nie je jednoduché. Asi najbližšie má Enyaq iV k dosluhujúcej Kii e-Niro, a to ako svojim poňatím, tak výbavou. Potom tu máme Teslu Model Y, lenže ten už je zase cenovo aj svojím poňatím o trochu inde. Cenová politika je však zrejme nastavená správne, keďže v európe Škoda Auto úspešne predala už desiatky tisíc kusov Enyaqov.

Je úplne jasné, že väčšina zákazníkov Škodovky pozerá na Enyaq tak nejak cez prsty, práve kvôli elektrickému pohonu a z obavy o prílišnú pretechnizovanosť. Nepoteší ani ortodoxných petrolheadov a milovníkov konzervatizmu na kolesách. A na odvoz stavebného materiálu a vecí na chatu bude asi stále lepšia „Oktáfka fkombíku“. To však nič nemení na tom, že svojich skalných zákazníkov si Enyaq celkom určite nájde a faktom je, že toto auto je jednoducho predzvesťou budúcnosti individuálnej dopravy, nech je váš názor na elektromobilitu akýkoľvek…

https://www.youtube.com/watch?v=IgzI9XexwHE
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →