Škoda Kodiaq 2.0TDi SportLine – Rodinný SUV rýchlik

Škoda Kodiaq prišla po poslednej modernizácii o svoj najsilnejší dieselový variant vo výbave RS. Záujemcovia o silnejší vznetový motor si však stále môžu zaobstarať verziu s dvojlitrovým TDi EVO. A aby vozidlo pôsobilo športovejšie aj na pohľad, je možné si k nemu navoliť výbavu SportLine.

Aktuálna modernizácia Kodiaqu je niečo ako hľadanie 10 rozdielov na dvoch zdanlivo rovnakých obrázkoch. V čierno-čiernom vyhotovení si najprv žiadne zmeny ani nevšimnete, no čím dlhšie sa ale budete na nový predok pozerať, tým zreteľnejšie budú menšie a väčšie zásahy dizajnérov.

Novinka má prepracovanú kapotu, ktorá je výrazne zvýšená zboku nad blatníkmi predných kolies. Podľa očakávania sa aj u Kodiaqu objavila šesťhranná maska chladiča so zdvojenými lamelami, po vzore ďalších vozidiel značky Škoda. Na masku nadväzujú užšie, Full LED svetlomety s funkciou tieňovania. Opäť v páre, čiže vozidlo neprichádza o svoj „štvoroký“ pohľad. Obmien sa dočkali aj nárazníky na oboch koncoch vozidla, vzadu potom pribudol aj nový strešný spojler.

Testovaná špecifikácia SportLine neprináša až tak výrazne športový look ako by sa podľa názvu mohlo zdať. Pokiaľ ide o odklon od štandardného modelu, verzia RS je určite výraznejšia. Nárazník zostáva totožný, športovejšie zameranie sa obmedzuje na čierne prvky ako maska alebo lišty, naopak vo farbe karosérie sú lemy blatníkov, takže Kodiaq na pohľad pôsobí menej SUV-čkovým dojmom. V aktuálnej čierno-čiernej kombinácii to vyzerá skvelo a nepovedal by som ani, že sa prvky nejak strácajú.

Zmeny v interiéri sú ešte podstatne decentnejšie a obmedzujú sa iba na pár detailov. Upravené je ambientné osvetlenie, pribudli nové možnosti výbavy ako napríklad „vegánske čalúnenie“ a nový je tiež dizajn športového trojramenného volantu vo verzii SportLine (rovnaký dostanete v Superbe).

Odporúčaný článok:  Peugeot 3008 HYbrid4 vs. Opel Grandland X Hybrid4 - bratský súboj o zásuvku

Čo však bolo vylepšené riadne, je audio systém Canton, ktorý ponúka nový centrálny reproduktor zabudovaný priamo v palubnej doske. Ten potom spoločne so subwooferom, ktorý vypĺňa dojazdovú rezervu, dopĺňa celkom desať reproduktorov v kabíne, namiesto pôvodných ôsmich. Dva nové reproduktory sú umiestnené do predných dverí a teda hrá to neskutočne. Nebyť občasného stŕpania plastov na tomto konkrétnom kúsku, bol by to dokonalý audiozážitok…

Digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 10,25 palca nie je vo verzii SportLine súčasťou štandardnej výbavy ale plnohodnotne postačí aj klasická budíková prístrojová doska s menším displejom palubného počítača. Dopĺňa ho predsa multimediálny systém Columbus s uhlopriečkou 9,2“, ktorý vie zrkadliť Apple CarPlay bezdrôtovo a čo viac si priať, však. Kabína je osadená USB-C konektormi a na prianie je dostupný tiež USB-C konektor pri vnútornom spätnom zrkadle. Súčasne je skvelé, že s modernizáciou nedošlo k úplnej digitalizácii kabíny a stále je tu k dispozícii množstvo fyzických tlačidiel, vrátane samostatného panelu ovládania klimatizácie.

Ani s modernizáciou nie je koniec dieselových motorov, aj keď Koadiq RS o svoju vznetovú motorizáciu prišiel a je dostupný už iba s benzínovým dvojlitrom 2.0TSi. Najsilnejšou naftou v ponuke tak zostáva vylepšené 2.0 TDi EVO so 147 kW výkonu, ktoré dobre poznáme napríklad z Octavie RS.

Motor 2.0 TDi EVO (EA 288 Evo) sa v Kodiaku ponúka so 110 a 147 kW, pričom skúšaná vrcholná verzia je vždy kombinovaná s automatickou 7-stupňovou prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies. Obe verzie motora majú dva SCR katalyzátory (jeden pri motore, druhý pod autom) a emisie oxidov dusíka optimalizujú procesom Twin Dosing. Silnejšia verzia má ešte navyše ľahšie hliníkové piesty a turbodúchadlo chladené vodou.

Odporúčaný článok:  SsangYong Korando - stojí za zváženie

Výkon 147 kW (200 koní) je dostupný v rozmedzí 3600 až 4100 otáčok a krútiaci moment s hodnotou slušných 400 Nm sa dostavuje už v 1750 otáčkach za minútu. Kodiaqu nijak zvlášť dlho netrvá, kým sa na križovatkách pohne z miesta, motor naskakuje rýchlo a bez vibrácií a ide sa ďalej. Najsilnejší naftový Kodiaq sa rozbieha mäkko a hladko, prevodovka necuká ani pri posúvaní v kolónach a problém som nemal ani so systémom stop/štart – dá sa totiž veľmi pohodlne vypnúť fyzickým tlačidlom. Či idem za 6,9 alebo 7,0l/ 100 km je už celkom jedno, akumulátor mi však s vypnutým stop/štart systémom raz poďakuje.

Motor samozrejme poteší aj veľmi solídnou spotrebou, hoci neskutočne nízkych čísel, ako to poznáme zo Superbu alebo Octavie samozrejme nedosahuje. Bodaj by aj, s takou stavbou karosérie, však?!. Pri diaľničných presunoch ukazoval palubný počítač priemer okolo 6,5 litra, na okreskách sa dalo ísť ešte o nejaký liter dolu, no naopak v meste som sa blížili hranici 8 litrov na sto kilometrov. Za 4,3131564464 na 100 to naozaj jazdiť nebude. Priemerka za týždeň bola 7,6L/100km a stať sa spotrebovým kráľom TDi fans , sa s veľkým SUV jednoducho nedá…

Na podvozok sa v rámci modernizácie zrejme príliš nesiahalo a ani vlastne nebolo prečo. Od uvedenia Kodiaqu ho považujem za jednu z najkomfortnejších Škodoviek. Trochu ma zamrzelo, že v testovanom kúsku nebol príplatkový adaptívny podvozok DCC, ale aj s klasikou je Kodiaq pohodlne tuhý. Svoju hmotnosť celkom solídne skrýva a aj po rozbitých cestách sa pohybuje s istotou a ľahkosťou.

Odporúčaný článok:  Škoda Karoq 1.5 TSi DSG - Starý známy po liftingu

Na okreskových zákrutách nedochádza ani k prehnanému nakláňaniu karosérie, ako by sa to dalo od podobne veľkého SUV očakávať. Pri jazde je auto aj vďaka pohonu všetkých kolies sympaticky neutrálne, hoci pri svižnejšej jazde samozrejme mieri k nedotáčavosti. Necelé dve tony živej váhy sa jednoducho nedajú oklamať. Na slušnej úrovni sa pohybuje taktiež odhlučnenie, neobťažuje nás hluk od podvozku, ale napodiv ani väčší aerodynamický pri diaľničnom tempe na nemeckých diaľniciach bez rýchlostného limitu (!).

Osobne nemám príliš rád SUV, ktoré sa tvária športovo. Obe športové verzie Kodiaqu sú vlastne také „stodoly“ na kolesách, pri ktorých je tá športovosť hlavne dielom marketingu. Vidím v nich však hlavne rodinné autá, od ktorých očakávam pohodlie a úspornú prevádzku. Na spotrebu je TDi EVO ako stvorený a k tomu všetkému beží (na pomery dieslového TDi 😀 ) celkom hladko a ticho. Skvele si rozumie s prevodovkou DSG a keď je to naozaj potrebné, ponúkne dynamiku dostatočnú pre drvivú väčšinu situácií, ktoré vás bežne na cestách môžu stretnúť.

Asi jediný problém vidím v tom, že Kodiaq SportLine, vie stáť dokonca viac ako oveľa silnejšie a dynamickejšie RSko. V SportLine výbave totiž v tejto motorizácii začína na 47920€. Kto však chce ušetriť na spotrebe, má tu skvelú možnosť mať doma (napríklad aj čierno-čierne) rodinné SUV, ktoré sa na cestách nestratí…

https://www.youtube.com/watch?v=6Yec4OYtu-0
Zdroj: Autorský text a fotografie
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →