Už sme si zvykli, že aktuálne Mitsubishi Eclipse Cross je úplne iným autom, ako kedysi relatívne dostupné, športové kupé z 90-tych rokov a jeho meno najskôr už ani nikto nerieši. Nakoniec, tento kompaktný japonský crossover je tu s nami už viac ako tri roky.
Mitsubishi si však pre tento rok prichystalo ďalšiu radikálnu zmenu. Tentokrát ani nie je na prvý pohľad úplne vidieť. Úplne sa totiž vzdalo modelu len s klasickým spaľovacím motorom a celá budúcnosť Eclipsu Crossu teraz leží na pleciach plug-in hybridnej verzie (PHEV). Technika však vychádza z väčšieho Outlandera, ktorý sa hneď niekoľkokrát stal najpredávanejším plug-in hybridným modelom v Európe, takže to vyzerá ako veľmi dobre premyslený krok.
Aby toho nebolo málo, tak Eclipse Cross dostal hneď aj facelift. A ak si myslíte, že sa tak trochu divoký dizajn upokojil, ste na veľkom omyle. Dizajnéri naopak ešte pridali na extravagancii a toto auto v premávke naozaj vyčnieva medzi uniformnými koncernovými autami. Vo verzii Sport, ktorú sme mali na test, to platí dvojnásobne. Nájdeme tu totiž doplnky, červené detaily a imitáciu karbónu. Taj trochu to pripomína tie 90-te roky ale dajme tomu. Každému sa páči niečo iné…
Poďme ale späť k tomu hlavnému – známa technika s novou tvárou. Pohonná jednotka je prevzatá z väčšieho Outlandera. Nová benzínová jednotka s objemom 2.4 litra používa systém premenlivého časovania ventilov MIVEC a v závislosti od režimu jazdy hladko prepína medzi Ottovým a Atkinsonovým spaľovacím cyklom, aby bola zabezpečená čo najvyššia efektivita motora. Motoru sekunduje dvojica elektromotorov – každý na jednej náprave.
Zatiaľ čo predný elektromotor s výkonom 60 kW (137 Nm) je spojený so spaľovacím motorom, ten zadný so 70 kW (195 Nm) je úplne nezávislý. Jednotka sa oproti Outlanderu líši len v celkovom výkone zníženom z 224 na 188 koní . Pretože ale celé pohonné ústrojenstvo hýbe menším a ľahším autom, ničomu to v zásade nevadí. Batérie s kapacitou 13,8 kWh sú elegantne uložené v podlahe, takže vôbec neobmedzujú priestorové pomery v kufri. To je jedine dobre, pretože už podľa siluety je jasné, že kráľom priestoru na batožinu Eclipse Cross tak celkom nebude. Jeho batožinový priestor s rozsahom 359 litrov je ale dostatočný. Technicky má Eclipse Cross bližšie k elektromobilu ako ku klasickému autu so spaľovacím motorom. Napríklad aj kvôli tomu, že nemá klasickú prevodovku a prevod je jednostupňový. Motor pracuje v nižších rýchlostiach iba ako generátor elektrickej energie, ktorú dodáva priamo elektromotorom a zároveň dobíja batériu. Až vo vyšších rýchlostiach sa spaľovací motor priamo spojí s prednými kolesami a pomáha dorovnať výkonové straty a potrebu dynamiky vo vyšších rýchlostiach. Drobnou nevýhodou je pomerne nízka maximálna rýchlosť, iba 162 km/hod.
K Eclipsu Cross je treba radšej pristupovať ako k elektromobilu. Výhodou je, že ho na rozdiel od väčšiny iných plug-in hybridov môžete dobíjať aj rýchlou nabíjačkou CHAdeMO, ktorá batériu dokáže nakŕmiť z 0 na 80% za cca. 25 minút. Cez konektor Mennekes počítajte asi tak 4 hodiny a z domácej zásuvky 230V okolo 6 hodín. S plne dobitou baterkou sľubuje Eclipse Cross dojazd až 45 kilometrov, reálne počítajte niečo okolo 40 a v zimnom období len ľahko cez 30km. Celkom zaujímavou vlastnosťou je možnosť využiť energiu v akumulátoroch napríklad na pripojenie elektrických spotrebičov (áno, môžete si spraviť kávu na pikniku alebo povysávať auto na lúke) alebo rovno pokojne aj celého domu pomocou funkcie V2X. Priamo v kufri nájdete konvenčnú zásuvku, do ktorej môžete zapojiť zariadenie s príkonom až 1500 W, cez konektor CHAdeMO však krátkodobo utiahne až 10 kW. Auto je vybavené aj ťažným zariadením a môžete tak dať dozadu nosič na dva bicykle na ťažné zariadenie s nosnosťou do 40 kg, čo ponúka možnosť napr. dobíjania elektro-biku energiou zo zásuvky v kufri auta.
Aj keď sa batérie vybijú (v zime celkom rýchlo), dokáže Eclipse Cross fungovať pomerne efektívne. Keď už sa spaľovací motor prebudí, výkonové prebytky smeruje do batérie a nastupuje rekuperácia, ktorá má hneď 5 režimov. Tie volíte prostredníctvom pádiel pod volantom. Od plachtenia až po veľmi výrazné spomalenie, ktoré indikujú aj brzdové svetlá. Na dlhších trasách sa spotreba benzínového motora pohybuje medzi 7 až 8 litrami/100km, v meste je to vzhľadom na častejšiu rekuperáciu niečo okolo 5 litrov. Čím viac dobíjate, tým priaznivejšie hodnoty pochopiteľne dosiahnete.
Po jazdnej stránke je Eclipse Cross pravým Japoncom. Výborne je tu zladená pohonná jednotka a zapojenie benzínového motora do pohonu funguje hladko a bez akéhokoľvek šklbania. Hlavne vo vyššom tempe je však štvorvalec celkom dosť počuť. Dobre funguje podvozok, ktorý si s dvojtonovou karosériou dokáže poradiť bez väčších ústupkov. Na svižnejšie zvezenie to síce úplne nie je (koniec koncov na to nemá ani výkon), ale s výtlkmi a priečnymi nerovnosťami si poradí bez búchania alebo odskakovania zadnej nápravy.
Ak sme doteraz chválili, tak musíme povedať aj to, kde Eclipse Cross stráca body na celej čiar a to je interiér. Nie ani tak kvalitou, tá je tu na veľmi slušnej úrovni, ale skôr na pohľad. V interiéri nič nevŕzga, no vzhľadovo ale vyzerá ako auto z pred desaťročia. Palubný počítač s miniatúrnym farebným displejom medzi budíkmi tak aj funguje, pretože sa stále prepína schovanými tlačidlami za volantom. Prepínače výhrevu sedačiek, tlačidlá po ľavej strane volantu a ostatné ovládače akoby boli z troch rôznych modelov. Niekto to nerieši, niekto by trochu tej estetiky uvítal. Na druhú stranu sú tu pre všetky funkcie klasické tlačidlá a tak systémový infotaiment použijete hlavne na to, aby ste na ňom zrkadlili váš telefón. Hoci napríklad navigáciu dodal TomTom a má aj online dopravné informácie, grafikou celý systém určite v dnešnej dobe nikoho neoslní.
Eclips Cross je cielený na nenáročného zákazníka, ktorý si chce vyskúšať elektromobilitu na vlastnej koži a bez ústupkov. Pre takúto skupinu by mohol byť Mitsubishi Eclipse Cross tým pravým. Svoj spaľovací motor totiž používa skôr len ako doplnok k dvojici elektromotorov a čím poctivejšie ho budete dobíjať, tým lepšou spotrebou sa vám odmení. Zároveň sa ale nemusíte nijako obmedzovať na dlhších trasách, pretože stačí len natankovať benzín. Jediné, čo môže odradiť je cena. Tá základná začína na 36490€ ale v najvyššej výbave Instyle+ a s nejakými príplatkovými packetami atakuje hranicu 50tisíc €…