Novodobé stáčanie sa netýka len kilometrov. Podľa ich vzoru idú aj pneumatiky

Viacerí z nás si ešte pamätajú časy, kedy sa prerážali VIN čísla karosérií či kódy motorov. Neskôr vám pri kúpe ojazdeného auta kamaráti pokazili radosť svojim ochotným ubezpečením o tom, že vaše auto má pravdepodobne stočené kilometre. To je negatívny fenomén, ktorý trvá dodnes, avšak po novom sa k tomu pridalo aj stáčanie „veku“ pneumatík, teda ich omladzovanie, čo môže mať ešte horšie následky ako stočené kilometre.

V súčasnosti veľká skupina ľudí predá svoje pneumatiky predčasne, teda pred tým, ako ich úplne ojazdí. Minimálna hĺbka dezénu pre letné pneumatiky je 1,6 milimetra, pri zimných sú to 3 milimetre. Takže keď dezén dosiahne nejakých 5-6 milimetrov, niektorí ľudia pneumatiky predajú, a investujú do nových. Ďalej sú tu ľudia, ktorí predávajú, respektíve dávajú preč svoje pneumatiky pravidelne po troch až štyroch rokoch. Tu je hlavným dôvodom hraničný vek pneumatiky. Veľakrát sa to deje pri ukončovaní leasingu a príprave vozidla na ďalší predaj. Ani v tomto prípade však dezén nemusí byť ešte úplne zjazdený.

A potom prichádza na rad skupina ľudí, ktorí s radosťou takto jazdené pneumatiky, a mnohokrát aj viac, kupujú. Takéto pneumatiky sú za zlomok ceny tých nových, aj preto sú dnes bazáre, či už kamenné alebo internetové, plné takýchto jazdených pneumatík. Niektorí dokonca nakupujú takéto pneumatiky zo zahraničia „vo veľkom.“ Na zistenie veku pneumatík existuje takzvaný DOT kód. Ten je zobrazený na bočnici každej pneumatiky, Skladá sa zo štvorčíslia, kde prvá dvojica v čísle udáva týždeň, v ktorom bola pneumatika vyrobená, druhá dvojica rok, v ktorom bola vyrobená. Napríklad číslo na obrázku 4213 znamená, že pneumatika bola vyrobená v 42. týždni roku 2013.

Odporúčaný článok:  Zlozvyky a chyby, ktorými vodiči ohrozujú bezpečnosť cestnej premávky
Zdroj: Boris Vozár

Uvediem konkrétny príklad z praxe. Jeden pán si kúpil sadu pneumatík od predajcu, ktorý ich dováža z Nemecka. Všetko vyzeralo byť v poriadku, dezén mal solídnych 7 milimetrov, a cena za 2 roky staré pneumatiky bola výborná.. Dôvodom predaja bolo „zostarnutie“ pneumatík. Keď však pneumatiky podrobnejšie preskúmal, všimol si, že každá jedna pneumatika má v poslednej číslici svojho DOT čísla známky pozmeňovania či manipulovania. Takže niekto tieto pneumatiky omladil. Pneumatiky vrátil predávajúcemu, ktorý sa síce tváril, že o ničom nevedel, ale bol natoľko seriózny, že peniaze vrátil. Napriek serióznosti sa zdá, že spomínaný predajca v kšefte s omladzovanými pneumatikami nebol celkom nevinne. Medzi jeho inzerátmi bolo totiž niekoľko ďalších pneumatík, ktorých čísla DOT vyzerajú pozmenené.

Zdroj: pexels.com

Štyri roky sú len marketingovým ťahom
 
Niektorí odborníci tvrdia, že by ste nemali jazdiť na pneumatikách, ktoré sú staršie ako 4 roky. Tí zdatnejší z daného odvetvia vedia, že 4 roky sú skôr marketingovým ťahom ako pravidlom, ktorého by sa zákazníci mali striktne držať. DOT kód slúži primárne pre výrobcov, aby sa v prípade reklamácie vedeli dopátrať k tomu, aká zmes bola na konkrétnu pneumatiku použitá, ako boli nastavené stroje, a ktorí operátori na nej pracovali. Keď je pneumatika správne uskladnená (v chlade, suchu, mimo dosahu slnečných lúčov a mimo pôsobenia chemikálií), môže byť aj po piatich rokoch ako nová.

Prvé starnutie prichádza až po montáži na auto. Každá pneumatika totiž obsahuje činidlá, ktoré zabezpečujú stálosť zmesi, preto sa začne opotrebovávať až po montáži na vaše vozidlo. Až potom na ňu začne pôsobiť slnko, vlhkosť vzduchu, atď. Smerodajný by mal byť vek  9 – 10 rokov. Po takejto dobe sa začne prejavovať starnutie pneumatík do takej miery, že to zbadá aj bežný vodič.

Zdroj: pexels.com

Bezpečnosť aj peniaze
 
Keď niekto takto „omladí“ pneumatiku, tak vás v tom momente klame a okráda. Keby poznáte reálny vek pneumatiky, možno by ste jej kúpu ani nezvažovali. Pri množstve pneumatík na dnešnom trhu by teda predávajúci danú pneumatiku možno vôbec nepredal. Za druhé, šesť rokov v sklade a šesť rokov na aute je rozdiel. A za tretie, aj šesťročnej pneumatike mohol predajca ešte „stočiť“ vek. Pokiaľ nie ste zdatný v kúpe pneumatík, nechajte si poradiť. Ide hlavne o vaše bezpečie, a preto nie je hanba opýtať sa svojho mechanika alebo niekoho, kto sa v tom vyzná. Takto chránite seba, svojich blízkych, ale aj ostatných účastníkov ciest, a v neposlednom rade aj svoje peniaze.
 
 

Komentáře