SsangYong Korando – stojí za zváženie

Rozmýšľate nad stredne veľkým SUV v dobrej výbave, so štvorkolkou a hlavne za rozumné peniaze?!
Potom by ste mali zbystriť pozornosť pri novom Korande

SsangYong Korando už v minulej generácii ponúkal výborné jazdné vlastnosti a robustnosť, ktorá je potrebná aj v teréne. To je niečo, čo aktívny človek vyhľadáva a fanúšik značky miluje.
Prvou generáciou bol ešte v 80-tych rokoch tak trochu okopírovaný Jeep Willis a druhá generácia v roku 1996 už mala svojské tvary a u nás sa príliš nepohodla s okom európskeho zákazníka, trénovaným hlavne nemeckou uniformnou produkciou. Tretia generácia, ktorá sa u nás nepredávala, mala už mierne taliansky dizajn od Guigara, ale taktiež sa príliš neuchytila.

Kórejská automobilka si teda, po plánoch vrátiť sa na náš trh, poriadne preklepla dizajnové potreby západného sveta a posnažila sa nový model navrhnúť tak aby bol univerzálne použiteľný aj na preplnenom a hlavne náročnom trhu, akým európa s určitosťou je. V roku 2019 už sú potreby zákazníkov zamerané na dynamicky vyzerajúce SUV a hlavne na nízku spotrebu, či početné asistenčné systémy, na vysokej úrovni. K tomuto sa Korando prispôsobilo veľmi dobre a v teste sme sa každopádne presvedčili, že venovať mu pozornosť má určite zmysel.

Celkový vzhľad nie je v ničom extravagantný alebo nevyvážený, ale na druhú stranu nie je ani veľmi výnimočný a zapamätateľný. V testovanej bielej farbe vyniknú výrazné predné FullLED svetlá aj maska chladiča a autu to na zaujímavosti trochu pridáva, ale v tmavších odtieňoch maska viac splýva a detaily zanikajú. Pochváliť musíme takmer rovnú prednú kapotu, ktorá je dobre viditeľná z miesta vodiča a máte tak veľmi dobrý odhad o priestore pred vami. Zo zadnej strany je Korando zaujímavé grafikou svetiel a chrómovou linkou pod zadným oknom. Inak je to klasická perokresba neutrailty pre neutrálny trh.

Odporúčaný článok:  Modernizovaný Opel Astra pre rok 2020

V čom ale dizajnovo exceluje je vidno v interiéri. Niektoré plasty sú síce tvrdé, ale to je asi tak jediné, čo by sa tu dalo nazvať lacným. Že SsangYong nastavil latku vysoko, sa pozná nielen na precíznom dielenskom spracovaní palubnej dosky, ale aj na výbave. K unikátnosti vnútorného prostredia vozidla prispievajú nielen pohodlné a skvelo navrhnuté sedadlá, ale aj ambientné osvetlenie vo dverách a na palubnej doske, ktoré si môžete prispôsobiť až do 34 farebných kombinácií či prelínania farieb. Je spracované technológiou nekonečného zrkadla (infinite mirror). Za zmienku stojí aj 10-palcový digitálny prístrojový štít, ktorý je v druhom stupni výbavy za príplatok a v dvoch najvyšších štandardom. Má skvelú grafiku, animácie a rad možností zobrazenia vrátane zrkadlenia mobilného telefónu.

9-palcový stredový dotykový displej je rovno v základnej výbave a to vrátane zadnej parkovacej kamery. Len je škoda, že nevie po slovensky a jeho ovládanie nie je práve intuitívne. Pochváliť však musíme jeho rýchlosť a bezproblémovú konektivitu s AndroidAuto a AppleCar Play. Výbava zahŕňa aj vyhrievanie predných a zadných sedadiel, ventilovanie predných sedačiek, bezdrôtové nabíjanie smartfónu, či vyhrievanie volantu.

Už od druhého stupňa výbavy je v cene aj automatická dvojzónová klimatizácia s ionizátorom vzduchu a vo výpočte podobných prvkov pre komfort zákazníka by sme mohli pokračovať ešte dlho. Len bezkľúčové zamykanie a štartovanie je možné dokúpiť až v treťom stupni výbavy, avšak v kombinácii s elektrickým otváraním piatych dverí.

Priestoru pre posádku je tu neúrekom. Za volantom sa sedí skôr vyššie a volant má ideálny priemer a logicky rozmiestnené tlačidlá. Na zadnú lavicu sa pohodlne usadia dvaja dospelí alebo pokojne aj tri deti. Aj s príplatkovým elektrickým strešným oknom je strecha v zadnej časti vyššie a vďaka tomu je viac miesta nad hlavami.

Odporúčaný článok:  Hyundai Kona 1.6 T-GDI - ambiciózny crossover

V útrobách zadnej časti sa skrýva nadpriemerne veľký batožinový priestor o objeme 551 litrov, čím predčí aj simply-clever Karoq. Kufor má navyše dvojité dno oddelené prepážkami, ktoré sa dajú jednoducho kombinovať a vytvoriť si tak zarážky pre nákup ak jednoducho nechcete aby vám niečo lietalo a náražalo pri každej akcelerácii či brzdení. Nájdeme tu aj praktické háčiky na zavesenie tašiek, kovové výklopné oká, či nabíjaciu zásuvku.

Korando sme testovali v lákavej kombinácii vznetového motora, automatickej prevodovky a pohonu všetkých kolies. Za automat aj 4×4 doplácate vždy a v každom výbavovom stupni, ale na druhú stranu – viete si vďaka tomu vyskladať najvyššiu výbavu aj s pohonom 4×2 a manuálnou prevodovkou. Okrem dieselu je v ponuke aj benzínový agregát 1.5 s výkonom 120 kW (163k). Diesel 1.6 E-XDi má rovných 100 kw (136k) a určite by sa v tejto triede našli aj výkonnejšie motory, ale táto porcia sily je pre pohodlné rodinné cestovanie úplne dostačujúca. Aj vďaka maximu krútiaceho momentu 324 Nm už v 1 500 otáčkach Korandu sila pre predbiehanie v akýchkoľvek rýchlostiach rozhodne nechýba. Pre nás veľkým plusom je aj absencia Start-Stop systému, takže je predpoklad pre dlhšiu výdrž motora a príslušenstva.

Vznetový motor je v Korande veľmi dobre utlmený a neprodukuje klasické commonrailové pazvuky ako pri niektorých iných značkých. Dokonca tak, že ani po prvých kilometroch nezainteresovaný spolujazdec nevedel, že sa jedná o dieslový agregát. Primerane si rozumie aj so šesťstupňovým automatom Aisin, ktorý však niekedy neskoro podraďuje a je potrebné mu pomôcť pomocou pádiel pod volantom alebo prepnutím do manuálneho režimu. Výsledná spotreba sa namiesto sľubovaných 6,5 litra vyšplhala na cca 8 litrov, avšak vzhľadom na najvyššiu výbavu, štvorkolku a automat je to stále skvelé číslo. Nezabudnime podotknúť, že Korando malo v čase preberania na test na tachometri necelých 1100km. Len by sa nám hodila väčšia nádrž – 47 litrov je predsa len menej ako má väčšina konkurencie a tak budú návštevy čerpacej stanice častejšie.

Korando vsádza na mierne pohodový charakter a to sa odráža aj v naladení podvozka. Rovnako ako motor aj podvozok je predurčený pre pokojnú jazdu a tlmiče sú naladené skôr komfortne. Bežné nerovnosti zvláda s prehľadom a nikde nič nebúcha, no v rýchlo prejdenej zákrute sa trochu viac nakloní. Inak je podvozok pocitovo tvrdší a zaváňa skôr nemeckou školou, ako francúzskou ležérnosťou ála PSA.

Čo sa týka spomínaných asistentov, tak tu nájdeme perfektne vyladený adaptívny tempomat. Ten v kombinácii s aktívnym udržiavaním v jazdných pruhoch funguje na jednotku s hviezdičkou a radíme ho medzi najlepších asistentov na trhu. Má logiku predvídania, zbytočne nebrzdí a reaguje aj na premávku v jazdnom pruhu, do ktorého chcete prejsť pri odbáčaní. SsangYongu patrí uznanie za to, čím všetkým dokáže prekvapiť v základnom i príplatkovom balíku. Už v základe dostanete tempomat, šesť airbagov, multimediálny systém s dotykovou obrazovkou či dažďový a svetelný senzor. SAFETY PACK obsahuje detekciu mŕtveho uhla (BSD), asistenta pre zmenu jazdného pruhu (LCA), asistenta pre bezpečné vystúpenie z vozidla (EAF), upozornenie na premávku za vozidlom (RCTA) a ACC PACK prináša spomínaný adaptívny tempomat a elektronickú parkovaciu brzdu (iba v kombinácii s automatickou prevodovkou).

Odporúčaný článok:  Škoda Enyaq Coupé RS iV - Ereso na baterky

SsangYong Korando je (konečne) pekné, robustné a kvalitne postavené SUV, ktoré vám za veľmi dobrú cenu ponúkne tú najvyššiu výbavu, pri ktorej väčšina značiek začína. K tomu dostanete záruku 5 rokov alebo 100 000 km a to už naozaj stojí za zváženie a minimálne vyskúšanie pred rozhodnutím utratiť svoje peniaze za túto kategóriu auta…

Technické údaje SsangYong Korando 1.6 E-XDi AWD
Typ motora: Vznetový
Valce / ventily: 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1597
Najvyšší kombinovaný výkon (kW(k) / ot/min) 100 (136) / 4000
Najvyšší krút. moment benz.mot.(Nm / ot/min): 324/1500-2500
Prevodovka: 6-st. automatická
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12
Spotreba kombinovaná – WLTP (l/100 km): 5,5-6,5
Komentáře

About Martin Malátek

Svet okolo áut a nových technológií ma baví a napĺňa už od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá a spaľovací motor. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád čítam, cestujem, testujem a píšem na Autozine.sk - prvé auto: Škoda 105L - aktuálne auto: Mercedes C

View all posts by Martin Malátek →