Zlozvyky a chyby, ktorými vodiči ohrozujú bezpečnosť cestnej premávky

Každý šofér jazdí určitým spôsobom, ktorý však môže spôsobovať problémy ostatným vodičom, poprípade samotnej plynulosti cestnej premávky. Keď sa k  „slabšiemu“ spôsobu jazdy pridajú nejaké tie zlozvyky, môže dôjsť k reálnemu ohrozeniu iných účastníkov ciest, ale aj vodiča samého. Toto sú najbežnejšie zlozvyky, ktorým by sme sa na cestách mali vyvarovať.

Každý z nás je nejakým šoférom, či už skúseným, menej skúseným alebo úplne novým. Aj preto je na cestách dôležitý vzájomný rešpekt a pochopenie, že nie každý môže mať také skúsenosti ako my. Niektorí vodiči sú opatrnejší, iní zas agresívnejší, ale existuje niekoľko či už písaných, alebo nepísaných pravidiel, ktorými by sme sa mali všetci riadiť. Spolu tak môžeme vytvoriť cestnú premávku, ktorá bude plynulá a hlavne bezpečná.

V spätných zrkadlách nemáme sledovať svoje auto
v autoškole sme pravidelne upozorňovaní na takzvaný slepý uhol. Je to uhol, v ktorom nevidíme auto, ktoré sa práve nachádza takmer na našej úrovni z pravej či ľavej strany, a je to jedna z mnohých príčin dopravných nehôd. Tento uhol sa dá znížiť správnym nastaveným spätných zrkadiel. Základným pravidlom je nastaviť si uhol bočných zrkadiel tak, aby ste v nich z pozície vodiča nevideli svoje auto.

Odporúčaný článok:  Novodobé stáčanie sa netýka len kilometrov. Podľa ich vzoru idú aj pneumatiky
Zdroj: freepik.com

Brzda v zákrute môže skončiť šmykom
Je prirodzené, že v zákrutách väčšinou nejdeme rovnakou rýchlosťou, ako po rovinkách. Ak však použijete brzdu po tom, čo ste už vošli do zákruty, zvyšujete tým riziko šmyku. Pribrzdiť by ste mali ešte pred zákrutou, a vôjsť do nej bez ďalšieho prudkého brzdenia. Po zákrute už môžete prirodzene pridať plyn. Chránite seba, ale aj svoje okolie.

Na ceste je viac áut, ako len to pred vami
Ďalší veľmi známy a častý problém, kedy vodiči zamerajú svoj zrak len na auto idúce pred nimi. Po určitom čase sa vám vzhľadom na vaše vozidlo môže zdať auto pred vami statické, nemenné a vaše videnie áut v ostatných pruhoch môže byť rozmazané. Preto je dobré sa pozerať popri aute idúcom pred vami cez čelné sklo na celé dianie okolo. Takto budete v pozícií, ktorá je lepšia pri potrebe robiť rýchle rozhodnutia.

Zdroj: pexels.com

Alchýmia radenia do pruhov
Radenie sa do pruhov nie je až také náročné, no napriek tomu vidíme na cestách denne vodičov, ktorí sa zaradia podľa toho, ako to cítia. Ak chcete zrýchliť, poprípade spomaliť, je dobré sa tomu prispôsobiť a zaradiť sa do „rýchlejšieho“ alebo „pomalšieho“ pruhu. Ak idete rýchlosťou 120 km/h, nemôžete sa zaradiť do pruhu, v ktorom je rýchlosť 80 km/h. Vždy by ste sa mali preraďovať s ohľadom na vašu rýchlosť a medzeru medzi autami. Pri vyššej rýchlosti musí byť medzera vždy oveľa väčšia, aby auto za vami nemuselo prudko brzdiť, a nevznikalo by riziko dopravnej nehody.
 

Odporúčaný článok:  Ako vymeniť chladiacu kvapalinu

Hmlové a diaľkové svetlá nie sú to isté
Pre svietenie v noci je vždy lepšie používať stretávacie svetlá, pokiaľ si situácia nevyžaduje inak. Tie totiž neoslepujú vodičov, čo býva častou príčinou dopravných nehôd v noci. Najhoršie je však použiť diaľkové svetlá počas hmlistej noci, pretože svetlo sa odráža od molekúl vody vo vzduchu, čo zhoršuje videnie. Najlepšie je teda nechať zapnuté stretávacie svetlá, a k nim zapnúť hmlové svetlá. Tak ste pre ostatných vodičov dobre viditeľnými, a zároveň je to bezpečné.

Zdroj: pexels.com

Diskotéka v aute
Jazda s hudbou je v bežná a v poriadku. Inak je to s hudbou na „plné obrátky“, ktorá môže byť nebezpečná. Podľa istého kanadského výskumu súvisí dĺžka reakčného času šoféra s hlasitosťou hudby, ktorú počas jazdy počúva. Čím vyššia je hlasitosť, tým je reakčný čas dlhší. Okrem toho, hlasná hudba môže prekrývať zvuky z premávky, motora, či iných častí auta.

Odporúčaný článok:  Ako zistiť kód autorádia

Poloha rúk na volante
Mnohí skúsení vodiči jazdia tak, že na volante majú len jednu ruku. Takáto jazda je nebezpečnejšia a riskantnejšia. Známou, aj keď nie úplne vhodnou je aj pozícia 10 hodín 10 minút. Pri jazde by ste mali mať ruky v polohe 9 hodín 15 minút. V tejto polohe rúk máte nad autom väčšiu kontrolu, a pri nehode a spustení airbagov máte vyššiu pravdepodobnosť, že vaše prsty ostanú celé. Je zrejmé, že rôzne situácie si vyžadujú rôzne polohy rúk, ale všeobecne platí, že poloha 9:15 je ideálna.

Zdroj: pexels.com

Neutrál dole kopcom
V súčasnosti veľmi častá vec. Vodič ide dole kopcom, vyradí rýchlosť a ide na voľnobehu, na neutrále. V prípade, že by ste potrebovali zabrzdiť, pretože uvidíte na ceste dieťa, alebo aj zver, vás vaše brzdy môžu zradiť. Keď máte zaradený nižší prevod, použijete na spomalenie motor. Brzdenie motorom je dobrá, a skúsenými vodičmi využívaná vec.

Komentáře